Vytváření týmů.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dita Pelantová Šárka Lukešová 3.VSRR
Advertisements

Náročné komunikační situace v práci s lidmi s duševním onemocněním
„NAŠE CESTA K VLASTNÍMU HODNOCENÍ“ Základní umělecká škola J.B.Foerstera JIČÍN.
Etický kodex I. Pedagogický pracovník jedná a rozhoduje se na základě principů humanity a demokracie, a to podle svých nejlepších dosažených znalostí.
1 Týmová práce TYMP1/ C3 Komunikace (nejen) v týmu. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV MARKETINGOVÝCH.
Efektivnost řídící práce
V e d e n í l i d í.
Tereza Podaná Lucie Řeřábková
Pro úspěch práce manažera a jím vedeného kolektivu je důležité i to, v jakém prostředí společně pracují, co je spojuje, jaké hodnoty a cíle sdílejí, jaká.
Řízení vztahu s klientem – rámec EDICT. Fáze Vstup. Pavla Kotyzová
Škola pro udržitelný život 2010 Plánovací procesy ve škole a vzdělávání Jiří Kulich, Michal Veselý.
Psychologie sportu stolního tenisu a tenisu obzvlášť Vojtěch Kaplan O4A.
TMG Radka Veselá IV/17 Stimulátory Motivátory Správné vedení firmy.
Abraham Maslow (1908 – 1970). Abraham Maslow Americký psycholog, psychiatr a filozof Zakladatel humanistické psychologie.
Zásady pozorování a vyjednávání
Řídící struktury v organizaci
Pracovní skupina Pracovní skupinu tvoří určitý počet osob na jednom pracovišti, kteří jsou spjatí společnou činností, vnitřní strukturou sociálních pozic.
Sociální psychologie Sociální skupiny.
MALÉ SOCIÁLNÍ SKUPINY © Spurný, O ČEM TO BUDE?  PROČ  PROČ SOCIÁLNÍ SKUPINY, JEJICH VÝZNAM PRO JEDINCE, PRO PRAXI?  JAK  JAK ČLENÍME SOCIÁLNÍ.
Problém - sporná, nerozřešená otázka nebo nesnadný úkol - překážka Řešení problémů.
Tento projekt je financován z prostředků Evropské unie Hodnota partnerství SROP 3.3.
Řízení kolektivu.
4. Motivace 4.1 motivační koncepce 4.2 ovlivňování 4.3 dokumentace
MANAGEMENT - VŽ1 M A N A G E M E N T 1. cvičení. MANAGEMENT - VŽ2 ROLE MANAŽERŮ.
PER – Burgetová Zuzana.  Jak vybrat vedoucího týmu.  Profil vedoucího týmu  Složení týmu  Co vede ke špičkovému výkonu týmu  Rozdíl mezi skupinou.
Vedení týmů a týmová práce Týmové role. RoleČinnostRysy Předseda (Co-ordinator, chairman) demokratický vedoucí, zaměřený na cíl, pomáhá rozdělovat role,
Jak řídit a vést lidi Březinová Ludmila
Jitka Navrátilová, PhD..  Přímá práce v rodině – home visiting (nástroj podpory rodiny.  Profesionální, či poloprofesionální pomoc rodině.
1 Týmová práce TYMP 1/ C1 Význam týmové práce. Tým a skupina. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV.
1 Týmová práce TYMP 1 Týmové role Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV MARKETINGOVÝCH KOMUNIKACÍ
Tvorba a udržení týmu Motto : řízení = dělat věci dobře
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_04_STYLY.
CCO JE PARTNERSTVÍ  PARTNERSTVÍ A SOV  PARTNERSTVÍ A BUDOUCNOST Ing. Zdeňka Škarková.
1 Týmová práce TYMP 1 Fáze vývoje týmu Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV MARKETINGOVÝCH KOMUNIKACÍ.
Psychologie II Sociální psychologie
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Vedení týmů a týmová práce Synergie. SYNERGIE SYN=SYNTÉZA ERGIE=ENERGIE Konečný výsledek je větší, než suma jeho částí.
Týmové dovednosti 2 Marie Blahutková. Tým – základ dobré spolupráce Neustálý růst týmů a jejich výkonnosti Zlepšování klíčových postupů Schopnost efektivně.
Poradenství v obecném řízení
SEBEPOZNÁNÍ základ psychologické přípravy
MOŽNOSTI INTERVENCE – SEKTY
Chyby při vnímání druhých lidí
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
Andrea Brožová Doubková
Manager nebo leader? Management je pozice
Skupinová dynamika III Doc. PaedDr. Marie Blahutková, Ph.D. Katedra společenských věd ve sportu Fakulta sportovních studií.
Teambuilding - úvod Doc.PaedDr.Marie Blahutková Ph.D. Fakulta sportovních studií Katedra společenských věd ve sportu.
Didaktické metody Androdidaktika.
Koncepce třídy  Činnost třídního učitele.  Třídní učitel by měl mít podporu v pracovníkovi pověřeném prevencí, ve školním psychologovi, ve výchovném.
1 Týmová práce TYMP 1/ C2 Fáze vývoje týmu Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV MARKETINGOVÝCH KOMUNIKACÍ.
1 Úloha vůdců, úloha vůdcovství -Poznat a dělat správné věci -Definovat vize -Ukazovat cestu, jak vizi realizovat.
PSYCHICKÁ PŘÍPRAVA VE SPORTU
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
Konflikt  Náročná situace, střetnutí protichůdných sil na cestě k cíli.  Situace, v níž je nutno vybrat z určitých variant či alternativ  Do konfliktu.
Tvořivost žáka Tvořivost – vymezení pojmu: Tvořivost je činnost, jejímž výsledkem jsou nové, originální, výtvory. DRUHY TVOŘIVOSTI: Objektivní: přináší.
PSYCHOLOGIE KOMUNIKACE KOMUNIKAČNÍ SITUACE V PRÁCI MANAŽERA IVANA NEKVAPILOVÁ Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt: Vzdělávání pro.
Analýza manažerských dovedností ve vybraném podniku
Týmová spolupráce při vedení zájmových činností
Fáze vývoje týmu Pavla Kotyzová
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Týmové role Pavla Kotyzová
Týmové role Pavla Kotyzová
11. Evaluace/hodnocení Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy vymezuje § 12 zákona 561/2005 Sb. o předškolním , základním, středním,
KOMUNIKACE a JEDNÁNÍ III.
Sociální šetření versus etický kodex sociálního pracovníka
Didaktické metody Androdidaktika.
Výběr jednotlivců do týmu Pavla Kotyzová
Temperament, charakter, motivace
Komunikační a prezentační dovednosti / C2
Místo lidských zdrojů ve znalostní ekonomice
Transkript prezentace:

