Média a masová kultura Trojí pojetí kultury: antropologické, sémiotické, každodenní Zdroj masové kultury: masová společnost nebo masová média? Masová společnost:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Znalostní zázemí organizace
Advertisements

Vlivy na spotřebitele.
Kultura Zabývající vědy jsou etnografie, antropologie, kulturologie.
Prezentace 40´ Práce ve skupinách 30´ Seznámení s tématem 10´
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Řeč, jazyk, mluva.
Volný čas a kultura Kultura pro děti a kultura dětí.
Ing. Daniel Konczyna U Prostředí marketingu Ing. Daniel Konczyna U
Média: nástroj vládnoucí třídy
Úvod do sociální a kulturní antropologie
Životní způsob, životní styl, volný čas a zdraví
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_08_OSVZ_ZSVb Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
Žijeme ve společném světě Stav, vývoj, rizika a možnosti v soudobé „multikulturní“ společnosti a globálním světě.
Veřejnost – dav - masa Eliška Jungová, IKSŽ, FSV UK LS 2007/08.
KULTURA Jitka Nešněrová.
Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Výtvarné setkání v MŠ II.
Rozsáhlé oblasti se specifickým historickým vývojem, během kterého se vyvinuly charakteristické kulturní znaky obyvatelstva. SVĚTOVÉ.
ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ Lidé a příroda. Krajina = různě velká, ale určitá část pevniny složena z přírodních a kulturních krajinných složek, vytvořených lidmi.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Rozdíly mezi osobnostmi
1 Institucionalizace výzkumů veřejného mínění. 2 USA – 30. léta minulého století USA – 30. léta minulého století Evropa – po 2. světové válce Evropa –
Masová komunikace Martina Bartůňková.
Sociální vztahy Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace Interakce Interpersonální vztahy Sociální vztahy.
Masová komunikace Martina Bartůňková.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Civilizace, kultura, instituce, sociální agregáty
Média a role čtenáře: kulturální studia
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Art brut Ondřej Turek 1A. Poprvé ho definoval roku 1945 francouzský umělec a teoretik Jean Dubuffet. Poprvé ho definoval roku 1945 francouzský umělec.
Gender problematika Nejprve zmíním motivaci tohoto výzkumu,
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_20_PODNIKATELSKÁ.
Občanská společnost a občanský sektor PhDr. Jaroslava Šťastná, Ph.D.
SOCIÁLNÍ DETERMINACE PSYCHIKY
MALÉ SOCIÁLNÍ SKUPINY.
Role médií a vůdců mínění při formování názorových struktur
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Občanská výchova Ročník:
Masmédia.
MANAGEMENT - Pojetí managementu
Model transkulturní péče
Předmět sociologie Určení sociologie: Věda společenská a behaviorální Empirická sociologie Empirická sociologie Sociální jevy a formy vztahů Sociální jevy.
1 HISTORICKÝ PROSEMINÁŘ Postup v rámci bakalářského studia oboru Dějin křesťanského umění na KTF UK: INTERDISCIPLINÁRNÍ CVIČENÍ HISTORICKÝ PROSEMINÁŘ SEMINÁŘ.
Kupní chování a EU.
Soudobé společnosti Jan Sládek Katedra sociologie FFUK Sociologický ústav AV ČR
CELOU PREZENTACI I PDF PODOBU NALEZNETE NA
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 1. Charakteristika a historie ekologie Název sady: Základy ekologie pro.
Jedna z rolí, kterou člověk v životě splňuje – ROLE KONZUMENTA – na základě toho se očekává SPOTŘEBNÍ CHOVÁNÍ. - základem spotřebního chování – ROZHODOVÁNÍ.
Trocha teorie nikoho nezabije …. VLASTNOSTI OSOBNOSTI OSOBNOST - souhrn vlastností, procesů a stavů, návyků, postojů, které tvoří celistvou strukturu.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Vztahy mezi lidmi Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace
Ideologie v digitálních hrách
Masová média a jejich vliv
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/
MARKETING 2.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Kultura Vladimír Velešík.
Socializace Kejřová.
Sociální psychologie.
5. Kultura jako řešení problémů přežití
KULTURA Společenská kultura Kultura ; VY_32_INOVACE_D3_01
Vybrané kapitoly ze sociologie I.
Edukační (výchovné a vzdělávací) cíle
Prvky edukačního procesu
Transkript prezentace:

