GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271
Advertisements

Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
P OSTOJE Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_08_OSVZ_ZSVb Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Anotace: Objasnění etických pojmů se zaměřením na věcný a společenský význam Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní vzdělávání Vzdělávací obor:
Abraham Maslow (1908 – 1970). Abraham Maslow Americký psycholog, psychiatr a filozof Zakladatel humanistické psychologie.
 VY_32_INOVACE_16_10  Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Výchova k občanství.
Označení vzdělávacího materiálu (kód):VY_52_INOVACE_ZE.8.71 Název školy: Základní škola a Mateřská škola Byšice, okres Mělník Název programu: Operační.
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA
Osobnost Občanská výchova.
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět:Občanská nauka Ročník:
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Výchova k občanství.
Lidská důstojnost a pozitivní hodnocení sebe Všichni lidé se rodí svobodni a jsou si rovni. (Listina základních práv a svobod)
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Rysy osobnosti = povahová vlastnost, která se projevuje určitým způsobem jednání, chování, prožívání. Je příznačný pro určitého člověka (odlišuje ho od.
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271 Autor Mgr. Hana Šplíchalová Č í slo materi á lu 3_3_D_08 Datum vytvořen í Druh učebn í ho materi á lu Prezentace.
JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_18_OSVZ_ON ROČNÍK: I. VZDĚLÁVACÍ OBLAST: SPOLEČENSKOVĚDNÍ.
Osobnost a temperament
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_03_MANAŽER_P2.
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA
JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_19_OSVZ_ZSVB ROČNÍK: I. VZDĚLÁVACÍ OBLAST: SPOLEČENSKOVĚDNÍ.
Schopnosti, nadání a talent
Sociální kontrola Autor: Mgr. Pavel Semerák Občanský a společenskovědní základ Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
PSYCHICKÉ VLASTNOSTI OSOBNOSTI
Petr Machala. fungování státu, politických systémů, mocenských a vládních institucí vztahy nadřazenosti a podřízenosti politické chování lidí moc a autorita.
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA
Sebepoznání a sebereflexe
Autor Mgr. Rudolf Jánošík Číslo materiálu 6_3_ZMP_8 Datum vytvoření Druh učebního materiálu Prezentace k výkladu Ročník 3. Ročník Anotace Česká.
Odborný styl PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝU.
Hlubinná psychologie MILANA REICHLOVÁ.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Autor:Pavlína Krejčí Předmět/vzdělávací oblast:Základy společenských věd Tematická oblast:Člověk a právo Téma:Trestní odpovědnost Ročník:1. a 2. Datum.
Politická socializace
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_13_OSVZ_ZSVa Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Pedagogicko-etická podstata morální kreativizace osobnosti
Petr Machala. Herbert Spencer zavádí pojem sociální instituce je to společensky schválený způsob dosahování cíle zahrnuje jednání, vztahy Napište definici.
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
CHARAKTER Karolína Hejmová.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 32 Číslo.
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA Autor RNDr. Romana Michálková Číslo materiálu3 Datum vytvoření Druh učebního materiáluprezentace Ročník2.,3. Anotace.
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM
Vůle.
Charakter Pavel Šuranský.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Petr Machala. Jaký vztah měli k přírodě? Jaký vztah měli k druhým lidem a vrchnosti? Jak je vykonávána kontrola společnosti? Jak je vnímáno „štěstí“?
Základy psychologie – úvod
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Management a řízení hotelu Název vyučovací oblasti:Managerské funkce Ročník / obor studia:IV.
Co je to osobnost?. Osobnost člověka je uspořádaný systém psychických a fyziologických funkcí jedince, které jsou v neustálé interakci s prostředím.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Osobní bezpečí. Sebepojetí Sebepojetí - znamená porozumět sám sobě, svému JÁ, svým náladám, chování Sebepojetí – zahrnuje sebepoznávání, sebehodnocení.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_4_11_Sebepoznávání a sebepojetí Číslo projektu:
Trocha teorie nikoho nezabije …. VLASTNOSTI OSOBNOSTI OSOBNOST - souhrn vlastností, procesů a stavů, návyků, postojů, které tvoří celistvou strukturu.
Osobní bezpečí Název školy: ZŠ Salvátor Název školy: ZŠ Salvátor Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výstupu:
Psychická struktura osobnosti Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Duben 2016.
psychologie osobnosti – vztahově-postojové složky
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
PROFESE UČITELE Radek Šír.
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_10 Společenské normy
Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Temperament, charakter, motivace
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
VY_32_INOVACE_PSYCHOLOGIE.07
Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání
Transkript prezentace:

GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA Autor Mgr. Bohumila Bálková Číslo materiálu 7_3_ZSV_03 Datum vytvoření 31. 10. 2013 Druh učebního materiálu Prezentace - charakter Ročník 1.- 4. ročník Anotace Charakter a jeho typologie Klíčová slova Charakter, charakterové vlastnosti a jejich vliv na rozhodování a jednání člověka, stádia morálního vývoje a jejich souvislost s proměnami charakteru Vzdělávací oblast Člověk a společnost – Základy společenských věd Očekávaný výstup Vymezit charakter jako významnou vlastnost člověka, rozeznat klíčové vlastnosti osobnosti, seznámit se s vybranými typologiemi charakteru a s odlišením heteronomního a autonomního stádia morálního vývoje Zdroje a citace Denglerová, Denisa a kol. Společenské vědy pro 1. ročník středních škol - učebnice. 1. vyd. Brno: DIDAKTIS, 2009. ISBN 978-80-7358-144-2. s. 49. Čáp, Jan a kol. Psychologie. 3. vyd. Praha: Nakladatelství H a H, 1990. ISBN 80-86022—36-6. s. 94-99. http://search.seznam.cz/?q=wikipedie&sourceid=szn-HP&sgId=xbfL4bfixSkkzi9A9SAakFwozi-NkSRvzn4oYGzazq%3D%3D&oq=wikip&aq=0&thru=sug&su=c (dostupné ke dni 31. 10. 2013)

