Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU - OP VK Číslo a název klíčové aktivityIII/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT AutorMgr. Iva Novotná Číslo materiáluVY_32_INOVACE_CJL_4S2N_NT_01_02 NázevLadislav Fuks Druh učebního materiáluPrezentace PowerPoint PředmětČeský jazyk a literatura Ročník4. roč. SŠ, 2. roč. nástavbového studia Tematický celekČeská literatura 2. poloviny 20. století AnotaceTato prezentace je zaměřena na výklad učiva. Lze použít jako doplnění výkladu při vyučování nebo k samostudiu. Materiál inovuje výuku využitím multimediálních pomůcek. Metodický pokynPOMŮCKY: počítač, dataprojektor Průběžně se střídá forma výkladu, řízený rozhovor a samostatná práce. Prezentace je doplněna i motivačními úkoly. Klíčová slovaLadislav Fuks, téma 2. světové války, psychologická próza, Spalovač mrtvol, Pan Theodor Mundstock Očekávaný výstupPrezentace seznamuje žáky s životem a literárním dílem Ladislava Fukse Datum vytvoření Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora
(1923 – 1994)
Ladislav Fuks Český prozaik Autor psychologických próz s válečnou a židovskou tematikou V době normalizace se přizpůsobil požadavkům režimu – psal společensky angažované prózy
Život Narodil se v roce 1923 v Praze Ovlivnil ho vztah k autoritativnímu otci – policejní důstojník (chladný, dominantní) V době okupace byl totálně nasazen Po válce vystudoval filozofii, psychologii, dějiny umění a pedagogiku na filozofické fakultě v Praze V 50. letech pracoval jako dělník, později jako kastelán na zámku Kynžvart Do časopisů psal články o hradech a zámcích Od roku 1963 se věnoval literatuře – po úspěchu první knihy
Charakter tvorby Autobiografické rysy - zážitky z doby okupace - téma židovství - komplikovaný vztah s otcem - problém jinakosti (Fuks tajil svou homosexualitu) Častým tématem konflikt člověka se zlem (válka, nacismus, touha po pomstě) Temná a tajemná atmosféra Prolínání snu a skutečnosti Pocity úzkosti, duševní poruchy, osobní problémy
JAZYKOVÁ STRÁNKA: využití básnických prostředků (metafory, symboly, jinotaje, náznaky) KOMPOZICE: založena na opakování motivů
Dílo Psal především psychologické romány Charakterizujte psychologický román
Pan Theodor Mundstock 1963 Psychologický román s tematikou války Obsah: Hrdinou je starý osamělý Žid (trpí schizofrenií, rozmlouvá se svým dvojníkem) – V době okupace degradován na metaře - Ví, že bude transportován do koncentračního tábora - Rozhodne se připravit na to, co ho čeká (nosí těžké kufry, čichá plyn, učí se bezpečně padat…) Paradoxně umírá těsně před odjezdem do transportu – přejede ho auto Pokuste se formulovat téma románu. Lze se připravit na budoucnost?
Mí černovlasí bratři 1963 Povídkový cyklus z doby okupace Vztahy chlapců z jedné třídy na gymnáziu
Spalovač mrtvol 1967 Psychologický horor s prvky černého humoru Horor – žánr, který využívá prvků budících hrůzu a strach (fantastické náměty, nadpřirozené postavy) Téma: Vliv nacistické ideologie na charakter člověka (podivín se stává psychopatem) Jaké názory prosazuje nacismus?
Spalovač mrtvol Hlavním hrdinou je pan Kopfrkingel - zaměstnanec pražského krematoria - na první pohled spořádaný člověk – abstinent, starostlivý a pozorný manžel a otec - své povolání vykonává s láskou, fascinován světem mrtvých, ovlivněn knihou o Tibetu – smrt chápe jako vykoupení a očištění trpícího člověka - postupně se z něj stává psychopat zatížený svým povoláním
- zjistí, že má německý původ – přihlásí se k německé národnosti a vstoupí do nacistické strany - jde za kariérou – udává své spolupracovníky, intrikami se dostane na místo ředitele krematoria - neváhá odstranit ani své nejbližší (manželku a děti), kteří by mu svým židovským původem stáli v cestě jeho kariéře. - zabije manželku a syna – namlouvá si, že je zachraňuje před utrpením - v posledním zločinu (vražda dcery) mu zabrání propuknuvší šílenství V roce 1968 zfilmováno – režie: J. Herz/ hl. role: R. Hrušínský
Příběh kriminálního rady 1971 Psychologický román s detektivní zápletkou Vztah mezi citově chladným despotickým a jeho plachým dospívajícím synem Kriminální rada má problémy se synem – ten se chce pomstít, chce otce znemožnit – zabije malého chlapce přesně podle rukopisu předchozích vražd – kriminální rada to zjistí a syna zabije – pak vypátrá vraha – vrah se nechce přiznat k posledním dvěma vraždám- rada ho otráví
Vévodkyně a kuchařka 1983 Historický román z konce 19. století
Otázky ANO/NE 1. Ladislav Fuks byl židovského původu 2. Psal psychologické romány 3. V době normalizace patřil k zakázaným spisovatelům 4. V jeho díle se často objevují autobiografické motivy 5. Dílo Spalovač mrtvol lze označit jako psychologický horor 6. Román Spalovač mrtvol se odehrává v době okupace 7. Hlavní roli ve filmu Spalovač mrtvol hrál Rudolf Hrušínský
Řešení 1. NE 2. ANO 3. NE 4. ANO 5. ANO 6. ANO 7. ANO
Zdroje informací: ANDREE, Lukáš a kol. Literatura pro 4. ročník SŠ. Brno: Didaktis, 2010, ISBN PROKOP, Vladimír. Přehled české literatury 20. století. Sokolov: O.K. - Soft, 1998 HAVLÍČKOVÁ, Iveta a kol. Odmaturuj z literatury 2. Brno: Didaktis, 2004, ISBN AUTOR NEUVEDEN. klipart [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: