Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
EU peníze školám Základní škola a Mateřská škola Tábor, Helsinská 2732 Název projektu: Moderní škola – naše budoucnost Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Advertisements

Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola Autor: Mgr. Andrea Dobšíková, Ph. D. Název materiálu: Sociální skupiny Označení materiálu:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název VM:Pohybová aktivita a sport Kód VM:VY_52_INOVACE_14 Vzdělávací předmět:Výchova ke zdraví Tematická oblast:Zdraví.
Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název VM:Nemoci Kód VM:VY_52_INOVACE_20 Vzdělávací předmět:Výchova ke zdraví Tematická oblast:Zdraví a jeho ochrana.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Socializace Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov42 Autor Mgr.
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze š
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_18_OSVZ_ZSVb Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Autor:Pavlína Krejčí Předmět/vzdělávací oblast:Základy společenských věd Tematická oblast:Člověk a právo Téma:Trestní právo Ročník:1. a 2. Datum vytvoření:listopad.
Vývoj člověka Ontogeneze.
JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_18_OSVZ_ON ROČNÍK: I. VZDĚLÁVACÍ OBLAST: SPOLEČENSKOVĚDNÍ.
Sociální kontrola Autor: Mgr. Pavel Semerák Občanský a společenskovědní základ Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/
Identifikátor materiálu: EU
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Anotace: Výklad spojený s diskusí JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_20_OSZV_ON Ročník: I. Vzdělávací.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola Autor: Mgr. Andrea Dobšíková, Ph. D. Název materiálu: Komunikace Označení materiálu:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola Autor: Renáta Kupsová Název materiálu: Politika Označení materiálu: VY_32_INOVACE_OBV.P2.207.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Autor Příjmení a jméno: Fialová Kamila, Mgr. Škola: Základní škola a Mateřská škola Štěpánkovice, příspěvková organizace Adresa: Zahradní 10, Štěpánkovice,
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
SOCIALIZACE & Sociální učení
UČENÍ = PROCES JEHOŽ VÝSLEDKEM JE ZMĚNA PSYCHICKÝCH JEVŮ, DISPOZIC K NIM A JEJICH VNĚJŠÍCH PROJEVŮ.
Člověk jako přírodní a společenská bytost
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Socializace,
Zpracovala: Simona Hyková
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět:Občanská nauka Ročník:
SOCIÁLNÍ DETERMINACE PSYCHIKY
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_3.1.4.
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM
VY_32_INOVACE_PSYM22360ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Základy psychologie – úvod
Šárka Hučíková, V8A Gymnázium Jiřího Ortena
UČENÍ EVA JEŘÁBKOVÁ.
Děti v riziku Lenka Hloušková Dana Knotová Petr Novotný Ústav pedagogických věd FF MU Brno.
SOCIÁLNÍ KOMUNIKACE KAPITOLA 1. Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_09.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Vliv společenského prostředí na utváření osobnosti, sociální prostředí, komunikace a socializace.
S OCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.18.
U ČENÍ Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.13 2.Číslo projektu:
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov ŠABLONA: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Já a můj svět PRO ROČNÍK:
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Socializace Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-U O s o b n o s t Mgr. Marie Mikulcová.
Novorozenecké období. Od narození – do 6. – 8. týdne Od narození – do 6. – 8. týdne Vývojový mezník na počátku období Vývojový mezník na počátku období.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
ANOTACE Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích předškolního dítěte, se změnami při přechodu dítěte do školy. Výukový.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jana Novotná Název materiálu:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Socializace Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Socializace Kejřová.
Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání
Sociální psychologie.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0188 Název projektu: Moderní škola Autor: Mgr. Andrea Dobšíková, Ph. D. Název materiálu: Socializace, sociální učení Označení materiálu: VY_32_INOVACE_PSY. S3. 817 Datum vytvoření: 29. 3. 2013 Vzdělávací oblast: Psychologie Ročník: Sociální činnost – 3. ročník Název školy: Střední škola, základní škola a mateřská škola pro zrakově postižené, Brno, Kamenomlýnská 2

Anotace Psychologie. Učební materiál pro výuku předmětu psychologie. Prezentace k vysvětlení nových nebo opakování již probraných témat z oblasti sociální psychologie – socializace a sociální učení.

Metodické pokyny Jedná se o prezentaci v programu PowerPoint, v jejíž první části je zpracována teorie k danému učivu. Text je vhodný k výkladu při probírání nové látky na téma socializace a sociální učení. Druhá část DUMu obsahuje otázky k procvičení. Ve výuce je možná samostatná i skupinová práce. K použití DUMu ve výuce je zapotřebí PC s programem PowerPoint a dataprojektor.

Zdroje NAKONEČNÝ, Milan. Sociální psychologie. 1. vyd. Praha: Academia, 1999, 287 s. ISBN 80-200-0690-7. ČECHOVÁ, Věra, Alena MELLANOVÁ a Marie ROZSYPALOVÁ. Speciální psychologie. 3. vyd. Brno: Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví v Brně, 2001. ISBN 50-7013-342-2.

