Zpracováno: Autor: Mgr. Dobruše Fajkusová

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zpracováno: Autor: Mgr. Dobruše Fajkusová
Advertisements

Zpracováno: Autor: Mgr. Dobruše Fajkusová
©c.zuk ©c.zuk Obchodní akademie a Střední odborná škola,
Malířské proudy a směry 20. století (Díl 1.)
Umění 20. Století Malířské proudy a směry počátku 20. století
VY_52_INOVACE_DEK_59 NOVÝ REALISMUS, NOVÁ FIGURACE, HYPERREALISMUS
Zpracováno: Autor: Mgr. Dobruše Fajkusová
POSTIMPRESIONISMUS VY_52_INOVACE_DEK_39.
Evropské barokní malířství Rembrandt 2. část
Doba Charakteristika Znaky
VY_52_INOVACE_DEK_50 PAŘÍŽSKÁ ŠKOLA
III. ročník, kombinace Pd-Vv
Impresionismus Šedesátá léta 19. století.
Zpracováno: Autor: Mgr. Dobruše Fajkusová
SECESE VY_52_INOVACE_DEK_42.
Zpracováno: Autor: Mgr. Dobruše Fajkusová
KARLA KVASNICOVÁ SPECIÁLNÍ PEDAGOGIKA-VÝTVARNÁ VÝCHOVA 2007
Zpracováno: Autor: Mgr. Dobruše Fajkusová.
Abstraktní expresionismus
VY_52_INOVACE_DEK_34 Impresionismus
Předpoklady nástupu moderních směrů 20. století
VY_52_INOVACE_DEK_47 EXPRESIONISMUS A KUBISMUS
Abstraktní umění 20. století.
 století  Raná, vrcholná, pozdní  Dokonalost lidského těla Zachycení pocitů Pracuje s linií Důraz na rozum Kompozice je roztěkaná Renesance.
MODERNÍ UMĚLECKÉ SMĚRY 1905 – 1914
VY_52_INOVACE_DEK_46 PRVNÍ UMĚLECKÉ SLOHY 20. STOLETÍ
Zpracováno: Autor: Mgr. Dobruše Fajkusová
VY_52_INOVACE_DEK_51 ABSTRAKCE PŘED 1. SVĚTOVOU VÁLKOU
NOVÁ FIGURACE Jiří Salajka.
VY_52_INOVACE_DEK_41 EXPRESIONISMUS VINCENTA VAN GOGHA
IMPRESIONISMUS.
Impresionisté figurativního malířství
VY_52_INOVACE_DEK_56 MALÍŘSTVÍ PO DRUHÉ SVĚTOVÉ VÁLCE
Zpracováno: Autor: Mgr. Dobruše Fajkusová
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_358 Název školyGymnázium,
Zpracováno: Autor: Mgr. Dobruše Fajkusová
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Zpracováno: Autor: Dobruše Fajkusová
Poezie ve světové literatuře
ORFISMUS Jiří Salajka.
OP-ART Jana Bobčíková.
Geometrická abstrakce
Paul Cézanne MgA. Lukáš Psík
Zpracováno: Autor: Mgr. Dobruše Fajkusová
3. Kompozice ve výtvarném umění
KUBISMUS.
Surrealismus.
Evropské umění počátku 20. století
Meziválečná doba Malíři.
Giotto di Bondone MgA. Lukáš Psík wikipedia
POSTIMPRESIONISTÉ. charakteristika Snaha o překonání impresionistického způsobu malby Konfrontace vnitřního umělcova nitra s realitou Vstupuje sem lidský.
Impresionismus Název školy
„Napříč moderním uměním aneb kreativity se nebojíme“ -výtvarná soutěž pro II.stupeň ZŠ a MŠ Nedašov Mgr. Jarmila Švédová.
ŠKOLA:Gymnázium Lovosice AUTOR:Mgr. Radmila Vorasická NÁZEV:VY_32_INOVACE_5C_14_Orfismus TÉMA:Dějiny umění ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ DATUM.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
IMPRESIONISMUS Název školy: Základní škola Karla Klíče
Impresionismus (francouzské malířství na konci 19. století)
Výtvarné umění I. Tematická oblast
Malířské proudy a směry 20. století (Díl 1.)
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
EXPRESIONISMUS Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Kubismus Název školy: Zš Karla klíče Hostinné
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Expresionismus Název školy: ZŠ Karla Klíče v Hostinném
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Křivonosková Kateřina
Transkript prezentace:

Zpracováno: 5. 3. 2013 Autor: Mgr. Dobruše Fajkusová Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/34.0794 s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.   Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Zpracováno: 5. 3. 2013 Autor: Mgr. Dobruše Fajkusová

Dějiny umění Expresionismus OSNOVA znaky expresionismu představitelé expresionismu v malířství

