Komplexní inovace výuky práva pro moderní společnost CZ.1.07/2.2.00/28.0080 Právo jako filozofický pojem.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ohrožení a porušení všeobecného osobnostního práva
Advertisements

Všeobecné osobnostní právo
Popularizace výsledků dopravního výzkumu CZ.1.07/2.3.00/
Co je to logika? KFI/FIL1 Lukáš Košík Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ ,
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Moderní právní pozitivismus
Etika v podnikání Business Ethics
Politologie jako věda Politika moc
Právní stát je takový stát, ve kterém je vztah mezi občanem a státem vymezen pomocí práva dříve (např. v rodové společnosti) existovalo tzv. zvykové (obyčejové.
Sociální konstruktivismus
Vítám vás! Školní rok 2006/2007 Gymnázium a SOŠ Orlová Lutyně JUDr. Ladislav Hýža.
Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_03B1_Základní pojmy AutorIng. Věra Štverková Období vytvořeníZáří.
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
FILOZOFIE VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.11/Md CZ.1.07/1.5.00/
Osvícenství.
Max Weber ( ) Právník Ekonom Sociolog Politolog.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
6. Je dobro dáno povinností?
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Právo jako filozofický pojem
Co je to ARGUMENT? Irena Schönweitzová FI - ŠF
Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ , OPVK) Logická analýza.
7. Má přirozený zákon společensko-politické důsledky? Novověk představuje zlom v přirozenoprávní nauce Východiska: Voluntarismus pozdního středověku Novověká.
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Etika chovu zvířat Doc. Ing. Lukáš Jebavý, CSc
ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ A PRÁVO
Principy etiky v medicíně ● Medicína – aplikace poznatků přírodních věd ve světě lidských vztahů ● Objektivita x Subjektivita ● Fakta x Hodnoty ● Vědění.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
TEORIE PRÁVA Pojem práva JUDr. Petr Čechák, Ph.D.
Filosofie úvod do problému....
Metaetika Shrnutí.
Všeobecné osobnostní právo
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Charakteristika správní vědy Přednáška SV č.1 M. Horáková.
Veřejnosprávní činnost
Norma, právo, forma zákonů
VY_32_INOVACE_SVF34360DUD Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Distinkce mezi iusnaturalismem a pozitivismem
Filosofie křesťanského středověku
Komplexní inovace výuky práva pro moderní společnost CZ.1.07/2.2.00/ Sociologické směry v právním myšlení.
Pojem práva a jeho klasifikace
Přednáška K čemu je právní filosofie
Právo jako normativní systém, základní pojmy
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
pokus o obecnou teorii sociálního jednání (T
Analýza duchovní situace Duchovní postoj Dialog s Bohem Duchovní hloubka Poslání Vzájemné ovlivnění všech prvků.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_ZV_3_KRE_11_ZAKLADY_PRAVA.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Bc. Klára Loudová Název materiálu:
Právo souhrn pravidel stanovených a vynutitelných státem organizuje a řídí lidské soužití.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Rostislav Navláčil Název prezentace (DUMu): 19. Etika, základní etické pojmy Název sady: Občanská nauka Ročník:
Právo. Pojem práva Právo je základním stavebním prvkem demokratického právního státu Právo je základním stavebním prvkem demokratického právního státu.
Právo jako filosofický pojem. Co je to právo? – I.  „Tážeš-li se mě, co je to právo, pak to nevím a netážeš-li se mě, pak to vím.“  Právo je společenský.
ČLOVĚK A PRÁVO Základní právní pojmy
Právo mezinárodní a právo vnitrostátní
Filozofie osvícenství v Německu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
(přednáška k předmětu Základy práva)
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Struktura právních norem
Mgr. Rostislav Navláčil 11. Vznik a podstata práva Občanská nauka
POJEM A VÝZNAM PRÁVA.
Právní principy v soudobém právu; právní principy a právní normy
Právo.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Základy práva I 1. přednáška
Úvodní přednáška – základní informace
Základní filozofické otázky
Transkript prezentace:

Komplexní inovace výuky práva pro moderní společnost CZ.1.07/2.2.00/ Právo jako filozofický pojem

Co je to právo? – I.  Hledání správného práva je stejně staré jako právo samo  „Právníci stále ještě hledají definici práva“ – píše Immanuel Kant ve své Kritice čistého rozumu  „Tážeš-li se mě, co je to právo, pak to nevím a netážeš-li se mě, pak to vím.“  Právo je společenský fenomén – žádný jiný živý tvor ho nepotřebuje  Právo ohromuje svou přizpůsobivostí a ochotou nabídnout se každému, kdo se legitimuje mocí

Co je to právo? – II.  Je mezinárodní právo právem ve vlastním slova smyslu?  Lze normativní systémy v tzv. primitivních kmenových společnostech považovat za právní systémy?  Je sankce nutným znakem práva?  Je právo systém donucujících rozkazů a zákazů suverénní moci?  Je nemorální právo právem?

