Integrovaný dopravní systém Moravskoslezského kraje ODIS

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Integrovaný dopravní systém Moravskoslezského kraje ODIS
Advertisements

Integrovaný dopravní systém Moravskoslezského kraje ODIS
Integrovaný dopravní systém Moravskoslezského kraje ODIS
Obce sobě Podpora meziobecní spolupráce Projekt Svazu měst a obcí ČR.
ZPRACOVÁNÍ STŘEDNĚDOBÝCH PLÁNŮ DOPRAVNÍ OBSLUŽNOSTI ÚZEMÍ
Integrace mobilních plateb ve veřejné dopravě Integrované dopravní systémy Žďár nad Sázavou 20. – 22. května 2013 RNDr. Jan Kotík Jednatel ČSAD SVT Praha,
Projekty a projektové záměry
ODBAVOVACÍ A INFORMAČNÍ SYSTÉMY
Studie integrovaných dopravních systémů hromadné přepravy osob
Návrh řešení integrovaného dopravního systému kraje Vysočina (IDS KV)
Martin Rejzl XIX. seminář Integrované dopravní systémy
Projekty EOC v ČR v období
Integrovaný dopravní systém
Definování prostředí pro provozování aplikace dosud jsme řešili projekt v obecné rovině aplikace bude ovšem provozována v konkrétním technickém a programovém.
Integrovaný plán rozvoje města Ústí nad Labem - Centrum Podporováno z Evropského fondu pro regionální rozvoj „Vize přestane být snem“
JEDNOTNÝ ODBAVOVACÍ SYSTÉM V ODIS
Elektronické odbavování cestujících v IDS v ČR- příprava národního standardu květen 2013 INTEGROVANÉ DOPRAVNÍ SYSTÉMY
Integrovaná doprava Plzeňska a veřejná doprava v Plzeňském kraji
Zelená kniha – Koncepce veřejné dopravy seminář Integrované dopravní systémy Žďár nad Sázavou, 19. května
Příprava IDS v rámci zajištění dopravní obslužnosti Ústeckého kraje
Patnácté výročí založení společnosti CZECH Consult, spol. s r.o. (1995 – 2010) – patnáct let práce v oblasti dopravy a dopravního inženýrství. Děkujeme.
Integrace technických parametrů EOC v IDS
Integrované dopravní systémy
INTESPOJ Návrh standardizace Informačních systémů
Smluvní zajištění Pražské integrované dopravy
Zavedení MHD zdarma ve Frýdku – Místku 2011
ROZVOJ VEŘEJNÉ DOPRAVY VE ZLÍNSKÉM KRAJI
Plzeňské městské dopravní podniky, a. s.
Interoperabilita IDS v rámci ČR.  Spuštěn k  Koordinátor: KORID LK, spol. s r.o.  Zapojení dopravci: ČD, a.s. (regionální doprava) ČSAD.
Účast ČD v integrovaných dopravních systémech ČR Ing. Richard Baxa.
„ Nové moderní nástroje práce organizátora veřejné dopravy“ Veřejná doprava je složitý systém zabezpečení dopravních potřeb obyvatel. Jeho efektivní poznávání,
STANDARDIZACE V EOC inTEGROVANÉ DOPRAVNÍ SYSTÉMY Ing. Jiří Matějec Koordinátor pracovní skupiny Platby v dopravě SDT (ITS&S Czech Republic)
Interoperabilita elektronického odbavování cestujících
Zákon o veřejných službách v přepravě cestujících z pohledu aplikace informačních technologií RNDr. Jan Kotík, obchodní ředitel Mgr. Bohumír Bartušek,
Integrovaná doprava Plzeňska (změny od 1.dubna 2012)
