Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA _17 Tematická oblast:Psychologie Cílová skupinažáci školy Téma:Psychologie nemoci Anotace: Seznámení studentů s prožíváním a chováním v průběhu nemoci, psychologickou péčí o hospitalizované pacienty, hospitalizmem Autor:Mgr. Eva Jirochová Datum vytvoření:
Při ošetřování je třeba nemocného chápat HOLISTICKY (bio-psycho-sociální model člověka) Důležité – zdravotník musí umět naslouchat a komunikovat + odborné znalosti Rozvoj techniky ve zdravotnictví = DEHUMANIZACE
Zdraví je perfektní tělesný, duševní i sociální stav bez nemocí a obtíží (dle WHO) Málokdy je tento stav naplněn, většina lidí má drobné zdravotní potíže a přesto se cítí zdrávi Zdraví lidé často podceňují nutnost o své zdraví pečovat („Zdraví lidé mají spoustu přání, nemocní jen jedno“) Nemoc je porucha zdraví
Nemoc mění obvyklý způsob života a individuálně dochází k adaptaci na nemoc Nemoc - akutní, chronická, cyklická, nevyléčitelná, chirurgické výkony,zdravotní postižení a omezení hybnosti, postižení či ztráta smyslu Nemoc je považována za náročnou životní situaci
Rozdíl mezi akutní a chronickou nemocí Prognóza nemoci Nepříznivě působí bolest, strach, úzkost a bezmocnost Někdy se nemocný dostává do nadlimitní zátěže a nastává DISTRES Boj s distresem se nazývá COPING (umět si poradit, vypořádat se)
Někteří nemocní zvládají onemocnění, hledají řešení… Zvládání emocí v situacích neovlivnitelných (př. amputace DK): A) pozitivní zvládání – RHB, relaxace… B) nevhodné strategie – alkohol, drogy, suicidum…
Nemocnice přináší jiné, neznámé prostředí Pacient přichází s obavami, úzkostný Pacient se setkává s novými lidmi, je mu udíleno mnoho příkazů a zákazů, musí sepřizpůsobit chodu oddělení Mnohdy se neorientuje, nerozumí příkazům, sdílí pokoj s cizími lidmi, oddělen od rodiny, chybí mu zájmy, nemůže situaci ovlivnit
Depersonalizace Neosobní jednání Rozhovory (není mu nasloucháno, ale neustále je dotazován) Potřeby Aktivita (dobrý pacient je „pasivní“) Bolest Informovanost Sebekontrola (pokud člověk nemá možnost řídit běh dění, je to pro něho velice těžká situace – distres) Sociální izolace Zúžen okruh zájmů
1. Umění naslouchat nemocnému = aktivní naslouchání + umožnit vyjádřit potíže + empatie 2. Umění navazovat kontakt a komunikace 3. Odborné znalosti
A) adaptace bez větších problémů – omezení bere pacient jako přechodné a dočasné B) zdánlivé přizpůsobení se – narušuje pravidla C) otevřené protesty – kritizuje, stěžuje si, „obtížný pacient“ D) rezignace – pacient v roli nemocného, regrese, závislost
1. PATERNALISTICKÝ = tradiční, orientovaný na nemoc a lékaře, pacient „dítě“ X lékař „otec“ 2. PARTNERSKÝ - důraz na osobní kontakt, nemocný je partnerem lékaře, průběžné a adekvátní informování P, holistický přístup, zájem o prožívání nemoci
= soubor změn chování, ke kterým dochází v důsledku špatného přizpůsobení se delší hospitalizaci (ústavy, léčebny) Nejčastěji se vyskytuje u dětí, u kterých je pak poškozen vývoj, někdy nenapravitelně Příčina hospitalismu a poškození vývoje u dětí = deprivace v oblasti emoční, senzorické, intelektové
Hospitalismus se vyskytuje i u starších lidí – LDN, domovy důchodců Není-li nemocný stimulován, aktivizován stává se závislým, pasivním a pohodlným
KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Psychologie nemoci. Praha: Grada, 2002, ISBN