BIOSFÉRA • řec. bios = život

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
SAVANY Mgr. Josef Koumar. SAVANY Mgr. Josef Koumar.
Advertisements

Ježek západní.
Pedosféra a Biosféra Klára Švecová 8.A.
BIOSFÉRA.
VYPRACOVAL Šimon cigánek, 5.tř.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Klimatické a přírodní krajiny Ameriky
Poznávání savců 8. ročník
BIOSFÉRA.
TROPICKÝ LES - PRALES.
Přírodní krajiny světa = vegetační pásy
PODNEBNÉ PÁSY.
BIOSFÉRA.
Autor: Mgr. Miroslav Nešpořík Název: RISKUJ VY_inovace_32_PR89_15
Polární pásy se rozkládají na nejsevernější části severní polokoule - což je Arktida a nejjižnější části jižní polokoule - což je Antartktida.
Sabina Skácelová ZŠ Ilji Hurníka 2010
Třída: SAVCI - II Řád: Ploutvonožci Řád: Kytovci Řád: Chobotnatci
Podnebí (climate) a přírodní krajiny Ameriky – Opakování!
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky s podnebím a přírodními podmínkami.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Podnebí, vegetace Ameriky
Biosféra Úvodní část Jan Dušek.
Hlavní světové ekosystémy (biomy)
Životní prostředí - vše co nás obklopuje - přírodní - příroda
Asie – vegetační pásy a živočišstvo
Amerika – Přírodní krajiny
Biosféra.
Ekosystémy.
Zoogeografické oblasti
Vztahy organismů a prostředí
SAVANA dále od rovníku střídání období …………………………..
Austrálie - rostlinstvo a živočišstvo
Fytogeografické člení zemského povrchu
ROZMANITOST EKOSYSTÉMŮ
Základy ekologie Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 9. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy z oblasti ekologie. Materiál je plně.
B IOSFÉRA Magdaléna Vičarová. 1.O RGANISMY A JEJICH ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ Na zemi žije velké množství různých druhů mikroorganismů, rostlin (flóra) a živočichů.
Biosféra sféra Země s vhodnými podmínkami pro život zahrnuje části dalších geosfér – BIOTOP = místo, které organismům poskytuje podmínky pro život – BIOCENÓZA.
Název školy: ZŠ a MŠ Černčice, Okres Náchod Autor: Mgr. Markéta Zákravská Název: VY_32_Inovace_08_10_Tropický pás Téma: Rozmanitost přírody Číslo projektu:
Savany.
Stavba, funkce a typy EKOSYSTÉMŮ. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro.
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem EU-OPVK-CZ.1.07/1.4.00/ :III/2 VY_32_INOVACE_ ČLOVĚK A PŘÍRODA – ZEMĚPIS - NA II.
Klimatické a přírodní krajiny Ameriky
Podnební pásy Elena a Eliška.
FAUNA A FLÓRA AUSTRÁLIE
PŘÍRODNÍ KRAJINA: 1) Tropický pás: a) tropický deštný les b) savana c) poušť a polopoušť 2) Subtropický pás: a) tvrdolistý les 3) Mírný pás: a) step b)
Základní škola Frýdlant nad Ostravicí, Komenského 420, příspěvková organizace Název projektu:Učíme obrazem Šablona:III/2 Název výstupu:Tropický pás-savana.
Mgr. L. Bernátová. Ekosystém je soustava živých a neživých složek životního prostředí na určitém území, jež se navzájem ovlivňují V naší přírodě se nachází.
Savana Obr. 1 – Savana – Gambie
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_20_ROZMANITOST_PODMINEK_ZIVOTA_NA_ZEMI
EU peníze školám Základní škola Čachovice a Mateřská škola Struhy, Komenského 96, příspěvková organizace Označení: VY_32_INOVACE_233_PR5 Předmět: Přírodověda.
Název školy: ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek
Podnebí a přírodní krajiny Afriky
Rozmanitost podmínek života na zemi
Obratlovci - savci.
TROPICKÝ DEŠTNÝ LES v pásu podél rovníku na pevninách i ostrovech
TROPICKÝ DEŠTNÝ LES v pásu podél rovníku na pevninách i ostrovech
VEGETAČNÍ PÁSY.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Ekosystém Pětilístek: Prostředí
Vzdělávací materiál: Afrika Operační systém: Windows XP Professional
Asie – přírodní krajiny
NÁZEV ŠKOLY: AUTOR: NÁZEV: VY_32_INOVACE_20 TEMA: ČÍSLO PROJEKTU:
Savany.
Autor: Mgr. Michaela Čapková Datum: Název: VY_52_INOVACE_16_ZEMĚPIS
OBSAH PODNEBNÉ PÁSY TROPICKÝ PÁS SUBTROPICKÝ PÁS MÍRNÝ PÁS POLÁRNÍ PÁS
Základní škola, Hradec Králové
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková NÁZEV: VY_32_INOVACE_Př_15_Podnebné pásy
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Podmínky pro život na Zemi
Transkript prezentace:

BIOSFÉRA • řec. bios = život obal života Země - tvořen živými organismy (= mikroorga-nismy - rostliny - živočichové - houby) - sféra Země s vhodnými podmínkami pro život - zahrnuje části ostatních geosfér - akumuluje a přetváří sluneční energii v živé hmotě - chemické složení - prvky: kyslík - uhlík - vodík = 96,5 % živé hmoty - přes 99 % živé hmoty na Zemi je rostlinného původu - probíhají neustále dva biochemické procesy: produkce = tvorba organických látek (hlavně fotosyn-tetizujícími organismy) dekompozice = rozklad odumřelé organické hmoty

