VY_32_INOVACE_TVÚČH3B_4860_NES

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
JMÉNO AUTORA: MGR. BARBORA JÁŠOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ:
Advertisements

zpracovaný v rámci projektu
Název školy Základní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektu
zpracovaný v rámci projektu
Katedrála Sv.Víta. Vypracováno v rámci projektu „Zavádění ŠVP na gymnázium – projekt GOTIKA“ CZ.1.07/1.1.10/
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Gotika Dějepis VY_32_INOVACE_305, 16. sada, D
neboli chrám svatého Štěpána ve Vídni
Klasicistní MÓDA VY_32_INOVACE_ 18 Klasicistní móda.
Identifikátor materiálu: VY_32_Inovace_ICT2.4_3-58
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová Datum vytvoření:
VY_32_INOVACE_FOTF10260ŠVA Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Registrační čísloCZ.1.07/1.4.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Šablona číslo: Název výukového materiálu: Tematický okruh:
VY_32_INOVACE_PSYM24860ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Číslo a název šablony klíčové aktivity
7. ročník Středověk ZŠ Rajhrad Autor: PaedDr. Zdeněk Motlíček
KAREL IV. a jeho doba Autorem práce, pokud není uvedeno jinak, je Mgr.Marie Toncrová.
Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: července 2012
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Karel IV..
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
VY_32_INOVACE_TVÚČH3B_5760_NES
Významní čeští panovníci
VY_32_INOVACE_FOTF11560ŠVA Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
LUCEMBURKOVÉ 1310 – 1437.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_CJL_HR_3_09.
VY_32_INOVACE_TVÚČH3B_5560_NES
VY_32_INOVACE_FOTF10760ŠVA Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
zpracovaný v rámci projektu
Hra - milionář Lucemburkové a doba husitská - letopočty
VY_32_INOVACE_TVÚČH3B_4360 _NES
Česká gotika Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
zpracovaný v rámci projektu
český stát za lucemburků
VY_32_INOVACE_TVÚČH3B_5260_NES
Název školyZákladní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektuCZ Název šablony klíčové aktivityInovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
VY_32_INOVACE_SVF33660DUD Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
VY_32_INOVACE_FOTF10160ŠVA Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
VY_32_INOVACE_TVÚČH3B_4160_NES
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Předmět:zeměpis Ročník:9. ročník Klíčová slova:Česká republika, Kutná Hora,
VY_32_INOVACE_SVF35860DUD Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
VY_32_INOVACE_TVÚČH3B_4660_NES
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_10_D_I Ročník: I. Vzdělávací oblast: Dějepis Vzdělávací obor:
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice,
Identifikátor materiálu: EU
Zš a Mš Brno, Křídlovická 30b Veronika Topolářová VII.C 2011/2012
VY_32_INOVACE_SVF32560DUD Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
VY_32_INOVACE_TVÚČH3B_5660_NES
VY_32_INOVACE_FOTF10360ŠVA Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:
VY_32_INOVACE_TVÚČH3B_4260_NES
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Poznám gotické umění ? 7. ročník.
VY_32_INOVACE_PSYM24760ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
VY_32_INOVACE_SVF34760DUD Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
VY_20_INOVACE_SVF21460DUD Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Střední škola služeb a podnikání, Ostrava-Poruba příspěvková organizace Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:
VY_32_INOVACE_FOTF11060ŠVA Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
VY_32_INOVACE_159 Karel IV. pro 4. ročník ZŠ
EU-OP VK VY_32_INOVACE_D17
Zpracovala Irena Krištofová.  Typický oděv má …  Popis ženského oděvu  To co měli na hlavě bylo velice důležité  Co všechno museli nosit páni  Fotky.
ZŠP a ZŠS Uherský Brod projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ DĚJEPIS VY_32_INOVACE_13_ středověká kultura oblékání Jméno autora:Mgr. Lenka Habartová.
Gotika Bolfíková Nikola.
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
Novověk - Renesance.
HYGIENA A LÍČENÍ Hygiena byla samozřejmostí.
Sada : Člověk a jeho společnost VY_32_INOVACE_ 05 Dějepis _7.ročník_16
Transkript prezentace:

VY_32_INOVACE_TVÚČH3B_4860_NES Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0883 Název projektu: Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony: III/2 Datum vytvoření: 2. 10. 2012 Autor: Mgr. Kateřina Nesrstová Určeno pro předmět: Tvorba účesu Tematická oblast: Historie účesu Obor vzdělání: Kadeřník (69-51-H/01), 3. ročník Název výukového materiálu: gotika. Popis využití: prezentace s úkoly o období gotickém s využitím dataprojektoru a notebooku k prohlubování a upevňování učiva. Učitel může využívat ukázky z filmu NOC NA KARLŠTEJNĚ dostupných na www.youtube.com, kde žákům ukáže dobové kostýmy, účesy a líčení. Žáci si zapisují pouze tučně zvýrazněný text z prezentace. Na základě výkladu učitele a zápisu žáci řeší úkoly (označeny červeně). Po probrání dvou tematických celků GOTIKA, RENESANCE následuje test. Čas: 30 minut

