Metody výstavby vědeckých teorií Podklady k přednášce Prof. PhDr. František Ochrana,DrSc. CESES FSV KU 22. 3. 2007 2007.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Cíle a postupy empirického výzkumu
Advertisements

Interpretace práva.
Korpusová lingvistika (2)
Úvod do metodologie vědy
Metody sociologického výzkumu 2.PŘEDNÁŠKA
60. ročník MO Soustředění řešitelů Kategorie A
Sociologie – metody a techniky sociologického výzkumu
Metody psychologie PhDr. Eva Tomešová, PhD.. Jak psychologové dospějí k závěrům o neznámém?  Používají VĚDECKOU METODU: IDENTIFIKACE VĚDECKÉ OTÁZKY FORMULACE.
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
Bakalářský seminář Úvod BP Závěr BP.
Důkazové metody.
Hypotézy ve výzkumu.
Teorie ICT.
Sociální konstruktivismus
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
Název školy Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP Název OP OP Vzdělávání.
Formální axiomatické teorie Teorie relací a funkcí.
Popper. Vědecká teorie Zaměření na konkrétní detail zvláštní pozornost vědce očekávání konkrétního výsledku potvrzujícího teorii doufání ve verifikaci.
Text: Reprodukce nálevníků Metody získávání vědeckých poznatků
Co je to ARGUMENT? Irena Schönweitzová FI - ŠF
Prof. PhDr. František Ochrana,DrSc.
KVARTÉR - VĚDA A VÝZKUM. Interaktivní graf výdajů na vědu a výzkum.
1. přednáška Specifika vědeckého výzkumu pedagogických jevů, jak může empirie mást, co je výzkum, jak se formuluje výzkumná otázka, výzkum jako tvorba.
Predikátová logika.
 obsah vyučování nebo vzdělávání  Tento obsah potom můžeme rozdělit do tří základních skupin:  vědomosti,  dovednosti,  hodnotová orientace žáka.
1. přednáška specifika vědeckého výzkumu pedagogických jevů
Literatura: O. Weinberger-O. Zich. Logika. 2. vydání. SPN. Praha: 1964
Odborný styl PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝU.
Sociologie C 2. cvičení Základní informace k organizaci výuky, obsah a průběh cvičení, požadavky k plnění studijních povinností, literatura Vstup do problematiky.
Definice, věta, důkaz.
Metody sociální psychologie
Formalní axiomatické teorie
Metaetika Shrnutí.
(zimní semestr 2009/10) Prof. PhDr. František Ochrana,DrSc.
Metody výstavby vědeckých teorií Podklady pro studenty doktorského studia určené k prostudování před přednáškou Prof. PhDr. František Ochrana,DrSc. CESES.
Metodologie a metody vědecké práce
VÝUKOVÉ METODY Přehled.
Kvantitativní metody výzkumu v praxi
Výzkum veřejného mínění a jeho realizace
Biostatistika 1. přednáška Aneta Hybšová
VYUČOVACÍ METODY V PŘÍRODOPISE
Vědecký jazyk  Volba univerza (soubor předmětů)  Intencionální báze (volba vlastností z předmětného univerza)  Syntaktická báze (volba jazykových prostředků.
Prof. PhDr. František Ochrana,DrSc.
Předmět sociologie Určení sociologie: Věda společenská a behaviorální Empirická sociologie Empirická sociologie Sociální jevy a formy vztahů Sociální jevy.
Pojetí sociálněvědního výzkumu
Postup při empirickém kvantitativním výzkumu
DIDAKTIKA FYZIKY I. 5 Fyzikální experimenty
Přednáška 2 Etapy výzkumu, přístup k datům
HYPOTÉZY „Hypotéza není ničím jiným než podmíněným výrokem o vztazích mezi dvěma nebo více proměnnými. Na rozdíl od problému, který je formulován v.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_15 Název materiáluObsah, rozdělení.
VY_32_INOVACE_BATKOVA_CEJJLI. 03 VÝTAH (Teorie). VÝKLAD.
Pozitivismus Kristýna Zinková C4B Seminář společenských věd Co je to?PrincipyAuguste ComteTři stádiaKritikaSoučasnost.
Volba paradigmatu a metodologie v sociálních a ekonomických vědách a její dopad na řešení vědeckých problémů František Ochrana Centrum pro sociální a ekonomické.
FILOsOFIE A VĚDA.
Pravděpodobnost a matematická statistika I.
Základní metodologická pravidla při zpracování odborného textu
Co se dá změřit v psychologii a pedagogice?
DIDAKTIKA FYZIKY I. 5 Fyzikální experimenty
Šťastný, úspěšný, zdárný život x morálka, povinnost
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Úvod do kvalitativního výzkumu
Ukazatele kvality Program školení.
Pravděpodobnost a matematická statistika I.
VÝKLAD Mgr. Michal Oblouk.
Vědecká teorie.
Úvod do psychologie II. přednáška
Induktivní postupy ve výuce matematiky
KMT/DIZ1 Věty, poučky a jejich důkazy ve školské matematice
Vědecký jazyk Volba univerza (soubor předmětů)
Metody pedagogiky.
Transkript prezentace:

Metody výstavby vědeckých teorií Podklady k přednášce Prof. PhDr. František Ochrana,DrSc. CESES FSV KU

Úvodem: soudobé vědecké poznání Motto: Svět, v němž myslíme, není světem, v němž žijeme (Bachelard). Rysy soudobého vědeckého poznání: nová logika vědeckého poznání podmíněné poznání relativismus výpovědí reálný objekt a noetický objekt nemusí být totožné (viz operacionální realismus) exponenciální růst vědeckých informací diferenciace a integrace vědeckého poznání (nové vědecké objevy, týmová práce, transformace poznatků do praxe) Extenzionální a neextenzionální logiky

Systém, teorie, věda Systém Teorie Věda Věda jako: deduktivně axiomatický systém induktivně (z empirie) odvozený systém

Deduktivně axiomatický systém Teorie (T) Hypotézy (H N ) H 1 H 2 H 3 Observační věty (O N ) O 1 1 O 2 1 O 3 1 O 1 2 … O 1 3 ……O 3 3 T

Pravidla definování deduktivně axiomatického systému Tvorba „zákonů“ vědy: Axiómy Teorémy Rysy:

Deduktivně-axiomaticky budovaná teorie: vzestup a pády (1) Euklidovy (geometrické) axiómy: Diskuse: Otázka: Je možné shrnout oblast určitého poznání do nějakého relativně malého počtu principů? Je možné vybudovat teorii more geometrico?

Deduktivně-axiomaticky budovaná teorie: vzestup a pády (2) Axiomatický systém: Závěr logického pozitivismu: Argumenty logického pozitivismu:

Deduktivně-axiomaticky budovaná teorie: vzestup a pády (3) Hilbertův program Peanova axiomatizace matematiky: Gödelův důkaz

„Dát se na indukci?“

Induktivně odvozený teoretický systém Teorie (T) Hypotézy (H N ) H 1 H 2 H 3 Observační věty (O N ) O 1 1 O 2 1 O 3 1 O 1 2 … O 1 3 ……O 3 3 T

Indukce Postup: Pozorování (popis a klasifikace dle klasifikačních a komparativních vět) Zobecnění Tvorba hypotéz (hypotéza jako domněnka určená k verifikaci nebo falsifikaci) Shrnutí hypotéz do teorie

Induktivně budovaná teorie: vzestup a pády

Deduktivně induktivně odvozený teoretický systém Teorie (T) Hypotézy (H N ) H 1 H 2 H 3 Observační věty (O N ) O 1 1 O 2 1 O 3 1 O 1 2 … O 1 3 ……O 3 3 T

Konstituování teorie podle principu falzifikace. Koroborace Hypotéza Atribut hypotézy: empirický obsah Rozdělení bázových výroků T1T1 T2T2 T 1 …….množina výroků shodných s teorií T 2 …….množina výroků neshodných s teorií T 1,T 2 …disjunkční množiny bázových výroků

Obvyklá dichotomie v sociálních vědách (Brian Fay, Atomismus holismus Příčina význam Relativismus objektivismus Vyprávěné příběhy žité příběhy Subjektivita objektivita Moje doplnění: Nomologismus historismus Konstruktivismus Ne-konstruktivismus Extenzionální logika neextenzionální logiky