ePraha a podpora turismu Ivan Seyček Magistrát hl. m. Prahy ePraha ISSS/LORIS/V4DIS ePraha a podpora turismu.
Bezkontaktní čipová karta v Pražské integrované dopravě OPENCARD
Společné projekty PID a SID
ČESKÉ VYSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ FAKULTA DOPRAVNÍ Studie integrovaných dopravních systémů hromadné přepravy osob Studie integrovaných dopravních systémů hromadné.
Lázně Bohdaneč Integrovaná doprava Plzeňska současný stav a možnosti rozvoje Ing. Zdeňka Kmochová.
Organizátor regionální dopravy V Královéhradeckém a Pardubickém kraji.
SOUČASNÝ STAV A STRATEGIE PROJEKTU OPENCARD OPENCARD v Praze, dne:
EHealth v Plzeňském kraji , Žďár nad Sázavou Krajský úřad Plzeňského kraje, Odbor informatiky.
Integrovaný dopravní systém Moravskoslezského kraje ODIS Terminál Hranečník Ostrava 2015.
Vládní výbor pro zdravotně postižené občany. JUDr. Pavel Ptáčník vedoucí Oddělení sekretariátu Vládního výboru pro zdravotně postižené občany.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní soustavy Ing. Michal Kostelecký Integrované dopravní systémy (IDS) Ing. Tomáš.
Integrované dopravní systémy v době výběrových řízení Zodpovědnost – rozhoduje se o podobě veřejné dopravy na cca 15 let dopředu Výběrová řízení – šance.
Projekty ITI pro zlepšení společného IDS Prahy a Středočeského kraje Ing. Radim Vysloužil.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní soustavy Ing. Michal Kostelecký Legislativa v dopravě ČR Ing. Tomáš Matras,
Cena dopravního výkonu v dlouhodobé smlouvě o zajištění dopravní obslužnosti veřejnou linkovou dopravou Kroměříž
Odbavování cestujících Českých drah v tarifech IDS Ing. Petr Vychodil.
České vysoké učení technické v Praze Fakulta dopravní K620 – ÚSTAV ŘÍDICÍ TECHNIKY A TELEMATIKY ČVUT FD, Konviktská 20, Praha května 2016 Stávající.
ODBAVOVACÍ SYSTÉM V MHD JIHLAVA Martin Zachariáš.
Síť sociálních služeb Ústeckého kraje Setkání s poskytovateli sociálních služeb v Ústeckém kraji.
Zákon o sociálním bydlení pohledem obcí a menších měst Ing. Radim Sršeň, Ph.D., 1. místopředseda.
Integrovaný dopravní systém pro oblast Českobudějovicka od
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM)
Integrovaná doprava v Libereckém kraji
IDS Moravskoslezského kraje ODIS
Železniční doprava pro kraje Praha, 28. listopadu 2016
Neveklov v Pražské integrované dopravě
Příprava společného IDS Prahy a Středočeského kraje
Webové portály LDS/MDS
Ing. Patrik Horažďovský Ing. Martin Heindl
Příprava integrovaného dopravního systému ve Zlínském kraji
Činnost společnosti Koordinátor veřejné dopravy Zlínského kraje s.r.o. Konference IDS Žďár nad Sázavou,
OPUSCARD PRO ŠKOLY Jan Maxa Roman Kolombo 10. března 2018
UZAVÍRÁNÍ SMLUV O VEŘEJNÝCH SLUŽBÁCH V PŘEPRAVĚ CESTUJÍCÍCH
Problematika MHD v městech SR Bojnice 30. září 2010
Integrované dopravní systémy Žďár na Sázavou 15. května 2019
Transkript prezentace:

