Autor:Mgr. Jana Šlancarová Zpracováno: Ročník (obor)3., K/81 – Gymnázium K/41 – Gymnázium Tematická oblast Multikulturní výchova PředmětSpolečenskovědní seminář Anotace:Učební materiál se věnuje nejstarší historii Romů, plné pronásledování, téma je přiblíženo skrze autentické materiály i příběh konkrétního člověka. Šablona číslo materiálu III/2-16 III/ Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5 EU peníze školám registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Historie Romů do začátku 20.století
Středověk Romové pochází z Indie – odchází mezi 5.a 10. stol. v Byzanci označení Athinganoi (8. st.) spletli si je s příslušníky takto nazývané sekty, která provozovala magii - z tohoto slova vzniklo „cikán“ /
v Evropě od 15. st. odlišný vzhled, odívání – vzbuzují odpor, považování např. za Egypťany (z toho možná označení Gypsies) podle středověké morálky jsou jako poutníci podporováni kovářství, handlování s koňmi, akrobacie, magie středověká společnost uzavřená – cechy, romská řemesla nemají šanci proniknout – drobné krádeže Romské ženy st.
České území nejstarší zmínka v Dalimilově kronice, ale nejisté určitě začátek 15. st. – „toho léta se po zemi české Cikáni vláčili a lidi mámili“ ochranné glejty – mají zajistit bezpečnost putování
Doba pronásledování od 16. st. pronásledováni – turecké nebezpečí, Romové obviňováni pro svůj vzhled ze špionáže pro Turky české země – v 16. st. vyhoštění, později „zákaz topit romské ženy a děti“ v 17. st. možné beztrestně zabít tresty za „cikánskou chůzi“, potulku - oběšení, pro ženy cejch, uřezání ucha a vypovězení –potulku, ale není legitimní místo, kam by mohli jít
Příběh
Usazování v Uhrách usedlé rodiny už 17. st. – kováři, košíkáři, hudebníci jižní Morava – od začátku 18. st. Josef II. – s Romy se má zacházet jako s poddanými, nevyhošťovat, snaha o asimilaci
Život Romů na začátku 20.st. Sk. A: Přečtěte si text Eleny Lackové (s. 120)text – Popište osadu – z čeho byly domy, kdo tam žil. – Objasněte, proč a jaké si Romové dávali přezdívky. – Jaké práce vykonávala matka, jaké otec, jaké děti? Sk. B: Přečtěte si text o rodině kočujících Romů – viz. obr., s. 122 Popište vůz, jakou měl cenu? Jak a co se v rodině vařilo? Jaká byla pravidla rodiny?
Zdroje Škola Romea Druhá směna. Jak využívat dějiny Romů ve výuce na 2. stupni ZŠ. Romea