Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/34.0794 s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK 1
Advertisements

Společenská kultura Kulturní instituce v ČR ; VY_32_INOVACE_D3_09
ČESKÉ ZEMĚ V DRUHÉ POLOVINĚ 19. STOLETÍ
4. RELATIVNOST SOUČASNOSTI
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Češi a Habsburská monarchie v 19.stol. Národní obrození
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: Mgr. Petra Pláničková Název:VY_32_INOVACE_415_PRAHA-MATKA MĚST Téma: PRAHA, HISTORICKÉ.
Název: LITERÁRNÍ HISTORIE A TEORIE Autor: Mgr. Lenka Jelínková
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
České národní obrození
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
Historie a současnost ochrany přírody v České republice
registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
DĚJINY ČESKÝCH ZEMÍ A HABSBURSKÉ MONARCHIE
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_483_Život a dílo Aloise Jiráska AUTOR: Mgr. Martina Ringová.
České národní obrození
Periodizace národního obrození
České národní obrození
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.11 Název pro školu:
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Chráněná území v České republice
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
Registrační číslo projektu:
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Národní obrození 80. léta 18.století – rok 1848
Výukový materiál, kód:EU-OP VK- III/2 ICT DUM 22, zpracovala J. Polgárová v rámci projektu EU PENÍZE ŠKOLÁM – operační program vzdělávání pro konkurenceschopnost,
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Marek Kryška Datum: Cílový ročník: 8.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
České země v první polovině 19. století
NÁRODNÍ OBROZENÍ.
Národní obrození 8. ročník.
NÁRODNÍ OBROZENÍ. národní obrození = společenský proces vedoucí k záchraně českého jazyka a literatury a k národní emancipaci 80. léta 18. století – 20.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Zdeňka ŠUPKOVÁ Název šablonyIII/2.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
ČESKÉ NÁRODNÍ OBROZENÍ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Etapy českého národního obrození
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
Národní obrození - úvod Mgr. Ludmila Růžičková
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
Národní obrození František Palacký.
Autor: Mgr. Miluše Šafářová
8. ročník Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
České národní obrození (ČNO). ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Člověk a společnost – České.
České země ve 2. polovině 18. století
Národní obrození Michaela Tarabová.
NÁRODNÍ OBROZENÍ PO ROCE 1815
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Kde se Josef Dobrovský narodil?
České národní obrození = ČNO
3. Fáze Národního obrození
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Tématický celek: Čtenářská gramotnost
70. léta 18. století – 50. léta 19. století
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
České národní obrození
Transkript prezentace:

Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná ICT “. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Zpracováno: 30. ledna 2013 Autorka: Mgr. Kateřina Kyjovská

 Proces utváření novodobého českého národa  Poslední třetina 18. st. a 1. pol. 19. st.  Změny politické, sociální a hospodářské  Obroda českého jazyka a písemnictví  Zemský patriotismus

 Osvícenství  Patent o zrušení nevolnictví  Průmyslová revoluce  Buditelé Který panovník vydal patent o zrušení nevolnictví? Josef II. Kdy došlo k vydání patentu a zrušení nevolnictví? 1871 Proč se stal patent předpokladem pro NO? Příliv česky hovořícího obyvatelstva z venkova do německy mluvících měst. Kdo byli buditelé? Vzdělanci, kteří rozšiřovali vzdělanost a národní vědomí mezi lidmi např. na venkově.

1. etapa – obranná 2. etapa – ofenzivní 3. etapa – vrcholná fáze Pozor! V dějepise se nezabýváme jen jazykovým problémem, ale celospolečenským a hospodářským děním.

 Spojován se šlechtou v českých zemích  Vlast – místo bezpečného života, svobodného myšlení a konání  Čeština – státoprávní symbol  V první fázi NO šlo o vědecký pohled na češtinu, nepočítalo se k jejímu užití jako živého prostředku komunikace  Osobnosti – hrabě F. J. Kinský, hrabě F. A. Nostic

 1725 – 1794  Vojenská kariéra  Český nejvyšší purkrabí  Podpora stavby divadla – Stavovské divadlo (Nosticovo divadlo)  Podporoval např. J. Dobrovského, F. M. Pelcla Josef Dobrovský

 18. století  Královská česká společnost nauk – předchůdce dnešní Akademie věd  Osobnosti:  G. Dobner  J. Dobrovský  Instituci navštívil císař Leopold II.

 Česká expedice Vysvětlete, k jakým účelů byla Česká expedice založena? Kdo byl jejím zakladatelem? Ve kterém městě Česká expedice sídlila? Uveďte literární dílo, v němž se Česká expedice pravidelně objevovala jako místo setkávání českých vlastenců.

Jmenujte divadla, která se pojí s obdobím národního obrození. Uveďte osobnosti divadelního života té doby.

 Počátek 19. století  Úsilí o vznik česky psané literatury, překladů do češtiny a odborných textů  „Pokud žije jazyk, žije i národ“  Oslovení středních vrstev  Základy terminologie  Panslavismus Slovanská vzájemnost, jednota slovanských národů Který stát se stal objektem nekritického obdivu Čechů?

