Střední zdravotnická škola, Národní svobody 420 397 11 Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/34.0580 Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Péče o seniora trpícího depresí
Advertisements

Projekt Fakultní nemocnice u sv
Péče o pacienty s chronickým onemocněním. Dispenzarizace.
Etická hlediska péče o staré občany
Zákon o sociálních službách
Koncepce zdravotní péče o bezdomovce
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Komunikace ve zdravotnictví – potřeba kontaktní sestry Konference nadačního fondu Porozumění Mgr. Alena Šmídová.
Poruchy oběhu krve a mízy
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_BERGMANNOVA_10.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_BERGMANNOVA_12.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_BERGMANNOVA_15.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_KOUTENSKA_13.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Koncepce péče o staré občany
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_BERGMANNOVA_3.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_HRUBA_15.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
-poruchy metabolismu cukrů
► Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_HRUBA.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_HRUBA.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
- poruchy metabolismu tuků a bílkovin
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_HRUBA.
- definice, charakteristika, průběh
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Nádory -klasifikace, třídění.
Praktické tipy pro budování interdisciplinárního týmu (nejen) v hospici Ladislav Kabelka DLBsH Rajhrad Subkatedra paliativní medicíny XII.BDPM, BVV
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Základy psychologie a psychopatologie VZ kombinované
INVALIDITA JAKO SOCIÁLNÍ UDÁLOST
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
PORADENSKÁ PSYCHOLOGIE JAKO ODBORNÁ A PROFESNÍ ČINNOST:
Zdraví a jeho determinanty Mgr. Aleš Peřina, Ph. D. Ústav ochrany a podpory zdraví LF MU Kamenice 5, Brno.
Domov důchodců Dubí, příspěvková organizace Na Výšině 494 a Ruská 130.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblastVzdělávání pro zdravý PředmětZdravověda Tematický.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ludmila Jakubcová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Odlehčovací služby. terénní, ambulantní nebo pobytové služby poskytované osobám, které mají sníženou soběstačnost z důvodu věku, chronického onemocnění.
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
Psychosomatika a její souvislost s fyziologií zátěže
Paliativní péče v pobytových zařízeních sociálních služeb
Vypracoval: Mgr. Michal Vičar 4. A, 2006
Spolupráce zdravotníků a sociálních pracovníků; možnosti následné péče
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Mgr. Jana Drexlerová Mamma HELP
Vypracoval: Mgr. Michal Vičar 4. A, 2006
Neurotické poruchy, poruchy vyvolané stresem
Transkript prezentace:

Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA _17 Tematická oblast:Psychologie Cílová skupinažáci školy Téma:Psychologie nemoci Anotace: Seznámení studentů s prožíváním a chováním v průběhu nemoci, psychologickou péčí o hospitalizované pacienty, hospitalizmem Autor:Mgr. Eva Jirochová Datum vytvoření:

 Při ošetřování je třeba nemocného chápat HOLISTICKY (bio-psycho-sociální model člověka)  Důležité – zdravotník musí umět naslouchat a komunikovat + odborné znalosti  Rozvoj techniky ve zdravotnictví = DEHUMANIZACE

 Zdraví je perfektní tělesný, duševní i sociální stav bez nemocí a obtíží (dle WHO)  Málokdy je tento stav naplněn, většina lidí má drobné zdravotní potíže a přesto se cítí zdrávi  Zdraví lidé často podceňují nutnost o své zdraví pečovat („Zdraví lidé mají spoustu přání, nemocní jen jedno“)  Nemoc je porucha zdraví

 Nemoc mění obvyklý způsob života a individuálně dochází k adaptaci na nemoc  Nemoc - akutní, chronická, cyklická, nevyléčitelná, chirurgické výkony,zdravotní postižení a omezení hybnosti, postižení či ztráta smyslu  Nemoc je považována za náročnou životní situaci

 Rozdíl mezi akutní a chronickou nemocí  Prognóza nemoci  Nepříznivě působí bolest, strach, úzkost a bezmocnost  Někdy se nemocný dostává do nadlimitní zátěže a nastává DISTRES  Boj s distresem se nazývá COPING (umět si poradit, vypořádat se)

 Někteří nemocní zvládají onemocnění, hledají řešení…  Zvládání emocí v situacích neovlivnitelných (př. amputace DK):  A) pozitivní zvládání – RHB, relaxace…  B) nevhodné strategie – alkohol, drogy, suicidum…

 Nemocnice přináší jiné, neznámé prostředí  Pacient přichází s obavami, úzkostný  Pacient se setkává s novými lidmi, je mu udíleno mnoho příkazů a zákazů, musí sepřizpůsobit chodu oddělení  Mnohdy se neorientuje, nerozumí příkazům, sdílí pokoj s cizími lidmi, oddělen od rodiny, chybí mu zájmy, nemůže situaci ovlivnit

 Depersonalizace  Neosobní jednání  Rozhovory (není mu nasloucháno, ale neustále je dotazován)  Potřeby  Aktivita (dobrý pacient je „pasivní“)  Bolest  Informovanost  Sebekontrola (pokud člověk nemá možnost řídit běh dění, je to pro něho velice těžká situace – distres)  Sociální izolace  Zúžen okruh zájmů

 1. Umění naslouchat nemocnému = aktivní naslouchání + umožnit vyjádřit potíže + empatie  2. Umění navazovat kontakt a komunikace  3. Odborné znalosti

 A) adaptace bez větších problémů – omezení bere pacient jako přechodné a dočasné  B) zdánlivé přizpůsobení se – narušuje pravidla  C) otevřené protesty – kritizuje, stěžuje si, „obtížný pacient“  D) rezignace – pacient v roli nemocného, regrese, závislost

 1. PATERNALISTICKÝ = tradiční, orientovaný na nemoc a lékaře, pacient „dítě“ X lékař „otec“  2. PARTNERSKÝ - důraz na osobní kontakt, nemocný je partnerem lékaře, průběžné a adekvátní informování P, holistický přístup, zájem o prožívání nemoci

 = soubor změn chování, ke kterým dochází v důsledku špatného přizpůsobení se delší hospitalizaci (ústavy, léčebny)  Nejčastěji se vyskytuje u dětí, u kterých je pak poškozen vývoj, někdy nenapravitelně  Příčina hospitalismu a poškození vývoje u dětí = deprivace v oblasti emoční, senzorické, intelektové

 Hospitalismus se vyskytuje i u starších lidí – LDN, domovy důchodců  Není-li nemocný stimulován, aktivizován stává se závislým, pasivním a pohodlným

 KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Psychologie nemoci. Praha: Grada, 2002, ISBN