Integrovaný dopravní systém Moravskoslezského kraje ODIS Lázně Bohdaneč 17. – 19. 5. 2010 Aleš Stejskal Koordinátor ODIS s.r.o. Lázně Bohdaneč 2010 1

Trvalý problém - tarifní struktura ODIS Od svého počátku, tj. od roku 1997, se integrovaný dopravní systém Moravskoslezského kraje ODIS potýká s problémem vhodné tarifní struktury. Problém je definován zejména: nekompatibilitou odbavovacích zařízení jednotlivých dopravců v ODIS rozdílnými představami jednotlivých objednatelů veřejné dopravy v kraji Integrovaný dopravní systém Moravskoslezského kraje ODIS Lázně Bohdaneč 2010

Tarifní struktura ODIS - vývoj Od roku 1997 je až dosud u některých dopravců v ODIS uplatňován systém zónový a časový. Tento systém však nebyl přijat u dalších dopravců a stále více se stával zdrojem problémů a stížností. Hlavní problémy: dopravci s BČK (včetně Českých drah) a rovněž města s MHD, kde jsou používány BČK pro platby jednotlivých jízdenek odmítali uznávat, resp. vydávat jednotlivé (krátkodobé) jízdenky na papíru odpor vzdálenějších obcí, kde již systém zónový a časový byl zaveden (cestující nebyli ochotni akceptovat tzv. „méně spravedlivý“ systém založený na zónách a čase, cestující nebyli schopni v praxi využívat přestupní tarif) komplikace s rozdílnými představami o cenách (ve městech přijatelné vyšší ceny než na venkově) Integrovaný dopravní systém Moravskoslezského kraje ODIS Lázně Bohdaneč 2010

Tarifní struktura – nové požadavky V průběhu posledních cca dvou let byly vydefinovány nové požadavky na strukturu jednotlivých (krátkodobých) jízdenek pro Tarif ODIS. Tarif musí být přestupní. Tarif musí být spravedlivý (velmi relativní požadavek, který se podařilo shrnout do definice: v tarifních zónách MĚSTO jednotkový, v tarifních zónách REGION kilometrický). Tarif musí být snadno pochopitelný (nahodilý nebo občasný cestující není znalec tarifu). Tarif musí umožňovat rozdílnou cenotvorbu v jednotlivých typech zón. Tarif musí být technicky řešitelný, tj. odbavovací zařízení jej musí být schopno realizovat. Integrovaný dopravní systém Moravskoslezského kraje ODIS Lázně Bohdaneč 2010

Tarifní struktura jednotlivých jízdenek Již od 1. ledna 2009 byl učiněn první krok k naplnění nových požadavků. Z území Ostravy a přilehlých tarifních zón byla vytvořena tarifní oblast OSTRAVA XXL (velká Ostrava), kde platí jednotkový tarif u všech dopravců v ODIS, kteří jsou integrováni plně. Na tomto území neplatí žádné zónové omezení, ale pouze časové omezení – dva druhy jízdenek: 15minutová a 60minutová. Integrovaný dopravní systém Moravskoslezského kraje ODIS Lázně Bohdaneč 2010

Tarifní struktura jednotlivých jízdenek Markvartovice Šilheřovice Hlučín Ludgeřovice Děhylov Dobroslavice Dolní Lhota Vřesina Klimkovice Jistebník Stará Ves nad Ondřejnicí Krmelín Brušperk Paskov Řepiště Vratimov Václavovice Šenov Rychvald Petřvald Bohumín Ostrava Integrovaný dopravní systém Moravskoslezského kraje ODIS Lázně Bohdaneč 2010

Tarifní struktura jednotlivých jízdenek Od 14. června 2009 je zkušebně nový model rozšířen na jednu linku mimo území Ostrava XXL. Pro cesty uvnitř území Ostrava XXL platí tarif jednotkový Pro cesty bez přestupu platí nový kilometrický dvousložkový tarif Pro cesty s přestupem v rámci území Ostrava XXL platí tarif lomený Integrovaný dopravní systém Moravskoslezského kraje ODIS Lázně Bohdaneč 2010

Rozšiřování ODIS v roce 2009 Od 8. března 2009 byla do ODIS zapojena městská hromadná doprava v Havířově. Integrovaný dopravní systém Moravskoslezského kraje ODIS Lázně Bohdaneč 2010