Média a masová kultura Trojí pojetí kultury: antropologické, sémiotické, každodenní Zdroj masové kultury: masová společnost nebo masová média? Masová společnost: sociální prostředí vzniku masové kultury Vymezení masové kultury podle Dwighta MacDonalda: dílo „Against American Grain“ (1962) – maskult a midkult Kritika kritiky masové kultury: intelektuálové a jejich vztah k zakázanému ovoci

Trojí pojetí kultury Antropologické: kultura je souhrn veškerých lidských výtvorů; vše, co není příroda Sémiotické: kultura je proces symbolické produkce a reprodukce skutečnosti – sdílené a předávané vzorce chování, hodnoty, víry a zvyky (rituálový model komunikace) Každodenní: kultura je souhrn pokusů o umělecké ztvárnění skutečnosti

Média a masová kultura Trojí pojetí kultury: antropologické, sémiotické, každodenní Zdroj masové kultury: masová společnost nebo masová média? Masová společnost: sociální prostředí vzniku masové kultury Vymezení masové kultury podle Dwighta MacDonalda: dílo „Against American Grain“ (1962) – maskult a midkult Kritika kritiky masové kultury: intelektuálové a jejich vztah k zakázanému ovoci

Zdroj masové kultury aneb cui bono? Vznik masové kultury z masové společnosti: MK je důsledkem nové společenské formace aneb „lidé to chtějí, a proto to dostávají“ – zdrojem je strana poptávky Vznik masové kultury z masových médií: MK je důsledkem existence masových médií aneb „ lidé to dostávají a proto to chtějí“ – zdrojem je strana nabídky se schopností vytvářet umělé potřeby

Média a masová kultura Trojí pojetí kultury: antropologické, sémiotické, každodenní Zdroj masové kultury: masová společnost nebo masová média? Masová společnost: sociální prostředí vzniku masové kultury Vymezení masové kultury podle Dwighta MacDonalda: dílo „Against American Grain“ (1962) – maskult a midkult Kritika kritiky masové kultury: intelektuálové a jejich vztah k zakázanému ovoci

Masová společnost jako substrát MK Masová společnost = synonymum pro moderní společnost (Geselleschaft x Gemainschaft) Základní procesy modernizace – industralizace, urbanizace, migrace, sociální mobilita Atomizovaný jedinec = člověk vytržený z tradičních ochranných sociálních vazeb Atomizovaný jedinec = člověk vnějškové řízenosti, zranitelný a napadnutelný vnějšími vlivy, např. definicí kultury podle masových médií

Média a masová kultura Trojí pojetí kultury: antropologické, sémiotické, každodenní Zdroj masové kultury: masová společnost nebo masová média? Masová společnost: sociální prostředí vzniku masové kultury Vymezení masové kultury podle Dwighta MacDonalda: dílo „Against American Grain“ (1962) – maskult a midkult Kritika kritiky masové kultury: intelektuálové a jejich vztah k zakázanému ovoci

Masová kultura podle Dwighta Macdonalda Pojmy maskult a midkult Maskult: Uniformizace: problém syntaxe mediální krajiny, slučovací poměr, stírání rozdílů mezi vysokou a nízkou kulturou Neosobnost: pro všechny, tj. pro nikoho konkrétního, problém nejnižšího společného jmenovatele Podřízenost divákovi: problém zabudované reakce publika Repetitivnost: opakování osvědčených tvůrčích vzorců díla – předpoklad, že se zopakuje i finanční úspěch Midkult: předstírá vysoké umění, ale je horší než maskult, protože to popírá

Média a masová kultura Trojí pojetí kultury: antropologické, sémiotické, každodenní Zdroj masové kultury: masová společnost nebo masová média? Masová společnost: sociální prostředí vzniku masové kultury Vymezení masové kultury podle Dwighta MacDonalda: dílo „Against American Grain“ (1962) – maskult a midkult Kritika kritiky masové kultury: intelektuálové a jejich vztah k zakázanému ovoci

Kritika kritiky masové kultury Kritika MK je typickou obsesí humanitních intelektuálů Paradox: racionálně orientovaní intelektuálové odmítají kulturní produkci, která neoslovuje rozum, ale základní instinkty Intelektuálové dehonestují MK, aby si ve svém vlastním zájmu zošklivili obsahy, které jsou pro ně tabu Arendtová: masová zábava (maskult) x masová kultura (midkult) – intelektuálové se odmítají smířit s nízkým vkusem mas, soustavně prohledávají vysokou kulturu, aby ji rozředili a nabídli ve stravitelnější podobě masám