Vytváření týmů

Skupina a její vývoj Vývoj skupiny: Formování Bouření Tvorba norem Optimální výkon Ukončení Soudržnost skupiny (koheze) - přitažlivost skupiny pro její členy, velikost síly, která drží jednotlivé členy skupiny pohromadě

Charakteristika skupiny uspokojování osobních potřeb ve skupině (skupinové cíle v souladu s osobními) vztahy sympatií mezi členy motivace jedinců ke členství přátelská akceptující atmosféra zvyšování prestiže členů členstvím ve skupině přitažlivost skupinových aktivit soutěžení s jinou skupinou

Charakteristika týmu Společný účel Společná minulost Charakteristika účasti Komunikace v týmu Soudržnost týmu Atmosféra Skupinové normy Struktura a organizace Tým víc ví Tým podněcuje Tým vyrovnává

Typy týmů Úkolové týmy - typické jsou tyto týmy v oblasti vědy a výzkumu Dočasné týmy - bývají vytvářeny na krátkou dobu k vykonání jednoho konkrétního úkolu, např. pro realizaci jednoho projektu Stálé týmy - Jsou to týmy, které spolu pracují dlouhodobě a jejich existence je vyvolána charakterem vykonávané práce Náhodné týmy (týmy ad hoc) - týmy, jejichž členy svedla dohromady shoda okolností. Tým se z nich vytvořil, protože pochopili, že je to nejlepší cesta, jak se vypořádat s nějakým problémem

Efektivní tým Atmosféra směřuje k neformálnosti a uvolněnosti. V týmu probíhají četné diskuse a všichni se jich zúčastňují. Každý rozumí úkolu, který má plnit. Členové skupiny si vzájemně naslouchají. Každé myšlence je dopřáno sluchu. V případě neshody se skupina staví k věci klidně. Lidé se nebojí vystupovat kriticky. Každý ví, co si o projednávané záležitosti myslí ostatní. Když je třeba provést určitou akci, všem je jasné, co mají dělat a vzájemně si pomáhají. Skupina si je dobře vědoma toho, jak pracuje a co je překážkou jejího dalšího postupu. Dokáže se sama o sebe postarat.

Neefektivní tým – je to tým? Atmosféra odráží buď lhostejnost, nebo nudu. Hovoří jen pár lidí. Členové skupiny neposlouchají jeden druhého. Je obtížné pochopit, jaký je vlastně úkol skupiny. Některé myšlenky jsou skupině předkládány. Neshody nejsou projednávány efektivně. Jsou předkládány k rozhodnutí, aniž by byly projednávány. Lidé nehovoří o tom, co si myslí. Později nad rozhodnutím reptají. Jeden nebo dva lidé mají dominantní postavení. Nikdo se nezajímá o to, co je třeba dělat, nenabízí pomoc druhým. Skupina nemluví o tom, jak se jí vede, ani o problémech, které před ní stojí. Potřebuje někoho, kdo by se o ni staral.

Role a tým Role je funkce, ve které někdo působí ve vztahu k jiným. Chování v rámci role je způsob jednání, který se obecně považuje pro danou roli za vhodný. Držitele role obvykle posuzujeme právě podle našeho očekávání založeného na normách, které jsme akceptovali. Role jsou v týmu spojeny se statutem (postavením) – různý statut členů týmu ovlivňuje jejich chování v rámci týmu. V týmu se tak vytváří jistá hierarchie, v jejímž čele je vedoucí. Role vedoucího v týmu spočívá v pomoci skupině splnit společný úkol, udržet tým jako jeden celek a umožnit každému členovi týmu, aby k jeho práci přispěl podle svých nejlepších možností.

Možné problémy rolí konflikt rolí: člověk hraje dvě či více rolí a na každou z nich jsou kladena jiná, vzájemně protichůdná očekávání nekompatibilita rolí: protichůdná očekávání vůči jedné zaujímané roli (nároky na mistra z úrovně nadřízených a z úrovně jeho bývalých spolupracovníků, nyní podřízených) přetíženi rolí: současné vypořádávání se s několika rolemi (vedoucí oddělení, člen projektového týmu, vedoucí odborné komise, člen konkurzní komise, ...) nevytíženi rolí: přidělená role neodpovídá sebehodnocení (domnívám se, že jsem nejlepší, vedoucím se však stane někdo jiný) mnohoznačnost role: není jasno, jaká je role zaujímaná v daném okamžiku (kolegové, šéfové, členové týmu nemají jasno, jakou roli vlastně v daný okamžik zastáváme)

Role v týmu podle belbina Inovátoři: jsou tvořiví, originální přicházejí s novými myšlenkami a netradičními řešeními pracují s určitým odstupem často jsou introverti   Vyhledávači zdrojů a příležitostí: rychle reagují, nadšenci nemají příliš originálních myšlenek, ale dokážou převzít a prosazovat cizí jsou velmi oblíbení pracuj í uvolněně často jsou typičtí extroverti

Koordinátoři: zralí, sebejistí a orientovaní na výkon korektní v mezilidských vztazích dokážou rozpoznat a ocenit talent a schopnosti jiných mají široký rozhled a přirozenou autoritu dokážou nasměrovat ostatní k vytčenému cíli   Formovači: vysoce motivovaní „soutěživci“ mají spoustu „nervózní“ energie dokážou vytvořit pracovní atmosféru a „formovat“ tým jsou tvrdohlaví a často postrádají porozumění pro jiné často jsou extroverti

Vyhodnocovači: seriózní vyzrálé osobnosti jsou rezervovaní a pomalejší v rozhodování rozhodují se až po důkladném rozboru situace jsou dobří myslitelé, zřídka dělají chybná rozhodnutí Týmoví pracovníci: jsou největší oporou týmu mírní, družní, mají zájem o ostatní přizpůsobiví, vnímaví a diplomatičtí dobří posluchači, všeobecně oblíbení v týmu spolehliví, přijmou jakoukoli práci pro tým mohou být nerozhodní v krizových situacích

Realizátoři: jsou systematičtí a tvrdě pracují jsou přísní k sobě i k druhým, postrádají spontánnost mají smysl pro praktické a pro disciplínu někdy jim chybí smysl pro humor mají organizační schopnosti Dotahovači: perfekcionisté s vyvinutým smyslem pro detail nezačnou práci, kterou by nebyli schopni dokončit neradi přijímají improvizaci neumí delegovat, nejraději pracují sami jsou to introverti

jsou zapálení pro svoji odbornost, jsou hrdí na svou odbornost TEST ROLÍ V TÝMU Specialisté: jsou zapálení pro svoji odbornost, jsou hrdí na svou odbornost skuteční profesionálové ve svém oboru soustřeďují se silně na svoji oblast a jeví menší zájem o celkové cíle týmu často mají problémy s komunikací