Rozšiřování ODIS v roce 2009 Integrovaný dopravní systém Moravskoslezského kraje ODIS Lázně Bohdaneč 2010

Rozšiřování ODIS v roce 2010 Od 7. března 2010 byl rozšířen systém ESKO Moravskoslezský kraj o linku S6 (Ostrava hl.n. – Frenštát pod Radhoštěm) s intervalem 30 minut ve špičku, 60 minut mimo špičku. Integrovaný dopravní systém Moravskoslezského kraje ODIS Lázně Bohdaneč 2010

Posun v projektu MSkarty – verze MSkarta4 Projekt MSkarta4 vychází ze skutečnosti, kdy rozhodnutím Řídící rady Programu Moravskoslezské karty ze dne 11. 6. 2009 byly pozastaveny veškeré činnosti směřující k nabídnutí jednotného krajského média pro odbavení cestujících a k řešení jednotné obměny odbavovacích zařízení u všech dopravců pod jedním kompletním projektem a s možností spolufinancování z fondů ROP. Protože však problém nekompatibility odbavovacích zařízení a karet jednotlivých dopravců je problémem trvalým a bránícím dalšímu prohlubování tarifní integrace, připravil KODIS návrh nového postupu, a to již bez přímého financování ze strany objednatelů. Integrovaný dopravní systém Moravskoslezského kraje ODIS Lázně Bohdaneč 2010

Posun v projektu MSkarty – verze MSkarta4 Charakteristika projektu   Podstatou projektu je v zásadě zachování současného stavu, tj. kdy jednotliví dopravci budou vydávat své vlastní, avšak již nové karty postavené na standardu Mifare Desfire, které budou nově vzájemně kompatibilní v rámci celého IDS ODIS (s možností rozšíření kompatibility na území celé ČR) u všech zapojených dopravců a kromě vlastních specifických aplikací budou umožňovat tzv. povinné aplikace – společnou elektronickou peněženku pro placení jednotlivého jízdného ODIS a společný prostor pro nahrávání dlouhodobých časových jízdenek ODIS. Tato povinnost bude zakotvena v jednotlivých smlouvách o závazku veřejné služby, KODIS bude pouze správcem těchto společných aplikací. Financování potřebných úprav odbavovacího zařízení (v závislosti na současném stavu se bude jednat o různé stupně upgrade až po úplnou obnovu) ponesou jednotliví dopravci. Integrovaný dopravní systém Moravskoslezského kraje ODIS Lázně Bohdaneč 2010

Posun v projektu MSkarty – verze MSkarta4 Shrnutí role dopravců: zahájení úprav, resp. obnovy odbavovacích a nabíjecích zařízení tak, aby tato umožnila komunikaci jak s novými kartami (aplikace ODIS + případné vlastní aplikace), tak dočasně se stávajícími kartami (současné aplikace bez možnosti interoperability v rámci ODIS), konkrétní úpravy je potřeba konzultovat s příslušnými dodavateli po dokončení výše uvedených úprav zahájení vydávání vlastních nových karet dle standardu MSkarta (viz níže)   Shrnutí role organizátora (KODIS): organizační, bezpečnostní a právní zajištění projektu (v rámci ČR se jedná již o vyřešenou problematiku v různých variantách, půjde o to zvolit optimální řešení pro podmínky Moravskoslezského kraje) Integrovaný dopravní systém Moravskoslezského kraje ODIS Lázně Bohdaneč 2010

Posun v projektu MSkarty – verze MSkarta4 Technická standardizace   Technické vymezení uvedených společných prostorů je předmětem standardu „Struktura BČK Moravskoslezské karty“, který nechal Koordinátor ODIS s.r.o. vypracovat u firmy XT-Card (zpracovatel projektu Program MSkarta) a „odsouhlasit“ oběma tuzemskými výrobci odbavovacího zařízení. Současně je prostor zcela otevřen zvolna nastupující technologii NFC, tj. využívání mobilu k placení. Dokument obsahuje informace o BČK Moravskoslezské karty týkající se struktury aplikací/souborů a jejích formátů. Popisované struktury aplikací se týkají BČK standardu Mifare DESFire. Na BČK mohou být nahrány jak aplikace vydavatele karty, tak i aplikace jiných poskytovatelů aplikací. Integrovaný dopravní systém Moravskoslezského kraje ODIS Lázně Bohdaneč 2010