• Vědy: Biogeografie = geografická - prostorové rozšíření rostlin a živočichů → fytogeografie - rostlinstvo → zoogeografie - živočišstvo Ekologie = biologická - vztahy: mezi organismy a jejich prostředím mezi organismy navzájem

• Biocenóza (společenství) = soubor jedinců různých druhů organismů soustředěných na určitém území (biotopu) - fytocenóza (rostlinné společenstvo) - zoocenóza (společenství živočichů) B. lesa, bažiny, potoka, rybníka, louky, ... • Biotop = místo, které organismům (společenstvu) posky- tuje podmínky pro život - charakterizován abiotickými faktory (geografická poloha – podnebí - půdní a hydrologické faktory) • Biota = obecné souhrnné označení pro živé i vymřelé organismy

• Geobiocenóza (ekosystém) = biocenóza + její biotop - přírodní (les - rašeliniště) - druhově bohaté, stabilní, schopné autoregulace a vývoje - umělé (zahrada, park, louka, rybník - vesnice, město, vý- robní závody) - člověk - monokultury = nestabilní, neschopny autoregulace, nutné dodávat suroviny a energii (hnojiva, za- vlažování, ničení škůdců - rudy, paliva, elektřinu) a odstraňo- vat odpady Soubory ekosystémů (geobiocenóz) s vyhraněným formačním rázem tvoří geobiomy. • Geobiom = největší, stabilní biogeografická jednotka existenčně podmíněná makroklimatem - typická horizontální pásovitost G. pouští, savan - korálového ostrova, oceánu - pobřeží - hor

◦ Holarktická (Holarktis) = 1 • Fytogeografické oblasti = floristické - na základě příbuznosti flóry - 6 oblastí (= říší) ◦ Holarktická (Holarktis) = 1 rozlohou největší = celá mimotropická část severní polokoule - převládají listnaté dřeviny mírného pásu (vrbovité, břízovité, bukovité), ... ◦ Paleotropická (Paleotropis) = 2 druhá největší = tropická oblast „Starého světa“ (Afrika, poloostrovy Arabský, Přední a Zadní Indie, ostrovy v Tichém a Indickém oceánu) počtem druhů nejbohatší (47 % rodů rostlin v tropech)

◦ Neotropická (Neotropis) = 3 = tropy a subtropy „Nového světa“ - bohatá na endemity ◦ Kapská (Capensis) = 4 nejmenší - oblíbené pokojové rostliny (klívie, pelargonie, ama- rylky) ◦ Australská (Australis) = 5 = Austrálie, Tasmánie dlouhý samostatný vývoj = mnoho endemitů (8 600 druhů z 10 000) blahovičník (čeleď myrtovitých), přesličníky ◦ Antarktická (Antarktis) = 6 = nejjižnější Jižní Amerika, Ohňová země - Antarktida - trávy (kostřava, metlice, lipnice), mechy, lišejníky

Fytogeografické oblasti

• Zoogeografické oblasti = faunistické - na základě rozšíření vývojově nejvyšších živočiš- ných tříd (savců a ptáků) - 6 oblastí (5 říší) (fauna = živočišstvo Faunus = římský bůh polí a lesů) ◦ Holarktická (Artogea) = 1, 2 rozlohou největší (54 % souše) - většina severní polokoule podoblasti: nearktická (= 1; Severní Amerika po střední Mexiko - arktické ostrovy - Grónsko) puma, medvěd (grizzly, mýval, baribal = černý), bizon, chřestýš, dikobraz, aligátor, sob (karibu), jelen wapiti (elk) palearktická (= 2; Evropa - severní Afrika - Asie bez jižní a jihovýchodní) ježek, sobol, zubr, medvěd hnědý, tarbík, velbloud, tygr, liška, vlk, rys, jelen, srnec, křeček, kůň Převalského (tachi)

◦ Neotropická (Neogea) = 3 = Střední a Jižní Amerika - Velké a Malé Antily (= jihoamerická) jaguár, kolibřík, kondor, nandu, vačice, upír, lama, činčila, mor- če, kapybara, lenochod, mravenečník, pásovec, tapír, plosko- nosé opice (malpa, chápan, vřešťan), piraňa ◦ Etiopská (Paleogea) = 4 = Afrika na jih od Sahary (obratníku Raka) - jih Arabského polo- ostrova - Madagaskar gorila, šimpanz, kočkodan, lemuři, žirafa, antilopa, zebra, slon, pakůň, lev, leopard, gepard, nosorožec, hroch ◦ Orientální (Paleogea) = 5 = většina asijské monzunové oblasti (jižní a jihovýchodní = indomalajská) orangutan, makak, gibbon, kaloň, slon, tapír, panda (velká, čer- vená), medvěd pyskatý

◦ Australská (Notogea) = 6 = Austrálie, Nová Guinea, Tasmánie, Nový Zéland, Moluky, Su- lawesi, Oceánie, Havajské ostrovy ptakopysk, ježura (vejcorodí), klokan, koala, vakomyš, vakove- verka, vakovlk, vombat (vačnatci), emu, kasuár, kivi, papoušci (kakadu, vlnkovaný, kakapo = soví), latérie, bahník, hadi (vod- náři, korálovci, tajpan) ◦ Antarktická (Antarktis) = 7 při pobřeží - tučňáci, tuleni, lvouni, lachtani, rypouši, buřňáci, rackové

Zoogeografické oblasti

Geobiomy