ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY HUDBY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0433.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Autor: Mgr. Hana Kalousková
Advertisements

Dějiny HUDBY Konzervatoř P. J. Vejvanovského kroměříž Zlínský kraj
ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY HUDBY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/
ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY HUDBY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/
Světoví hudební skladatelé
ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY HUDBY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/
ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY HUDBY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/
ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY HUDBY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/
Dějiny HUDBY Konzervatoř P. J. Vejvanovského kroměříž Zlínský kraj
ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY HUDBY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/
ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY HUDBY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/
ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY HUDBY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/
ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY HUDBY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/
ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY HUDBY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/
Baroko - vznik a vývoj opery
Dějiny HUDBY Konzervatoř P. J. Vejvanovského kroměříž Zlínský kraj
ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY HUDBY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_854_8TR_HV Autor: Mgr. Ludmila Večerková.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_844_9TR_HV Autor: Mgr. Ludmila Večerková.
Název Renesance v Čechách
Dějiny HUDBY Konzervatoř P. J. Vejvanovského kroměříž Zlínský kraj
Dějiny HUDBY Konzervatoř P. J. Vejvanovského kroměříž Zlínský kraj
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709.
Dějiny KULTURY Konzervatoř P. J. Vejvanovského kroměříž Zlínský kraj
ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY HUDBY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/
Název školyStřední odborná škola Luhačovice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgA. Kateřina Mikešová Název šablonyIII/2 – Inovace.
ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY HUDBY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/
ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY HUDBY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/
ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY HUDBY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/
EU projekt na ZŠ Horymírova CZ.1.07/1.4.00/
ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY HUDBY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/
Autor: Mgr. Hana Kalousková
ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY HUDBY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/
GIOVANNI GABRIELI. VE ZKRATCE  Narodil se v Benátkách v roce 1557 a zemřel v tomtéž městě 12. srpna 1612  Byl to významná italský skladatel a varhaník.
HUDBA V RENESANCI.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Ivana Brhelová Název šablonyIII/2.
ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY HUDBY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/
ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY HUDBY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_842_9TR_HV Autor: Mgr. Ludmila Večerková.
DRUHÁ SVĚTOVÁ VÁLKA (III. ČÁST) Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY HUDBY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/
Tematická oblast: Dějiny hudebního umění
ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY HUDBY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/
Hudební renesance ( polovina 15. – 16. století).
ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY HUDBY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/
ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY HUDBY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/
ICT 2 – 3 – 24 HV Johan Sebastian Bach
Základní vzdělávání – Člověk a umění – Hudební výchova
Číslo a název šablony klíčové aktivity
ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY HUDBY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/
HUDBA ČESKÉHO BAROKA.
ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY HUDBY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/
ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY HUDBY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/
Johann Sebastian Bach Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové.
ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY HUDBY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/
ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY HUDBY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/
-co je to fuga? : polyfonní instrum. skladba/varhanní/
ICT – 2 – 3 – 28 HV - Bohuslav Martinů
Vrcholná renesance I Mgr. Jakub Tomala.
Vrcholné baroko Mgr. Jakub Tomala.
Michelangelo Buonarroti architekt MgA. Lukáš Psík wikipedia
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Zdeňka Šupková Název šablonyIII/2.
Rané baroko Mgr. Jakub Tomala.
ŠkolaZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň AutorMgr. Zdeňka Pecková Číslo VY_32_INOVACE_3432 NázevGeorg Friedrich Händel Téma hodinyŽivot a dílo G. F.
ČESKÉ HUDEBNÍ BAROKO. BAROKO - ÚVOD -je název uměleckého slohu ovlivňujícího všechny druhy umění -v hudbě se uplatňovalo od konce 16. do poloviny 18.století.
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Zdeňka Pecková Číslo
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Zdeňka Pecková Číslo
Starověká hudba Název školy: SPgŠ Litoměřice
Dějiny hudby a její osobnosti
Transkript prezentace:

ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY HUDBY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Miloslav Bubeníček Název šablonyIII/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUMuVY_32_INOVACE_DEH_0201 Stupeň a typ vzděláváníStřední odborné vzdělání v konzervatoři Vzdělávací oblastSpolečný odborný základ Vzdělávací obor82-44-P/01 Hudba, P/01 Zpěv Tematický okruh1. Florentská camerata Druh učebního materiáluVýukový materiál Cílová skupinaŽák, 16 – 19 let Anotace Výukový materiál určen k frontální prezentaci učitelem, případně jako materiál pro samostudium, nutno doplnit výkladem. Vybavení, pomůckyDataprojektor Klíčová slovaFlorencie, harmonie, doprovázená monodie, Bardi, Corsi, Caccini, Galilei, Peri, Mei, opera Datum – datum ověření ve výuce

Anotace Text s názvem Florentská camerata slouží jako pomocný text při výuce předmětu dějiny hudby na konzervatoři. Předpokládá se doplnění informací výkladem pedagoga, ale lze jej použít jako vstupní osnovu pro další samostudium studentů.