Posun v projektu MSkarty – verze MSkarta4 Návrh rámcového časového harmonogramu   Etapa 1 – technická standardizace odbavovacího a nabíjecího zařízení Jednotliví dopravci zahajují v letošním roce kroky vedoucí k úpravě, resp. obměně svých odbavovacích a nabíjecích zařízení tak, aby tato umožňovala aplikaci karet dle nové struktury MSkarty. Povinnost takto postupovat bude stanovena v rámci smluv o závazku veřejné služby uzavírané mezi Moravskoslezským krajem a jednotlivými dopravci. Termín splnění tohoto požadavku bude dohodnut s jednotlivými dopravci individuálně, a to v závislosti na současném technickém stavu odbavovacího a nabíjecího zařízení a finančních plánech. Integrovaný dopravní systém Moravskoslezského kraje ODIS Lázně Bohdaneč 2010

Posun v projektu MSkarty – verze MSkarta4 Dopravce, který tento požadavek splní, bude na novém nebo upraveném odbavovacím a nabíjecím zařízení schopen akceptovat: své stávající, tj. staré karty za stejných podmínek jako dosud (do doby jejich postupné výměny za karty nové, není však nutné tento proces urychlovat) své nové karty ve standardu MSkarta nové karty jiných dopravců ve standardu MSkarta   Důležité je, že držitelé stávajících karet nebudou úpravami odbavovacího a nabíjecího zařízení nijak postiženi a bude záležet jen na nich, kdy k výměně staré karty za novou přistoupí, tj. aby mohli využívat výhod interoperability nové karty dle standardu MSkarta! Integrovaný dopravní systém Moravskoslezského kraje ODIS Lázně Bohdaneč 2010

Posun v projektu MSkarty – verze MSkarta4 Etapa 2 – technická standardizace karet   Současně bude zahájena příprava smluvního zajištění určených aplikací Tarifu ODIS na kartách jednotlivých dopravců, kdy KODIS bude vlastníkem příslušné softwarové aplikace a přístupových klíčů a bezpečnostního dokumentu k těmto aplikacím. Integrovaný dopravní systém Moravskoslezského kraje ODIS Lázně Bohdaneč 2010

Posun v projektu MSkarty – verze MSkarta4 Etapa 3 – praktická implementace   Nejprve se bude jednat o společné využívání karty pro dlouhodobé časové jízdenky, tj. na kartě bude nahrán příslušný časový kupón, který bude „čten“ na odbavovacích zařízeních jednotlivých dopravců již přizpůsobených novému standardu. U dopravců, kteří dosud upraveným zařízením vybaveni ještě nebudou, bude k prokázání platnosti kupónu použit papírový doklad o nabití příslušné aplikace na kartu (tj. shodný postup, jaký je v rámci ODIS praktikován již od roku 2003 u karet MDP Opava). Praktické využívání nových karet pro jednotlivé, tj. krátkodobé jízdné bude možné hned od počátku v rámci každého jednoho dopravce-vydavatele karty (zde nebude potřeba clearingu), bude-li takto vybavených dopravců více, bude aktivována možnost vzájemné akceptace. Vlastníky elektronických peněženek budou nadále jednotliví dopravci – vydavatelé. Integrovaný dopravní systém Moravskoslezského kraje ODIS Lázně Bohdaneč 2010

Děkuji za pozornost Aleš Stejskal Koordinátor ODIS s.r.o. www.kodis.cz Integrovaný dopravní systém Moravskoslezského kraje ODIS Lázně Bohdaneč 2010