Smysly obratlovců 8. třída

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Advertisements

Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/P14/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu:Botanika –věda o rostlinách.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Dravci a Sovy Přírodopis 6.třída
Hospodářsky významní živočichové – přírodopis 7. třída
Smyslová soustava člověka
Organismy doprovázející člověka část 1. Mikroorganismy 7. ročník
Louka x pole 7. třída Mgr. Zuzana Holemá-Skřivánková ZŠ, Liberec, Na Výběžku 118, p. o. vytvořeno: září 2012 EU – peníze školám CZ.1.07/1.4.00/
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Složení zemské kůry - mineralogie
Tematická oblast: biologie člověka s rozsahem pro ZŠ
GEOMORFOLOGIE ČESKÉ REPUBLIKY 9. třída Mgr. Jakub Karásek
Tematická oblast: biologie člověka s rozsahem pro ZŠ
Ryby autor: David Hainall.
Vznik živých organismů – přehled teorií Přírodopis 9 Mgr. Zuzana Holemá-Skřivánková ZŠ, Liberec, Na Výběžku 118, p. o. vytvořeno: říjen 2012 EU – peníze.
POHYBY MOŘSKÉ VODY 6. třída Mgr. Jakub Karásek
Střední odborné učiliště zemědělské a služeb, Dačice, nám. Republiky 86 Název projektu: Zvýšení kvality profesní přípravy žáků SOU Dačice Registrační číslo.
Mgr. Zuzana Holemá Skřivánková ZŠ, Liberec, Na Výběžku 118, p. o.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Parazité člověka Přírodopis 7. třída
Hned si to vyzkoušíme na několika zástupcích hmyzu:
STŘEDNÍ EVROPA 8. třída Mgr. Jakub Karásek
ŠUMAVSKÁ SUBPROVINCIE
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Chuťové ústrojí - umožňuje vnímat látky rozpuštěné ve slinách nebo vodě - chuťové receptory jsou umístěny v chuťových pohárcích na papilách na povrchu.
Smysly obratlovců 8. třída
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Geologické děje , vyvřelé horniny přírodopis 9. třída
ZEMĚTŘESENÍ A SOPEČNÁ ČINNOST
Přírodopis 6.třída úvodní hodina
Tematická oblast: biologie člověka s rozsahem pro ZŠ
GLOBÁLNÍ PROBLÉMY SVĚTA ZNEČIŠTĚNÍ HYDROSFÉRY
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Povrch těla obratlovců přírodopis 8.třída
Povrch těla obratlovců přírodopis 8.třída
Smyslové orgány.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Geologické děje , vyvřelé horniny přírodopis 9. třída
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Vznik živých organismů – přehled teorií
Mgr. Zuzana Holemá-Skřivánková ZŠ, Liberec, Na Výběžku 118, p. o.
Mgr. Hana Hoberlová, ZŠ Rajhrad
Mgr. Zuzana Holemá-Skřivánková ZŠ, Liberec, Na Výběžku 118, p. o.
Nervová soustava a smyslové orgány
Organismy doprovázející člověka část 1. Mikroorganismy 7. tř
Ptáci lesa Přírodopis 6.třída
VY_III/2_INOVACE_111_Smyslová ústrojí
Lidské tělo - SMYSLY Prvouka 3.ročník. Lidské tělo - SMYSLY Prvouka 3.ročník.
Rychlost měření a výpočty 7. třída Mgr. Zuzana Holemá-Skřivánková ZŠ, Liberec, Na Výběžku 118, p. o. vytvořeno: 12. září 2012 EU – peníze školám CZ.1.07/1.4.00/
Rozmnožování obratlovců
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Smyslové vnímání Čich, chuť, hmat, vnímání polohy hlavy
Smyslové ústrojí 5. ročník
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Houby – opakování 8. třída
Smyslové vnímání 1.část Filip Bordovský.
Smyslová ústrojí člověka
Kapradiny 6. třída Mgr. Zuzana Holemá Skřivánková
Stavba těla živočichů Savci
MECHANORECEPTORY 2. února 2013 VY_32_INOVACE_110202
Elektronické učební materiály – II. stupeň Přírodopis 8 Autor: Mgr. Iveta Votápková Smyslová soustava Pětilístek oko
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Miloslav Cajska Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_52_INOVACE_1A_31_Smysly.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Prezentace – výklad učiva
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
NAŠE SMYSLY Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
VY_32_INOVACE_33_Pes_domaci_opakovani Přírodověda - 4. ročník
Poznávací proces Mgr. Vladimír Velešík.
RYBY Původně sladkovodní, některé druhy se dokázaly přizpůsobit životu ve slané vodě. Je to nejpočetnější třída obratlovců( druhů, u nás žije asi.
Transkript prezentace:

Smysly obratlovců 8. třída Mgr. Zuzana Holemá Skřivánková ZŠ, Liberec, Na Výběžku 118, p. o. vytvořeno: 4. 12. 2012 EU – peníze školám CZ.1.07/1.4.00/21.0089

Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Přírodopis Tematický okruh: Biologie živočichů Téma: Smysly obratlovců Anotace: Prezentace na téma smysly obratlovců, zápis na ICT tabuli

Podněty z vnějšího i z vnitřního prostředí přijímají smyslové buňky, které jsou citlivé na určité změny.

Smyslové buňky jsou základem smyslových orgánů.

Hmat = smysl pro dotyk Hmatové buňky jsou umístěny v povrchu těla (rypák prasat, ocas, chodidla, postranní čára u ryb).

Postranní čára ryb – řídí pohyb v kalné vodě.

Sluch = Smysl pro vnímání sluchových vln Spolu se statickým ústrojím vnímajícím polohu je uložen v uchu.

Člověk vnímá zvukové vlny o frekvenci 17 až 20 000 Hz. Psi, myši, netopýři až do frekvence 150 000 Hz (nad 20 000 Hz ultrazvuk).

Někteří živočichové využívají sluch při lovu kořisti, vysílají ultrazvukové vlny a zachytávají jejich odraz.

Čich Čichové buňky zachycují molekuly látek ve vzduchu, chuťové buňky při doteku.

Důležitý při lovu, rozmnožování, ohraničení teritoria.

Zrak Zrakový orgán oko zachycuje světelné podněty.

Nejlépe vyvinut u denních živočichů – někteří mají barevné vidění.

Noční živočichové mají větší oči a lepší černobílé vidění.

Teplokrevní obratlovci Citlivé buňky v kůži zaznamenávající změny teploty a citlivé buňky v oběhové soustavě, které sledují teplotu uvnitř těla Při poklesu teploty těla načechrání srsti, třes zahřátí.

Zápis: Smysly obratlovců Podněty z vnějšího i z vnitřního prostředí přijímají smyslové buňky, které jsou citlivé na určité změny. Smyslové buňky jsou základem smyslových orgánů. 1. Hmat = smysl pro dotyk Hmatové buňky jsou umístěny v povrchu těla (rypák prasat, ocas, chodidla, postranní čára u ryb – řídí pohyb v kalné vodě)

2. Sluch = Smysl pro vnímání sluchových vln Spolu se statickým ústrojím vnímajícím polohu je uložen v uchu. Člověk vnímá zvukové vlny o frekvenci 17 až 20 000 Hz. Psi, myši, netopýři až do frekvence 150 000 Hz (nad 20 000 Hz ultrazvuk). Někteří živočichové využívají sluch při lovu kořisti, vysílají ultrazvukové vlny a zachytávají jejich odraz.

3. Čich Čichové buňky zachycují molekuly látek ve vzduchu, chuťové buňky při doteku. Důležitý při lovu, rozmnožování, ohraničení teritoria. 4. Zrak Zrakový orgán oko zachycuje světelné podněty Nejlépe vyvinut u denních živočichů – někteří mají barevné vidění Noční živočichové mají větší oči a lepší černobílé vidění

Teplokrevní obratlovci Citlivé buňky v kůži zaznamenávající změny teploty a citlivé buňky v oběhové soustavě, které sledují teplotu uvnitř těla Při poklesu teploty těla načechrání srsti, třes zahřátí.

