Tematická oblast: Práce se slovníky a Pravidly českého pravopisu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P4_ 2.5 Tematická oblast: Aplikační software pro práci s informacemi I. Textový editor – odkazy (obsah, rejstřík) Typ:
Advertisements

Tematická oblast: Aplikační software pro práci s informacemi I.
Práce se Slovníkem spisovné češtiny
Internet – E. bankovnictví
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBO Ř ANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: MGR. MONIKA RICHTÁRECHOVÁ Název: VY_32_INOVACE_181_SAMOHLÁSKY Téma: ROZD Ě LENÍ.
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P3_1.15 Tematická oblast: Práce se slovníky a Pravidly českého pravopisu Psaní velkých písmen II Typ: DUM - kombinovaný.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Tematická oblast: Práce se slovníky a Pravidly českého pravopisu
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Tematická oblast: Práce se slovníky a Pravidly českého pravopisu
Tematická oblast: Laboratorní a terénní cvičení
Tematická oblast: Práce se slovníky a Pravidly českého pravopisu
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P4_3.10 Tematická oblast: Aplikační software pro práci s informacemi II. HTML - tagy Typ: DUM - kombinovaný Předmět:
Tematická oblast: Aplikační software pro práci s informacemi II.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P4_3.1 Tematická oblast: Aplikační software pro práci s informacemi II. Vektorová grafika – výplň, pero Typ: DUM - kombinovaný.
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_ P4_2.11 Tematická oblast: Aplikační software pro práci s informacemi I. Tabulkový kalkulátor-funkce, adresy Typ: DUM.
Tematická oblast: Hardware, software a informační sítě
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“
Tvoření slov PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY.
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P4_3.15 Tematická oblast: Aplikační software pro práci s informacemi II. PowerPoint - animace Typ: DUM - kombinovaný.
Tematická oblast: Aplikační software pro práci s informacemi I.
ŠKOLA: STŘEDNÍ ŠKOLA PRÁVNÍ – PRÁVNÍ AKADEMIE, S.R.O. TYP ŠABLONY: III/2 INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT PROJEKT: CZ.1.07/1.5.00/
Práce se Slovníkem spisovné češtiny
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P3_1.7 Tematická oblast: Práce se slovníky a Pravidly českého pravopisu Psaní i, í a y, ý Typ: DUM - kombinovaný Předmět:
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P4_2.20 Tematická oblast: Aplikační software pro práci s informacemi I. Vektorová grafika - tvary Typ: DUM - kombinovaný.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P4_3.5 Tematická oblast: Aplikační software pro práci s informacemi II. Databáze - dotazy Typ: DUM - kombinovaný Předmět:
Tematická oblast: Laboratorní a terénní cvičení
Název školy Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP Název OP OP Vzdělávání.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
VY_32_INOVACE_05_10 CZECH SALES ACADEMY Trutnov – střední odborná škola s.r.o. EU PENÍZE ŠKOLÁM CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_05_10 Zpracovala:Mgr.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Výslovnost přejatých slov
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.B.07 Název pro školu:
Tematická oblast: Hardware, software a informační sítě
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _721 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: dubna 2012
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P4_ 2.7 Tematická oblast: Aplikační software pro práci s informacemi I. Textový editor – matematické výrazy Typ: DUM.
Tematická oblast: Laboratorní a terénní cvičení Rostlinná pletiva I.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_ P4_2.3 Tematická oblast: Aplikační software pro práci s informacemi I. Tabulkový kalkulátor-databázové funkce Typ:
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
PowerPoint – šablony, záhlaví
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P4_3.16 Tematická oblast: Aplikační software pro práci s informacemi II. PowerPoint - Album Typ: DUM - kombinovaný Předmět:
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P4_ 3.18 Tematická oblast: Aplikační software pro práci s informacemi II. Internet – E. pošta Typ: DUM - kombinovaný.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P4_1.9 Tematická oblast: Hardware, software a informační sítě Porty a rozhraní Typ: DUM - kombinovaný Předmět: ICT Ročník:
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P4_1.11 Tematická oblast: Hardware, software a informační sítě PC SÍTĚ, TOPOLOGIE Typ: DUM - kombinovaný Předmět: ICT,
VÝSLOVNOST A PRAVOPIS PŘEJATÝCH SLOV
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P4_3.11 Tematická oblast: Aplikační software pro práci s informacemi II. HTML - odkazy, obrázky Typ: DUM - kombinovaný.
SPISOVNÁ VÝSLOVNOST ČEŠTINY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je PhDr. Lucie Bušová. Dostupné z Metodického portálu
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_13_04 Název materiálu Slova přejatá,
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Digitální učební materiál
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název: VY_32_INOVACE_07_ČESKÝ JAZYK
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_08_DELENI_HLASEK Název materiálu:
Název Jazykové příručky Název projektu: OP VK
Transkript prezentace:

Tematická oblast: Práce se slovníky a Pravidly českého pravopisu Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P3_1.12 Tematická oblast: Práce se slovníky a Pravidly českého pravopisu Psaní slov přejatých Typ: DUM - kombinovaný Předmět: ČJS Ročník: 5. r. (6leté), 3. r.(4leté) Zpracováno v rámci projektu EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/34.0296 Zpracovatel: Mgr. Romana Cieslarová Gymnázium, Třinec, příspěvková organizace Datum vytvoření: leden 2013

METODICKÝ LIST Materiál je součástí tematické oblasti Práce se slovníky a Pravidly českého pravopisu a je určen pro žáky semináře z českého jazyka a literatury v předmaturitním ročníku. Slouží k zopakování a procvičení učiva o pravopisu slov přejatých. Inovace spočívá ve využití interaktivního prostředí.

