HINDUISMUS.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vypracovala Ludmila Kebzová
Advertisements

Nacítání ˇ Pro více navštivte Filip-Boril.wz.cz
SVĚTOVÁ NÁBOŽENSTVÍ.
KASTY.
V současném světě – 2 názory na svět
Starověká Indie.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Předmět OBČANSKÝ A SPOLEČENSKOVĚDNÍ ZÁKLAD Ročník a obor 3. ROČNÍK ZDRAVOTNICKÝ ASISTENT, 4.ROČNÍK K OPAKOVÁNÍ Kód sady OSVZ/ZA/03+04/01 Kód DUM OSVZ/ZA/03+04/01.
STAROVĚKÁ INDIE.
Světová náboženství.
Obyvatelstvo – struktura národnostní a náboženská
VY_32_INOVACE_Dj Indie-prezentace
STAROVĚKÁ INDIE.
Občanská výchova 7. ročník
Název školy Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP Název OP OP Vzdělávání.
Východní náboženství Petr Machala.
Světová náboženství.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Základy společenských.
Hinduismus Daniela Roreitnerová.
ZŠ Rajhrad Autor: PaedDr. Zdeněk Motlíček 2011/2012
VY_32_INOVACE_3D.6.14 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 6. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Starověká Indie Anotace: Materiál je určen k výuce dějepisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s pojmy a informacemi o starověké Indii.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Dějepis Ročník : 6.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
INDIE.
Starověká Indie.
Starověká Indie.
Starověká Indie.
Hinduismus Lukáš Rozsypal.
RISK Náboženství.
Asie - obyvatelstvo. Asie - obyvatelstvo Světadíl s největším počtem obyvatel na světě (asi 4 mld. lidí) Světadíl s největším počtem obyvatel na světě.
VY_32_INOVACE_12 Asie - Jižní Asie
Starověká Indie 6. ročník
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Indie – Hinduismus a kastovní systém
Předmět: Občanská výchova Ročník: první Téma: Soudobý svět
Starověká Indie Petr Machala.
Jižní Asie.
Oficiální název: भारत गणराज्य (Bhārat Ganarājya)
Kultura starověké Indie
VY_32_INOVACE_13 Asie - Jižní Asie - pracovní list
JIŽNÍ ASIE Indický subkontinent.
Geografie Věda, která zkoumá krajinnou sféru (od 6 – 70 km pod zemským povrchem – až po 30 km nad zemským povrchem) Jaký je svět kolem nás? Proč je plný.
Světová náboženství. Světové náboženství není založeno jen pro jeden národ, ale má své příznivce po celém světě.
Starověká Indie Klára Kratochvilová 6.A. Hinduismus Hinduismus je zřejmě nejstarší existující náboženství na světě. Jeho počátky spadají do doby před.
usazování hebrejsko – židovských
INDIE VYPRACOVALA: KAROLÍNA ZABLOUDILOVÁ. ZÁKLADNÍ INFORMACE o Oficiální název: Indická republika (další označení Bharat nebo Hindustan) o Hlavní město:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Od dotace EU k proměně vyučovací hodiny registrační číslo projektu CZ 1.07/1.4.00/ Příjemce: Základní škola, Základní umělecká škola a Mateřská.
 Vznikl v Indii – přibližně v 5. stol. Př. n. l., jedná se tedy o nejstarší, dosud existující náboženství.  třetí nejrozšířenější náboženství na světě,
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Náboženství v Asii Číslo vzdělávacího materiálu: ICT8-5 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_OBN_3_16 Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ, Ostrava.
VY_32_INOVACE_214_Indie Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Pavlína DoleželováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma: Dějepis.
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
INDICKÁ FILOSOFIE I. CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_mix2_zsv01
Název materiálu: VY_12_INOVACE_D.6.Si.11_Staroveka_Indie Datum:
VY_32_INOVACE_D6.14   Autor: Mgr. Nováková Jana
NÁZEV:. VY_32_INOVACE_28DST ČÍSLO PROJEKTU:. CZ / /21
ZLEPŠENÍ PODMÍNEK PRO VZDĚLÁVÁNÍ NA EOA
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Lenka Špillerová Název materiálu: VY_32_INOVACE_2-35_Starověká Indie Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
INDIE VE STAROVĚKU s. 137.
Digitální učební materiál
Nejstarší civilizace. Kořeny evropské kultury
VY_32_INOVACE_57 HINDUISMUS. VY_32_INOVACE_57 HINDUISMUS.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Kultura a vzdělanost ve starověké Indii
INDIE.
Indie Uč. str
SVĚTOVÁ NÁBOŽENSTVÍ.
Transkript prezentace:

HINDUISMUS

hlavní náboženské směry Indie: hinduismus, buddhismus, džinismus vyvinuly se z tzv. védského náboženství (brahmanismus), které přinesli Árjové původní obyvatelé: představitelé harrapské civilizace Árjové se původně usídlili jen v povodí Indu (dnešní Pákistán) a pod Himalájemi v Indoganžské nížině jejich přítomnost doložena do 3. tisíciletí př.n.l.: městská kultura s písmem (dodnes nerozluštěno, snad starší varianta tamilštiny) možná ovlivněni mezopotamskou kulturou (kult plodnosti s mnoha mýty) původní obyvatelé jižní části indického subkontinentu: Drávidové (přírodní náboženství, patrné na jihu dodnes v podobě uctívání hadů či krav)

Mohendžo-Daro

stromy, řeky, jezera, skály měly své vlastní duchy původní kult: uctívání matky-bohyně (její jméno se nedochovalo) a boha-ploditele (postava s parohy sedící v klasické „jógové“ poloze) stromy, řeky, jezera, skály měly své vlastní duchy mohli se změnit v jakékoli zvíře v jejich mýtech hrály také vodní víly tamilská literatura v sobě ukrývá mnoho původních mytologických prvků tamilština je nejarchaističtější drávidský jazyk s minimem árijských (severských) prvků

harrapská kultura – ukázky písma

harrapská kultura – matka-bohyně

harrapská kultura – bůh-ploditel (proto-Šiva)

Šiva v jógové pozici

harrapská kultura: kněz či vládce

drávidské jazyky

džinismus (dříve džainismus) hinduismus jedno z mála původních náboženství, které křesťanství ani islám nezničil staré náboženství Árjů, ovlivněné uctíváním přírodních sil původního obyvatelstva dnešní Indie u některých božstev atributy obojího džinismus (dříve džainismus) reakce na hinduismus a jeho kastovní systém založen v 8. stol. př.n.l. a v 5. stol. př.n.l. zreformován buddhismus začal se vyvíjet později, též jako reformátorské hnutí v mezích hinduismu – jde spíše o duchovní systém základ vytvořil Gautama Buddha v 5. stol. př.n.l. (dnes 350–500 miliónů vyznavačů)

v hinduismu je běžné obětování božstvům buddhismus i džinismus to zavrhují, stejně jako odmítají védskou mytologii (soudí, že nemá pro duchovní život člověka a jeho vysvobození z cyklu koloběhu takřka žádný význam) hinduistická společnost dělená na kasty původně nazývané „varny“ (tedy „barvy“) termín kasty: z portugalštiny (viz evropské stavy) buddhismus i džinismus kastovní systém odmítají kastovní systém (dědičný): nejvyšší vrstvou jsou kněží zvaní brahmani: znalost posvátných textů i obětí v chrámech, znalost sanskrtu, vegetariáni (bílá barva) dále jsou to kšatrijové: tradiční třída válečníků a panovníků, šlechty, písařů, úředníků (červená barva)