Florentská camerata

Rok 1600 bývá označován jako počátek nového hudebního slohu, baroka. Jedná se ovšem o letopočet orientační, žádný úsek dějin hudby nezačíná ani nekončí „střihem“, nýbrž sousedící epochy se prolínají, a to jak v oblasti hudební, což je předmětem tohoto pojednání, tak i v dalších druzích umění, ale také v ekonomice, společenském uspořádání světa a podobně.

Tak se také v závěrečné fázi vývoje vícehlasu, ve druhé polovině 16. století, stále intenzivněji projevují tendence zvýraznit harmonickou složku hudby, například v díle Gesualda nebo Lassa, a spolu s nimi pokusy o jejich teoretické zdůvodnění, např. u Zarlina. Po roce 1600 pak s érou rozvoje doprovázené monodie doznívá renesanční vokální polyfonie s její transformací do instrumentálního kontrapunktu.

K nejvýznamnějším a nejvýraznějším snahám o vytvoření nového hudebního stylu patřila setkání významných a vzdělaných osobností té doby ve Florencii. Skupina se scházela v 70. a 80. letech 16. století a je označována jako florentská camerata. Název camerata pochází od hudebníka Giulia Cacciniho. Hlavními tématy se stalo hudební umění v antickém dramatu, srozumitelnost textu a odklon od kontrapunktu.

Členové florentské cameraty se scházeli nejprve v paláci šlechtice, básníka a hudebníka Giovanni de Bardiho, později u mecenáše umění Jacopa Corsiho. Vůdčí osobností byl významný hudebník Vincenzo Galilei, dalšími členy cameraty byli Ottavio Rinuccini, Jacopo Peri, Giulio Caccini, Girolamo Mei, Emilio de Cavalieri a další hudebníci a básníci.

Giovanni de Bardi Conte di Vernio ( Florencie – září 1612 Řím) Italský voják, básník a skladatel. Dostalo se mu hlubokého klasického vzdělání, ovládal latinu a řečtinu, byl zdatný skladatel, ale také uznávaný válečník. Pod velkovévodou Cosimem I. Toskánským bojoval na Sinaji, na Maltě pak proti Turkům. Poté jako kapitán asistoval Maxmiliánovi II. při porážce Turků v Maďarsku. Vedle vojenských aktivit byl také významným patronem umění, zvláště hudby, ve Florencii.

Jacopo Corsi ( Florencie – Florencie) Italský skladatel – amatér, mecenáš umění, patron provozování prvních oper, například opery Dafné Jacopa Periho v roce 1597, provedených v jeho paláci Palazzo Tomabuoni. Hrál výborně na clavecin. Z jeho skladatelského díla známe několik vokálních skladeb na poezii Ottavia Rinucciniho.

Vincenzo Galilei (1520 Santa Maria a Monte – Florencie) Italský loutnista, hudební teoretik a skladatel, otec slavného přírodovědce Galilea Galileiho a skladatele Michelangela Galileiho. Byl žákem Gioseffa Zarlina a Girolama Mei. Nějakou dobu působil v Pise, pak přesídlil do Florencie. Vedle madrigalů a skladeb pro loutnu je především autorem teoretického díla Dialogo della musica antica e della moderna (1581).

Zcela odmítl kontrapunkt, snažil se oživit antickou hudbu – oporou a zdrojem informací mu byl G. Mei, v té době jeden z největších znalců antiky a starořeckých pramenů. Podle vzoru antické hudby by tedy měla být hudba jednohlasá, rytmika má vycházet z textu, tím se slovo stane srozumitelným a doprovod má obstarat loutna, harfa nebo cembalo, tedy nástroj akordický, nebo skupina nástrojů, hrajících souzvuky.

1. Giulio Caccini

Giulio Caccini (asi Řím – Florencie) Datum a místo narození neznáme přesně, stejně tak datum úmrtí, známe jen datum pohřbu. Byl známý také jako Giulio Romano (Říman), podle místa narození. Byl známým zpěvákem, učitelem, skladatelem, instrumentalistou a spisovatelem renesance a raného baroka. Studoval ve Florencii u slavného pěvce Scipioneho delle Palleho.