JOSEF JUNGMANNJAN KOLLÁR

 1817 – Rukopis královédvorský  1818 – Rukopis zelenohorský  Vliv romantismu  Doklad starobylosti českého národa a jeho kultury  Autoři: Václav Hanka a Josef Linda  O pravosti pochyboval už Dobrovský

 V pravost věřil František Palacký  Definitivně jejich nepravost potvrdili lidé z okruhu T. G. Masaryka  V Athenaeu vyšel požadavek na rozbor – 1886  Rukopisy podrobeny komplexní analýze např. jazyková  O dva roky později potvrzena nepravost  Osobnosti např. J. Gebauer, J. Goll atd.

 Zakládání muzeí:  1814 – Slezské zemské muzeum v Opavě  1817 – Moravské muzeum v Brně  1818 – Vlastenecké muzeum v Praze (Národní muzeum)  Pavel Josef Šafařík  František Palacký – klíčová osobnost Slezské zemské muzeum v Opavě

 1798 – 1876 (* Hodslavice)  Český historik  Začínal u Dobrovského a hraběte Šternberka  Dějiny národa českého v Čechách i v Moravě  Politik  V čele Slovanského sjezdu v Praze  Poslanec říšského sněmu  Austroslavismus Přetvoření Rakouského císařství na federaci – rovnost všech národů.

 Do konce pol. 19. století  Propagace politických cílů  Matice česká  Vydávání českých odborných, vědeckých a kulturních prací; šíření českých knih  Jednota pro povzbuzení průmyslu v Čechách  F. L. Rieger, J. Perner  Měšťanská beseda – politicko-společenské centrum, F. L. Rieger

 Spjatá se spolkovou činností  Úkol záchrany českého jazyka naplněn – nové požadavky  Požadavek větších pravomocí zemského sněmu - šlechta  Karel Havlíček Borovský – odmítal vlastenecké fráze

„Byl by již čas, aby nám to naše vlastenectví ráčilo konečně z úst vjeti do rukou a do těla, abychom totiž více z lásky pro svůj národ jednali, než o té lásce mluvili, neboť pro samé povzbuzování k vlastenectví zapomínáme na vzdělávání národa.“

 Radikálně demokratický proud  Studenti, drobní řemeslníci  Centrum – tajný spolek Repeal (Inspirace v Irsku)  Měšťanstvo stále není součástí zemského sněmu  Závěr: české politické spektrum je nespokojeno se stavem a začíná proti tomu vystupovat konkrétními kroky – vytváří se novodobý český politický národ

 20. – 30. léta 19. století  Obory: textilnictví, hutnictví, potravinářství, strojírenství  Parní stroj – vyroben v Brně, Liberci a Praze – Karlíně  1837 – 1839 – 1. parostrojní železnice  Trať: Vídeň – Brno  Později Vídeň – Olomouc – Praha

 Paroloď – Bohemia  1841 – Praha – Drážďany  20./30. léta – koněspřežka  České Budějovice – Linec  Praha - Lány

 Jakub Kryštof Rad  Patent na kostkový cukr (poč. 40. let 19. st.)  Ředitel dačického cukrovaru  Kostkový cukr byl údajně dárek pro manželku  Cukrovarnictví pro náš stát typické  „Evropě to osladíme“ Při jaké příležitosti jsme se setkali se sloganem „Evropě to osladíme?“

 Dějiny zemí Koruny české. 2., opr. a dopl. vyd. Editor Pavel Bělina, Jiří Pokorný. Praha: Paseka, 1993, 328 s. ISBN  HLAVAČKA, Milan. Dějepis pro gymnázia a střední školy. 1. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2001, 175 s. ISBN  HROCH, Miroslav. Na prahu národní existence: touha a skutečnost. Vyd. 1. Praha: Mladá fronta, 1999, 275 p., [16] p. of plates. ISBN  RANDÁK, Jan. Dějiny českých zemí. Vyd. 1. Praha: Knižní klub, 2011, 432 s. ISBN  SOCHROVÁ, Marie. Dějepis v kostce. Vyd. 1. Ilustrace Sylvie Mikulcová. Havlíčkův Brod: Fragment, 1998, 160 s. ISBN

 Živor v Praze koncem 18. století.jpg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: %AD.jpg %AD.jpg  Sm 010. WPClipart [online] [cit ]. Dostupné z: ovská česká společnost nauk.jpg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: _spole%C4%8Dnost_nauk.jpg _spole%C4%8Dnost_nauk.jpg  Old books. WPClipart [online] [cit ]. Dostupné z:  Theater mask. WPClipart [online] [cit ]. Dostupné z: l l

 Theatre masks. WPClipart [online] [cit ]. Dostupné z: g.html g.html  Josef Dobrovsky Vilimek.jpg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z:  Josef Jungmann CT.jpg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z:  Historická výstavní budova v roce 2012.jpg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: _budova_v_roce_2012.jpg

 Jan Vilímek - František Palacký.jpg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: _Franti%C5%A1ek_Palack%C3%BD.jpg _Franti%C5%A1ek_Palack%C3%BD.jpg  Jan Vilímek - Karel Havlíček Borovský.jpg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: _Karel_Havl%C3%AD%C4%8Dek_Borovsk%C3%BD.jpghttp://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Jan_Vil%C3%ADmek_- _Karel_Havl%C3%AD%C4%8Dek_Borovsk%C3%BD.jpg  Hannibal 2.JPG. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z:  LUŠTINEC, Vít. Cube sugar statue Dacice.jpg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: