Renesance a humanismus

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy Základní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektu
Advertisements

Renesance.
Škola: ZŠ T.G.Masaryka, Hodkovice n. M.
Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace
RENESANCE. Rafaello – Athénská škola Platón, Aristoteles, Diogenés a další postavy reprezentující veškerou moudrost lidstva.
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny
Česká kultura v 16. století renesance
Název školy Základní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektu
Evropská kultura v 16.století počátek protireformace
RENESANCE A HUMANISMUS
RENESANCE A HUMANISMUS
Gotická kultura.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Renesance Kristýna Strouhalová.
Hádej! Vyber si očima jeden objekt.
21 Renesance Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
HUMANISMUS V ČECHÁCH 7. ročník.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_ 06 _CJ_NP1 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Renesance a humanismus v Itálii
Renesance a humanismus v Itálii. Renesance a humanismus v Itálii.
Kulturní dějiny 23. února 2011 Mgr. Ondřej Kunc
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
RENESANCE A HUMANISMUS
Kultura na počátku novověku
RENESANCE 4.ročník Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka
Renesance.
Autor: Vít Mika a Lubomír Kovařík
Renesance a humanismus
Kultura na počátku novověku
Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis
Renesance a humanismus
Zopakuj si své znalosti! v Itálii. Kdo je autorem tohoto díla ve Florencii?
Renesance a humanismus
Literatura, architektura, výtvarné umění
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis
RENESANCE.
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: Kolektiv autorů: DĚJEPIS – Středověk a počátky novověku pro 7. ročník. Nová škola Válková, V.:
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
renesance a humanismus
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství Rubico,
ČESKÁ KULTURA NA POČÁTKU NOVOVĚKU. 15. stol. – pozdní (vladislavská) gotika 16. stol. – v Čechách se začíná rozvíjet renesance (české země bylo dlouho.
14. – 16. století. Dějepis – Kultura v dějinách Šablona: III/2 Pořadové číslo : 1.3 Renesance a humanismus Autor : Mgr. Soňa Blažková Škola : Základní.
Renesanční umění Autor: Mgr. Jana KalvasováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
Renesance Yuliya Mechsheryakova, Kristina Nesterenko.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Medková Blanka Název: VY_32_INOVACE_11A_20_Renesance a humanismus Téma:
Renesance v architektuře. Charakteristika na první pohled se liší od gotické na první pohled se liší od gotické nestaví se do výšky ale do šířky nestaví.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Simona Valachová Název: VY_32_INOVACE_0704_humanismus Téma: Humanismus, Leonardo da Vinci Číslo.
Autor projektu: Mgr. Michaela Kerdová
Multimediální prezentace vzdělávacích oblastí ŠVP Renesance
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Šablona III/2 EVROPA NA PRAHU NOVOVĚKU Mgr. Lucie Opltová – 1
Literatura období humanismu a renesance
RENESANCE A HUMANISMUS - 1
Humanismus a renesance počátek 14. století – počátek 17. století
Renesance a humanismus
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5B_17
Italská renesance a humanismus
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Renesance a humanismus
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_14
Literatura v období renesance
  Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Umění a kultura, výtvarná výchova, Renesance Autor: Mgr. Olga Pasovská.
Renesance a humanismus
Transkript prezentace:

Renesance a humanismus 7. ročník

Renesance a humanismus Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: Kolektiv autorů: DĚJEPIS – Středověk a počátky novověku pro 7. ročník. Nová škola 2008. Válková, V.: DĚJEPIS 7 – středověk a raný novověk pro základní školy. SPN Praha 2007. R. Bláhová a kol.: LITERATURA pro 1. ROČNÍK STŘEDNÍCH škol. Didaktis, 2008.

OBSAH: Co je kultura, druhy Renesance – název Humanismus – název Humanistické vzdělání Astronomie Architektura Gotika v Čechách Malířství Sochařství Hudba Literatura Bible kralická

Kultura vše, co vytvořili a vymysleli lidé od nejdávnějších dob součástí kultury je i způsob života, vzdělanost, umění DRUHY KULTURY: architektura malířství sochařství literatura hudba divadlo (film) užité umění

Renesance Název: Ovlivnila: Umělecký sloh, vznikl v Itálii na konci 14. století. Pro Evropu – 16. století, rozvíjí se až do počátku 17. století. Název: Z it. rinascimento = renesance = znovuzrození, obroda = zn. znovuobrození a návrat k antické kultuře. Spolu s humanismem hlásala právo člověka na plné, přirozené, radostné, šťastné, neasketické a smyslové prožívání života. Zasáhla: vědu, kulturu, obecné vzdělání Ovlivnila: - způsob života lidí, jejich myšlení, chování a oblékání

Humanismus Název pro životní styl (z lat. humanus = lidský) Středověký názor na svět a člověka Renesanční názor na svět a člověka myšlení člověka vychází z víry v Boha člověk se upínal k nadpřirozenému světu vkládal naděje do posmrtného života středem zájmu bylo hledání Boha důraz na lidský rozum – z toho plynula důvěra ve vlastní schopnosti = člověk si vážil tohoto světa, snažil se pochopit jeho zákonitosti středem zájmu je člověk člověk chce co nejvíce poznávat