pod nimi jsou vaišjové: třída obchodníků, řemeslníků a zemědělců, dělící se na podkasty podle typu zastávaného řemesla (žlutá barva) nejníž jsou šúdrové: tradiční třída dělníků a služebníků, sloužících představitelům vyšších tříd (černá barva) úplně nejníže – mimo kastovní systém – stáli párjové (tj. nedotknutelní), bylo jich kolem 20% obyvatel Indie kastovní zásady podle mytologie dal kastovnímu systému vzniknout stvořitel Brahma (z částí svého těla: ústa, paže, stehna, chodidla – stvořil na počátku 4 lidi s různým postavením) z kast/varen bylo možné vymanit se až po smrti, sňatky byly přípustné jen v rámci jednotlivých kast systém kast od roku 1947 úředně neplatí (na venkově však často dodnes dodržován)

dnešní párjové

odlišnosti od většiny ostatních světových náboženství: HINDUISMUS: odlišnosti od většiny ostatních světových náboženství: jde spíše o nábožensko-společenský systém (kasty a jimi dané vztahy mezi vrstvami obyvatel, mravní řád) nemá zakladatele a není možné přesněji stanovit dobu jeho vzniku (vyvinul se ze starovédského brahmánismu) nemá pro sebe žádný název (termín hindusimus zavedli arabové při expanzi do Indie podle názvy řeky Indus – snaha odlišit místní od vyznavačů islámu) v hinduismu neexistuje žádná církev (tedy formální instituce v čele s nejvyšším představitelem), ani oficiální soubor svatých písem (mnoho posvátných knih a textů) přesvědčení o základní nerovnosti lidí coby důsledku karmického zákona neexistence konverze k hinduismu (výjimky)

není expanzivním náboženstvím (nevysílá misionáře), šířil se díky vystěhovalcům (Nepál, Bangladéš, Srí Lanka, JV Asie, Afrika, Karibik, komunity v Evropě a USA – výjimkou je jen ostrov Bali, kde hinduismus přejali) existence více odnoží hinduismu (sekt), liší se v některých nábožesnko-filosofických pohledech na svět a koloběh (příznivci Višnua, Kršny, Šivy, Kálí atd.) a v odlišném pojetí mýtů 1001 n.l.: muslimové pronikají na S Indie a potlačují původní náboženství (buddhismus zde zanikl, hinduismus však nikoli, přesunul se díky brahmanům do rodinných prostředí) viz např. 1959 a čínská invaze do Tibetu (snaha o vyhlazení buddhismu i zde, několik klášterů však přetrvalo)

Hinduistické chrámy (mandiry): ve městech: často skupina budov s kopulovými střechami, zdobené sochami, se vstupní branou apod. (má-li si božstvo zvolit daný chrám za své pozemské sídlo, musí jeho architektura upoutat jeho pozornost) na venkově: často jen přístřešek z palmových listů s oltářkem často v blízkosti posvátných řek – např. Ganga chrám Madurai nebo Mamallapuramu: svou strukturou připomínají trojrozměrný obraz makrokosmu (ústřední chrámová věž symbolizuje posvátnou horu Méru coby mytickou osu všehomíra) chrámy jsou (coby boží stánky) vystaveny neustálým útokům démonů, kteří vedou nepřetržitou válku proti bohům – musí být chráněny (např. ozbrojené sochy strážců u vstupů, ochrana božstev blízkých řek, sochy mileneckých párů v intimních polohách)

chrámový komplex v jednom z nejstarších měst světa Madurai (jih Indie)

chrám Mamallapuram

chrám Delhi

chrám Jaipur

Šiva před chrámem

chrám v Torontu

většina domácností má i domácí svatyně Chrámová bohoslužba: každý jedinec chodí do chrámu obětovat božstvům u vstupu do chrámu se věřící zují každodenní bohoslužba začíná před východem slunce: kněz vzbudí hlavního boha, jemuž je chrám zasvěcen (omývá ho, zdobí, sype květy…) během bohoslužby lidé stojí nebo sedí v tureckém sedu, kněží vysvětlují v kázání části véd nebo upanišad, na konci dají přítomným na čelo červenou tečku většina domácností má i domácí svatyně nebo aspoň oltářek se soškami či obrázky božstev, svícemi a vonnými substancemi, vonnými tyčinkami atd.