Májová družina 8. ročník.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
(Literární výchova - 7. ročník)
Advertisements

Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Česká poezie ve 2. pol. 19. st.. Politická situace 1848 – porážka revoluce  ekonomický růst  Český národní i kulturní život byl v polovině 50 let 19.
VY _32_INOVACE_05_04J.Neruda
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_06 Tematická.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
VY_32_INOVACE_ČJ. 7.19_Jan Neruda, prezentace Název šablony : Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Zaměření VM :Jazyk a jazyková komunikace.
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.11 Název pro školu:
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Karel Havlí č ek Borovský 8. ročník Karel Havlí č ek Borovský Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled.
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství Rubico,
Jan Neruda Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_48_8TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství Rubico,
Báje (mýty) a pověsti 6. ročník.
Český kritický realismus
Vítězslav Hálek Májovci
Autor: Mgr. Jiřina Kadlecová
Výukový materiál, kód:EU-OP VK- III/2 ICT DUM 23, zpracovala J. Polgárová v rámci projektu EU PENÍZE ŠKOLÁM – operační program vzdělávání pro konkurenceschopnost,
8. ročník Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství.
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_12 Tematická.
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709.
8. ročník Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství.
Český jazyk a literatura
Arnošt Lustig Jan Drda Ota Pavel 9. ročník.
Jan Neruda * 1834 Praha † 1891 Praha básník a novinář
Osvobozené divadlo 9. ročník.
Jan Amos Komenský 8. ročník.
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství Rubico,
Generace tzv. buřičů 2 8. ročník Generace tzv. buřičů Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové.
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství Rubico,
Generace tzv. buřičů 8. ročník.
Národní divadlo 8. ročník.
Jan Neruda –
Májovci, ruchovci a lumírovci léta 19. století
Vítězslav Hálek Jakub Arbes Karolína Světlá 8. ročník.
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství Rubico,
Opakování z literatury 8. r. 1. část
Literární moderna 8. ročník Literární moderna Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české.
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství Rubico,
Lumírovci 8. ročník Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství.
8. ročník Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství.
Meziválečná literatura
B ožena N ěmcová 8. ročník B ožena N ěmcová Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Vítězslav Hálek ( ) Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
VY_32_INOVACE_17_Literatura 19. století Česká literatura 2. pol. 19. století Česká literatura 2. poloviny 19. století - úvod.
největší literární osobnost 2. pol. 19.stol. novinář, básník, prozaik, literární a divadelní kritik pocházel z Malé Strany gymnázium,maturita, filozofie.
Jan Neruda (1834 – 1891) (1834 – 1891) básnická tvorba OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-M
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus v české literatuře Název vyučovací oblasti:Představení V. Hálka a jeho díla Ročník /
  Karel Havlíček Borovský -novinář, politik, kritika (objektivní nezaujaté hodnocení) -Tyrolské elegie, Křest svatého Vladimíra, Král Lávra -epigramy.
Název školyZákladní škola a mateřská škola Libchavy Název a číslo projektu EU peníze pro ZŠ Libchavy CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivityIII/2.
JAN NERUDA ( 1834 – 1891 ) - český básník, prozaik, novinář.
Jan Neruda „Mnohý muž se často zakouká do ženy a přece do ní obyčejně nevidí.“
Jan Neruda Básník a fejetonista. Májovci
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Jan Neruda - dílo.
CHARAKTERISTIKA JAN NERUDA Mgr. Michal Oblouk
Jan Neruda * 1834 Praha † 1891 Praha básník a novinář
Jan Neruda 8. ročník.
Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název: VY_32_INOVACE_03_ČESKÝ JAZYK
Jan Neruda Open Presentation.
Opakování z literatury 8. r. 3. část
Autor: Mgr. Ludmila Dvořáková VY_32_INOVACE_48_Jan Neruda
Opakování z literatury 8. r.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Májovci.
VY_32_INOVACE_18_Literatura 19. století
ČESKÁ LITERATURA 8-9 JAN NERUDA- PRÓZA
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Transkript prezentace:

Májová družina 8. ročník

Májová družina Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství Rubico, 2005. J. Soukal: Literární výchova pro II. stupeň základní školy a odpovídající ročníky víceletých gymnázií, SPN Praha, 1998. J. Košťák: Literatura 1. díl, Fortuna Praha, 1994. T. Polášková a kol.: LITERATURA pro 2. ROČNÍK STŘEDNÍCH škol, Didaktis, 2009. M. Sochrová: KOMPLETNÍ PŘEHLED české a světové LITERATURY, Fragment, 2007. M. Štemberková: ILUSTROVANÉ DĚJINY literatura V ČESKÝCH ZEMÍCH, Fragment, 2000.

