VY_32_INOVACE_31-08 Skupina 42 Jiří Kolář.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Meziválečné české divadlo
Advertisements

Naši prezidenti aneb jak znáš vůdce našeho státu ve 20. století
VY_ 32_INOVACE_Čj.Žá.18.
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou J. Skácela…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Česká poezie po r VY_32_INOVACE_31-15 V. Hrabě, E. Bondy.
VY_32_INOVACE_31-17 Česká próza po r Ota Pavel.
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 1. poloviny 20
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY Změny v poezii v 60. letech Mgr. Ludmila Růžičková.
VY_32_INOVACE_31-11 Česká poezie po r Oldřich Mikulášek.
Normalizace a 80. léta Nástup normalizace
VY_32_INOVACE_31-18 Česká próza po r Ladislav Fuks.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_16_OSVZ_ZSVb Anotace: Seznámit žáky se základními pojmy a.
Anotace Žák se seznámí s ukázkou tvorby Pavla Kohouta …. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Je schopen orientovat se v zásadních ukázkách.
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou V. Holana…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí.
FRÁŇA ŠRÁMEK Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Anotace Žák se seznámí s ukázkou tvorby Pavla Kohouta …. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstupJe schopen orientovat se v zásadních ukázkách.
Osobnosti Charty 77 Václav Havel Petr Uhl Jiří Dientsbier Jiří Hájek.
Česká národní banka – historie a současnost VY_32_INOVACE_2B6
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
VY_32_INOVACE_3D.9.19 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 9. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
VY_32_INOVACE_31-09 Skupina 42 Josef Kainar.
Období: 1918 – 1993 Dějepis a občanská nauka Zpracoval: Milan Šimek
VY_32_INOVACE_31-12 Česká poezie po r Karel Šiktanc.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_1.2.4.
VY_32_INOVACE_31-19 Česká próza po r Milan Kundera.
Česká literatura v 50. letech
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: Galík, J.: PANORAMA ČESKÉ LITERATURY Bauer, A.: Čeština na dlani, přehled světové a české literatury.
Téma nejistoty a obav z budoucího vývoje Mgr. Ludmila Růžičková
František Halas a Bohuslav Reynek
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: 18. května 2012 Název: VY_32_INOVACE_4.1.9.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady08 Číslo.
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
VY_32_INOVACE_Čj-Li 6.,7.07 Anotace: Prezentace obsahuje stručnou definici lyriky, její hlavní znaky a dělení. Vzdělávací oblast: český jazyk a literatura.
Charta 77.
Česká literatura v letech
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová
VY_32_INOVACE_31-07 Skupina 42 Obecná východiska.
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 2. poloviny 20
Poezie ve světové literatuře
Josef Hora Život, dílo, citáty. Josef Hora Život, dílo, citáty.
ČESKÁ LITERATURA 2.POL.20.STOLETÍ
Český jazyk a literatura
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_1.2.7.
Česká literatura 2. poloviny 20. století
_32 V VY_32_INOVACE_53 V nn VY_32_INOVACE_53_NE. Anotace - prezentace učebního materiálu pomocí programu Power Point, prohloubení znalostí a seznámení.
VY_32_INOVACE_ČJM4_4560_ZEM
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 2. poloviny 20
Nové literární skupiny I. Mgr. Ludmila Růžičková
Spisovatelé dětské literatury
Jaroslav Seifert
Poezie 1. pol. 20. století Skupina 42. Skupina 42 Skupina 42 České umělecké sdružení, vzniklo v roce 1942, odtud označení celé skupiny Sdružovala výtvarníky,
Mgr. Marie Havránková JAROSLAV SEIFERT Literatura 1. pol. 20. stol. 2. ročník Srpen 2012.
Projekt 8.A.   Úvod  Film a diskuze  Práce ve skupinách, tvorba prezentací  Prezentace skupin  Tvorba animace  Exkurze + fotodokumentace.
 Datum:  Projekt: Kvalitní výuka  Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/  Číslo DUM: VY_32_INOVACE_292  Licence: CC BY-NC-SA 3.0 
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa Básník Jiří … Básník Jiří …Básník Jiří …Básník Jiří … JEDNOTKA VÝKONU KOMBINÉZA.
JIŘÍ WOLKER Simona Coubalová C3B. Obsah O autorovi Život Dílo Těžká hodina Shrnutí Zdroje.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Mgr. Marie Havránková POETISMUS A SURREALISMUS
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Mgr. Marie Havránková PROLETÁŘSKÁ POEZIE Literatura 1. pol. 20. stol.
Městská tematika – Ignát Hermann
VY_12_INOVACE_Tru_I_28 Název Rozlišení poezie a prózy
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název: VY_32_INOVACE_15_ČESKÝ JAZYK
AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ DATUM VYTVOŘENÍ:
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Transkript prezentace:

