Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: leden 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VII Vzdělávací.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ptáci - elearning Mgr. Jana Kalová
Advertisements

Kód VM: VY_52_INOVACE_3BUD68 Projekt: Zlepšení výuky na ZŠ Schulzovy sady registrační číslo: CZ.1.07./1.4.00/ Autor: Marcela Budinská Datum: Únor.
PTÁCI.
Zpracovala Jitka Ciprová
OBOJŽIVELNÍCI PŘÍRODOPIS 7. ROČNÍK.
Ptáci.
MĚKKÝŠI 2) mlži 3) hlavonožci ZNAKY: žijí ve vodě i na souši
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: říjen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: prosinec 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Člověk a jeho svět Ročník.
Přírodopis pro žáky 8 . Ročníků
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: listopad 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VII Vzdělávací.
Třída: PTÁCI Aves. Třída: PTÁCI Aves.
RYBY Přírodopis 7. ročník.
Plazi-želvy a krokodýli
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: listopad 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VII Vzdělávací.
Ptáci.
Stavba těla ptáků
Třída PTÁCI Ptáci vznikli v druhohorách z plazů. Ptáci jsou obratlovci se stálou tělesnou teplotou. Mají KLOAKU. Mají zobák, kostra většiny ptáků.
Ptáci autor: David Hainall.
PTÁCI 3. a 4.ročník.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál slouží k interaktivnímu procvičení předchozího.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: říjen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: březen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VII. Vzdělávací.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: březen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VII Vzdělávací.
ZŠ Grünwaldova, Č. Budějovice Mgr. Zuzana Šimečková
Obecná charakteristika
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: září 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: prosinec 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VI Vzdělávací.
Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu: cz.1.07/1.4.00/ Autor:Miloslava Junková Název materiálu:Ptáci - opakování.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: leden 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VII Vzdělávací.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky s výskytem a obecnými znaky třídy.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Petra Majerčáková. Tvorba materiálu je financována z ESF a státního rozpočtu ČR. Autor.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: prosinec 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VI Vzdělávací.
SAVCI.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: březen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VII Vzdělávací.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Vnitřní ústrojí psa domácího
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: listopad 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: listopad 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Tvůrce: Mgr. Alena Výborná
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Lenka Hrnčířová VY_52_INOVACE_04_Přírodopis 7.ročník_Chování ptáků Téma: Chování ptáků CZ.1.07/1.4.00/ Vytvořeno: srpen.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: březen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VII Vzdělávací.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: březen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VII Vzdělávací.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: listopad 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VII Vzdělávací.
Název projektu:ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Oblast podpory: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Ptáci Obratlovci Vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová Obrázek: Klipart PowerPoint 2007.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
SAVCI Výživa mateřské mléko Stálá tělní teplota VY_32_INOVACE_BOHACOVA.BIOTER.04 © Sportovní gymnázium Dany a Emila Zátopkových Ostrava.
OPAKOVÁNÍ – ZOOLOGIE 7.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lumír.
Vnitřní stavba těla ptáků 2
Základní škola a mateřská škola, Šaratice, okres Vyškov
Stavba těla savců.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: březen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VII Vzdělávací.
Etologie ptáků.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
zpracovaný v rámci projektu
  ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
Ptáci Původ Stavba těla.
VY_32_INOVACE_04-40 Ročník: VI. ročník Vzdělávací oblast:
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Název sady materiálů: Člověk a zdraví
Rozmnožování a chování ptáků
RYBY Původně sladkovodní, některé druhy se dokázaly přizpůsobit životu ve slané vodě. Je to nejpočetnější třída obratlovců( druhů, u nás žije asi.
Transkript prezentace:

Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: leden 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VII Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Biologie Tématický okruh: Zoologie Téma: Ptáci 1 – obecná charakteristika Anotace: Prezentace slouží žákům jako osnova probíraného učiva – obecná charakteristika ptáků. Obsahuje základní údaje k tématu – popis jednotlivých orgánových soustav, obrázek stavby těla, způsob rozmnožování. Text slouží i jako zápis do sešitu. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Petra Majerčáková. Tvorba materiálu je financována z ESF a státního rozpočtu ČR.

PTÁCI

Ptáci jsou obratlovci, jejichž tělo je kryto peřím Ptáci jsou obratlovci, jejichž tělo je kryto peřím. Přední končetiny mají přeměněny v křídla, která u většiny z nich umožňují let. Zadní končetiny jsou zpravidla čtyřprsté s běhákem. Čelisti jsou bezzubé a mají tvar zobáku. Samice kladou vejce s tvrdou vápenatou skořápkou. Z nich se vylíhnou mláďata, o něž rodiče pečují. Schopnost letu, řízená tělesná teplota a vejcorodost umožňují žít ptákům ve velmi rozmanitém prostředí.

Ptáci se vyvinuli z druhohorních plazů, peří vzniklo přeměnou plazích šupin. Prapták Archeopteryx – předchůdce současných ptáků

Peří obrysová pera na hlavě a těle - pera krycí na křídlech – letky na ocase - pera rýdovací prachové peří pelichání (přepéřování) – výměna peří

VNITŘNÍ STAVBA TĚLA 1, KOSTRA pevná a lehká podílí se asi na 1/10 celkové hmotnosti vysvětli pojem pneumatizace kostí průřez ptačí kostí str. 35

2, TRÁVÍCÍ SOUSTAVA hltan jícen(vole – rozšířený jícen – uskladnění a bobtnání potravy) žláznatý žaludek(chemické trávení – enzymy) svalnatý žaludek (rozmělnění) střevo kloaka

3, DÝCHACÍ SOUSTAVA hrtan průdušky plíce hlasové ústrojí – syrinx – mezi průdušnicí a průduškami vzdušné vaky

4, CÉVNÍ SOUSTAVA srdce rozděleno na 4 části oddělená okysličená a odkysličená krev teplokrevní (teplota kolem 42°C)

5, NERVOVÁ SOUSTAVA A SMYSLY vyvinutý koncový mozek vrozené chování – instinkty smysly: zrak – 3 víčka, barevné vidění, nejdokonalejší zrak mají dravci sluch – nejlépe vyvinut u sov

6, VYLUČOVACÍ SOUSTAVA ledviny – bílá kašovitá moč nemají močový měchýř, moč do kloaky

7, POHLAVNÍ SOUSTAVA gonochoristé – oddělené pohlaví pohlavní dvojtvárnost samec a samice se od sebe vzhledově liší páv, bažant, kur

doba rozmnožování – hnízdění - 1 x i vícekrát ročně, v Evropě v květnu až červnu. Vytváření páru je doprovázeno tokem- signál, který vybízí samice k páření. Potom následuje stavba hnízda, kladení vajec, vysedávání mláďat a líhnutí. Oplození je vnitřní (kloaka na kloaku), pohlavní orgány jsou malé, zvětší se v době rozmnožování. Mládě se vyvíjí ve vejcích.

Z vejce se dostávají mláďata pomocí vaječného zubu - hrbolek na konci zobáku. http://www.youtube.com/watch?v=Lz-MiWjPAzY

Mláďata Mláďata krmivá holá, slepá, rodiče je krmí vrabec, kos, sýkorka Mláďata nekrmivá opeřená, sama si hledají potravu bažant, koroptev, kachna

Stěhování ptáků důvod - potrava ptáci stálí – neopouštějí své hnízdiště a žijí zde i v době mimo hnízdění ptáci přelétaví – po ukončení hnízdění se vyskytují na širším území ptáci stěhovaví – tažní – každoročně opouštějí hnízdiště a stěhují se do jižněji položených území, kde nehnízdí. Po určité době se opět vracejí.

Zdroje: Přírodopis II – RNDr. Ing.L.J. Dobroruka, Mgr.N. Gutzerová,RNdr. L. Havel, Mgr.Z. Chocholoušková, MGr.T.Č. Kučera, SCIENTIA 2003, ISBN 80-7183-302-9 Přírodopis 7 – pracovní sešit – Mgr. Věra Čabradová, RNDr. František Hasch, Mgr. Jaroslav Sejpka, Mgr. Ivana Vaněčková, FRAUS 2005, ISBN 80-7238-424-4 http://www.youtube.com/watch?v=Lz-MiWjPAzY – líhnutí kuřat, video