Název materiálu: ŘAZENÍ SPOTŘEBIČŮ – výklad učiva.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Advertisements

Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o
CELKOVÝ ODPOR REZISTORŮ SPOJENÝCH V ELEKTRICKÉM OBVODU
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Elektrický obvod III..
zpracovaný v rámci projektu EU
Obvod plus vnitřek zdroje napětí
Metody pro popis a řešení střídavých obvodů
Název materiálu: ELEKTRICKÝ VÝKON – výklad učiva.
Transformátory (Učebnice strana 42 – 44)
Výsledný odpor rezistorů spojených v elektrickém poli za sebou
Tomáš Prejzek ZŠ T. Stolzové Kostelec nad Labem Prosinec 2012
Řešení stejnosměrných obvodů
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Elektrická práce. Elektrická energie
Digitální učební materiál
R1 = 10  R2 = 20  R 3 =70  R 4 = 30  R 5 = 20  R 6 = 40  R 7 = 10  Ucelk = 230 V 1.Sečtu R1 a R2 R12=R1+R2 R12=10+20 R12=30  2.Vypočtu odpor Ra3.Vypočtu.
Výsledný odpor rezistorů spojených v elektrickém poli vedle sebe
Tato prezentace byla vytvořena
Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost VY_32_INOVACE_D2 – 05.
ELEKTRICKÝ PROUD – CO UŽ VÍME
Elektrické obvody Dělení elektrických obvodů Jednoduchý el. obvod
Paralelní a sériový obvod
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Spojování rezistorů Jak se značí odpor a jakou má jednotku
Obecný postup řešení těchto typů jednoduchých příkladů:
Název materiálu: ČAS – výklad učiva.
Název materiálu: ELEKTRICKÉ POLE – výklad učiva.
Název materiálu: OPAKOVÁNÍ 1.POLOLETÍ - OTÁZKY
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Název materiálu: ELEKTRICKÉ ZNAČKY – výklad učiva.
Název materiálu: OPAKOVÁNÍ 1.POLOLETÍ - OTÁZKY
Název materiálu: SÍLA – výklad učiva. Název dle číselného rozsahu: VY_32_INOVACE_201. Autor materiálu: Mgr. Bronislav Budík. Zařazení materiálu: o Vzdělávací.
Název materiálu: ELEKTRICKÉ POLE – výklad učiva.
Vnitřní odpor zdroje.
FY_097_ Rozvětvený elektrický obvod_Výsledný odpor rezistorů za sebou
Výsledný odpor rezistorů spojených vedle sebe
Pojistky Zkrat Zkrat – je zapojení elektrického zdroje bez spotřebiče. V elektrickém obvodu prochází proud přímo od jednoho pólu zdroje k druhému. Může.
Název materiálu: PASCALŮV ZÁKON – výklad učiva.
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
Název materiálu: OPAKOVÁNÍ 1.POLOLETÍ - OTÁZKY
Název materiálu: OPAKOVÁNÍ 1.POLOLETÍ - OTÁZKY
Název materiálu: HYDROSTATICKÝ TLAK – výklad učiva.
Název materiálu: PRÁCE – výklad učiva.
Název materiálu: JEDNODUCHÝ OBVOD – výklad učiva.
 ČÍSLO PROJEKTU: 1.4 OP VK  NÁZEV: VY_32_INOVACE_08  AUTOR: Mgr., Bc. Daniela Kalistová  OBDOBÍ:  ROČNÍK: 9  VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a.
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Číslo-název šablony klíčové aktivityIII/2–Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Tematická oblastElektřina a magnetismus DUMVY_32_INOVACE_MF_106.
Název materiálu: Elektrická práce – výklad učiva.
Elektronická učebnice - II
Výsledný odpor rezistorů spojených za sebou
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 6 Tematický okruhElektrický obvod.
Název materiálu: TLAK – výklad učiva.
VY_32_INOVACE_08-12 Spojování rezistorů.
Elektrický proud.
Kirchhoffovy zákony Projekt CZ.1.07/1.1.16/ Motivace žáků ZŠ a SŠ pro vzdělávání v technických oborech.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Sériové řazení rezistorů Číslo DUM: III/2/FY/2/2/13 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Elektrické.
Jméno autora: Tomáš Utíkal Škola: ZŠ Náklo Datum vytvoření (období): duben 2013 Ročník: osmý Tematická oblast: Elektrické a elektromagnetické jevy v 8.
Paralelní zapojení rezistorů
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Paralelní řazení rezistorů
07 ZAPOJOVÁNÍ REZISTORŮ - SÉRIOVĚ
Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název: VY_52_INOVACE_36_FYZIKA
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Zapojování rezistorů Řazení rezistorů Název školy
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
OHMŮV ZÁKON PRO UZAVŘENÝ ELEKTRICKÝ OBVOD.
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Transkript prezentace:

Název materiálu: ŘAZENÍ SPOTŘEBIČŮ – výklad učiva. VY_32_INOVACE_238 Název materiálu: ŘAZENÍ SPOTŘEBIČŮ – výklad učiva. Název dle číselného rozsahu: VY_32_INOVACE_238. Autor materiálu: Mgr. Bronislav Budík. Zařazení materiálu: Vzdělávací oblast : Člověk a příroda. Vzdělávací obor : Fyzika. Tematický okruh: Energie a její přenos. Ročník : 8. Metodické pokyny: Jsou uvedeny na jednotlivých listech, u každého cvičení. Datum vytvoření: 18.2.2013

IC = IR1 = IR2 RC = RŽ1 + RŽ2 ŘAZENÍ SPOTŘEBIČŮ 1. ZA SEBOU – DO SERIE http://cs.wikipedia.org/wiki/S%C3%A9riov%C3%A9_zapojen%C3%AD; + Ic Rž1 Rž2 IR1 IR2 Celkový elektrický proud v obvodu je stejný, jako proud, který teče jednotlivými spotřebiči. Celkový elektrický odpor je dán součtem odporů jednotlivých spotřebičů. IC = IR1 = IR2 RC = RŽ1 + RŽ2

IC = IR1 + IR2 ŘAZENÍ SPOTŘEBIČŮ 2. VEDLE SEBE – PARALELNĚ Ic Rž1 + Celkový elektrický proud v obvodu je dán součtem proudů v jednotlivých větvích elektrického obvodu. Celkový elektrický proud v uzlu je = 0. Přitékající proud je roven proudu, v jednotlivých větvích IC = IR1 + IR2 3

1 RC Rž1 Rž2 1 RN ŘAZENÍ SPOTŘEBIČŮ ... + = + 2. VEDLE SEBE – PARALELNĚ http://cs.wikipedia.org/wiki/Paraleln%C3%AD_zapojen%C3%AD IR2 + Ic Rž1 Rž2 IR1 N zařazených spotřebičů 1 RC Rž1 Rž2 = + 1 RN + ... 4

R1 . R2 RC R1 + R2 ŘAZENÍ SPOTŘEBIČŮ = 2. VEDLE SEBE – PARALELNĚ v případě dvou spotřebičů zařazených vedle sebe, je po úpravě celkový elektrický odpor soustav dán vzorcem R1 . R2 R1 + R2 = RC VÝSLEDNÝ ELEKTRICKÝ ODPOR JE MENŠÍ, NEŽ ODPORY JEDNOTLIVÝCH SPOTŘEBIČŮ ELEKTRICKÝ PROUD OBVODEM JE VĚTŠÍ, NEŽ PŘI ZAPOJENÍ DO SERIE 5

Výpočty zapojení spotřebičů Jaký je celkový elektrický odpor dvou žárovek o odporech 200 a 300 ohmů zapojených vedle sebe? Jak velký proud teče z baterie mobilního telefonu do tohoto elektrického obvodu? U = 3,7V R1 = 200 R2= 300 Rc =? I =?A Rc = R1 . R2 / (R1 + R2)= 200 . 100 / (200 + 100) Rc = 20 000 : 300 = 66,7 I = U/R = 3,7V : 66,7  = 0,055 A = 55mA Celkový elektrický odpor obvodu je 67 ohmů. Elektrický proud z baterie je 55 miliampér. + - I2 Ic R1 R2 I1 U

Výpočty zapojení spotřebičů Jaký je celkový elektrický odpor dvou žárovek o odporech 200 a 300 ohmů zapojených za sebou? Jak velký proud teče z baterie mobilního telefonu do tohoto elektrického obvodu? U = 3,7V R1 = 200 R2= 300 Rc =? I =?A Rc = R1 + R2= 200 + 100 Rc = 300  I = U/R = 3,7V : 300  = 0,012 A = 12mA Celkový elektrický odpor obvodu je 300 ohmů. Elektrický proud z baterie je 12 miliampér. + Ic R1 R2 I1 I2 - U

SÉRIOVÉ ZAPOJENÍ PARALELNÍ ZAPOJENÍ Typickým použitím je proto sériové zapojení spínače (nebo též pojistky či jističe) a spotřebiče (vypnutím spínače se vypne i spotřebič). V tomto zapojení jsou také žárovičky na Vánočním stromku. PARALELNÍ ZAPOJENÍ Typickým použitím paralelního obvodu je současné zapojení více spotřebičů v domácnosti, protože přerušením obvodu v některé větvi (vypnutí spotřebiče) se nepřeruší obvod v jiné větvi (jiný spotřebič běží dál).

SÉRIOVÉ ZAPOJENÍ EL. ZDROJŮ Při sériovém zapojení zdrojů se celkové elektromotorické napětí rovná součtu elektromotorických napětí jednotlivých zdrojů. U = U1 + U2 + UN + U U1 PARALELNÍ ZAPOJENÍ EL. ZDROJŮ Při paralelním zapojení elektrických zdrojů zůstává celkové elektromotorické napětí stejné, zdroje však mohou dodávat celkově větší elektrický proud. U = U1 = U2 = UN + U