Co je to ARGUMENT? Irena Schönweitzová FI - ŠF

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Deduktivní soustava výrokové logiky
Advertisements

Co je to logika? KFI/FIL1 Lukáš Košík Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ ,
Úvod do logiky 1 Matematická logika, Matematické základy Informatiky (úvod) Marie Duží
Marie Duží Úvod do logiky Marie Duží Úvod do logiky.
Individua Daniel Boucník
AV stručná prezentace.
Mo ž nost a nemo ž nost „Mo ž ný sv ě t je ka ž dý stav, který by mohl nastat, ale zpravidla nenastává. - Jim Hankinson, “Bluff Your Way in Philosophy“
Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ , OPVK)
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Důkazové metody.
FYZIKA VÝZNAM FYZIKY METODY FYZIKY.
Paradoxy Anna Blatecká KFI/FIL1
Hypotézy ve výzkumu.
Výroková logika.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Vzdělávací oblast: Základní poznatky z matematiky Číslo materiálu: EU Název: Výrok a jeho negace Autor: Mgr. Ludmila.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Formální axiomatické teorie Teorie relací a funkcí.
Metody výstavby vědeckých teorií Podklady k přednášce Prof. PhDr. František Ochrana,DrSc. CESES FSV KU
Komplexní inovace výuky práva pro moderní společnost CZ.1.07/2.2.00/ Právo jako filozofický pojem.
Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ , OPVK) Logická analýza.
Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ , OPVK)
Paradoxy Jan Thümmel Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ ,
Matěj Klíma Filosofie, Česká filologie UPOL
U RČITÉ DESKRIPCE A JEJICH RUSSELLOVSKÁ ANALÝZA Tereza WittichováFF UPOL 2013 Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik.
Marie Duží vyučující: Marek Menšík Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia.
Úvod do teoretické informatiky (logika)
Monika Pokorná FF UPOL Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ ,
Tento digit á ln í učebn í materi á l (DUM) vznikl na z á kladě ře š en í projektu OPVK, registračn í č í slo CZ.1.07/1.5.00/ s n á zvem „ Výuka.
Predikátová logika.
Predikátová logika.
Výroková logika (analytické myšlení, úsudky)
Název projektu: Podpora výuky v technických oborech
INDIVIDUA KFI/ FIL1 Petr Hýža FI - FV Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ ,
Pre-algebra Antonín Jančařík.
VÝZKUM V OŠETŘOVATELSTVÍ
Výroková logika.
Posloupnosti a jejich vlastnosti (4.část)
Marie Duží Logika v praxi Marie Duží 1.
Definice, věta, důkaz.
Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ , OPVK)
Úvod do logiky 5. přednáška
Matematický aparát fyziky
doc. Ing. Cyril Klimeš, CSc. prof. Ing. Radim Farana, CSc.
Marie Duží vyučující: Marek Menšík Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia.
Rezoluční metoda 3. přednáška
Diplomový seminář 4. Argumenty Deduktivní (formální logika)‏ Induktivní Z příkladu Z analogie Z autority Argumenty o příčině.
Výroková logika.
Základy pedagogické metodologie
Predikátová logika1 Predikátová logika 1. řádu Teď „logika naostro“ !
Proč učit tradiční logiku Karel Šebela. Tradiční logika? Logika před-moderní. Tradiční X aristotelská X klasická X term logic. Výroková + predikátová.
Vědecký jazyk  Volba univerza (soubor předmětů)  Intencionální báze (volba vlastností z předmětného univerza)  Syntaktická báze (volba jazykových prostředků.
Úvod do logiky 1 Matematická logika, Matematické základy Informatiky (úvod) Marie Duží
8. Složené výroky - implikace (výklad)
Argumentace (logické aspekty), argumentace v právu: přednáška č. 11
1 Úvod do teoretické informatiky (logika) 1 Marek Menšík
Právo jako filosofický pojem. Co je to právo? – I.  „Tážeš-li se mě, co je to právo, pak to nevím a netážeš-li se mě, pak to vím.“  Právo je společenský.
Přednáška 2: Normální formy, úsudky.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Název projektu: Podpora výuky v technických oborech
Matematická logika 5. přednáška
Úlohy pro 1. ročník SPŠ ST Panská
Predikátová logika (1. řádu).
Petr Dvořák Filosofický ústav AV ČR
Gödelova(y) věta(y).
KMT/DIZ1 Věty, poučky a jejich důkazy ve školské matematice
Vědecký jazyk Volba univerza (soubor předmětů)
Sémantika PL1 Interpretace, modely
Predikátová logika.
VÝROKOVÁ LOGIKA Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí Autor: Mgr. Renata Čermáková.
VÝROKOVÁ LOGIKA Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí Autor: Mgr. Renata Čermáková.
Transkript prezentace:

Co je to ARGUMENT? Irena Schönweitzová FI - ŠF Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/28.0216, OPVK) Co je to ARGUMENT? Kfi/ fil1 Irena Schönweitzová FI - ŠF

DEFINICE lat. argumentum = důvod, důkaz pravdy dokazuje pravdivost či nepravdivost libovolná posloupnost tvrzení závěr nemusí obsahově ani formálně souviset s ostatními tvrzeními

Metoda věd o přírodě: empirický pokus resp. pozorování formulování empirických teorií a hypotéz logickou argumentaci Argumentace v logice, matematice a filosofii X přírodní vědy

ÚLOHA LOGICKÉ ARGUMENTACE Dvojí: interpretace výsledků empirického zkoumání + odhalení vztahů mezi získanými údaji ryze teoretická: odhalení logických důsledků přírodovědných teorií

LOGIKA, MATEMATIKA A FILOSOFIE žádné empirické pokusy žádné empirické potvrzení ani vyvrácení argumentace jediná racionální cesta

LOGICKY ZÁVISLÝ PŘEDPOKLAD PLATNÝ ARGUMENT posloupnost tvrzení → závěr T závěr není novým předpokladem každé tvrzení vyplývá z předcházejících LOGICKY ZÁVISLÝ PŘEDPOKLAD z ostatních předpokladů na platnost celého argumentu to nemá vliv nadbytečný

DEDUKTIVNĚ PLATNÉ ARGUMENTY (platné argumenty filosofické logiky) INDUKTIVNÍ ARGUMENTY ARGUMENTY K NEJLEPŠÍMU VYSVĚTLENÍ (argument to the best explanation)

ARGUMENTY K NEJLEPŠÍMU VYSVĚTLENÍ INDUKTIVNÍ Argumenty ARGUMENTY K NEJLEPŠÍMU VYSVĚTLENÍ   především v empirických vědách závěry nevyplývají z premis pravdivost závěrů částečně potvrzena pravdivostí daných premis pomocí hypotéz nevyplývá z (pravdivých) předpokladů

PLATNÝ ARGUMENT DOKONALÝ ARGUMENT ne každý prokazuje pravdivost tvrzení T pravdivé premisy → pravdivý závěr prokazuje pravdivost tvrzení T platný, pravdivý všechny předpoklady současně pravdivé

NEDOKONALÝ ARGUMENT nevyplývá z premis nebo jedna či více premis je nepravdivá   a) nedokonalé platné argumenty závěr vyplývá z premis některé z premis nepravdivé b) nedokonalé neplatné argumenty závěr nevyplývá z premis nemá žádnou argumentační hodnotu

PŘÍKLADY NEDOKONALÝCH PLATNÝCH ARGUMENTŮ: A. 1. předpoklad Jestliže Slunce je oběžnicí Země, pak sluneční energie zahřívá zemský povrch. 2. předpoklad Slunce je oběžnicí Země. 3. tudíž Sluneční energie zahřívá zemský povrch. B. 1. předpoklad Jestliže Země je oběžnicí Slunce, pak zemská energie zahřívá povrch Slunce. 2. předpoklad Země je oběžnicí Slunce. 3. tudíž Zemská energie zahřívá povrch Slunce. C. 1. předpoklad Jestliže číslo 2 je sudé, pak je to prvočíslo. 2. předpoklad Číslo 2 není prvočíslo. 3. předpoklad Číslo 2 je sudé. 4. tudíž 0 = 1

PŘEPIS DO SYMBOLIKY VÝROKOVÉ LOGIKY: A. 1. p → q 2. p (nepravdivé) 3. q (závěr z premis) B. 1. p → q (p pravdivé, q nepravdivé) 2. p 3. q závěr logicky platný, ale nepovažujeme jej za důkaz pravdivosti dané teze C. 1. p → q 2. ¬p 3. p 4. r Závěr z premis, ale nepravdivý premisy 1,2,3 jsou sporné (nemohou být současně pravdivé) ze sporných premis vyplývá libovolný závěr nulová přesvědčovací a explanační hodnota

TRIVIÁLNÍ ARGUMENTY = důkaz kruhem dokonalý argument jediná premisa pravdivá závěr totožný s tvrzením žádná přesvědčovací hodnota Patologické argumenty Argumenty se spornými premisami + argumenty kruhem logicky platné

PŘESVĚDČIVOST ARGUMENTU Logické vlastnosti argumentu: logická platnost (nutná podmínka) dokonalý, případně dobrý (postačující podmínka)   subjektivní prvek

DOBRÝ ARGUMENT RIGORÓZNÍ DŮKAZ závěr z premis premisy nejsou sporné možné, že jsou všechny současně pravdivé závěr se nevyskytuje mezi premisami premisy odlišné od závěru o premisách víme, že jsou pravdivé závěr z premis (charakteristika podle G. E. Moora)

PROBLÉMY ARGUMENTŮ FILOSOFICKÉ LOGIKY: tvrzení o abstraktních předmětech nemožnost určit zda zcela pravdivé nebo nepravdivé pochybnost o pravdivosti premis   PRAVDIVOST PREMIS nemožnost přímé verifikaci → pomocí dokonalého argumentu řešením logické metody → reductio ad absurdum (argumentační strategie)

REDUCTIO AD ABSURDUM (RAA) 2 kroky: odvození logické kontradikce → pravdivá negace daného tvrzení (tj. tvrzení formy p & ¬p) úsudek – dané premisy nikdy nemohou být současně pravdivé logicky sporné tvrzení nepřijatelné pro příjemce argumentu REDUCTIO AD IMPOSSIBILE (RAI)