Humanistické vzdělání základem humanistického vzdělání byla znalost jazyků s touhou po poznání vznikaly nové vědní obory, studovala se příroda, rozvíjela se fyzika, chemie a botanika, anatomie vzkvétala astrologie a alchymie výklad světa zcela změnila astronomie M. Koperník, G. Bruno, G. Galilei, J. Kepler Nejznámější humanistický myslitel – Holanďan Erasmus Rotterdamský poslušný křesťan, přesto kritizoval nedostatky církve odsuzoval válečné řešení konfliktů příznivcem náboženské tolerance erasmus-rotterdamsky.navajo.cz

Mikuláš Koperník (1473-1543) ne naopak planety obíhají kolem Slunce, historik.webgarden.cz galaxie.web2001.cz

Jan Kepler (1571 - 1630) planety obíhají kolem Slunce objevil zákony, podle nichž planety obíhají kolem Slunce physics.usyd.edu.au

Giordano Bruno (1548 - 1600) za své názory byl jako kacíř upálen hlásal, že vesmír je nekonečný za své názory byl jako kacíř upálen cs.wikipedia.org ja-e-nna.blogspot.com

Galileo Galilei (1564 - 1642) zavrhl geocentrický systém podpořil Koperníkův heliocentrický systém, že Země a ostatní planety obíhají okolo Slunce a že Země rotuje kolem vlastní osy předvolán před římskou inkvizici, za své názory byl potrestán doživotním domácím vězením a jeho publikace se dostaly na církevní černou listinu Existuje historka, že když Galileo opouštěl místnost římské inkvizice, kde své učení odvolal, otočil se a vykřikl "Eppur si muove!" (A přece se točí!). Kdyby však tuto větu před inkvizicí skutečně pronesl, byl by za takové rouhání popraven. discworld.cz

Společensko-historické pozadí rozvoj italských měst od 13. století ve společnosti stále větší vliv získávají měšťané (obchodníci, řemeslníci) svůj majetek nabyli měšťané vlastním přičiněním více než na boží pomoc spoléhali na vlastní schopnosti a rozum učenci a umělci se vracejí k antice, usilující o všestranný rozvoj člověka dochází k renesanci (znovuzrození) ideálů antiky vzdělanci zkoumají antické spisy, sochařské a malířské výtvory (heslem ad fontes = k pramenům), říkáme jim humanisté (podle lat. humanus = lidský), celé hnutí označujeme jako humanismus význam knihtisku význam zámořských objevů nové názory na vesmír (M. Koperník, G. Galilei) vzniká republika jako státní zřízení zavádí také inkvizici

ARCHITEKTURA SVĚTSKÉ STAVBY CÍRKEVNÍ STAVBY neútulné hrady vystřídaly paláce a zámky chrámy byly stavěny bez členění na několik lodí Velké Losiny cestovnik.cz

ZNAKY architektury nevypínají se do výšky rozkládají se do šířky zmizel gotický lomený oblouk Litomyšlský zámek zamky-hrady.eu

půlkruhový oblouk křížová klenba Slavonice vodorovné římsy svislé sloupy Lázně Bohdaneč slavonice.cz lazne.bohdanec.cz

Tympanon – prostor nad vchodem zdobený vchod = PORTÁL zhola.com vcm.cz

křížová klenba karlin.mff.cuni.cz

okna – i sdružená, ostění rudolfovapila.cz satalka.cz profimedia.cz stockphotos.cz

sgrafita spodní vrstva tmavé omítky obarvená podle tradičního renesančního způsobu jemně mletým uhlím nebo popelem ze spálené slámy se nechá zaschnout a do vrchní tenké vrstvy omítky světlé barvy se proškrabují za vlhka vzory. encyklopedie.ckrumlov.cz zamek-doudleby.cz

arkády – kryté chodby tigerfox.rajce.idnes.cz pf.jcu.cz

renesanční zahrady a parky bucovice-zamek.cz stockphotos.cz

Souhrn památek – Česká republika

Renesance v Čechách královská Praha Belvedér – letohrádek královny Anny regiony.ic.cz

Velká míčovna Pražského hradu radio.cz waymarking.com

Schwarzenberský palác na Hradčanech Letohrádek Hvězda Schwarzenberský palác na Hradčanech vyletnik.cz kudyznudy.cz

jižní Čechy Český Krumlov Jindřichův Hradec zamky-hrady.cz e-cesko.cz

Telč mesto-telc.cz uur.cz

východní Čechy Opočno zamky-hrady.cz zamky-hrady.cz

Nové Město nad Metují obrazky.info-praha.cz novemestonm.cz

katedrály Chrám sv. Víta hrad.cz fs.gimiweb.net

MALÍŘSTVÍ objevilo sbíhavou perspektivu témata z antické mytologie zájem o lidskou postavu vyjádření duševních stavů Lucas Cranach (1472 – 1553) německý renesanční malíř obraz.prodejce.cz

