Název Závislý infinitiv s „zu“ Předmět, ročník Německý jazyk, sexta

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zápor.
Advertisements

Jméno autora: Mgr. Jana Vrbová Datum vytvoření:
Infinitiv mit zu/B Střední odborná škola Otrokovice
Infinitiv mit zu/A Střední odborná škola Otrokovice
Jméno autora: Mgr. Jana Vrbová Datum vytvoření:
Jméno autora: Mgr. Jana Vrbová Datum vytvoření:
Škola Střední průmyslová škola Zlín
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Německý jazyk - gramatika Slovesa
Název Konjunktiv II (préterita) nepravidelných a modálních sloves
Věty časové Německý jazyk Mgr. Monika Bartíková
Název Zájmenná příslovce Předmět, ročník Německý jazyk, sexta
Název Zeměpisné názvy Předmět, ročník Německý jazyk, kvinta
Název Vedlejší věty účelové se spojkou „damit“ ; konstrukce „um – zu“
Digitální učební materiál
Název Rekce (vazby) sloves Předmět, ročník Německý jazyk, sexta
Název Préteritum způsobových sloves Předmět, ročník
Název Předložky se 3. pádem Předmět, ročník Německý jazyk, kvarta
Význam způsobových sloves, slovosled
Název Vedlejší věty časové se spojkami wenn, als, bevor,
Der Finalsatz.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu ICT ve výuce
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu ICT ve výuce
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuICT ve výuce Příjemce podpory - škola Hotelová škola, Obchodní akademie a Střední průmyslová škola Teplice,
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuICT ve výuce Příjemce podpory - školaHotelová škola, Obchodní akademie a Střední průmyslová škola Teplice,
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Martina Coubalová NÁZEV:VY_32_INOVACE_09A_06 deshalb-Satz TEMA:Jazyková kompetence.
Německé předložky se 4. pádem PhDr. Taťána Tonová.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyIntegrovaná střední škola technická, Benešov PředmětNěmecký jazyk Tematický okruhKörper und Gesundheit.
Závislý infinitiv s zu PhDr. Jarmila Janoušková. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Anotace 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_4.NJ.18.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:PhDr. Eva Fučilová NÁZEV:VY_32_INOVACE_09A_11_Konjunktionen_IA TEMA:Jazyková kompetence.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Soňa Strnadová Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_34_Německý jazyk_způsobová slovesa Číslo projektu:
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyIntegrovaná střední škola technická, Benešov PředmětNěmecký jazyk Tematický okruh Mit allen Sinnen TémaPředložky.
Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Jihlava Šablona 32 VY_32_INOVACE_229.NEJ.34 Infinitiv mit “zu“, Infinitiv ohne „zu“
Konjunktiv II Hilfsverben Pomocná slovesa 1. Anotace Materiál je určen pro studijní obory k výuce předmětu německý jazyk, inovuje výuku použitím multimediálních.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_165_KRÁCENÍ VEDLEJŠÍCH VĚT Název školy Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší odborná.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyIntegrovaná střední škola technická, Benešov PředmětNěmecký jazyk Tematický okruh Erfindungen und Erfinder.
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ NETVOŘICE, OKRES BENEŠOV AUTOR: Mgr. Hana Halamová NÁZEV:VY_22_INOVACE_31_NJ9_Wiederholungstest 5/II TÉMA: Wiederholungstest ČÍSLO PROJEKTU:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_NJ_3_4_7E_8E_SEI_15_SÄTZE.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: II/2 Sada: I. Ověření ve výuce: tercie Datum:
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Martina Coubalová NÁZEV:VY_32_INOVACE_09A_18 Präteritum (haben, sein) TEMA:Jazyková.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Martina Coubalová NÁZEV:VY_32_INOVACE_09A_20 Konjunktiv II TEMA:Jazyková kompetence.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Martina Coubalová NÁZEV:VY_32_INOVACE_09A_07 Modalverben TEMA:Jazyková kompetence.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyIntegrovaná střední škola technická, Benešov PředmětNěmecký jazyk Tematický okruhStation 3 TémaPréteritum.
Anotace: Německý jazyk pro 8. ročník
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Vlasta Hackelová Název materiálu: VY_32_INOVACE_NJ.9.A.20_opakujeme_doplnujeme Datum : Ročník :
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyIntegrovaná střední škola technická, Benešov PředmětNěmecký jazyk Tematický okruhKörper und Gesundheit.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyIntegrovaná střední škola technická, Benešov PředmětNěmecký jazyk Tematický okruh Mit allen Sinnen TémaVedlejší.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Lenka Kudrnová Název: VY_32_INOVACE_06_ A15_Perfektum sloves sein a haben Téma: Německá gramatika.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Zvratná slovesa VY_32_INOVACE_02-18 Ročník: 9. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Německý jazyk Tematický okruh: Gramatické.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Vlasta Hackelová Název materiálu: VY_32_INOVACE_NJ.9.A.12_souveti_souradne_spojka _deshalb Datum :
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ.
Zápor v německé větě VY_32_INOVACE_02-03 Ročník: 8. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Německý jazyk Tematický okruh: Gramatické.
Adresa školy: ZŠ Třeboň, Na Sadech 375 Jméno autora: Mgr. Jana Písaříková Název: VY_32_INOVACE_459 Nj/9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma hodiny:
Anotace Materiál je určen pro studijní obory k výuce předmětu německý jazyk, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek – prezentace s názornými obrázky.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Soňa Strnadová Název materiálu: VY_32_INOVACE_11_34_Německý jazyk_věty jednoduché_souvětí Číslo.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Německý jazyk – Gramatické jevy
Temporalsätze VEDLEJŠÍ VĚTY ČASOVÉ Mgr. Alena Písaříková.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Transkript prezentace:

Název Závislý infinitiv s „zu“ Předmět, ročník Německý jazyk, sexta Tematická oblast Německý jazyk – gramatické jevy Anotace Materiál slouží k prezentaci a procvičení dané gramatické oblasti Klíčová slova závislý Infinitiv, částice „zu“, sloveso, podstatné jméno, přídavné jméno, odlučitelná předpona, prostý infinitiv, vedlejší věta, podmět, zvratné zájmeno Autor PhDr. Eva Sklenářová Datum 14. 5. 2014 Škola Gymnázium Jana Opletala, Litovel, Opletalova 189 Projekt EU peníze středním školám, reg. č.: CZ.1.07/1.5.00/34.0221

Závislý infinitiv s „zu“ Infinitiv může záviset na slovese, podstatném nebo přídavném jméně. Je s nimi spojen částicí „zu“. Ta se u sloves s odlučitelnou předponou vkládá mezi předponu a sloveso a píše se s ní dohromady. Je – li vazba infinitivu s „zu“ rozvitá, může se oddělit čárkou. Závislost zjistíme otázkou na sloveso, podstatné nebo přídavné jméno.

1/ Infinitiv závislý na podstatném jméně: Ich habe keine Zeit, alle Hausaufgaben zu schreiben. (Otázka: Wofür habe ich keine Zeit?) Es macht Spaẞ, eine neue Sprache zu lernen. (Otázka: Was macht Spaẞ?) V infinitivní konstrukci se zvratným slovesem se tvar zájmena řídí podmětem věty. Wir hatten die Möglichkeit, uns mit dem Direktor zu unterhaltenen. (Otázka: Was für eine Möglichkeit hatten wir?)

2/ Infinitiv závislý na přídavném jméně: Es ist schwer, gute Noten in Mathe zu haben. (Otázka: Was ist schwer?) Es war interessant, es über dich zu hören. (Otázka: Was war interessant?) Es ist nicht billig, im Restaurant zu essen. (Otázka: Was ist nicht billig?)

3/ Infinitiv závislý na slovese: Er plant, ein neues Haus zu bauen. (Otázka: Was plant er?) Ich helfe dir, den Koffer zu packen. (Otázka: Womit helfe ich dir?) Sie wünscht sich, neue Freunde zu finden. (Otázka: Was wünscht sie sich?) Er schlägt vor, heute noch einzukaufen. (Otázka: Was schlägt er vor?)

I. Cvičení – tvoř infinitivní věty: Meine Schwester möchte Französisch lernen. Sie ist aber faul. …………………………………………………………………………… . Du musst es nicht kontrollieren. Es ist nicht notwendig. ……………………………………………………………………………. . Er kann sein Geld sparen. Er hat die Möglichkeit. ....……………………………………………………………………….. . Er kann Klavier spielen. Er hat es gelernt. ………………………………………………………………………….. . Wir fahren ans Meer. Wir haben es geplant. …………………………………………………………………….……. .

II. Cvičení – tvoř věty s infinitivní vazbou s „zu“: Př. nicht leicht sein – verstehen – ihn : Es ist nicht leicht, ihn zu verstehen. Sie – keine Lust – haben – mit mir – streiten – immer: er – fähig – sein – verlieren – alles: unangenehm – sein – früh – aufstehen – jeden Tag: anstrengend sein – jeden Tag – arbeiten – 8 Stunden: Jan – die Gelegenheit – haben – studieren – in London: wir – zu faul – sein – joggen – regelmäẞig: schwer – sein – sich entscheiden – schnell: er – keinen Mut – haben – sagen – die Wahrheit: notwendig – sein – schlafen – genug:

„Zu“ se neklade: po způsobových slovesech po slovesech pohybových Er muss es machen. po slovesech pohybových Er kommt mich manchmal besuchen. po slovesech smyslového vnímání Ich höre ihn singen. po slovesech: lassen, bleiben Sie lässt die Kinder arbeiten. při nerozvitém infinitivu po lernen, lehren, helfen Er hilft mir packen. x Er hilft mir, den Koffer zu packen. Sie lernt schreiben. x Sie lernt, Wörter zu schreiben.