Znaky expresionismu důraz na psychiku původně označení všech moderních uměleckých směrů počátku 20. století exprese = zvýraznění citového poznatku dílo (obraz, povídka) je obraz umělcovy duše ve Francii zůstal směr na okraji zájmu severský expresionismus Muncha byl nepochopen úspěch Munchovy výstavy v Praze 1905

Edvard Munch - Úzkost náleží k nejvýznamnějším představitelům expresionismu výraz jednoho z utkvělých autorových pocitů – strach ze smrti zvlněné tahy, dramatizace výrazu norský umělec

Edvard Munch – Úmrtní pokoj obraz interpretuje lidskou úzkost postav seskupených v pokoji psychologicky založený umělec promítá svou chorobnou představivost do svých obrazů

Edvard Munch - Tanec života spojení secesní vlnovky se symbolismem boční postavy štěstí a neštěstí mezi dvěma protikladnými póly probíhá dobrodružství života

James Ensor – Kostlivec a masky jeden z nejsvéráznějších umělců masky – trpící, pohoršlivé, opovážlivé, kruté, škodolibé pastózní nátěry dráždivých barev způsobují dojem kmitavého pohybu tragično a groteskno v pouliční slavnosti

James Ensor – Kristův vjezd do Bruselu detail obrazu strakatý dav maškar provází Krista jedoucího na oslu dílo obrovitých rozměrů autor se stranil uměleckých hnutí

Emil Hansen (Nolde) - Květiny jméno podle rodiště pobaltská příroda v době vrcholícího léta vznik v závěru života

Emil Nolde – V alexandrisjkém přístavu triptych obrazů Svatá Maria Egyptská ohnivá barevnost – náboženský námět posunut do polohy předměstské lidové slavnosti prostopášný život hříšné Marie v nevěstinci mezi ježatými námořníky

Emil Nolde - Pokání poslední obraz triptychu pokání v Jeruzalémě poslední obraz znázorňuje její skon po dlouhém strádání v poušti

Ernst Ludwig Kirchner - Ulice jeden ze zakladatelů německé skupiny Die Brücke záběr z drážďanských ulic s elegantními chodci, jimž dal podobu šklebivých masek

Ernst Ludwig Kirchner – Poprsí ženy s kloboukem měkký kolorit pevnější kresba hledaná elegance vytříbenost malířského projevu

Franz Marc – Červení koně vystižení přirozeného pohybu koní soustředil se na symboliku barev použil k ztvárnění vlnité linie

Franz Marc - Sen zjednodušené formy symbolické barevné podání atmosféra tajemné a poetické legendy

August Macke – Zahradní restaurace člen sdružení Der Blaue Reiter Méně expresionistický Renoirova fosforeskující světelnost Cézannova tvarová jednoduchost dojem úsměvné pohody a poklidného života

August Macke – Žena se slunečníkem před výlohou s klobouky štíhlá elegantní žena – vznosná jako sloup – oblíbený námět nekřiklavá, zato intenzivní barevnost

Vasilij Kandinskij – Neděle figurativní prvky naznačující cestu k abstrakci imprese vytvořená pomocí forem a barvy téměř odloučených od vizuální reality

Paul Klee – Dobrodružství jedné slečinky akvarel hra pavoučích linií navozuje rytmus měňavé barvy v závislosti na členění kompozice

Paul Klee – Analýza různých zvráceností Klee byl vynikajícím hudebníkem zatímco hudba se musí poslouchat v sledu tónů, výtvarné dílo nestanovuje způsob, jak má být pozorováno existují rozmanité přístupy k výkladu citlivost, obraznost, hudebnost

Oskar Kokoschka - Pohani psychický a emocionální stav modelů v tvářích i gestech syté a nápadné barvy ostré tahy štětcem, často až karikující silně figurativní malba

Georg Grosz – Pohřeb básníka Oskara Panizzy pohřební průvod se zvrátil v povstání získal barvu krve a ohně dav hrůzných maškar obklopuje kostlivce pijícího z láhve do chaotického hemžení vnáší řád geometrická skladba

Otto Dix - Pokojská autor podával otřesné svědectví o sociální skutečnosti poválečného Německa tvář pokojské zabírá skoro celou plochu obrazu noří se z jakéhosi ireálného prostoru má silně emocionální výraz

Max Beckmann - Noc autor německo-gotického ladění vliv první světové války a sociální poměry po ní líčí drama odehrávající se v poválečném Berlíně – mučení, teror, surovosti na denním pořádku odporné sinalé postavy, deformace prostoru, přemíra detailů

Max Beckmann – Taneční bar v Baden-Badenu příkrá kritika společnosti jemná ironie lhostejnost ve tvářích drama pokryteckého života zastírající zoufalou samotu

zdroje PIJOAN, José. Dějiny umění / 9. Praha: Odeon, 1990. ISBN 80-207-0098-6. PROKOP, Vladimír. Kapitoly z dějin výtvarného umění pro výuku dějin umění na středních školách. Sokolov: O.K.-Soft, 2000.