Leonardo da Vinci (1452 – 1519) Malíř, sochař, architekt, hudebník, spisovatel, vynálezce Poslední večeře Mona Lisa artchive.com novinky.cz everythingaction.com

Michelangelo Buonarroti (1475 – 1564) italský malíř, sochař, architekt socha Davida ve Florencii freska Poslední soud v Sixtinské kapli http://cs.wikipedia.org/wiki/Michelangelo_Buonarroti

Sandro Botticelli (1445 – 1510) italský malíř tempera na plátně Zrození Venuše ve Florencii http://cs.wikipedia.org/wiki/Sandro_Botticelli

Rafael Santi (1483 – 1520) Athénská škola italský malíř a architekt ve Vatikánu http://cs.wikipedia.org/wiki/Rafael_Santi

Tizian (1488? – 1576) Danaé a zlatý déšť italský malíř http://cs.wikipedia.org/wiki/Tizian

El Greco (1488? – 1576) Svatá rodina španělský malíř, sochař a architekt řeckého původu Svatá rodina http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:El_Greco_028.jpg

Albrecht Dúrer (1471 – 1528) Růžencová slavnost německý malíř, grafik a teoretik umění Růžencová slavnost http://cs.wikipedia.org/wiki/Albrecht_D%C3%BCrer

Giuseppe Arcimboldo (1430 – 1593) italský malíř, pozván k císařskému dvoru v Praze - proslul alegorickými portréty z rostlin Portrét Rudolfa II. Léto http://cs.wikipedia.org/wiki/Giuseppe_Arcimboldo

SOCHAŘSTVÍ jezdecké pomníky volné sochy portréty monumentální náhrobní památníky socha Davida ve Florencii Michelangelo Buonarroti

HUDBA typická světskostí a zpěvností, polyfonie (vícehlas) změna zápisu not, začaly se používat bílé nevyplněné noty Guillaume Dufay (asi 1400 – 1474) http://cs.wikipedia.org/wiki/Guillaume_Dufay

Kryštof Harant z Polžic a Bezdružic zámečtí páni pěstovali zámecké kapely (např. na dvoře jihočeských Rožmberků nebo kapela císaře Rudolfa II.) členové kapel byli z řad zámeckého služebnictva, tzv. hudebníci v livrejích na repertoáru často italská hudba význam nototisku pro šíření hudby Kryštof Harant z Polžic a Bezdružic (1564-1621) vzdělaný dvořan, diplomat, válečník a vyspělý hudební skladatel quido.cz

LITERATURA ustupuje duchovní tematika X otázky lidské existence ustupuje literatura psaná latinsky X převažují díla psaná v nár. jazycích Žánry: legenda apologie (obrana) traktát satira kronika román a povídka dvorská lyrika epos epigram óda dopis tragédie a komedie cestopisy životopisy pedagogické spisy přetrvávají středověké žánry žánry pěstované v antice

Italská renesance Francesco Petrarca (1304 – 1374) Dante Alighieri (1265 – 1321) Giovanni Boccaccio (1313 – 1375) cs.wikipedia.org local.volglib.ru filedby.com

Miguel de Cervantes y Saavedra Španělská renesance Miguel de Cervantes y Saavedra nejvýznamnější postava španělské literatury narodil se 29. 9. 1547 v Alcalá de Henares v chudé rodině ranhojiče - zemřel 23. 4. 1616 v Madridu miguel-de-cervantes-y-saavedra.navajo.cz

Jazyk originální díla méně častá, většinou vznikaly překlady převládala naučná literatura rozvíjelo se vydávání knih humanistická čeština byla vyspělým spisovným jazykem jejím vzorem a ideálem byla antická latina díla psána tzv. bratrským pravopisem (pravopis, který se ustálil v tiscích vydávaných Jednotou bratrskou) zaveden háček místo teček nad souhláskami j se psalo jako g změna aj v ej (vajce – vejce) zdokonalila se interpunkce tečka na konci věty čárka pro členění uvnitř věty přibyl otazník 1533 vyšla první česká mluvnice Gramatika česká

LITERATURA v Čechách V 2. polovině 15. století dvě linie tvorby latinský humanismus český humanismus Kryštof Harant z Polžic a Bezdružic Václav Hájek z Libočan Mikuláš Dačický z Heslova Jan Blahoslav Jan Amos Komenský (už na poč. baroka) Jan Jessenius (lékař, matematik) zábavná próza, tzv. knížky lidového čtení (Historie o bratru Janu Palečkovi) tiskařská (vydavatelská) činnost Jiří Melantrich Daniel Adam z Veleslavína

Bible kralická vrcholem literární činnosti Jednoty bratrské jedná se o šestidílný překlad Bible do češtiny čeština byla v této době vzorem ušlechtilého, čistého a krásného jazyka

Téma: Renesance a humanismus – 7. ročník Použitý software: držitel licence - ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p.Tř. Windows XP Professional SMART Notebook Zoner - České kliparty 1, 2, 3 Autor: Mgr. Věra Sýkorová ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p.Tř. (www.zsrozmital.cz)