Předškolní péče na Islandu Jónína Konradsdottir, ředitelka MŠ
Úroveň vzdělání lidí pracujících v předškolní péči na Islandu Předškolní učitel – 5 leté magisterské studium Předškolní učitel – 3 leté bakalářské studium Asistenti učitelů – „předškolní most“ (59 kreditů studiem na SŠ / zkušenosti 30 kreditů) Pracovníci v předškolní péči 1. – 3. úroveň (210h kurz)
Pedagogičtí pracovníci Ze zákony by měly být 2/3 pracovníků Předškolní učitelé 1/3 pracovníků mohou být Asistenti / Pracovníci v předškolní péči Pokud není možnost najmout učitele (velký nedostatek), mohou najmout další zaměstnance jako Pracovníky v předškolní péči na krátkodobé úvazky Tyto pozice musí inzerovat každý rok Ředitel zařízení musí být Předškolní učitel, aby získal licenci k provozu zařízení
Kdo může vstoupit do systému vzdělávání „předškolní most“? Povinnost pracovat v předškolním zařízení Věk min. 22 let Absolvování 230 lekcí kurzu s praxí Min. 3 letá pracovní zkušenost v předškolním zařízení či na základní škole
Učitelství – „předškolní most“ 30 kreditů na SŠ Program je na 4 semestry (učí se 6-9 kreditů za semestr) Výuka probíhá 1× týdně (17-20:45 = 5 vyučujících hodin) a 2-3 soboty za semestr ( :30 = 10 vyučujících hodin) Vyhodnocení předchozích studií, jakožto i zkušeností je založeno na konkrétních pravidlech a pracovních zkušenostech = ti, kteří toto nesplňují mohou absolvovat kurz na Asistent pedagoga, ale ten má rozsah 59 kreditů
„Předškolní most“ má 4 semestry 1.Semestr -Komunikace a spolupráce 3 kredity -Etika 2 kredity -Pedagogika a vzdělávání 3 kredity 2. Semestr -Výtvarné umění a kreativita 3 kredity -Vývojová psychologie 3 kredity -Pedagogika na Islandu 3 kredity 3. Semestr -Hra jako vzdělávání a rozvoj 3 kredity -První pomoc 1 kredit -Rozvoj a pohyb 3 kredity 4. Semestr -Děti se zdravotním postižením 3 kredity -Jazyky a kultura dětí a mladých lidí 3 kredity
Kurz pro pracovníky v předškolní péči 1. – 3. úroveň Min. věku 20 let Práce v předškolním zařízení Nedostatečné vzdělání Kurz v rozsahu 210h = 17 kreditů Je povinností pro následné zahájení „předškolního mostu“ Kurz probíhá během pracovní doby = proplacený čas i kurz (hradí odbory a obcemi)
Cíle kurzu pro pracovníky v předškolní péči Zvýšení sebevědomí a komunikačních dovedností Zvyšování odborných znalostí ve vztahu k výchově a vývoji dítěte Zvyšování počítačových dovedností Úvod do předškolního vzdělávání
Sdílená odpovědnost při práci v předškolním zařízení Předškolní učitelé: Mají odpovědnost za celou třídu Plánují, připravují, hodnotí vzdělávací program Sledují vývoj dítěte Pracují s případnými obavami rodičů Plánují spolupráci s rodiči Komunikují a spolupracují s dalšími externími odborníky (např. logopedi, fyzioterapeuti) Odpovědnost za výuku a vedení pracovníků péče o děti = v začátku spolupráce jsou spíše asistenti, se zkušenostmi získávají větší odpovědnost
Struktura péče Rodičovská dovolená je 9 měsíců Rodinná péče = denní matky (děti 9-18 měsíců) Několik soukromých pečovatelů o děti od 1 do 2 let Veřejné školky pro děti od 1 až 2 let do 6 let (vzhledem k dlouhému čekacímu listu děti většinou vstupují do MŠ v 18 či 20 měsících) Povinná školní docházka pro děti, které v daném školním roce mají 6 let
Náklady na péči o děti Města/obce financují veškeré náklady na danou péči Skladba rozpočtu: Platy Nájem a pomůcky Jídlo Zařízení, vzdělávací pomůcky, hračky Rozvoj zaměstnanců (zaměstnanci žádají učitelské odbory o granty na individuální kurzy) Ostatní výdaje
Finanční spoluúčast rodičů Rodiče platí různou výši poplatků Samoživitelé a zaměstnanci předškolního zařízení platí méně Vdaní a studenti dostávají také slevu Všeobecně rodiče platí velmi malou část skutečných nákladů na péči o děti