III. Cvičení – tvoř infinitivní vazby s/bez „zu“: 1/ Karten spielen: 4/ Urlaub im Ausland verbringen: - Es macht Spaß … - Er hatte die Idee … - Wir kommen … - Ich habe mich entschlossen … - Sie fangen gleich an … - Wir wollten … 2/ den Horrorfilm ansehen: 5/ alles erledigen: - Sie hat vor … Er hat vergessen … - Es lohnt sich … Sie lässt ihn … - Ich möchte … Er hatte die Aufgabe … 3/ neue Schuhe kaufen: 6/ alles Notwendige einkaufen: - Ich habe vergessen … - Sie hat geplant … - Er muss … - Sie konnten … - Geh … - Es war notwendig …

Řešení – I. cvičení: Meine Schwester möchte Französisch lernen. Sie ist aber faul. Meine Schwester ist faul, Französisch zu lernen. Du musst es nicht kontrollieren. Es ist nicht notwendig. Es ist nicht notwendig, es zu kontrollieren. Er kann sein Geld sparen. Er hat die Möglichkeit. Er hat die Möglichkeit, sein Geld zu sparen. Er kann Klavier spielen. Er hat es gelernt. Er hat gelernt, Klavier zu spielen. Wir fahren ans Meer. Wir haben es geplant. Wir haben geplant, ans Meer zu fahren.

Řešení – II. cvičení: Sie hat keine Lust, mit mir immer zu streiten. Er ist fähig, alles zu verlieren. Es ist unangenehm, jeden Tag früh aufzustehen. Es ist anstrengend, jeden Tag 8 Stunden zu arbeiten. Jan hat die Gelegenheit, in London zu studieren. Wir sind zu faul, regelmäẞig zu joggen. Es ist schwer, sich schnell zu entscheiden. Er hat keinen Mut, die Wahrheit zu sagen. Es ist notwendig, genug zu schlafen.

Řešení – III. cvičení: 1/ Karten spielen: Es macht Spaß, Karten zu spielen. Wir kommen Karten spielen. Sie fangen gleich an, Karten zu spielen. 2/ den Horrorfilm ansehen: Sie hat vor, den Horrorfilm anzusehen. Es lohnt sich, den Horrorfilm anzusehen. Ich möchte den Horrorfilm ansehen. 3/ neue Schuhe kaufen: Ich habe vergessen, neue Schuhe zu kaufen. Er muss neue Schuhe kaufen. Geh neue Schuhe kaufen.

Er hatte die Idee, Urlaub im Ausland zu verbringen. 4/ Urlaub im Ausland verbringen Er hatte die Idee, Urlaub im Ausland zu verbringen. Ich habe mich entschlossen, Urlaub im Ausland zu verbringen. Wir wollten Urlaub im Ausland verbringen. 5/ alles erledigen: Er hat vergessen, alles zu erledigen. Sie lässt ihn alles erledigen. Ich habe die Aufgabe, alles zu erledigen. 6/ alles Notwendige einkaufen: Sie hat geplant, alles Notwendige einzukaufen. Sie konnten alles Notwendige einkaufen. Es war notwendig, alles Notwendige einzukaufen.

Zdroje BAUMBACH, R., VÁCLAVKOVÁ, G. Mluvnice němčiny. 1. vydání. FIN PUBLISHING Olomouc, 1997. ISBN 80-86002-13-6. DUSILOVÁ, D., EBEL, M., GOEDERT, R., KOLOCOVÁ, V., VACHALOVSKÁ, L. Nová cvičebnice německé gramatiky. Nakladatelství POLYGLOT, Praha. Třetí vydání, dotisk 2002. ISBN 80-86-195-10-4. HELBIG, G., BUSCHA, J. Deutsche Grammatik. Ein Handbuchbuch für den Ausländerunterricht. 15., durchgesehene Auflage 1993. Langenscheidt Verlag. Germany. ISBN 3-324-00118-8. MOTTA, G., CVIKOWSKA, B., VOMÁČKOVÁ, O., ČERNÝ, T. Direkt 2 neu. Němčina pro střední školy. Učebnice a pracovní sešit. Nové přepracované vydání: Tomáš Černý, Klett nakladatelství s. r. o., Praha 2012. ISBN 978-80-7397-101-4.