VY_32_INOVACE_31-08 Skupina 42 Jiří Kolář

Jiří Kolář (1914 Protivín – 2002 Praha) básník, výtvarník Básník známý u nás, výtvarník známý i ve světě (koláže) pracoval jako dělník na Kladně – poznal dělnické prostředí Byl spoluzakladatelem Skupiny 42

Na základě zkušeností s 2. svět Na základě zkušeností s 2. svět. válkou vstoupil v roce 1945 do KSČ (hned zase vystoupil) od té doby tvrdým kritikem strany V 50. letech za tuto kritiku na rok ve vězení

1977 – signatářem Charty 77 nemohl se po návštěvě zahraničí vrátit domů Odchází do Francie (zpět do vlasti až na konci 90. let) zde se proslavil jako výtvarník

Dílo: střídání úhlu pohledu Věci nevidí a nepopisuje jako celek – spíše jen útržky a fragmenty zdání „akčnosti“ pohybu – dynamika – souvisí i s jeho výtvarným cítěním

Básně nepůsobí jako básně, ale spíše jako volně kladené asociace Tzv. „Literární koláž“ Experimentální poezie

Křestní list – Sb. 1941, téma všednosti, obyčejných lidí, nesouvislé útržky, literární koláž Sedm kantát – Sb. 1945, společenská lyrika, reakce na válku

Roky v dnech – Sb. 1946-1947, Napsáno před revolucí – po revoluci byly všechny výtisky zničeny. Po r. 1968 – vydáno znovu – normalizace – znovu zničeny. Znovu vydáno až 1992 Dny v roce – Sb. 1948, básnický deník, Chtěl každý den napsal jednu báseň a jednu prózu – nakonec méně

Jiří Kolář – Dny v roce ANDREE, Lukáš. Literatura pro 4. ročník středních škol. Vyd. 1. Brno: Didaktis, c2010, 3 sv. s. 30.

Prométheova játra – Sb., 1950 (vydáno – samizdat – 1979, oficiálně – 1990) – obsahuje prózu, verše, deníkové záznamy a překlady – napsáno 1950, zabaveno při domovní prohlídce u Václava Černého – Kolář 1952-53 vězněn Obsahuje 3 části – experiment s formou

Jiří Kolář – Prométheova játra ANDREE, Lukáš. Literatura pro 4. ročník středních škol. Vyd. 1. Brno: Didaktis, c2010, 3 sv. s. 30.

Marsyas – Sb., 1993 Zvláštní využití jazyka – fonetický přepis, nespisovný jazyk – mytologická tématika

Básně ticha – Sb., 60. léta (vydáno 1994) Experimentální básně – pomocí psacího stroje hledá Kolář zajímavou vizuální formu – spíše obrazy než básně. Např. z karet, zmuchlaného papíru, číslic

Návod k upotřebení – Sb., 1969 (vydáno – Pražské jaro) 52 básní = týdnů v roce, návody k nějaké činnosti, vystřídány Kolářovými kolážemi Činnosti – často zvláštní – nesmyslné věci Volný, nerýmovaný verš – využívá rozkazovací způsob

Autor DUM: Mgr. et Mgr. Jakub Snášel Děkuji za pozornost. Autor DUM: Mgr. et Mgr. Jakub Snášel