Vztahově postojové vlastnosti - charakter Umožňuje řídit jednání člověka podle společenských , zejména morálních požadavků Rozdíl mezi temperamentem a charakterem: temperament – forma vnějších projevů osobnosti (dráždivý – klidný) charakter – obsah, jaký člověk je (vytrvalý, odpovědný)

Formován výchovou a dalšími společenskými vlivy Složky charakteru: Vztah k lidem Kladný vztah – ochota pomáhat, spolupracovat, snaha porozumění, radost z jejich úspěchu, důvěra Záporný vztah – sobectví, bezohlednost, agresivní chování, pomlouvání, podezíravost, závist

Vytrvalost – vlastnost vůle, silně nebo slabě rozvinutá vytrvalost Odolnost k zátěži – hovorovým jazykem jako statečnost Vysoká odolnost (stabilita osobnosti) – zvládá obtíže a problémy různého druhu Nízká odolnost (labilní osobnost) – snadné selhání Kontrola a řízení temperamentových vlastností Kontrola citových projevů (prudké afekty)

Kontrola projevů rysů osobnosti (sklon vést – podřizovat se…) Sebehodnocení (vztah k sobě, sebepojetí) – ochota klesnout na dno, pýcha, schopnost vzepřít se někomu Podceňování sebe sama – nevytyčíme vyšší cíl, nejistota, tréma Přeceňování sebe sama Sebehodnocení kolísavé – zvláště u mladistvých

Svědomí – hodnotí a řídí lidské jednání z morálního hlediska (svědomitost, odpovědnost, nesvědomitost…) Světový názor (životní postoj, přesvědčení)

Typologie charakteru Jane Loevingerová (1918 – 2008) Americká psycholožka Typologie : Osobnost orientovaná na věci - materiální způsob života - hromadí věci a ošetřuje je může se dobře uplatnit v technických sférách (důlní technik, stavební inženýr) - neměla by pracovat s lidmi, protože je bude posuzovat podle správného fungování

Osobnost orientovaná na lidi Důležitá hodnota člověk a mezilidské vlastnosti Může dobře působit v profesích – lékař, učitel, prodavač Osobnost orientovaná na ideje Důležité myšlenky, kulturní výtvory Uplatnění – vědec, filmový kritik, prodavač v antikvariátu Negativum – posuzování u lidí teoretických znalostí

Pierre Teilhard de Chardin (1881 – 1955) Francouzský filozof Charakter dělí podle základního postoje k životu: Unavení Hledají štěstí v klidu a neměnnosti Vše kritizují Obráceni do minulosti

Požitkáři Štěstí v okamžitém požitku, rádi si užívají životních radostí Nehodlají nic měnit, do ničeho zasahovat Orientováni na přítomnost Nadšenci Rádi objevují, poznávají, změny Obětují se pro to, v čem spatřují smysl Orientováni na budoucnost

http://upload. wikimedia http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/ee/Pierre_Teilhard_de_Chardin_01.jpg/220px-Pierre_Teilhard_de_Chardin_01.jpg (dostupné ke dni 5.12. 2013)

Stádia morálního vývoje Jean Piaget (1896 – 1980) Švýcarský psycholog Charakter se utváří ve vývojových stádiích Heteronomní stádium Jednání určováno normami převzatých od druhých lidí Autonomní stádium Zodpovědnost za své jednání, některé normy zažité, jiné nepřijaté

Přechod z heteronomního do autonomního stádia mezi 13. – 18. rokem

http://upload. wikimedia. org/wikipedia/commons/f/f5/Jean_Piaget http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f5/Jean_Piaget.jpg (dostupné ke dni 5. 12. 2013)

https://encrypted-tbn0. gstatic. com/images https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTqfm6OAbPV_nIYdpbKp9XTcyeq--Sx3uQu0FfuFNxT8ZFnH0hsZpgqTg (dostupné ke dni 5. 12. 2013)

Kontrolní otázky a úlohy Vysvětlete pojem charakter a objasněte jeho typologii. Vysvětlete na příkladech přiměřené sebehodnocení a nízké sebehodnocení. Uveďte příklady chování svědomitého a nesvědomitého člověka. S použitím příkladu vysvětlete tzv. „nadšence“.

LITERATURA A ZDROJE Denglerová, Denisa a kol. Společenské vědy pro 1. ročník středních škol - učebnice. 1. vyd. Brno: DIDAKTIS, 2009. ISBN 978-80-7358-144-2. s. 49. Čáp, Jan a kol. Psychologie. 3. vyd. Praha: Nakladatelství H a H, 1990. ISBN 80-86022—36-6. s. 94-99. http://search.seznam.cz/?q=wikipedie&sourceid=szn-HP&sgId=xbfL4bfixSkkzi9A9SAakFwozi-NkSRvzn4oYGzazq%3D%3D&oq=wikip&aq=0&thru=sug&su=c (dostupné ke dni 31. 10. 2013)