Zdroje http://pixabay.com. [online]. [cit. 2013-03-29]. Dostupné z: http://pixabay.com/cs/d%C3%ADt%C4%9B-kavkazsk%C3%A1-dcera-rodina-otec-20607/ http://pixabay.com. [online]. [cit. 2013-03-29]. Dostupné z: http://pixabay.com/cs/dosp%C4%9Bl%C3%AD-kavkazsk%C3%A1-d%C3%ADt%C4%9B-dcera-17329/ http://www.flickr.com. [online]. [cit. 2013-03-29]. Dostupné z: http://www.flickr.com/photos/33427671@N06/3181262184/sizes/m/in/photostream/

Zdroje http://pixabay.com. [online]. [cit. 2013-03-29]. Dostupné z: http://pixabay.com/cs/d%C3%ADt%C4%9B-chlapec-mazlen%C3%AD-roztomil%C3%BD-84639 http://commons.wikimedia.org. [online]. [cit. 2013-03-29]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Happy_Mother's_Day.jpg

Socializace Člověk je biologický tvor, který se řídí biologickými zákony, zároveň však také zákonitostmi, které vytvořila společnost, tedy jeho sociální prostředí. Socializace je tedy proces přeměn, které začínají osvojováním kulturních návyků, později mluvené řeči, budováním orientace hodnot atp. Prostřednictvím působení celého sociálního prostředí (rodina, škola, společnost) se tak člověk z bytosti biologické stává bytostí lidskou. O dítě pečují jeho rodiče nebo vychovatelé od narození, uspokojují jeho biologické potřeby (jídlo, spánek, dýchání, vylučování) i potřeby psychosociální (sounáležitost, lásku a bezpečí, jistotu, uznání a seberealizaci).

Socializace Poté pokračuje socializace jedince ve škole, v zaměstnání, je ovlivněn médii, ale i příslušností k různým sociálním skupinám. Jedinec tak během poměrně krátké doby získává mnoho vědomostí, dovedností a zkušeností, které jsou předávány z generace na generaci, a které by si bez pomoci druhých lidí nedokázal osvojit za celý život. Socializace však neznamená jen pouhé pasivní přizpůsobování se společnosti, ale i aktivní působení jedince na společnost, ve které žije.

Sociální učení a socializace Socializace je v podstatě proces učení, zejména sociálního, protože se od nejranějšího věku uskutečňuje prostřednictvím styku se sociálním prostředím, v němž dítě vyrůstá. Obr. č. 1

Sociální učení Druhy sociálního učení: nápodobou (imitací) identifikací vysvětlováním sociálními odměnami a tresty observačním učením

Učení nápodobou Jedná se o nejčastější formu sociálního učení. Již několik týdnů po narození dítě napodobuje úsměv dospělého, poději přebírá jeho mimiku, gesta i další formy neverbální komunikace. Podobně pak při hře napodobuje chování a jednání dospělého. Přebírá také pravidla společenského chování (zdraví, děkuje, vhodně se chová při jídle apod.). Toto bezděčné učení napodobováním probíhá tedy stále, a proto je třeba, aby chování dospělého bylo dítěti správným vzorem.

Učení nápodobou Obr. č. 2

Učení identifikací Identifikace znamená ztotožnění a přejímání chování, které je způsobeno silným citovým vztahem nebo obdivem k určité osobě. Má některé společné rysy s nápodobou, avšak probíhá tehdy, když přesahuje jen vnější napodobování (oblékání, účes), ale dochází též k přejímání postojů, zájmů, zaměření atp. Toto učení má velký význam pro formování morálního jednání a charakteru.

Učení identifikací Obr. č. 3

Učení vysvětlováním Učení vysvětlováním lze aplikovat tehdy, když je rozumový a řečový vývoj dítěte takový, aby vysvětlování mohlo porozumět. Prostřednictvím vysvětlování můžeme dítěti ozřejmit, co je nebezpečné, nevhodné, co by mohlo způsobit bolest atp. Prostřednictvím této formy učení vysvětlujeme i situace, do kterých se běžně dostáváme (radost, smutek).

Sociální odměny Na užívání sociálních odměn a trestů je založeno učení posilováním. Sociální odměnou je pak například pochvala, poděkování, projevy lásky, sympatie nebo uznání. Sociálním trestem může být například posměch, pohrdání, odpor, vyloučení ze skupiny apod. Výchova založená spíše na odměnách je efektivnější než výchova užívající spíše trestů.

Sociální odměny Obr. Č. 4

Observační učení Jedná se o druh učení prostřednictvím pozorování. Dítě sleduje své okolí a pozorně vnímá, kdy je jiné dítě za něco chváleno či trestáno. Obr. č. 5

Kontrolní otázky Jak vysvětlíte pojem socializace? Jaké známe druhy sociálního učení? Vysvětlete, jaký je rozdíl mezi imitací a identifikací?

Kontrolní otázky - řešení Jak vysvětlíte pojem socializace? Socializace (zespolenštění) je proces přeměn, které začínají osvojováním kulturních návyků, později mluvené řeči, budováním orientace hodnot atp. Prostřednictvím působení celého sociálního prostředí (rodina, škola, společnost) se tak člověk z bytosti biologické stává bytostí lidskou.

Kontrolní otázky - řešení Jaké známe druhy sociálního učení? nápodobou (imitací) identifikací vysvětlováním sociálními odměnami a tresty observačním učením

Kontrolní otázky - řešení Vysvětlete, jaký je rozdíl mezi imitací a identifikací? Již několik týdnů po narození dítě napodobuje úsměv dospělého, poději přebírá jeho mimiku, gesta i další formy neverbální komunikace. Identifikace znamená ztotožnění a přejímání chování, které je způsobeno silným citovým vztahem nebo obdivem k určité osobě.