Přednáška 01 Zlatý poměr Začínáme u starých Řeků

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číselné obory -Zákony, uzavřenost a operace
Advertisements

Komplexní čísla. Komplexní číslo je uspořádaná dvojice [x, y], kde číslo x představuje reálnou část a číslo y imaginární část. Pokud je reálná část nulová,
Konstrukce trojúhelníků
POZNÁMKY ve formátu PDF
Fakulta životního prostředí Katedra informatiky a geoinformatiky
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Soustava lineárních rovnic o více neznámých I.
Rovnice roviny Normálový tvar rovnice roviny
9.1 Trojúhelník - konstrukce, druhy
57. ročník MO Soustředění řešitelů Kategorie A Exponenciela Litoměřice 2007.
Platónská a archimédovská tělesa
U3V Matematika Semestr 1 Trápení s nekonečnem Přednáška 04
Fakulta životního prostředí Katedra informatiky a geoinformatiky
Fakulta životního prostředí Katedra informatiky a geoinformatiky
Fakulta životního prostředí Katedra informatiky a geoinformatiky Přednáška 04 Limity funkcí Matematika II. KIG / 1MAT2.
Fakulta životního prostředí Katedra informatiky a geoinformatiky Přednáška 05 Spojitost a derivace funkce Matematika II. KIG / 1MAT2.
Přednáška 12 Diferenciální rovnice
FD ČVUT - Ústav mechaniky a materiálů
59. ročník MO Soustředění řešitelů Kategorie A
SZŠ a VOŠZ Zlín® Kabinet MAT předkládá prezentaci
Základní číselné množiny
DPS 2008 Didaktika matematiky
Fakulta životního prostředí Katedra informatiky a geoinformatiky
Téma: Shodnosti a souměrnosti
Fakulta životního prostředí Katedra informatiky a geoinformatiky
Komplexní čísla goniometrický tvar Vypracoval: Mgr. Lukáš Bičík
Matematika II. KIG / 1MAT2 Přednáška 08
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_756.
MATEMATIKA I.
Číselné obory Podmínky používání prezentace © RNDr. Jiří Kocourek 2013
Číselným oborem rozumíme číselnou množinu, na které jsou definovány bez omezení početní operace sčítání a násobení, tj. číselný obor je vzhledem k těmto.
Fakulta životního prostředí Katedra informatiky a geoinformatiky
Název školy: Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony:
Fibonacciho posloupnost
DPS 2008 Didaktika matematiky
Fakulta životního prostředí Katedra informatiky a geoinformatiky
Přednáška 02 Počítání harmonie Učíme se opět od starých Řeků
Fakulta životního prostředí Katedra informatiky a geoinformatiky
Pythagorova věta.
Kompozice snímku aneb Naučte se vidět kreativně
THALETOVA VĚTA.
Herní plán Obecné vlastnosti příčky
Vypracovala: Pavla Monsportová 2.B
Autor: Mgr. Lenka Šedová
SHODNOST GEOMETRICKÝCH ÚTVARŮ
Fakulta životního prostředí Katedra informatiky a geoinformatiky
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:IV/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Čísla Množiny a podmnožiny čísel Přirozená čísla Nula Celá čísla
Pythagorova věta.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:IV/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
* Thaletova věta Matematika – 8. ročník *
Matematická olympiáda 2009/10
Čtverec kružítkem Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
2 přirozené konstrukce pravidelného pětiúhelníku
Fibonacciho posloupnost Fibonacciho posloupnost je nekonečná řada čísel, ve které je prvním číslem 0, druhým 1 a každé následující číslo je definováno.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_42_INOVACE_12_18 Název materiáluČíselné.
Aritmetická posloupnost Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Václav Zemek. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Matematika a její aplikace 3. až 5. ročník Téma: Geometrické útvary Ing. Hana Adamcová Vytvořeno: 2011.
Aritmetická posloupnost Kristýna Zemková, Václav Zemek
- Převod zlomků na desetinná čísla
Množina bodů dané vlastnosti
Goniometrické funkce Autor © Mgr. Radomír Macháň
Aritmetická posloupnost Kristýna Zemková, Václav Zemek
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Sestrojení úhlu o velikosti 60° pomocí kružítka.
Krácení a rozšiřování postupného poměru.
ČÍSELNÉ MNOŽINY © Jitka Mudruňková 2014.
Úvod Aritmetické a geometrické posloupnosti a jedna zajímavá funkcionální rovnice.
Konstrukce trojúhelníku
ANALYTICKÁ GEOMETRIE Analytická geometrie je část geometrie, která v euklidovské geometrii zkoumá geometrické útvary pomocí algebraických a analytických.
Transkript prezentace:

Přednáška 01 Zlatý poměr Začínáme u starých Řeků U3V Matematika Semestr 1 Přednáška 01 Zlatý poměr Začínáme u starých Řeků jiri.cihlar@ujep.cz

Jaké problémy si pro dnešek vybereme? Co je to zlatý řez a zlatý poměr? Racionalita a iracionalita Řetězové zlomky Pravidelné n-úhelníky Fibonacciho čísla Problém chybějícího čtverečku atd.