Zdroje: Galerie zvířata Marek Velechovský. Http://www.dfklub.cz [online]. 2009 [cit. 2012-12-10]. Dostupné z: http://df.2i.cz/fotos/gallery/200910/42235.jpg Senzorický receptor. Http://www.wikiskripta.eu [online]. 2009 [cit. 2012-12-10]. Dostupné z: http://www.wikiskripta.eu/images/thumb/2/20/Receptory.png/700px-Receptory.png Fotografie čumák. Http://www.photoextract.com [online]. 2011 [cit. 2012-12-10]. Dostupné z: http://st4.geg.cz/photo/289287_detail.jpg Stöbern > Bilder > Animal. Http://view.stern.de [online]. 2009 [cit. 2012-12-10]. Dostupné z: http://view-media.stern.de/de/picture/1524176/elefant-Elefanten-Pfote-Pfoten-elefantenprofil-Braun-Animal-510.jpg Jak sbalit holku. Http://blog4ever.blog.cz [online]. 2012 [cit. 2012-12-10]. Dostupné z: http://nd05.jxs.cz/299/563/05d05f9630_85749380_o2.jpg Ouklejka pruhovaná. Http://www.chytej.cz [online]. 2012 [cit. 2012-12-10]. Dostupné z: http://www.chytej.cz/foto/atlas_ryb/ouklejka_pruhovana/rozlisovaci_znaky/Ouklejka-postranni-cara.jpg Wikipedie: Otevřená encyklopedie: Fenek [online]. c2013 [citováno 10. 03. 2013]. Dostupný z WWW: <http://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=Fenek&oldid=9745347> Photocompetition > Vote čumák psa. Http://photocompetition.upclive.com [online]. 2009 [cit. 2012-12-10]. Dostupné z: http://photocompetition.upclive.com/original/535003/cumak_psa/cumak.jpg Krtkům voní podvodní svět. Http://www.enviweb.cz [online]. 2007 [cit. 2012-12-10]. Dostupné z: http://i.zpravy.cz/07/011/lncl/LVV184466_krtek3.jpg Wikipedie: Otevřená encyklopedie: Nártoun [online]. c2013 [citováno 10. 03. 2013]. Dostupný z WWW: <http://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=N%C3%A1rtoun&oldid=9889507> Zprávy > Události > Uhodnete, kterým zvířatům patří tyto oči?. Http://www.blesk.cz/ [online]. 2011 [cit. 2012-12-10]. Dostupné z: http://img.blesk.cz/img/1/normal480/1100673-img-oko.jpg Wikipedie: Otevřená encyklopedie: Červenka obecná [online]. c2013 [citováno 10. 03. 2013]. Dostupný z WWW: <http://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=%C4%8Cervenka_obecn%C3%A1&oldid=9746431> Wikipedie: Otevřená encyklopedie: Medvěd lední [online]. c2013 [citováno 10. 03. 2013]. Dostupný z WWW: <http://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=Medv%C4%9Bd_ledn%C3%AD&oldid=9889673> Wikipedie: Otevřená encyklopedie: Tučňáci [online]. c2013 [citováno 10. 03. 2013]. Dostupný z WWW: <http://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=Tu%C4%8D%C5%88%C3%A1ci&oldid=9841793> Akustika. Http://lydiamarusinova.sk [online]. 2012 [cit. 2012-12-10]. Dostupné z: http://nd01.jxs.cz/844/866/c2f81328cb_19544149_o2.jpg Wikipedie: Otevřená encyklopedie: Netopýři [online]. c2013 [citováno 10. 03. 2013]. Dostupný z WWW: <http://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=Netop%C3%BD%C5%99i&oldid=9858129>