Název školy Integrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0374 Inovace vzdělávacích metod.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu
Advertisements

Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Název školy Integrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_16_CJL_2 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Anotace: Prezentace seznamuje s autory světové literatury. E. Hemingway. Žáci řeší úkoly. Vzdělávací oblast: Český jazyk a literatura Autor: PaedDr. Kajetána.
Světová literatura po 1. světové válce
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
VY_32_INOVACE_ČJPS2A_1760_ZEM
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou B. Brechta…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
 Předmět: Literatura  Tematická oblast: Česká a světová literatura po r  Cílová skupina: 4. ročník (oktáva) gymnázia  Oblast podpory: III/2 Inovace.
Název školy Integrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
ERNEST HEMINGWAY Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Ernest Hemingway, Romain Rolland PaedDr. Hana Vítová
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Předmět: Literatura Cílová skupina: 3. ročník (septima) gymnázia Oblast podpory: III/2 Inovace výuky prostřednictvím ICT Autor: Mgr. Milena Krumphanzlová.
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou F. Gellnera…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Ernest Hemingway Život a dílo
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_724_9TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
Název školy Integrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod.
VY_32_INOVACE_ČJPS2A_2060_ZEM
Název školy Integrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_13_CJL_2 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_733_9TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.03 Název pro školu: EU ČJ 03 II Název materiálu: Jaroslav Hašek Autor: Mgr. Barbora Baránková Vzdělávací.
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou J. Haška…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí se.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Vypravování Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Anotace Žák se seznámí s dílem Karla Čapka …. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstupÚstně interpretuje dílo K. Čapka, písemně správně přiřazuje.
SVĚTOVÁ MEZIVÁLEČNÁ PRÓZA
Číslo materiáluVY_32_INOVACE_CJL_4S2N_NT_01_04 NázevArnošt Lustig Druh učebního materiáluPrezentace PowerPoint PředmětČeský jazyk a literatura Ročník4.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Mgr. Marie Havránková ODRAZ 1. SVĚT. VÁLKY VE SVĚTOVÉ LITERATUŘE Literatura 1. pol. 20. stol. 2. ročník Srpen 2012.
NÁZEV ŠKOLY : Základní škola Hostouň, okres Domažlice, příspěvková organizace NÁZEV PROJEKTU: Moderní škola REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
 Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/  Název projektu: Škola budoucnosti s využitím IT  Název školy: SPŠ a SOŠGS Most  Předmět: ČJL  Tematický okruh:
KOMU ZVONÍ HRANA Ernest Hemingway. 21. července 1899 – 2.července 1961 americký spisovatel, žurnalista, esejista představitel ztracené generace vyrůstal.
Šablona 32 VY_32_INOVACE_18_24_Ernest Hemingway.  ANOTACE: Prezentace, která může sloužit jako výklad o životě a díle Ernesta Hemingwaye  AUTOR: Mgr.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Ernest Heminhway Jana Cihelková, Kateřina Klausová.
Ernest Hemingway Benešová Tereza C3B Obecné informace Charakter spisovatele Život Literární tvorba Stěžejní díla.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Šablona 32 VY_32_INOVACE_20_24_Romain Rolland
Ernest Hemingway.
život a dílo „velikána“ Jakub Sosnovec
Americká próza mezi válkami
Odraz 1. světové války ve světové literatuře:
VY_12_INOVACE_Jir_I_05 E.Hemingway Název projektu: OP VK
Transkript prezentace:

Název školy Integrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0374 Inovace vzdělávacích metod EU - OP VK Číslo a název klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Autor Mgr. Milena Braiková Číslo materiálu VY_32_INOVACE_CJL_3S4S2N_BA_06_06 Název Ernest Hemingway Druh učebního materiálu Prezentace PowerPoint Předmět Český jazyk a literatura Ročník 3. a 4. roč. SŠ, 2. roč. nástavbového studia Tématický celek Světová literatura 1. poloviny 20. století Anotace Tato prezentace je zaměřena na výklad učiva. Lze použít jako doplnění výkladu při vyučování nebo k samostudiu. Materiál inovuje výuku využitím multimediálních pomůcek. Metodický pokyn POMŮCKY: počítač, dataprojektor Průběžně se střídá forma výkladu a řízený rozhovor. Klíčová slova Ernest Hemingway, ztracená generace, metoda ledovce, Stařec a moře Očekávaný výstup Prezentace seznamuje žáky s životem a literárním dílem Ernesta Hemingwaye. Datum vytvoření 24.11.2013

Ernest Hemingway (1899 – 1961)

Ernest Hemingway americký prozaik a publicista patří k nejpopulárnějším spisovatelům 20. století otec – lékař – milovník přírody, rybář a lovec matka – přísná a zbožná za 1. světové války jezdil se sanitním vozem po italském bojišti – byl těžce raněn http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Ernest_Hemingway_1923_passport_photo.jpg?uselang=cs

Ztracená generace mladí Američané, kteří zasaženi krutostmi 1. světové války a následnou poválečnou depresí přestali věřit dosud vyznávaným životním hodnotám a procházeli hlubokou duchovní krizí základním tématem je zklamání, skepse, rozklad lidských a společenských hodnot a hledání východiska v útěku do přírody nebo kultury hrdinové jejich próz – jednotlivci ztracení v nepřehledném labyrintu světa; obvykle rozvrácení, silně citově založení lidé, kteří nenacházejí nikde zakotvení

Ernest Hemingway po válce novinář v Paříži za španělské občanské války pracoval jako dopisovatel v Madridu po 2. světové válce žil v Havaně na Kubě a na svých usedlostech v USA 1954 – Nobelova cena za literaturu alkoholismus, zdravotní potíže, deprese – 1961 sebevražda http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/d0/Ernest_Hemingway_1950_w.jpg?uselang=cs

