Odraz světla. Zákon odrazu světla

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Odraz světla na rozhraní dvou optických prostředí
Advertisements

Zrcadla v praxi Zrcadla nemusí být jen rovinná.
Čočky (Učebnice strana 110 – 114)
Světelné jevy a jejich využití
=NAUKA O SVĚTLE A JEHO VLASTNOSTECH
SVĚTLO A TMA – HRANÍ SE SVĚTLEM
Lom světla (Učebnice strana 172 – 174)
Vypuklé zrcadlo Erik Bambušek Ondřej Pavelka.
Světelné jevy a jejich využití
Světlo se po dopadu na jiné optické prostředí
I/2: čtenářská a informační gramotnost - inovace
Zobrazení rovinným zrcadlem
19. Zobrazování optickými soustavami
zpracovaný v rámci projektu
Světelné jevy a jejich využití Co už víme o světle
OPTIKA.
OPTIKA II.
Paprsková optika Světlo jako elektromagnetické vlnění
Odraz světla na rovinném zrcadle
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Příjemce Základní škola, Třebechovice pod Orebem, okres Hradec Králové Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.1.05/ Název projektu Digitalizace výuky.
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Zákon odrazu, zrcadla Autor: Mgr. Eliška Vokáčová
Kompendium fyziky pro 8. a 9. ročník
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Radomír Tomášů Název šablonyIII/2.
ODRAZ SVĚTLA (zákon odrazu světla, periskop)
Přímočaré šíření světla
Paprsková optika hanah.
Sabina Mikulecká Anna Hejlová
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_607_F7 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Předmět: Fyzika Ročník: 7.
Jevy na rozhraní dvou prostředí
S VĚTELNÉ JEVY. S VĚTELNÉ ZDROJE Vidíme jen ty předměty, ze kterých přichází do našeho oka světlo. Světelné zdroje – světlo vyzařují (Slunce, žárovka)
Světelné jevy Zrcadla Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ EU peníze školám MODERNÍ ŠKOLA – ZKVALITNĚNÍ VÝUKY Registrační číslo GP: CZ.1.07/1.4.00/ Č.j.: 14863/ Tento.
38. Optika – úvod a geometrická optika I
Rozklad světla optickým hranolem
Lom světla - nastává při dopadu svět. paprsku na rozhraní dvou průhledných prostředí různé hustoty - čím je prostředí hustší, tím se paprsek pohybuje menší.
Fyzika 8. ročník Světelné jevy Anotace
Odraz světla.
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_608_F7 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Předmět: Fyzika Ročník: 7.
Michal Marek Lukáš Motl 8.B
úhel dopadu = úhel odrazu Zákon odrazu Zrcadla  Využívají odrazu světla.  Do oka pozorovatele dopadají odražené paprsky, mozek ovšem „protahuje paprsky.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
LOM A ODRAZ VLNĚNÍ.
pokusně určí rozdíl mezi dutým a vypuklým zrcadlem dokáže uvést příklad jejich využití v praxi Zrcadla Zpracovala: ing. Alena Pawerová.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Odraz světla Číslo DUM: III/2/FY/2/3/5 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Optika Autor: Ing.
ODRAZ SVĚTLA NA ZRCADLE Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_09_32.
Kulová zrcadla. vyleštěná kovová plocha zrcadla má tvar části kulové plochy 1.duté zrcadlo: - světlo se odráží od části vnitřního povrchu kulové plochy.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 7 Autor: Mgr. Zuzana Vimrová 1. Co vidíš? Co vidíš, když se podíváš do těchto předmětů?
Fyzika - optika Zákon odrazu u zrcadel a zákon lomu u čoček.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Vysvětlení zákonu lomu. Rozdělení čoček na spojku a rozptylku. Naučení.
O DRAZ SVĚTLA Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k stručnému zopakování naučeného učiva o vlastnostech světle a k naučení nového učiva. Žák pochopí.
Příklady na zákon lomu Tematická oblast Fyzika Datum vytvoření Ročník
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Zákon odrazu světla, Zobrazení na rovinném zrcadle
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Lom světla Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Lom světla Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Zobrazení předmětu rovinným zrcadlem Vypracoval: Lukáš Karlík
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Lom světla – II.část
Optika – zákon odrazu světla
Základní vlastnosti světla
Název školy Základní škola Šumvald, okres Olomouc Číslo projektu
Světlo Jan Rambousek jp7nz-JMInM.
Třída 3.B 3. hodina.
Složitější příklady na zákon lomu
Transkript prezentace:

Odraz světla. Zákon odrazu světla (Učebnice strana 160 – 163) Dopadá-li světlo na těleso, část světla se od povrchu odrazí (vrací se zpět), část se v tělese pohlcuje a část tělesem prochází. Plochy, které dobře odrážejí světlo se nazývají zrcadla. Přírodním zrcadlem je např. klidná hladina studánky, jezera, rybníku. Nejjednodušším zrcadlem je rovinné zrcadlo. Velmi dobrým zrcadlem jsou dokonale vybroušené a vyleštěné kovové desky. Pro běžné účely se používá levnější skleněné zrcadlo. Vyrábí se tak, že se sklo pokryje tenkou vrstvou kovu, která dobře odráží světlo.

Na zrcadlo dopadá světelný paprsek. Kolmici sestrojenou v bodě dopadu paprsku na zrcadlo nazýváme kolmice dopadu k. k Dopadající paprsek svírá s kolmicí dopadu úhel dopadu α. Odražený paprsek leží v rovině dopadu a svírá s kolmicí dopadu úhel odrazu α'. α α' Dopadá-li paprsek pod jiným úhlem α, odráží se pod stejně velkým úhlem α'. odražený paprsek zrcadlo dopadající paprsek kolmice dopadu Dopadá-li paprsek na zrcadlo kolmo, tedy pod úhlem 0°, odráží se zpět pod úhlem 0°. Zákon odrazu: Úhel odrazu se rovná úhlu dopadu. Odražený paprsek leží v rovině dopadu. Pro velikosti úhlů platí: α = α'.

Použijeme dvě zrcadla: Dopadá-li na rovinné rozhraní rovnoběžný svazek paprsků, mají všechny paprsky stejný úhel dopadu, odráží se pod stejným úhlem, proto vznikne opět rovnoběžný svazek paprsků. Použijeme dvě zrcadla: Svazek paprsků dopadá na jedno zrcadlo a odráží se, dopadá na druhé zrcadlo a podle zákona odrazu se odráží pod stejným úhlem, pod jakým dopadl. Odražené paprsky jsou rovnoběžné, ale změnil se jejich směr. Použijeme-li dvě na sebe kolmá zrcadla, potom pro úhly mezi paprsky a zrcadly platí: dopadají-li paprsky na jedno zrcadlo pod úhlem α, potom se paprsky od druhého zrcadla odráží pod úhlem 90° – α. Paprsky se odrazí rovnoběžně s původním směrem. Přitom nezáleží na velikosti úhlu, pod jakým svazek dopadne na jedno zrcadlo. α 90°- α 90°- α α α 90°- α 90°

Odrazu světla se využívá například u periskopu. Umístíme-li kolmo ke dvěma zrcadlům třetí, takto vzniklý kout zachytí světelné paprsky z libovolného směru a odrazí je do směru, odkud přišly – princip odrazky. Odrazu světla se využívá například u periskopu. Dopadá-li rovnoběžný svazek paprsků na nerovný povrch (např. papír, stěnu, matné sklo), odráží se světlo do všech směrů, nastává rozptyl světla. Sluneční světlo se rozptyluje na částečkách prachu ve vzduchu, na kapkách vody, na stěnách budov apod. Rozptyl světla umožňuje vidět ve dne i ty předměty, které nejsou přímo osvětleny sluncem. Rozptylu světla se využívá při osvětlení pracovních ploch, v obrazových galeriích apod. Světlo se z osvětlovacího tělesa rozptyluje na stropu nebo stěně místnosti, nevytváří ostře ohraničené stíny, neoslňuje, méně škodí očím. Otázky a úlohy k opakování – učebnice strana 163 – 164.