Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Advertisements

Užití poměru (graficky)
Algebraické výrazy: lomené výrazy
Slovní úlohy o společné práci − 2
Poměr v základním tvaru.
Zlomky Násobení zlomků..
Zlomky Sčítání zlomků..
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Exponenciální funkce Exponenciální funkcí o základu a nazýváme každou část funkce, která je dána rovnicí: Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785,
Vzájemná poloha kružnice a přímky
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
1. Bodem, který leží na kružnici 2. Bodem, který leží mimo kružnici
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Syblík. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Konstrukce lichoběžníku 1
Slovní úlohy o společné práci − 3
Slovní úlohy o směsích (řešené lineární rovnicí o jedné neznámé)
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Lomené algebraické výrazy
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Iveta Konvičná Dostupné z Metodického portálu ISSN , financovaného.
Dostupné z Metodického portálu www. rvp
. Kvadratická funkce ° Narýsuj: -1 -1
Lomené algebraické výrazy
Konstrukce trojúhelníku
Pojem zlomek a jeho zápis.
Zlomky a desetinná čísla.
Části kruhu Matematika 8 – I.díl
Krácení a rozšiřování postupného poměru.
Úpravy algebraických výrazů
Poměr Co je poměr. Změna v daném poměru..
Rovnost, rozšiřování a krácení.
Trojčlenka Prezentace je zaměřená na procvičování slovních úloh řešených trojčlenkou. Obsahuje 6 řešených příkladů i s obrázky. © Eva Černá Autor © Mgr.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Rozcvička Urči typ funkce: Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Výpočty přímé a nepřímé úměrnosti.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Výpočet procentové koncentrace roztoku
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Syblík. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Orofacionální cvičení I Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Ve třídě je 24 dívek a 8 chlapců. Jakou procentuální část třídy tvoří chlapci? Co tvoří základ? Základ je 100 % Základ je celkový počet dětí ve.
Ivana Kuntová, Pětiúhelník Přesná konstrukce velikosti strany pětiúhelníku ze zadaného poloměru opsané kružnice Ivana Kuntová,
(délka, obsah, objem, hmotnost, čas)
Výpočet hmotnostního zlomku
PROVĚRKY Převody jednotek času.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Rozklad čísel 6 – 10 – doplňování varianta A
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Procenta Prezentace je zaměřená na procvičování slovních úloh na procenta. Obsahuje 6 slovních úloh na procenta řešených trojčlenkou. Autor: Mgr. Eva Černá.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
PROCENTA Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Procenta Autor: Mgr. Eva Černá
Dostupné z Metodického portálu www. rvp
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Výpočet procentové koncentrace roztoku
Rozklad čísel od 1 do 10 Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
ZLOMKY pracovní listy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Dušan Goš. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Procenta % Prezentace je zaměřená na procvičování procent užitím trojčlenky. Obsahuje celkem řešených 15 příkladů. Mgr. Eva Černá, Plzeň Autor © Eva Černá.
Procenta Výpočet počtu procent.
Zlomky Krácení zlomků Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Převody jednotek hmotnosti – 2. část
Transkript prezentace:

Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Procenta Výpočet procentové části

Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Základní údaje Podstatou příkladů s procenty je vždy práce se čtyřmi základními hodnotami dvou zadaných či počítaných veličin, z nichž jednou jsou procenta. Ve třídě je 28 žáků, z nichž 25 % je dojíždějících. Kolik je dojíždějících žáků? Počáteční, celkové množství, tj. základ. Základ je vždy 100 %. Část celku, vyjádřená počtem procent. Část celku odpovídající danému počtu procent, tzv. procentová část.

Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Zápis příkladu Ve třídě je 28 žáků, z nichž 25 % je dojíždějících. Kolik je dojíždějících žáků? Počáteční, celkové množství, tj. základ. Základ je vždy 100 %. Část celku, vyjádřená počtem procent. Část celku odpovídající danému počtu procent, tzv. procentová část. 28 žáků ……………………………… 100 % x žáků ………………………………… 25 %

Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Jak určíme 25 % ze všech žáků? 25 % je 25x více než jedno procento, které známe. Jak tedy určíme 25 %? Násobením. Postup výpočtu č. 1 – přes jedno procento: Ve třídě je 28 žáků, z nichž 25 % je dojíždějících. Kolik je dojíždějících žáků? 28 žáků ……………………………… 100 % x žáků ………………………………… 25 % 100 % …………. 28 žáků 1 % …………. 28 : 100 = 0,28 25 % …………. 25 % ………… ,28 25 % ………… ,28 = 7 žáků Dojíždějících žáků je 7. Čím příklad ukončíme? Odpovědí!

Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. 28 tedy zmenšíme v poměru 1:4. Číslo se zmenšuje tak, že se vynásobí poměrem zapsaným do zlomku menšího než jedna. Postup výpočtu č. 2 – pomocí trojčlenky: Ve třídě je 28 žáků, z nichž 25 % je dojíždějících. Kolik je dojíždějících žáků? 28 žáků ……………………………… 100 % x žáků ………………………………… 25 % x = 28 Počet žáků se mění ve stejném poměru jako počet procent. V jakém poměru se mění počet procent? 25:100, tj. 1:4. ___ 1 4 x = 28 : 4 x = 7 žáků Dojíždějících žáků je 7.

Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Příklady: Množství krve v lidském těle je přibližně 7,6 % hmotnosti těla. Kolik kg krve je v těle dospělého člověka o hmotnosti 75 kg? Hmotnost (základní) dospělého člověka … 100 % Kolika kilogramům bude odpovídat množství krve? Kolika procentům odpovídá „základní“ hmotnost dospělého člověka? Hmotnost dospělého člověka, tj. 75 kg … 100 % Hmotnost krve, tj. 7,6 % … x kg

Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Příklady: Množství krve v lidském těle je přibližně 7,6 % hmotnosti těla. Kolik kg krve je v těle dospělého člověka o hmotnosti 75 kg? Hmotnost (základní) dospělého člověka … 100 % Hmotnost dospělého člověka, tj. 75 kg … 100 % Hmotnost krve, tj. 7,6 % … x kg 100 % ……………………………… 75 kg 7,6 % ………………………………. x kg Ve stejném poměru, v jakém je zmenšen počet procent, … … bude zmenšena i hmotnost. x = 75. ___ 100 x = 3. 7,6 : 4 x = 5,7 kg 7,6 V těle dospělého člověka je 5,7 kg krve. Číslo v daném poměru zmenšujeme tak, že je násobíme poměrem zapsaným do zlomku menšího než jedna (tj. čitatel je menší než jmenovatel) 3 4

Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Příklady: Ze 700 výrobků bylo 20 % vadných. Kolik výrobků bylo bez vady? Celkový (základní) počet výrobků … 100 % Kolika procentům odpovídá celkový „základní“ počet výrobků? Kolik procent výrobků je bez vady a kolika výrobkům to odpovídá? Kolik procent výrobků je bez vady … 100 % - 20 % = 80 % Kolika výrobkům odpovídá 80 % … x výrobků Celkový počet výrobků, tj. 700 … 100 %

Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Příklady: Ze 700 výrobků bylo 20 % vadných. Kolik výrobků bylo bez vady? 100 % …………………. 700 výrobků 80 % ……………………. x výrobků Ve stejném poměru, v jakém je zmenšen počet procent, … x = 700. ____ 100 x = 560 Bez vady bylo 560 výrobků. 80 … bude zmenšen i počet výrobků. Číslo v daném poměru zmenšujeme tak, že je násobíme poměrem zapsaným do zlomku menšího než jedna (tj. čitatel je menší než jmenovatel) Celkový (základní) počet výrobků … 100 % Kolik procent výrobků je bez vady … 100 % - 20 % = 80 % Kolika výrobkům odpovídá 80 % … x výrobků Celkový počet výrobků, tj. 700 … 100 % x = 7. 80

Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Příklady: Jaká bude prodejní cena bundy, jejíž původní cena byla 300 Kč, po zdražení 20 %? Původní (základní) cena bundy … 100 % Kolika procentům bude odpovídat její nová prodejní cena? Kolika procentům odpovídá původní „základní“ cena bundy? Kolika procentům bude odpovídat prodejní cena … 100 % + 20 % = 120 % Prodejní cena 120 % … x Kč Původní cena bundy, tj. 300,- Kč … 100 %

Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Příklady: Jaká bude prodejní cena bundy, jejíž původní cena byla 300 Kč, po zdražení 20 %? 100 % …………………………. 350,- Kč 120 % ………………………………… x Kč Ve stejném poměru, v jakém je zvětšen počet procent, … x = 350. ____ 100 x = 420 Prodejní cena bundy bude 420,- Kč. 120 … bude zvětšena i cena bundy. Číslo v daném poměru zvětšujeme tak, že je násobíme poměrem zapsaným do zlomku většího než jedna (tj. čitatel je větší než jmenovatel) Původní (základní) cena bundy … 100 % Kolika procentům bude odpovídat prodejní cena … 100 % + 20 % = 120 % Prodejní cena 120 % … x Kč Původní cena bundy, tj. 300,- Kč … 100 % x =