Námořní doprava přístav v Nové Bombaji, Indie
Charakteristika námořní dopravy levná mezikontinentální přeprava 60% lodí je registrováno v zemích levné vlajky naftový motor transport: obvykle nezpracované materiály: látky, paliva, rudy, uhlí, obilí kromě přepravy pro účely vojenské, rekreační, výzkumné, rybářské, pirátské
Druhy námořní dopravy OSOBNÍ TRAJEKTOVÁ >> na kratší vzdálenosti (přes průliv, přes řeku v jejím ústí nebo na blízký ostrov) NÁKLADNÍ >> loďmi se stále přepraví nejvíc zboží liniová > pravidelná, kusové zásilky trampová > najímání celých lodí, nepravidelná
Liniová doprava a Největší společnosti konvenční doprava kontejnerová doprava konferenční > sdružení (vysoké investiční náklady) nekonferenční > outsideři Gentlemant`s Agreement, Námořní konference, Pool, Konsorcium
Podíly hlavních společností
„Kontejnerizace“ Kontejner: standardizovaná přepravní jednotka >> 5 obvyklých délek 20 stop (6,1 m), 40 stop (12,2 m), 45 stop (13,7 m), 48 stop (14,6 m) a 53 stop (16,2 m) Výška standardního kontejneru činí 8 stop a 6 palců (2,59 m), šířka je 8 stop (2,44 m). Objem kontejnerové přepravy > 1 TEU = kontejner 20 stop
Typy lodí bulker (bulk carrier) tanker (+ supertanker) kontejnerová loď trajekt výletní loď loď pro přepravu aut „OBO“ / „OBC“ loď (multifunkční) remorkér (tahá bárkové lodě aj.) bárková loď loď pro pokládání kabelů „RoRo“ (Roll-on/Roll-off) pobřežní obchodní loď (menší) rybářská loď výzkumná loď válečná loď chladírenská loď (reefer) plovoucí rypadlo ledoborec těžko jednoznačně dělit - příliš mnoho kritérií
Bulker (bulk carrier) > přeprava nezabaleného surového nákladu (rudy, obilí) jeden z největších bulkerů, Berge Stalh, vozí železnou rudu mezi Brazílií a Rotterdamem typický moderníbulk-carrier Sabrina I, vlastněný Portugalci, zkonstruovaný Japonci
Tanker > přeprava kapalin, zejména ropy supertanker AbQaiq
Kontejnerová loď Emma Maersk, v současnosti největší kontejnerová loď, TEU > celý náklad veze v kontejnerech
Další kontejnerové lodě
Trajekt > trajekt jezdící přes La Manche > je vlastně mořský přívoz
Výletní loď > pro výlety, zábavní plavby Pride of America
Loď pro přepravu aut autovní loď v Panamě
„OBO“ a „OBC“ loď > Ore-Bulk-Oil; Ore-Bulk-Container – víceúčelové lodě Alberta, loď typu OBO
Remorkér > vleče jiné lodě do přístavu, tahá bárky k bárkovým lodím
Bárková loď; bárka b bárka – to uprostřed, naloženo má externí palivovou nádrž pro raketoplán Discovery
Loď pro pokládání kabelů „cable layer“ pokladač kabelů společnosti Tyco Telecom
Loď typu „RoRo“ > se sklápěcím „můstkem“ vzadu USNS Gordon v Antverpách auto vjíždí do RoRo-Fähre
Válečné lodě válečná loď USS Iowa pálí všemi bočními
Chladírenská loď > pro přerpavu jídla (ovoce, maso, ryby...) „ reefer“ Salifa frigo
Plovoucí rypadlo > hloubí mělčiny zkoušky - zde zatím vypouští písek zpátky Dredge_No-4, Bonanza Creek, Dawson, Yukon
Ledoborec německý výzkumný ledoborec Polarstern, fotka od NASA
Srovnání velikosti nejdelší lodě světa – Knock Nevis (458m) (dnes FSO) a jiných lodí a staveb Empire State Building, 443m (šedě) The Pentagon, 431m (světle modře) USS Enterprise, 342m (žlutě) RMS Queen Mary 2, 345m (růžově) Hindenburg, 245m (zeleně) Battleship Yamato, 263m (tmavě modře)
Knock Nevis opouští Dubaj už jako FSO
Přístavy osobní (Janov) obchodní (často zaměřené na 1 surovinu) vojenské (Gibraltar) rybářské (např. na Islandu) trajektové (Stockholm) přístav v Kobe, Japonsko mohou být dokové = zdymadla brání vlivu přílivu a odlivu
Světové přístavy
Žebříček největších přístavů světa údaje z roku 2005
Obchodní loďstvo podle země Panama Libérie Bahamy Malta Antigua a Barbuda
znak námořnictva USA
[Nejvíce cizích lodí] námořní vlajka Británie
Žebříček států podle počtu vlastněných obchodních lodí 1. Japonsko 3757celkem 683doma 3,074 venku 2. Německo 3380 celkem 382 doma 2,998 venku 3. Čína 3247 celkem 1806 doma 1,441 venku 4. Řecko 3162celkem 805 doma 2,357 venku 5. Rusko 1448 celkem962 doma 486 venku
Ekologické katastrofy havárie tankerů > jedny z největších ekologických katastrof vůbec např. tanker Exxon Valdez – narazil na útes, Aljaška, 1989
Snahy o záchranu
Novodobí piráti Námořní cesta z Evropy na Daleký východ buď okolo Afriky anebo Suezským průplavem. V Somálsku státní aparát prakticky neexistuje. Somálci trpící hladomorem jsou závislí na pomoci Světového potravinového programu OSN. Pomoc se dostává do země právě po moři > snadný terč pirátů, původně často rybářů. Obtížný boj – vypadají jako rybáři a prostor je to obrovský (prostor okolo celého pobřeží odpovídá zhruba velikosti Francie). Obrana lodí - klakson simulující zvuk střelby, vodní děla. V somálských vodách hlídkují také plavidla USA, Ruska, Indie, Číny, Malajsie, a EU. Vyšla rezoluce OSN - stíhat piráty lze i na pevnině. Dlouhodobě však vymýtit pirátství lze jedině vyřešením politické a ekonomické situace v Somálsku. z áležitost Somálska – zejm. Adenského zálivu (avšak nejen)
v pátek propuštěný arabský tanker Sirius star sddssdds Loď podezřelá z toho, že jí obývají piráti, byla potopena 18. listopadu v Adenském zálivu Indickým námořnictvem. Nyní se ukazuje, že šlo o thajské rybáře.