Biostatistika 10. přednáška

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Cíle a postupy empirického výzkumu
Advertisements

kvantitativních znaků
METODY A TECHNIKY VÝZKUMU
Analýza dotazníků RNDr. Michal Čihák, Ph.D..
Sociologie – metody a techniky sociologického výzkumu
Cvičení 6 – 25. října 2010 Heteroskedasticita
Metody psychologie PhDr. Eva Tomešová, PhD.. Jak psychologové dospějí k závěrům o neznámém?  Používají VĚDECKOU METODU: IDENTIFIKACE VĚDECKÉ OTÁZKY FORMULACE.
Statistika II Michal Jurajda.
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
Etapy práce na sociologickém výzkumu. 2 I. Formulace problému II. Rozhodnutí o populaci a vzorku III. Pilotní studie IV. Rozhodnutí o technice sběru dat.
Testování hypotéz (ordinální data)
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Hypotézy ve výzkumu.
Obsah statistiky Jana Zvárová
kvantitativních znaků
Analýza dat.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_11_MARKETINGOVÝ.
Sociologický výzkum.
Biostatistika 9. přednáška Aneta Hybšová
Řízení a supervize v sociálních a zdravotnických organizacích
Odhady parametrů základního souboru. A) GNR B) neznámé r. ZS (přesné parametry) : ,   VS (odhady parametrů): x, s x.
Metody sociálního výzkumu 2. Ročník LS 2010 Jabok, ETF 2. výukový blok.
Spotřebitelský výzkum
Biostatistika 5. přednáška Aneta Hybšová
VY_32_INOVACE_EKO_06 MARKETINGOVÝ VÝZKUM I. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Biostatistika 6. přednáška
Biostatistika 7. přednáška
- Pojmy - SPSS Statistické zpracování kvantitativních šetření.
Biostatistika 4. přednáška
DKV část 31 Design kvantitativního výzkumu 4. část ( ) Jiří Šafr UK FHS Historická sociologie (LS 2010)
Metody sociální psychologie
Praktikum elementární analýzy dat Třídění 2. a 3. stupně UK FHS Řízení a supervize (LS 2012) Jiří Šafr jiri.safr(zavináč)seznam.cz poslední aktualizace.
8. Kontingenční tabulky a χ2 test
TECHNIKY SBĚRU DAT KVANTITATIVNÍ KVALITATIVNÍ VÝZKUM VÝZKUM
Praktikum 4c: Tabulky, baterie otázek 16/5/08. Tabulky - metoda popisu dat.
Pearsonův test dobré shody chí kvadrát
Biostatistika 8. přednáška
Kvantitativní metody výzkumu v praxi
Biostatistika 1. přednáška Aneta Hybšová
Marketingový průzkum Milan Mrázek Matematika & Business
Metody sociálního výzkumu Kombinované studium ZS 2009.
Základy pedagogické metodologie
Aplikovaná statistika 2. Veronika Svobodová
1. cvičení
STATISTICKÝ ROZCESTNÍK aneb CO S DATY Martin Sebera.
Základy pedagogické metodologie; seminář Mgr. Zdeněk Hromádka
Postup při empirickém kvantitativním výzkumu
Inferenční statistika - úvod
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Typy výzkumu  Kvantitativní  Kvalitativní  Smíšený  První zkoumá kolik lidí si co myslí atd …  Druhý co přesně si lidé myslí  Třetí je kombinací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Měření v sociálních vědách „Měřit všechno, co je měřitelné, a snažit se učitnit měřitelným vše, co dosud měřitelné není“. (Galileo Galilei)
Metodologie pedagogiky. Základy vědeckého výzkumu. Základy pedagogiky, KS – I. ročník.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Ústav lékařské informatiky, 2. LF UK 2008 STATISTIKA II.
INDUKTIVNÍ STATISTIKA
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Kritéria kvality metod a výzkumného šetření
DOTAZNÍK Zásady tvorby dotazníku Termín návratnosti
Regresní analýza výsledkem regresní analýzy je matematický model vztahu mezi dvěma nebo více proměnnými snažíme se z jedné proměnné nebo lineární kombinace.
Spojitá a kategoriální data Základní popisné statistiky
Hodnocení závislosti STAT metody pro posouzení závislosti – jiné pro:
ORDINÁLNÍ VELIČINY Měření variability ordinálních proměnných
Neparametrické testy pro porovnání polohy
Statistika a výpočetní technika
Metody sociologického výzkumu kvantitativní. MSV-KVANT Výuka v LS 2018
7. Kontingenční tabulky a χ2 test
Základy statistiky.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Metody pedagogiky.
Transkript prezentace:

Biostatistika 10. přednáška Aneta Hybšová email: kurz.biostatistika@gmail.com

Náplň kurzu Úvod do biostatistiky. Význam biostatistiky v biologii a v učitelství. Biostatistický znak, náhodná veličina. Analýza jednorozměrných biostatistických dat, četnosti, střední hodnota, charakteristiky variability, grafické zobrazení. Grafy, tabulky. Vícerozměrná biostatistická data. Základní a výběrový soubor v biostatistice. Testování hypotéz v biostatistice, vybrané parametrické a neparametrické testy, testovací kritérium, kritická hodnota. T-testy, F-test, Mann-Whitneyův pořadový test, Wilcoxonův test, znaménkový test. Měření závislosti mezi kvantitativními a kvalitativními proměnnými (jednoduchá a vícenásobná regresní a korelační analýza, jednorozměrná analýza rozptylu, analýzy v kontingenčních tabulkách). Pearsonův koeficient, Spearmanův koeficient pořadové korelace. Obecný postup analýzy biostatistických dat. Prezentace biostatických výstupů. Vybrané metody pedagogického výzkumu.

Postup vědeckého výzkumu stanovení vědeckého problému formulace hypotézy sběr dat testování hypotézy vyvození závěrů

1.+2. Formulace problému a hypotézy Vědecký problém konkrétní, jednoznačná otázka implikuje možnost empirického ověření vyjadřuje vztah mezi proměnnými Hypotéza konkrétní, jednoznačné tvrzení lze empiricky ověřit hledání optimálního nástroje k ověření

3. Sběr dat Jaká data budeme sbírat? výběr proměnných – typ proměnné jakých hodnot budou proměnné nabývat? – obměny znaku odpovídající analýza (test) Jak budeme data sbírat? dotazník pozorování měření Následné kroky: příprava dat třízení dat popisná statistika

Pozorování Kdo se má pozorovat? (objekt) Co je třeba zjistit? Přesný záznam pozorování Časté problémy: Haló efekt – první dojem = výsledný dojem Logická chyba – logicky předpokládáme vlastnosti, které objekt nemá Předsudky – děti z této společenské vrstvy nemají tolik problémů Stereotypizace a analogie – dítě jako dítě, všechny se chovají stejně Tradice – žáci s brýlemi jsou nadaní, ti, co moc mluví jsou povrchní Figura a pozadí – pozorovatel se neodprostí od hlučného pozadí, vyvolává v něm negativní dojem Aktuální psychický stav Více pozorovatelů, více názorů existují techniky standardizovaného pozorování (Bellack, frekvenční a sekvenční analýza)

Dotazník vs. anketa – zapojují se jen ti, kteří se chtějí zapojit zachycuje vnímání respondentů (jejich sebehodnocení) při sestavování máme stanovené hypotézy a známe metodu, kterou budeme data analyzovat každá otázka má svůj cíl kontaktní – otázky o demografických údajích respondenta zjišťovací kontrolní otázky – znovu jinými slovy se ptáme na již zjišťovaný údaj filtrační otázky – slouží k vyřazení nevhodných respondentů forma požadované odpovědi otevřená uzavřená

Dotazník sestavení je náročné nejdůležitější zásady konstrukce dotazníku otázky musejí být respondentům srozumitelné a jasné formulace musí být naprosto jednoznačná respondenti neznají příčiny svého chování (Proč ráda nakupujete?) zjišťování pouze nezbytných údajů nesmějí být sugestivní (Kolik knih jste za poslední měsíc přečetl?) motivace respondentů jasné pokyny k vypracování předem tušíme jak budeme data třídit a zpracovávat nejdůležitější otázky uprostřed dotazníku

Reliabilita dotazníku validita = zjišťuje dotazník to, co má zjišťovat? rely = spoléhat reliabilita = schopnost dotazníku zachytit spolehlivě a přesně zkoumané jevy nejvíce metod měření reliability pro metrická a ordinální data kohenův koeficient kappa Cronbachovo alfa

Postup při analýze dat úprava dat vytvoření četnostních tabulek, grafů a statistik popis výstupů ověření reliability

4. testování hypotézy zjištění testového kritéria (výpočet ze vzorce) porovnání s kritickou hodnotou nebo určení výsledku testu dle p-hodnoty

5. vyvození závěrů správná interpretace výsledku testu vyvození závěrů použití závěrů v praxi

Jak dostat data z dotazníku do Excelu? prostý přepis vs. kódování u otevřených otázek – kategorizace co s chybějícími údaji?

Sémantický diferenciál metoda měření intenzity psychologických a sociologických postojů člověka k dané situaci, nejčastěji v 7 stupňové škále umožňuje zjistit jemné rozdíly, které v postoji můžeme nalézt Likertova škála pětistupňová škála, neměří tak jemné niance jako sémantický diferenciál

Likertova škála