Jak nejlépe pracovat v týmu Pochopit cíl týmu Zjistit, co se od vás očekává Analyzovat ostatní členy týmu, jakou roli kdo hraje Poznat chování týmu, uznávané normy Analyzovat své vlastní dovednosti a kompetence Dobře se připravit na poradu týmu Zbytečně moc nemluvit, argumentovat v nejvhodnějším okamžiku Hodnotit své vlastní výkony jako člena týmu

Jednání v týmu - zásady Před jednáním rozdělit si úlohy, kompetence v rámci úloh, seznámit se stavem (věcně i osobně), scénář jednání, cíle jednání, co se nesmí stát Při jednání držet se rolí, nedělat unáhlená prohlášení, v případě možné neshody názorů členů v týmu si vyžádat přestávku, dělat si poznámky o čem se jednalo, respektování role vedoucího týmu Po jednání reflexe jednání (stránka věcná i osobní), vyhodnocení práce účastníků, závěry pro souhru v týmu, rozhodnutí o dalším postupu v jednání

Kreativní myšlení schopnost produkovat nápady, nalézat nová originální řešení, netradiční postupy a strategie schopnost vidět problémy i tam, kde je ostatní obvykle nevidí schopnost klást zvídavé otázky chuť hrát si a nalézat Zatímco tradiční myšlenkové postupy se opírají spíše o vertikální myšlení – tj. takové, které jde přímočaře k cíli, které zaujímá co “nejrozumnější” stanoviska a k řešení problému jde logickým sledem kroků (podle osvědčených algoritmů), myšlení laterální hledá méně zřejmá (na první pohled “nelogická”) řešení a k cíli jde postranními uličkami.

Bariéry tvořivého myšlení Tradice má přednost před změnami. Všechny problémy lze vyřešit vědeckým myšlením a dostatkem peněz. Cení se profesní rutina. Prioritu má operativa. Není čas – řešení spěchá. Existuje pouze jedno správné řešení. Černé nebo bílé. To nejde, to už jsme zkoušeli. Rozum, logika, čísla, efektivita jsou dobré – emoce, intuice, kvalitativní posuzování jsou zbytečné. Řešení problémů je vážná záležitost a není v ní místo pro humor. Fantazie a reflexe jsou ztráta času. Hravost je jen pro děti.

Ztráty výkonnosti týmu - konflikt Přecenění schopností Skupina byla pověřena úkolem, na který nestačí. Vidina neúspěchu a neúspěch sám vedou k frustraci členů týmu, kteří se cítí přetíženi. k tomuto přetížení vede i velký počet méně náročných úkolů, než kolik mohou pracovníci splnit. Osobní prestiž manažera Manažer skupiny se snaží posílit svoji osobní pozici ve firmě a iniciativně přijímá pro svůj tým náročnější úkoly, než je tým schopen splnit. Roztříštěnost názorů Členové týmu mají rozdílné názory a nesnaží se o jejich sjednocení. Jednotliví členové jsou často pod vlivem jiných skupin. komunikace v týmu je ochromena. Nositelé výrazných názorů se snaží získat členy týmu na svou stranu pokoutními taktikami.

Ztráta zájmu – ztráta výkonnosti Nedocenění problému Zadaný úkol se zdá členům týmu nedůležitý, není pro ně motivující, protože nedokážou odhadnout důležitost splnění úkolu pro činnost celé firmy. Neznalost řešení problému Tým není schopen najít cestu k řešení problému, proto se snaží úkol odložit nebo se mu vyhnout. Nízká spoluúčast Nízká spoluúčast členů týmu má vždy silně demotivující účinky. Nízká spoluúčast souvisí s mnoha dalšími krizovými jevy. Může být vyvolána tím, že nejsou doceňovány názory členů týmu nebo špatnou komunikací v týmu.

Ztráta výkonnosti týmu - nerozhodnost Příliš obtížné řešení Přijaté řešení neodpovídá možnostem týmu. Tým je dosud málo soudržný a nevěří si. Tým by potřeboval alespoň malý úspěch, aby si začal věřit a přijal výzvu náročného řešení. Nebezpečné rozhodnutí Tým má obavy z následků svého rozhodnutí. Má strach z reakcí ostatních týmů ve firmě. Tým potřebuje morální podporu vedení, aby získal sebedůvěru. Únik před rozhodnutím Tým se snaží odkládat nějaké vážné rozhodnutí z obav před jeho následky. Je třeba získat alespoň několik důležitých členů týmu, kteří pomohou ostatním nalézt odvahu k převzetí spoluzodpovědnosti.