IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU - 20 - 1 Anotace Prezentace, která se zabývá opakováním a doplněním znalostí o zlomcích. Autor Mgr. Václav Simandl Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žáci poznají zlomek a jeho části. Speciální vzdělávací potřeby Ne Klíčová slova Zlomek, čitatel, jmenovatel, část, celek. Druh učebního materiálu Prezentace Druh interaktivity Výklad Cílová skupina Žák Stupeň a typ vzdělávání Základní vzdělávání – 2. stupeň Typická věková skupina 12-15 let Celková velikost / datum 227 kB soubor .doc (MS PowerPoint) / září - 2011
Zlomky Opakování znalostí o zlomcích
Složení zlomku 1 čitatel (horní číslo) _ zlomková čára (značí děleno) 5 jmenovatel (dolní číslo) Ve jmenovateli nesmí být nula!!!
Ukázky zlomků Obr. 1 © Václav Simandl Obr. 2 © Václav Simandl
Zápis zlomku Do čitatele zapíšeme vybarvenou část. Do jmenovatele zapíšeme na kolik částí je celek rozdělen. Zakresli a zapiš několik zlomků. 3 4 Obr. 5 © Václav Simandl
Výpočet části zlomku z celku Kolik je 1 z 10? 2 Logickou úvahou si řekneme – Kolik je polovina z deseti? Zakresli ukázku tohoto příkladu. Jednoznačná odpověď je pět. Jak provedeme výpočet?
Výpočet Celek vydělíme jmenovatelem a vynásobíme čitatelem. Pomocí vyznačených barev, označ barevně zvýrazněné názvy. 1 z 10 10 : 2 . 1 = 5 2 Tento postup aplikujte na další případy.
Příklady Zkuste sami vypočítat kolik je: 2 z 30 ; 50 z 2000 ; 3 z 20 ; 8 z 20 3 100 1 4 30 : 3 . 2 = 20 2000 : 100 . 50 = 100 20 : 1 . 3 = 60 20 : 4 . 8 = 40
Výpočet celku, když známe jeho část Kolik je celek, když 4 je 20? 10 Celek děleno čitatel, krát jmenovatel. 20 : 4 . 10 = 50 Co jsme provedli jinak? Znázorněte.
Rozdíl mezi výpočty Zopakuj: Výpočet části celku se provede: Celek vydělíme jmenovatelem a vynásobíme čitatelem. Výpočet celku, když známe kolik je část: Celek děleno čitatel, krát jmenovatel.
Odpověď Prohodili jsme při výpočtu čitatele s jmenovatelem.
Kontrola Zkontrolujte z původních příkladů, zda přijdete na původní celky, když použijte vypočtené části celku.
Čerpáno Obr. 1 – 5. vlastní zdroje (© Václav Simandl) Copyright Václav Simandl, září 2011.
Metodický pokyn Pedagog se řídí pokynu autora v prezentaci. Seznámí postupně s látkou a poté kliknutím se ukáží vztahy, grafické znázornění, vzorce, postup, pokračování či výsledek. U jednotlivých listů probíhá myšlenková mapa, diskuse nebo vysvětlení či doplnění látky.