Společensko-historické pozadí porážka revoluce 1848 u nás => novým císařem habsburské monarchie je František Josef I. Rakousko se vrátilo k absolutismu = tzv. Bachův absolutismus (policejní = 50. léta 19.st) rozvoj ekonomického života omezení politických svobod útlum kulturního života útlum společenského života císař František Josef I. rakouský ministr vnitra Alexander Bach www.tyden.cz/obrazek/cisar-frantisek-josef-i-... upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/...

a politickému pronásledování K. H. Borovský aj. K. Tyl. 1852 úmrtí J. Kollára a Fr. L. Čelakovského Božena Němcová žije v bídě. 1856 podléhají hmotnému a politickému pronásledování K. H. Borovský aj. K. Tyl. Fr. Palacký opouští politickou scénu, žije v izolaci. Pracuje na Dějinách národu českého. www.ceskatelevize.cz/.../osobnosti/nemcova.jpg upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/af/J... www.havlickuvkraj.cz/upload/Image/karel-havli...

počátek 60. let => pád Bachova absolutismu (1859) uvolnění politické situace ožil veřejný život 1867 tzv. rakousko-uherské vyrovnání (na národní a politické požadavky Čechů nebyl brán zřetel) 1867 prosincová ústava uzákonění základních občanských práv, svobody osobní a náboženské, svobody slova i spolčování rozvoj společenského života u nás založení Umělecké besedy 1863 (v ní se družily přední osobnosti české kultury = K. J. Erben, J. Mánes, V. Hálek, B. Smetana) založen pěvecký spolek Hlahol založena sportovní organizace Sokol 1862 vzniklo Prozatimní divadlo 1868 položen základní kámen Národního divadla

Májovci nová generace, která prosazuje modernější chápání literatury mladí básníci a prozaikové narození v průměru kolem pol. 30 let přihlásili se k Máchovu odkazu do literatury vstoupili vydáním almanachu Máj (1858) Generace byla vedená Janem Nerudou a Vítězslavem Hálkem. www.cesky-jazyk.cz/.../halek-vitezslav-nu.jpg www.cojeco.cz/...//photos/pers3951d6b14d5bf.jpg

Mezi autory almanachu: Karel Jaromír Erben Božena Němcová Karel Sabina Adolf Heyduk Karolína Světlá Sofie Podlipská Josef Václav Frič Generaci májovců však hlavně tvořili. Jan Neruda Vítězslav Hálek Jakub Arbes Karolína Světlá - připravují nástup nového literárního směru = REALISMU www.knihovnaslany.cz/.../arbes_jakub.jpg upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/...

Máchův rebel = vyděděnec Nerudův rebel Májovci uvědoměle navazovali na dílo K. H. Máchy, ALE Máchův rebel = vyděděnec Nerudův rebel se rozchází se společností ideově. se ocitá na okraji společnosti pro bídné existenční podmínky, v nichž byl nucen žít www.machovo-jezero-koupani.cz/images/content/...

Cíl májovců zobrazit současný život a jeho rozpory (realismus) česká literatura má držet krok s ostatní evropskou literaturou česká literatura má hrdě hlásat češstství, ale nesmí být zpátečnická

Jan Neruda (1834 – 1891) básník prozaik dramatik literární a divadelní kritik novinář zakladatel českého realismu v čele májovců

Životní osudy narodil se 9. července 1834 v chudé malostranské rodině bydleli v domě U Dvou slunců pražský spisovatel studoval akademické gymnázium (ředitelem – V. K. Klicpera, spolužákem – V. Hálek) studoval práva a pak filozofii => studia nedokončil  novinář a spisovatel www.travelguide.cz/.../tg/full/1090-1491-1.jpg www.pis.cz/.../u_2_slunc_M2008.jpg

Nerudova osamělost - nikdy se neoženil nejdelší vztah měl k Anně Holinové „věčná nevěsta“ láska k Terezii Macháčkové skončila její smrtí vášnivý vztah ke Karolíně Světlé pozdní vztah k Aničce Tiché (příliš mladá) nejtrvalejší vztah ke své mamince = matičce www.prostor-ad.cz/.../nknin/img/holinova.gif upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/...