GOTIKA r. 1250 - 1500

Obr. č. 1 Karlštejn

Chrám sv. Barbory v Kutné Hoře Obr. č. 2

Katedrála sv. Víta v Praze Interiér katedrály svatého Víta Obr. č. 3

VÝZNAMNÍ PANOVNÍCI Jan Lucemburský (1310 – 1346) Václav IV. (1378 – 1419) do r. 1400 zároveň římskoněmecký král Jiří z Poděbrad (1458 – 1471) v letech 1452- 1458 zemským správcem za nezletilého Ladislava Pohrobka

KAREL IV. (1346 – 1378) (zároveň král a od r. 1355 císař římskoněmecký) Obr. č. 4

Zakládány univerzity a školy - 1348 Karlova univerzita. Karlův most, Karlštejn (uschovány korunovační klenoty), 1415 upálení mistra Jana Husa.

Nemravné řádění ve veřejných lázních bylo příčinou jejich špatné pověsti. Lazebníci byli považováni za nepočestné. Proto se začaly otvírat holírny (i bez koupání). Bradýři se zabývali stříháním vousů a vlasů, holením, úpravou vlasů a ošetřováním ran a zubů.

ÚPRAVA HLAVY - ŽENY vdané ženy – zvlněné nebo kudrnaté vlasy spletené do copů či sepnuté, na veřejnosti vždy zakryté (šátek - šlojíř – výraz počestnosti – přikazovala církev), svobodné dívky – vlasy do širokého copu, volně rozpuštěné, zkadeřené, mladé dívky čelenka či věneček, rouška rámovala obličej, zahalovala i krk. Obr. č. 5

V gotice přišla do módy vysoká čela, takže vlasy vykukující z čepců se pečlivě vyholovaly (aby čelo vypadalo vyšší). Obr. č. 6 Hennin Vysoký kuželovitý klobouk zdobený dlouhým průhledným závojem (výška henninu: 1 m šlechtična, 60 cm měšťanka). Obr. č. 7

Oblíbené byly čepce různých tvarů a velkých rozměrů. Obr. č. 8

Obr. č. 9

Obr. č. 10 Obr. č. 11

V době pozdního středověku začaly nejprve šlechtičny chodit s vlasy nezakrytými, provlečenými pouze širokou a vysokou kruhovou čelenkou. Nastalo období odkrývání vlasů, takže na přelomu gotického a renesančního období již ženy používaly dokonce opět příčesky.

ÚKOLY PRO ŽÁKY Proč si ženy vyholovaly čelo? Nakreslete ženu s pokrývkou hlavy z období gotiky.

ÚPRAVA HLAVY - MUŽI obličej - hladce vyholeni, zkadeřené plnovousy, dlouhé i krátké, podtáčené nebo nakadeřené vlasy (horké želízka). Obr. č. 12

Obr. č. 13

POKRÝVKA HLAVY - MUŽI Obr. č. 13

ÚKOLY PRO ŽÁKY 3. Ve kterém roce byla založena Karlova univerzita? 4. Lazebníci byli považováni za nepočestné, proto se začali otevírat ……………….

ODĚV – ŽENY (módní byly rovné, dlouhé tvary zdůrazňující postavu a zářivé barvy) ideál byla štíhlá postava, oděv byl dokonale krejčovsky zpracován, zdůraznění tělesných linií, výstřih, živůtek, zapínání na drobné knoflíčky, šněrování, sukně se protahovala do dlouhé vlečky, rukávy ozdobně rozšiřovány (dlouhé cípy), měkké střevíce, úzké dlouhé zobáky. Obr. č. 16

ODĚV - MUŽI košilovitá suknice, krátká i ke kolenům, úzké nohavice často různobarevné později kabátec, obepínal tělo, zapínaní knoflíčky, pelerína – pláštěnka zakončená kuklou, dlouhá špička u bot. Obr. č. 14 Obr. č. 15

Obr. č. 17

ÚKOLY PRO ŽÁKY 5. Označte do vaší osy období gotiky 3 věci nebo osobnosti pro toto období typické.

Obr.č. 2 - http://cs.wikipedia.org/wiki/Chr%C3%A1m_svat%C3%A9_Barbory Obr.č. 8, 10, 13 - LÜHR, G. Výtvarná výchova a základní techniky pro učební obor kadeřník. Praha : Sobotáles cz, 2004. ISBN 80-86706-03-6. s. 126 Obr.č. 11 - http://www.csfd.cz/film/23440-noc-na-karlstejne/galerie/ Obr.č. 16 - http://www.alianaleevi.com/clanky/testy/krasa-a-styl/v-jake-dobe-bys-zila-podle-tveho-vysneneho-obleceni-.html