Významní teoretici v historii psychologie

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Individuální psychologie
Advertisements

PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Carl Gustav Jung.
Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
Psychologické směry Psychologie.
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Obecná a vývojová psychologie dne
Individuální psychologie (samostatná psychologická škola Alfreda Adlera významně ovlivněná psychoanalýzou)
Sigmund Freud 6. května 1856, Příbor – 23. září 1939, Londýn
BEHAVIORISMUS John Watson I.P.Pavlov C.L.Hull N.E.Miller J.Dollard
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze š
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ ŠKOLA: STŘEDNÍ ŠKOLA PRÁVNÍ – PRÁVNÍ AKADEMIE, S.R.O. TYP ŠABLONY: III/2 INOVACE A ZKVALITNĚNÍ.
OB21-VVP-HUM-ZSV-MIK-L PSYCHOLOGIE, JEJÍ ODVĚTVÍ, VÝZNAM PRO ČLOVĚKA Mgr. Marie Mikulcová.
Analytická psychologie
Teorie osobnosti S. Freud, C.G.Jung, A. Adler.
Přístupy k osobnosti Škola:
Sigmund Freud zkoumání kreativity z hlediska tvořivé osobnosti
Psychoanalýza Sigmund Freud ( ).
Eriksonova teorie psychosociálního vývoje
Psychoanalytické /Psychodynamické teorie
Motivační témata a životní příběhy
Psychoanalýza Psychoanalýza a z ní vycházející směry: Ego-psychologie
v pedagogické diagnostice
Hlubinná psychologie MILANA REICHLOVÁ.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Motivační témata a životní příběhy
PSYCHOLOGIE LIDSKÉHO VÝVOJE
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět:Občanská nauka Ročník:
Psychologie osobnosti
26. července26. července 1875 – 6. června června1961 Byl švýcarský lékař a psychoterapeut, zakladatel analytické psychologie. Jeho přínos psychologii.
DETERMINISMUS PSYCHIKY OSOBNOSTI Různá pojetí teorie osobnosti
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
2. DUŠEVNÍ VÝVOJ OSOBNOSTI, PORUCHY VÝVOJE OSOBNOSTI
Členění životního cyklu
Alfred Adler Narození 7. Únor 1870 Vídeň Úmrtí 28. Květen 1937 Aberdeen - rakouský lékař a psycholog, zakladatel individuální psychologie.
PSYCHOLOGIE JAKO VĚDA PSYCHOLOGICKÉ TEORIE. PSYCHOLOGIE PŘEDMĚT SYSTÉM METODOLOGIE METODY PSYCHOLOGIE JAKO VĚDA POZNAT - VYSVĚTLIT - OVLIVNIT - PREDIKOVAT.
Obecná a vývojová psychologie
Tereza Doležalová, V8A Gymnázium Jiřího Ortena
Člověk jako osobnost (psychologie, disciplíny a směry)
Alfred Adler Svatava Krejčová C4A.
PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
Anna Freudová.
Sociální psychologie se zaměřením na sport
ANNA FREUDOVÁ Jakub Novák, C4A Jakub Novák C4A Dorothy a Anna.
Nevědomí Souhrn duševních procesů, které probíhají mimo duševní oblast a pozornost člověka. Zapomenuté a potlačené objekty a pudy. Neuvědomovaná oblast.
Úvod do psychologie Kostovčíková Petra Cumminsová: Záhady experimentální psychologie.
Mgr. Michal Vičar.  Zrání (biologický vývoj) versus učení  Aktivita versus pasivita  Vědomý versus nevědomý vývoj  Nature vs. Nurture.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Teorie a přístupy v SP. Podmínky atestace Písemný test.
PSYCHOLOGICKÉ SMĚRY. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
V ÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.19.
Přednáška Wundt W., Freud S., Freudová A. Wundt-vznik vědecké psychologie Freud-zakladatel psychoanalýzy a psychodynamicky orientované psychologie.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Soňa Váňová. Dostupné ze Školského portálu Karlovarského kraje materiál.
Osoba a osobnost Pavlína Jordánová, Margita Přikrylová, Eliška Roubalová.
Psychická struktura osobnosti Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Duben 2016.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Mediální manipulace rozjizdeji-kampan-proti-propagande-a- bludum/r~c1f97c0ea36f11e6a16a fea04/
Dějiny psychologie Psychoanalýza.
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Psychologie adolescentů
Periodizace lidského vývoje
Psychoanalytická teória S. Freuda
Zameranie na psychodynamické sily:
Psychodynamický přístup
Nevědomí.
5. Kultura jako řešení problémů přežití
Dějiny psychologie současná psychologie.
Transkript prezentace:

Významní teoretici v historii psychologie Wundt-vznik vědecké psychologie Freud-zakladatel pychoanalýzy a psychodynamicky orientované psychologie Freudová-ego obranné mechanismy Watson

Wilhelm Wundt 1879-vznik vědecké psychologie Wilhelm Wundt-první psychologická laboratoř Lipsko Výzkum smyslů (zrak), pozornosti, emocí, paměti. Metoda introspekce.

Sigmund Freud Jeden z největších intelektuálů 20. století Učitel mnoha významných nástupců-Anny Freudové, C.G. Junga, Alfreda Adlera, Karen Horney, Erich Fromm.. Sebrané spisy obsahují 24 svazků (Výklad snů 1900….. Nárys psychoanalýzy 1940)

Sigmund Freud-zakladatel psychoanalýzy Životopis Příbor na Moravě 1856 Vídeň-studia medicíny 1885-6 stáž u Charcota (psychiatr) v Paříži Po návratu přechod od neurologie k psychopatologii 1938 azyl v Anglii-Londýn,1939 umírá http://www.youtube.com/watch?v=lcyw0_H69q8 4

Psychoanalýza-psychodynamická psychologie Z psychoanalýzy vznikly další školy: Ego-psychologie Britská škola objektních vztahů Americká škola objektních vztahů = PSYCHODYNAMICKÁ PSYCHOLOGIE

Psychodynamická psychologie Psychodynamická psychologie – jde pod povrch vědomí a snaží se analyzovat podvědomé či nevědomé aktivity psychického života. Hlubinné vrstvy tvoří podle této školy jádro psychiky, vědomí představuje pouhý zlomek duševního dění. 6

PSYCHOANALÝZA-SIGMUND FREUD ZÁKLADNÍ FREUDOVY POSTULÁTY: Konstantnost psychické energie-při nahromadění vybití (pocit slasti či úlevy). Zdrojem psychické energie jsou PUDY. Hlavní dynamickou silou je pud sexuální, libido. Po 1. světové válce epřidává ještě pud smrti-Thanatos. Existence mentálního aparátu (psychické struktury). Princip nevědomí. Velká část duševního aparátu funguje nevědomě. 7

Hlavní body psychoanal. teorie DYNAMIKA OSOBNOSTI Determinace lidské psychiky-všechny naše myšlenky, činy, emoce mají příčinu-většina je způsobena neuspokojenými pudy a nevědomými přáními. Libido (slast)-zdroj energie, je svou povahou sexuální Přesouvání energie-nelze ji zničit-budeme ji ventilovat jinak (např. agresivní impuls může být přesunut do sarkastického smyslu pro humor).Neurotické symptomy, sny-projev přesunuté psychické energie, která se nemohla ventilovat.

Sigmund Freud-Teorie psychosexuálního vývoje Sexuální pud a instinkt je přítomný už u novorozenců-ale Sexualitou u novorozenců Freud mínil obecnou touhu po rozkoši VŠEHO DRUHU-původně široký sexuální instinkt se postupně usměrní, v dospělosti se soustředí na genitální sexualitu s partnerem. Poruchy psychosexuálního vývoje- fixace na některou z fází infantilní sexuality. Fixace se projeví jako sexuální úchylka(např. preference), nebo (častěji) se promítá do charakteru. Orální charakter, Anální charakter http://www.youtube.com/watch?v=cvOoYX45G_0&feature=related 9

Psychosexuální vývoj 5 stadií, kterými projde jedinec. Sexualita v širokém slova smyslu. Id (hledající slast) se zaměřuje na určitou oblast těla a činnosti spojené s touto oblastí. Orální stadium - kojení a sání zdrojem požitku, odstavení-a růst zoubků Anální stadium - slast spojená s uvolňováním střev-nácvik čistotnosti Falické stadium - zkoumání vlastního pohlaví, autoerotické chování. Oidipův konflikt-zaměření na matku, otec rival. Kastrační úzkost. Identifikace s otcem. Elektřin komplex u dívek.