Metoda ledovce styl budovaný na „principu ledovce“ (1/8 na povrchu, zbytek pod hladinou) podstatné významy textu, traumata a ztroskotání postav jsou skryty za zdánlivě povrchními dialogy hrdinů ve svých dílech je úsečný, plný zkratek a zámlk počítá s podtextem a s čtenářovou schopností proniknout k němu http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Ernest_Hemingway_Writing_at_Campsite_in_Kenya_-_NARA_-_192655.jpg?uselang=cs

Dílo náměty – sportovní záliby (box, dostihy), býčí zápasy, safari v Africe (Zelené pahorky africké), lov ryb na Kubě povídky – považovány za nejhodnotnější část Hemingwayovy tvorby nejznámější povídky: Můj táta Kočka v dešti Čistý, dobře osvětlený podnik Vojákův návrat - líčí, jak válečné zážitky poznamenaly psychiku mladých mužů, jak je odcizily jejich blízkým, vyvolávaly v nich pocity deprese, apatii

Dílo válečné téma v románech: Fiesta (1926) válečné zmrzačení hrdinovi znemožňuje fyzické naplnění vztahu k milované ženě; zoufale hledá způsob, jak dál žít Sbohem, armádo (1929) v románu zpracovává autor zážitky z italské fronty příběh nešťastné milenecké dvojice, která ani po útěku z války nenachází osobní štěstí

Komu zvoní hrana (1940) námět – ve Španělsku, kde za občanské války (1937-1938) působil na republikánské straně jako americký válečný korespondent celý děj románu se soustřeďuje do tří dnů, které prožije americký dobrovolník Robert Jordan na straně republikánů účastní se akce partyzánů, kteří chtějí vyhodit do vzduchu most během těchto událostí vzniká milostný vztah mezi Jordanem a partyzánkou Marií při zničení mostu je Jordan raněn, skupinu posílá do bezpečí a sám se zbraní v ruce čeká na pronásledovatele

Komu zvoní hrana Jordan na rozdíl od většiny Hemingwayových hrdinů nadřazuje obecný zájem nad zájem osobní „Smrtí každého člověka je mne méně, neboť jsem část lidstva. A proto se nikdy neodvažuj ptát, komu zvoní hrana. Zvoní tobě.“

Stařec a moře (1952) The Old Man and the Sea novela líčí zápas starého kubánského rybáře, již takřka všemi odepsaného, s obrovskou rybou postavy: starý rybář Santiago typ samotáře odloučeného od společnosti zamlklý, samorostlý člověk jednoduchý člověk, žijící v souladu s přírodou mladý chlapec Manolin

Stařec a moře - obsah hlavní hrdina po 84 dnech bez úlovku vyplouvá na moře bez svého pomocníka podaří se mu chytit rybu – velikého mečounovitého marlina zápas trvá dva dny a dvě noci, než zvířeti dojdou síly poté, co se starci podaří rybu harpunovat, napadnou kořist žraloci a ohlodají ji na kost smrtelně vyčerpaný Santiago se vrací jen s kostrou svého úlovku je vítězem i poraženým

ryba = příroda žraloci = zlo Stařec a moře příběh = epická metafora o životě základní aktéry příběhu lze chápat v obecné rovině: rybář = člověk ryba = příroda žraloci = zlo

NEVZDÁT SE, AČ JE BOJ BEZNADĚJNÝ Stařec a moře hlavním hrdinou – muž vystavený zásadní zkoušce, v níž musí obstát fyzicky i mravně symbolické podobenství o nezdolné síle a vytrvalosti člověka, který bez ohledu na námahu, nezdar a utrpení jde za svým cílem měřítkem úspěchu není zisk, ale uspokojení z vykonaného úsilí, z boje o vlastní bytí NEVZDÁT SE, AČ JE BOJ BEZNADĚJNÝ

Stařec a moře novela vyjadřuje: sepětí člověka s přírodou (Santiago rozmlouvá s rybou, s ptáky, s mořem) generační solidaritu – ve vztahu chlapce Manolina a Santiaga biblickou symboliku (těžké lano jako kříž na starcových zádech, stigmata zranění na jeho rukou, starcovo utrpení) příznačný hemingwayovský prvek – zachycení krásy lovu a boje

Stařec a moře příběh vyprávěn v er-formě důležitou roli hraje vnitřní monolog hrdiny místo konkrétních pojmenování jsou preferována obecná označení: stařec, ryba, chlapec, moře, žraloci na motivy novely Stařec a moře natočil r. 1958 film režisér John Sturges (hlavní role Spencer Tracy)

Zdroje: Andree, Lukáš a kol. Literatura pro 3. ročník středních škol – Učebnice. 1. vydání. Brno: Didaktis, 2009, ISBN 978-80-7358-135-0. Hánová, Eva a kol. Odmaturuj z literatury. 2. vydání. Brno: Didaktis, 2002, ISBN 80-86285-37-5. Soukal, Josef. Přehled dějin literatury pro střední školy 3. 1. vydání. Praha: SPN, 2006, ISBN 80-7235-335-7. Polášková, Taťána a kol. Literatura – přehled středoškolského učiva. 1. vydání. Třebíč: Petra Velanová, 2005, ISBN 80-902571-4-3. Slanař, Otakar a kol. Obsahy a rozbory děl. 1. vydání. Třebíč: Petra Velanová, 2006, ISBN 80-902571-7-8. Hovorková, Vlasta a kol. Světová školní četba na dlani. 1. vydání. Praha: Erika, 1997, ISBN 80-7190-420-1.