Funkce voleb 13. 10. 2008.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vývoj české ústavnosti
Advertisements

Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka Projekty SIPVZ Multimediální svět Projekt SIPVZ 2006.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michal Kapoun. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Česká republika-demokratický stát
I.5. Demokracie přímá a nepřímá
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
Výzkumy volebních preferencí za ČR a kraje od
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Volby VY_32_INOVACE_29-12 volební systémy.
DEMOKRACIE ZA PRVNÍ REPUBLIKY
V OLEBNÍ SYSTÉMY Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
14. přednáška – Volby a volební systémy
Stav přípravy novelizace energetických zákonů a vyhlášek a účinnost užití energie v průmyslu Současný stav energetické legislativy v ČR Seminář AEM
Volební systém České republiky
Volby – volba prezidenta v ČR
Dělení se zbytkem 8 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Právní aspekty genderového rozpočtování v České republice JUDr. Kristýna Outlá Praha.
Rakousko-Uhersko před 1. světovou válkou
Česká republika Demokratický stát.
Celá čísla Dělení.
V OLBY Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
POLITICKÝ SYSTÉM NÁZEV: REPUBLIKA ČESKOSLOVENSKÁ -
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.. VOLBY V ČESKÉ.
TEST 17. POLITOLOGIE
VOLEBNÍ SYSTÉMY.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Výchova k občanství II. stupeň Název a číslo učebního materiálu.
Veřejná správa Mgr. Terezie Pemová
Přednost početních operací
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Volby Tomáš Divacký 4KA 2011/2012.
Volby a volební právo Občanská výchova.
Vývoj české ústavnosti
VY_32_INOVACE_SVF33360DUD Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Dělba moci.
Moc zákonodárná Pavel Šuranský. Přáli byste si v naší zemi něco změnit? Jakým způsobem by to bylo možné?
MOC ZÁKONODÁRNÁ Právní řád – není neměnný, lze jej měnit
Politika Pavel Šuranský.
VY_32_INOVACE_29-14 TEST 4 VOLBY, VOLEBNÍ SYSTÉMY.
Volby VY_32_INOVACE_ 15 Volby.
Michal Dosoudil Obsah prezentace  Úvodní info o Rumunsku  Situace na rumunské politické scéně r  Původní volební systém  Návrhy nových.
Název školy: Základní škola Městec Králové
POLITOLOGIE TEST Co nepatří mezi základní funkci voleb ? A.Legitimizování moci B.Výchova voličů C.Finanční zisk pro politické strany D.Sestavování.
Renata Moučková Gabriela Sedláková Markéta Černá
Petr Machala. nejdůležitější prostředek uplatňování suverenity státu legální a legitimní způsob jak se podílet na moci Napište co nejvíce důvodů proč.
Volby , Brno Připravily: Martina Gecová Dominika Prokešová
POLITICKÝ SYSTÉM ČR Zadání práce pro žáky 8. ročníku. Výchova k občanství Téma: POLITIKA.
Číslo projektuOP VK Název projektuModerní škola Název školySoukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. PředmětObčanská nauka (klíčová.
Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky, zkr. PSP ČR, PS PČR, v Ústavě České republiky označovaná jen jako Poslanecká.
Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Škola: Základní škola, Česká Lípa, Školní 2520, p.o. Číslo klíčové aktivity:
Zdroj obrázků: VOLBY A VOLEBNÍ SYSTÉMY volby jsou hlavním mechanismem demokracie, kdy občané volí své zástupce, kteří reprezentují.
Volby a volební systém ČR. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
Volební právo VY_32_INOVACE_03-54 Ročník: 9. Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Vzdělávací obor: Občanská výchova Tematický okruh: Stát a právo Téma:
DEMOKRACIE A PRÁVNÍ STÁT, VOLBY
ZÁKONODÁRNÁ MOC Jana Karásková.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Ernest Seifert Název materiálu:
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Výchova k občanství Moc výkonná
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
volby Volební systémy v demokratických zemích
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hnátnice, okres Ústí nad Orlicí
Politická geografie Volební systém ČR
Výchova k občanství Volby jako základ demokracie
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
VOLBY V ČR.
Demokracie.
Život v demokracii DEMOKRACIE FORMY STÁTU kdo moc vykonává:
Politický systém ČSR.
POLITICKÝ PLURALISMUS
Transkript prezentace:

Funkce voleb 13. 10. 2008

Demokratické volby a jejich funkce 1.LEGITIMAČNÍ FUNKCE: přenášení důvěry voličů na politickou reprezentaci 2.FUNKCE VÝBĚRU: formování vlády na základě přání voličů

Volby a jejich funkce 3.INTEGRAČNÍ FUNKCE: sjednocování názorů kolem politických stran 4.KONTROLNÍ FUNKCE: možnost změny složení vlády po volbách (levice-pravice), opozice-koalice 5.FUNKCE OBČANSKÁ: podíl občanů na politickém životě společnosti

Volby a jejich funkce DOBROVOLNOST či POVINNOST VOLIT? 1.Volba je právem (mohu či nemusím využít) 2.Některé země mají povinné volby (Belgie, Řecko, v Egyptě muži atd.)

Volby a jejich funkce VŠEOBECNÉ VOLEBNÍ PRÁVO: 1789 ve Francii, Rakousko-Uhersko 1907 PRÁVO ŽEN VOLIT: Nový Zéland 1893, Finsko 1906, Československo 1920, Švýcarsko 1971, Lichtenštejnsko 1984. TAJNOST VOLEB: 1789 ve Francii, Rakousko 1896.

Volby a jejich funkce AKTIVNÍ právo, většinou volíme od 18 let, někde až od 25. PASIVNÍ právo, Poslanecká sněmovna od 21 let, Senát 40 let, prezident 40 let, např. ve Švýcarsku od 18 let do Sněmovny

Volby a jejich funkce ROVNÉ volební právo: každý hlas má stejnou váhu ROLE médií na vliv rozhodování voličů

Vliv médií na výsledky

Principy voleb do Poslanecké sněmovny Hlavními parametry jsou využití d´Hondtovy metody (dělení řadou celých čísel počínaje 1, 2, 3, 4 atd.), existence 14 volebních obvodů, zavedení kvóra 5 % hlasů a pro koalice (dvoučlenné musí dosáhnout 10 % hlasů, tříčlenné 15 % hlasů a čtyřčlenné 20 % hlasů).

Principy voleb do Poslanecké sněmovny Mandát může být přednostně přidělen tehdy, dosáhne-li kandidát 7 % přednostních hlasů. Každý volič může udělit dva přednostní hlasy. V těchto volbách mohou kandidovat pouze registrované politické strany a politická hnutí a jejich koalice.

Příklad preferenčních hlasů, PS PČR 2002 1. Marvanová Hana 20. 01 2 Příklad preferenčních hlasů, PS PČR 2002 1.Marvanová Hana 20.01 2.Říha Vladimír 3.60 3.Svoboda Pavel 5.04 4.Karásek Svatopluk 13.34 5.Vrbík Tomáš 1.48 6.Vyskočil Ivan 2.95 7.Orel Jaroslav 2.88 8.Cepl Vojtěch 3.64 9.Davídek Zdeněk 0.80 10.Fischerová Taťána 14.40

D´Hondtova metoda (dělíme 1, 2, 3, 4 atd D´Hondtova metoda (dělíme 1, 2, 3, 4 atd.- příklad, kdy obvod zastupuje 7 poslanců) Dělitel/ strana A=25 % B=21 % C=7 % D=4 % 1 25 21 7 - 2 12,5 10,5 3,5 3 8,33 2,33 4 6,25 5,25 1,75 5 4,2 1,4

Volební účast NÍZKÁ: apatie, nedůvěra v politiku, nezájem občanů VYSOKÁ: může ukazovat na problémy ve společnosti, mobilizace voličů (např. Slovensko 1998 – Vladimír Mečiar) Země – posl.volby Účast v % ČR 58,00 Británie 61,5 Belgie 91,9 Řecko 76,5 Malta 96,2 Polsko 40,6