Psychosexuální vývoj Období latence (7-12 let) - období klidu, děti se méně zaměřují na svoje tělo, ustupují sexuální impulsy, nutnost zvládat sociální porstředí. Genitální stadium — od puberty a adolescence dále-libido propuká s novou silou, fáze dospělých sexuálních zájmů a slastí. Problémy některém ze stadií způsobí fixaci ve stadiu a ovlivnění osobnosti jedince (např. orální fixace-nadměrné pití alkoholu, anální fixace-šetřivost, přehnaná čistotnost, Oidipův komplex-potíže s autoritami…..)

Sigmund Freud-modely psychiky 2 modely naší psychiky 1/ Topografický model (starší model) tzv. model ledovce. 3 složky-nevědomí, předvědomí, vědomí. 12

Sigmund Freud-modely psychiky Strukturální model Id je nevědomé a primární (novorozenec), funguje na principu SLASTI Později se vytváří EGO (vlivem výchovy a začleňování do společnosti). Funguje na principu REALITY SUPEREGO-se rozvíjí jako následek Oidipovského komplexu- identifikací s příkazy rodiče. Řídí se principem DOKONALOSTI. Příliš rozvinuté superego (perfekcionisté) x málo rozvinuté superego (antisociální chování). Konflikty mezi ID, EGO, SUPEREGO. 13

Oidipův komplex Dle Freuda nejvýznamější psychologická událost dětského života ve vývoji. Falické období, cca v pěti letech, chlapci. „Rivalita chlapce vůči jeho otci v něm vyvolává strach, že si ho silný otec podrobí kastrací. Chlapec potlačí sexuální pocity k matce a nahradí je pocitem lásky, rivalitu k otci přemění na stotožnění s ním a s jeho životní rolí“ (Hunt, 2000, upraveno). 14

Elektřin komplex Ekvivalent Oidipova komplexu u dívek Závist penisu, touha po otci Nakonec ztotožnění s matkou Odráží Freudovo pojetí dívky jako „nevydařeného chlapce“ (Kritika ze strany psychoanalytiček-žen). 15

Sigmund Freud a sny Funkce snů dle S. Freuda:“Strážci spánku, kteří jej chrání před narušením.“ SEN-manifestní a skrytý (latentní) význam. Sny podávají vhled do nevědomých přání osoby. V každém snu můžeme rozpoznat pozůstatky uplynulého dne. Výkla snů je jedním ze základních prvků analytické techniky. Analýza snů=královská cesta do nevědomí. 1905 Kniha Výklad snů. PARAPRAXE-chybné úkony. Vnější činy s nevědomými úkony. 16

Ego-psychologie Ego-struktura u Freuda relativně málo popsána, proto vznik ego-psychologie. Anna Freudová – psychoterapie dětí, psychoanalytická vývojová psychologie Práce Ego a obranné mechanismy 1936. Obrany jsou součástí ega. Působí na nevědomé úrovni. Chrání ego před ohrožujícími přáními či myšlenkami, které vyvolávají úzkost. 17

Anna Freudová a obranné mechanismy ega Vytěsnění - útěk od nepřijatelných myšlenek. Ego odstraní ohrožující myšlenku do nevědomí. Sublimace – převedení libida od sexuálního uspokojení do činnost, které si společnost cení. Užití sexuální energie k tvůrčím ůčelům. Regrese a fixace – ego regreduje nižšímu vývojovému stádiu, které bylo méně stresové.Nadměrné pití a jídlo-orální stadium, anální stadium-zanedbávání pořádku. Regrese je dočasná, fixace je dlouhodobá. 18

Úkol č. 2 Nastudujte si téma Obranné mechanismy. Vyberte 3 obranné mechanismy, které se podle Vás uplatňují u lidí ve Vašem okolí, ve filmu, u literárních postav. U reálných lidí prosím nejmenovat. Popište, na čem pozorujete, že tito jedinci uplatňují obranné mechanismy. Rozsah min. 1 normostrana, vkládat do odevzdávárny č. 2. do 23. 10. 2014.

Otázky Jak vysvětluje Freud fungování naší psychiky? Jak Freud vysvětluje funkci snů a tzv. ,, chybných úkonů“? Vysvětlete funkci obrannýc h mechanismů-kdy se s nimi můžete setkat např. u klientů v praxi? Popište počátky vzniku psychologie jako vědy.

Literatura: Baštecká, B (ed.) (2009): Encyklopedie aplikované psychologie. Academia. Praha, obranné mechanismy s. 194-196