J. Neruda - novinář Žerty dravé a hravé - nejdéle pracoval v redakci mladočeských Národních listů otiskoval v nich pravidelně nedělní fejetony podepisoval je rovnoramenným trojúhelníkem přes 2 200 fejetonů (z oblasti cestování, umění i všedního života) Žerty dravé a hravé www.cojeco.cz/...//photos/pers3951d667b39a5.jpg

Název FEJETON (fr. feuilleton znamená lístek) původně se jednalo o graficky oddělenou část novin, kde vycházely zejména stati o kultuře a společenském dění, ale také romány na pokračování  ekvivalent = podčárník později se stal z fejetonu samostatný publicistický žánr = úvaha, jejíž autor lehkým, zábavným tónem komentuje na malé ploše události či jevy často velmi vážné, a učí tak čtenáře přemýšlet, nacházet souvislosti tematika fejetonů = pestrá (od každodenního života až po vysokou politiku

J. Neruda - prozaik Arabesky (krátké povídky, črty, obrázky pražských lidí) soustředí se na postavy s nevšedním, nešťastným osudem = prostitutky, zloděje, naivní snílky, lidi narušené a podivné Trhani – črta (otrhaní dělníci na trati, lidé, kteří trhají skály) zachycuje charaktery drsných i bohorovných dělníků na stavbě železniční trati Praha - Olomouc commons.wikimedia.org/wiki/File:Jan_Vilímek_...

Povídky malostranské vrcholem Nerudovy prózy 13 povídek zachytil život zdánlivě poklidné Malé Strany kolem roku 1848 (tedy v době svého dětství a mládí) Pan Ryšánek a pan Šlégl Přivedla žebráka na mizinu Jak si pan Vorel nakouřil pěnovku Hastrman Týden v tichém domě Doktor Kazisvět U tří lilií www.malicky.eu/.../povidkymalostranskeused.jpg

J. Neruda - básník - poezie spíš pesimistická, melancholická Hřbitovní kvítí (1857) vliv Bachova absolutismu jako by ztrácel naději, že „zaživa pohřbená společnost“ se vzchopí pro pesimistické ladění sbírky byl Neruda téměř odmítnut www.librix.eu/books/images/248.jpg

Mezi hroby dva se červi potkali Mezi hroby dva se červi potkali. “Odkud, bratře?” “Z lebky básníkovy.” “Toť nám bratr, co tam viděl, poví.” “Pouhý mozek - pranic krásného.- Odkud ty?” “Já z lebky učencovy; nezbylo i tu nic jasného.” “Myslím, bratře, že ti géniové jsou jak ona pod sklenicí svíce; posvítí-li jiným se tmou brojícím, nezbyde jí samé nic pak více.”

Knihy veršů (1868) zmírňuje svůj pesimismus projevuje zde lásku k rodičům a lidem vůbec  Kniha veršů výpravných (básně se sociální tematikou – Před fortnou milosrdných, Dědova mísa) Kniha veršů lyrických a smíšených (intimní lyrické básně, věnováno Otci, Matičce – láska k rodičům – a Anně (Holinové) – láska milenecká) Kniha veršů časových a příležitostných (politická a vlastenecká poezie – pesimismus z Bachova absolutismu) cestina.senyx.net/.../2010/02/image-thumb.png

V kamnech praská, dědouš každou chvíli zvadlé ruce sobě zahřívá, Dědova mísa   V kamnech praská, dědouš každou chvíli zvadlé ruce sobě zahřívá, kolo vrčí, syn si s prací pílí, nádobu si z dřeva vyrývá. Kolečko si divnou píseň šumí, vnoučeti se očka kmitají: „Hlele, co náš táta všecko umí, jak mu třísky z rukou lítají! Dřevo ukradl jsi v panském lese; komu děláš z něho koryto?“ „Dědovi; již se mu ruka třese, nádobí již všechno rozbito.“ „Uč mě tomu!“ - „Vida toho kluka! Nač by tvá to ruka uměla?“ - „Až se tobě třásti bude ruka, koryto ti synek udělá!“ V kamnech praská, dědouš shrben pláče, zvadlé ruce syn mu zulíbá; kolo mlčí, vnouče kolem skáče - „Táto, proč se kolo nehýbá?“ ao-institut.cz/.../img/syn-deda.jpg

Písně kosmické (1868) získává uznání veřejnosti Jak lvové bijem o mříže Jak lvové bijem o mříže, jak lvové v kleci jatí, my bychom vzhůru k nebesům a jsme zde Zemí spjatí. Nám zdá se, z hvězd že vane hlas: “Nuž pojďte, páni, blíže, jen trochu blíže, hrdobci*, jimž hrouda nohy víže!” My přijdem! Odpusť, matičko, již jsi nám, Země, malá, my blesk k myšlénkám spřaháme a noha parou cvalá. My přijdem! Duch náš roste v výš a tepny touhou bijí, zimniční touhou po světech div srdce nerozbijí! My přijdem blíž, my přijdem blíž, my světů dožijeme, my bijem o mříž, ducha lvi, a my ji rozbijeme! Písně kosmické (1868) získává uznání veřejnosti reaguje na rozvoj vědy a techniky oslava řádu vesmíru a rozumu v pohybu nebeských těles se mu odrážejí osudy lidí lidskou společnost přirovnává k vesmíru

Balady a romance (1883) Neruda zde zaměňuje balady s romancemi tak, že mnohdy vyznívají opačně knihy.igens.cz/images/neruda10.jpg

Prosté motivy (1883) vznikly v období poslední Nerudovy lásky verše nejintimnější lyriky (dopad osamění, stárnutí, vzpomínky rozdělena do čtyř oddílů podle ročních období  jaro = mládí léto = dospělost podzim = stáří zima = smrt www.kacur.cz/data

Zpěvy páteční (1896) vyšly po Nerudově smrti zásluhou J. Vrchlického tvoří ji 10 básní vlasteneckého rázu

Smrt Jan Neruda zemřel po dlouhém tělesném a duševním utrpení ve věku pouhých 57 let. Byl pochován na vyšehradském hřbitově v Praze.

Vítězslav Hálek (1835 – 18974) vlastním jménem Vincenc do skupiny májovců básník prozaik dramatik novinář literární kritik www.cojeco.cz/...//photos/pers39461dd6abe77.jpg

Životní osudy narodil se 5. dubna 1835 v Dolínku na Mělnicku odmítl přání rodičů stát se knězem => studoval akademické gymnázium, pak filozofii (nedokončil) živil se psaním básní a doučováním životní láska = Dorotka Horáčková (10 let, než se s ní mohl oženit) www.odolenavoda.cz/download.php?FNAME=1201981...

Smrt Vítězslav Hálek zemřel v necelých 40 letech na zápal plic. Byl pohřben na Vyšehradě. Pomník v Dolínku www.odolenavoda.cz/download.php?FNAME=1201981

V. Hálek - básník Večerní písně – tématem básní je čistá - jeho básně jsou optimistické Večerní písně – tématem básní je čistá a šťastná láska V přírodě – přírodní lyrika - popisuje krajinu – Mělnicko - nejčastějším tématem = jaro www.vitejte.cz/velke/17/1700_56_01.jpg cs.wikipedia.org/wiki/V%C3%ADt%C4%9Bzslav_H%C3%A1lek

V. Hálek - prozaik témata z vesnice či města vypráví o mezilidských vztazích, o harmonii lidského života s přírodou - užívá prostý jazyk Neruda – zachycuje zvláštnosti lidských povah a lidských příběhů Hálek – ukazuje principy, na kterých funguje, nebo by měla fungovat, lidská společnost

Muzikantská Liduška – příběh dívky, Na vejminku Na statku a v chaloupce Muzikantská Liduška – příběh dívky, které rodiče brání sňatku se svým milým Toníkem a donutí ji vzít si bohatého člověka. Utekla ze svatby, pomátla se, svého Toníka hledala po muzikách v kraji. Vyléčila ji kořenářka a nakonec našla i svého Toníka. Plodík rumař – příběh nešťastné lásky. Poldík se zamiluje do dívky Málky, ale ta dá přednost Franckovi, který ale záhy zemře. Poldík překoná osobní bolest a křivdu a obětavě se stará o syna svého soka v lásce. www.antikvariatshop.sk/img/zbozi/e/e1460-big.jpg

Téma: Májová družina – 8. ročník Použitý software: držitel licence - ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p.Tř. Windows XP Professional SMART Notebook Zoner - České kliparty 1, 2, 3 Autor: Mgr. Věra Sýkorová ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p.Tř. (www.zsrozmital.cz)