V první části si formou výkladovou žáci zopakují problematiku pravopisu přejatých slov. V závěru DUM se nachází úkol, který je možno zadat také jako domácí. Jeho zpracování spočívá v ověřování pravopisu přejatých slov v Pravidlech českého pravopisu.

Jak napsat přejaté slovo? O tom, zda psát přejaté slovo pravopisem původním, nebo podle zásad českého pravopisu – počeštěně, rozhoduje míra jeho zakotvenosti v českém prostředí.

Které faktory ovlivňují proces počešťování? frekvence slova hlásková podoba slova oblast užívání (např. úzce odborné výrazy téměř nezdomácňují) aj.

Přejatá slova rozčleníme na: Slova psaná původním pravopisem Slova, která je možno psát pravopisem původním i počeštěným Slova pravopisně počeštěná

I. Původní pravopis slova úzce odborná (trecento, enjambement, biedermeier ) slova knižní (doyen, milieu) slova s povahou mezinárodních značek (watt, ohm, newton, lithium) slova označující skutečnosti týkající se pouze cizích zemí (lady, hugenot, labourista, muezzin)

slova částečně zdomácnělá (blues, boom, evergreen, ghetto, software, kiwi, laser, miss, leasing, outsider, pizza) citátové výrazy (à propos, à la, ad acta, curriculum vitae, fair play, faux pas, pour féliciter)

II. PRAVOPIS PŮVODNÍ I POČEŠTĚNÝ byte/bajt boutique/butik comics/komiks jazz/džez judo/džudo leader/lídr rallye/rely make-up/mejkap gentleman/džentlmen handicap/hendikep rock-and-roll/rokenrol lunchmeat/lančmít royalista/roajalista aj.

Pozor na slova zakončená na -ing/-ink! pouze -ing např. leasing, skauting, windsurfing dublety -ing/-ink: např. dabing/dabink, doping/dopink, marketing/marketink, puding/pudink, smoking/smokink pouze -ink: např. forčekink, mítink, strečink

III. Slova pravopisně počeštěná cizí slova obecně rozšířená (aféra, kakao, tramvaj, jogurt, junior, kolega, kytara, šok aj.) běžné odborné výrazy (fyzika, revma, teologie, syntéza aj.) Způsob psaní těchto slov odpovídá většinou jejich spisovné české výslovnosti.

Nyní zaměříme svou pozornost na některé problémové jevy pravopisu přejatých slov.

I/Y Písmena i/y se často zachovávají podle původního pravopisu → po tvrdé souhlásce se může objevit i (historie, kinetika, dioda, algoritmus); po měkké souhlásce se může objevit y (cyklista, cysta, cytologie). U přejatých slov se nelze řídit slovy vyjmenovanými!

dis-/dys- dis- je předpona původně latinská, má nejčastěji význam roz- (distribuce), nebo zápor ne- (disharmonie) dys- je předpona původně řecká a označuje něco vadného, špatného (dysfunkce, dyslektik, dysgrafie)

S/Z Důsledkem počešťování je vznik mnoha dubletních tvarů. Ty jsou vnímány: jako rovnocenné – u slov zakončených - ns/-nz, -rs/-rz, -ls/-lz (pulz/puls, kurz/kurs, konkurz/konkurs) za základní je považováno z, podoba slova se s je považována za knižní (poezie/poesie, konzul/konsul, organizace/organisace, torzo/torso) za základní se považuje s – u slov -ismus/-izmus, -smus/-zmus (realismus/ realizmus, socialismus/socializmus)

Délka samohlásek Psaní délky u cizích slov je rozkolísané: dlouhá samohláska se ustálila pouze u některých slov (hermelín, suterén, pasažér, série, lóže, sólo, róba), dále ji píšeme např. ve slovech zakončených na -é, -ém, -éza, - iáda, -iér, -iéra, -má, -oár, -óza, - ýza aj. krátká samohláska se píše ve slovech zakončených na -ida, -orium, -ura aj. dubletní tvary – pravidla ale doporučují preferovat samohlásku krátkou, např. slova zakončená -en, -in, -iv, -ivum, -emie, -erie, - on, -ped aj.

Úkoly pro samostatnou práci Ověřte v aktuálních Pravidlech českého pravopisu možné podoby deseti přejatých slov označujících různé moderní sporty. Tamtéž ověřte pravopis minimálně deseti termínů z oboru chemie nebo biologie.

Použitá literatura: Pravidla českého pravopisu. Brno : Lingea, 2010. ISBN 978-80-87062-88-3. HARTMANNOVÁ, Věra a kol. Pravidla českého pravopisu. Olomouc : Nakladatelství Olomouc, 2004. ISBN 80-7182-146-2.