Přírodní zákony a společenské normy  V přírodních zákonitostech platí kauzální vztah příčiny a následku, mohou být podrobeny verifikaci, tj. mohou být pravdivé nebo nepravdivé.  Kritériem existence právní normy není její pravdivost či její správnost, ale její platnost. Tedy jinými slovy nikoliv že něco je, ale že něco má být.  Přírodní zákony vyjadřují to, co je (tedy bytí), zatímco společenské a právní normy vyjadřují to, co má být (tedy mětí).

Přirozenoprávní teorie  Idea spočívající více na víře než na rozumovém poznání  Dualistický přístup – přirozené a pozitivní právo  Nad platným právem každého státu existuje nějaké vyšší právo, kterému pozitivní právo nesmí odporovat  Přirozené právo je nezměnitelné a všeobecně závazné pro všechny osoby ve všech dobách

Zdroje přirozeného práva  Příroda – pravidla přirozeného práva jsou odvozena z řádu přírody a přirozené podstaty člověka (Aristoteles)  Bůh – pravidla přirozeného práva pochází z božího zjevení (T. Akvinský)  Lidský rozum – racionální myšlení má zajistit obsahově správné poznání (J. Locke)

Funkce přirozeného práva  Ospravedlnění pozitivního práva  Ochranný filtr proti evidentně nespravedlivému pozitivnímu právu  Pomocný prostředek k řešení případů, kdy pozitivní právo mlčí

Problém obsahu přirozeného práva  Jak lze objektivně zakotvit pravidla přirozeného práva?  Teorie přirozeného práva o proměnlivém obsahu  Idea spravedlnosti je absolutní, ale její aplikace se musí přizpůsobit času, místu a okolnostem  Důvodem jsou rozdíly v morálních postojích

Význam přirozenoprávních idejí  Působivost ideje přirozeného práva nespočívá v jeho reálné existenci, ale v tom, věří-li velký počet lidí v tuto ideu a jednají-li podle této víry  Teorie společenské smlouvy  Koncepce lidských práv  Situace při změnách politických režimů

Právní pozitivismus  Monistická teorie  Laicizace práva, racionalismus a voluntarismus  Teze společenského faktu: Existence a obsah práva jsou determinovány prameny práva, které mají povahu společenských faktů (např. legislativou, judikaturou, obyčejem, právní vědou)  Konkrétní právní řády se mohou lišit v tom, co se v nich uznává jako pramen práva

Teze oddělitelnosti  Platnost práva je od morálky v principu oddělitelná – morální kvalita nemusí být nutnou podmínkou právní platnosti  Exkluzivní positivisté – platnost práva je od morálky vždy oddělená; veškeré právo se zakládá na pramenech práva a vše, co nemá formu pramene práva, není právo  Inkluzivní pozitivisté – není pravda, že platnost práva je nutně závislá na jeho morální kvalitě, ale je to možné (je to jenom otázka nahodilosti)

Dělení pozitivistických teorií  Historický pozitivismus – právo je historicky vzniklý fenomén  Normativistický pozitivismus – právo je uzavřený normativní systém  Realistický pozitivismus – právo je reálný systém spojený s působením státních orgánů  Institucionalistický pozitivismus – právo je normativní systém a zároveň skutečnost společenského života

Znaky pozitivismu podle Harta  Právní normy jsou rozkazy lidských bytostí  Mezi právem a morálkou neexistuje žádná souvislost  Významová analýza právních pojmů se liší od empirického a normativního poznání práva  Právo je uzavřený logický systém, kde je možné prostřednictvím logické dedukce, z předem daných právních norem dospět ke správným právním rozhodnutím a to bez odkazu na sociální cíle nebo morální kritéria  Morální soudy není možné racionálně zdůvodnit

Sociologická jurisprudence  Právo je nutno zkoumat v jeho interakci se společností (v interakci práva na jedné straně a postojů lidí žijících v rámci práva na straně druhé)  Zkoumá účinky práva na lidi a lidí na právo  Nevidí právo v knihách (zákonících) – law in books, ale právo v jeho realizaci – law in action