Základní fakta

Jak je definován zlatý řez? Rozdělme úsečku na dvě části tak, že bude platit: Poměr délky celé úsečky ku délce větší části je roven poměru délky větší části ku délce kratší části. Zapíšeme to rovnicí: Odtud pak plyne, že:

Jak řešit rovnici x2 – x – 1 = 0 ? Dosazením do vzorce získáme: Přitom platí tyto důležité vztahy:

Jak geometricky zkonstruovat číslo  ? Eukleidovská konstrukce úsečky, která má délku , vyplývá z vyjádření tohoto čísla. Užijeme pouze Pythagorovu větu: Číslu  říkáme zlatý poměr.

Iracionalita

Začněme s racionalitou Definice: Každé kladné racionální číslo lze zapsat ve tvaru zlomku, kde čitatel i jmenovatel jsou přirozená čísla. Platí tato věta: Racionální čísla mají buď ukončený anebo nekonečný periodický desetinný rozvoj. (Proč??)

Pokračujme iracionalitou Definice: Každé kladné číslo, které není racionální, je iracionální. Z toho ovšem plyne, že: kladné iracionální číslo nelze zapsat ve tvaru zlomku, kde čitatel i jmenovatel jsou přirozená čísla, iracionální čísla mají nekonečný neperiodický desetinný rozvoj.

Problém Existuje nějaká polopřímka s počátkem v počátku souřadnic, která kromě něj neprochází již žádným dalším mřížovým bodem? Polopřímka a mřížové body.fig Budeme potřebovat jen větu, že každé přirozené číslo (větší než 1) lze jednoznačně rozložit na součin prvočísel.

Iracionalita čísla  Víme-li již že odmocnina z pěti je iracionální číslo, snadno se již dokáže, že i číslo  je iracionální. A jak?? Pro každé iracionální číslo je zajímavé hledat jeho racionální aproximace. Co víte o aproximacích čísla  ?

Řetězové zlomky

Co plyne z definice čísla  ? Platí rovnost: Dělením pak získáme: Postupným dosazováním získáme „výraz“: Tato představa nám umožní postupně vypočítávat racionální aproximace. (Jak?) Zlatý poměr.xls

Pravidelný desetiúhelník

Zlatý trojúhelník Definice: Zlatým trojúhelníkem nazýváme každý rovnoramenný trojúhelník, který má úhel proti základně velikosti 360. Jaké má zlatý trojúhelník vlastnosti? Zlatý trojúhelník.fig Číslo  nalezneme mnohokrát v pentagonu. (Proč??)

Konstrukce pravidelného desetiúhelníku Pravidelný desetiúhelník se skládá z deseti zlatých trojúhelníků. Poměr poloměru jemu opsané kružnice a jeho strany je tedy roven zlatému poměru. Odtud pak plyne: Konstrukce desetiúhelníku.fig

Fibonacciho posloupnost

Jak vznikají Fibonacciho čísla ? Fibonacciho čísla lze postupně vypočítávat podle této rekurentní definice: Jaký je tedy začátek posloupnosti? 1, 1, 2, 3, 5, 8, 13, 21, 34, 55, 89, … atd. Nepřipadají vám známá? Objevovala se u aproximací čísla . (Proč??)

Vzorec pro Fibonacciho čísla Fibonacciho čísla můžeme vypočítávat podle tohoto vzorce: Důkaz není ani tak složitý, jako spíš dlouhý. Spokojme se s ověřením pomocí Excelu: Fibonacci.xls

Problém chybějícího čtverečku

Co se stane při přemístění obrazců? Prohlédněme si to podrobně a počítejme obsahy!

Jak to vysvětlit? Čtvereček tedy vzniká záměrně špatným kreslením. Ctverecek.fig Čtvereček tedy vzniká záměrně špatným kreslením. A jaká je souvislost s Fibonacciho čísly? 5 . 13 + 5 . 8 - 8 . 13 = = 5 . (8 + 13) - 8 . 13 = = 5 . 21 - 8 . 13 = = 105 – 104 = 1 Fibonacci.xls

Děkuji vám za pozornost