2. Jacopo Peri

Jacopo Peri zvaný Il Zazzerino (Dlouhovlasý) ( Řím – Florencie) Italský zpěvák, varhaník, skladatel, autor Dafné (1598), nedochované první opery v dějinách hudby, a také nejstarší dochované opery – Euridice (1600). Od roku 1587 působil na medicejském dvoře ve Florencii, od roku 1591 jako kapelník – dirrettore della musia e di Musiche. První hudební vzdělání získal u Cristofana Malvezziho. Brzy se stal známým a ve šlechtických kruzích vyhledávaným zpěvákem a varhaníkem.

Opera La Dafne favola drammatica, s Prologem a o šesti scénách, byla provedena v domě J. Corsiho. Corsi sám zhudebnil některé části textu básníka O. Rinucciniho, aby upřesnil svou představu, J. Peri je však ve výsledné podobě opery upravil. Hudba k opeře je ztracena, dochovaly se jen fragmenty kopií. Jsou uchovány v knihovně konzervatoře v Bruselu.

3. Jindřich V.

4. Marie Medicejská

V říjnu 1600 se konala ve Florencii velkolepá slavnost při příležitosti svatby Jindřicha IV. a princezny Marie Medicejské. V rámci oslav byla v Palazzo Pitti provedena další Periho opera – L´Euridice favola drammatica, s Prologem a v šesti scénách, opět na text Rinnucciniho. Jak se píše v úvodu, některé hudební části jsou dílem Giulia Cacciniho.

Třetí Periho operou je La Flora o vero Il Natal de´Fiori. Byla provedena také při slavnostní příležitosti – dne 11. října 1628, také v Palazzo Pitti, k poctě svatby vévody Odoarda Farnese z Parmy s princeznou Margheritou de´ Medici. Melodika hudby J. Periho je plynulá, nepříliš afektovaná. Harmonický pohyb je omezen statickým basem. Nástrojové obsazení nevyžaduje velký ansámbl.

Girolamo Mei ( Florencie – červen 1594 Řím) Italský historik a humanista, vynikající hudební historik, znalec antické hudební teorie. Studoval u Piera Vettoriho. Byl po Boethiovi (asi 480 – 524) prvním Evropanem, který podrobně studoval řeckou hudební teorii. Ve spise Discorso sopra la musica antica et moderna (tisk Benátky, 1602) vyslovuje názor, že tragédie starého antického Řecka byly zpívány a nebyly koncipovány jako mluvené slovo.

5. Emilio de Cavalieri Busta na náhrobku basiliky dell'Ara Coeli v Římě

Emilio de Cavalieri (asi 1550 Řím – před 1600 Florencie) Italský šlechtic, skladatel – amatér, jeden z prvních hudebních reformátorů cameraty. Byl hudebním intendantem ve Florencii ve službách velkovévody Ferdinanda Medicejského. Ve svém díle navázal na Periho recitativní styl v oblasti duchovního dramatu. Oratorium Rappresentatione di anima e di corpo z roku 1600 je prvním duchovním dramatem v novém slohu.

Cristofano Malvezzi ( Luca – ) italský varhaník a skladatel. Od roku 1551 žil ve Florencii, od roku 1562 ve službách Medicejských. Zastával místo městského varhaníka spolu s J. Perim a učil. Od roku 1573 působil jako maestro di capella v katedrále a v S. Giovanni Battista, což byla dvojitá a tím nejvyšší hudební pozice ve městě. Je autorem tří knih madrigalů a jedné knihy ricercarů a dalších skladeb chrámových. Jeho bratr Alberigo (1550 – 1615) byl také varhaník a skladatel.

Doporučený poslech: Claudio Monteverdi: Orfeo – výběr scén

Otázky k ověření znalostí 1.Jak se měla změnit hudba podle názoru členů florentské cameraty? 2.Co bylo jejich vzorem? 3.Jakou formu uvedli do života? 4. Jak se jmenuje spis Vincenza Galileiho?

Doporučená literatura: 1. Kačic, Ladislav: Dějiny hudby III, Baroko, Euromedia Group – Ikar, Praha Smolka, Jaroslav: TOGGA, Praha Šafařík, Jiří: Dějiny hudby I., Votobia 2002

Seznam vyobrazení 1.Giulio Caccini Jacopo Peri Jindřich V Marie Medicejská h ttp://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/06/MariadeMedici04.jpg ttp://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/06/MariadeMedici04.jpg Emilio de Cavalieri alieri_a_Santa_Maria_in_Aracoeli1.jpg alieri_a_Santa_Maria_in_Aracoeli1.jpg