NOVODOBÉ DĚJINY PSYCHOLOGIE

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Individuální psychologie
Advertisements

PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
Psychologické směry Psychologie.
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Psychologie Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov01 Autor Mgr.
B.F. Skinner.
„SNAHA PŘIMĚT SPOTŘEBITELE, ABY JEDNAL PROTI SVÉ VŮLI, JE ZTRÁTA ČASU.“ JEROME E. MC CARTHY Psychologické vlivy působící na jednotlivce.
Individuální psychologie (samostatná psychologická škola Alfreda Adlera významně ovlivněná psychoanalýzou)
Abraham Maslow zakladatel humanistické psychologie
PSYCHICKÉ JEVY.
BEHAVIORISMUS John Watson I.P.Pavlov C.L.Hull N.E.Miller J.Dollard
Humanistický proud v psychologii
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze š
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
Psychologie osobnosti
OB21-VVP-HUM-ZSV-MIK-L PSYCHOLOGIE, JEJÍ ODVĚTVÍ, VÝZNAM PRO ČLOVĚKA Mgr. Marie Mikulcová.
HUMANISTICKÁ PSYCHOLOGIE
Analytická psychologie
B EHAVIORISMUS Materiál není určen k jakémukoliv šíření, neobsahuje citace!
Přístupy k osobnosti Škola:
OSOBNOST.
Významní teoretici v historii psychologie
Sigmund Freud zkoumání kreativity z hlediska tvořivé osobnosti
Psychoanalýza Sigmund Freud ( ).
Psychoanalytické /Psychodynamické teorie
Humanistické a existenciální teorie v SP
Hlubinná psychologie MILANA REICHLOVÁ.
Poznámky pro výuku Předmět: PSYCHOLOGIE Autor: Mgr. Pavla Sukačová
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
PSYCHOLOGIE LIDSKÉHO VÝVOJE
26. července26. července 1875 – 6. června června1961 Byl švýcarský lékař a psychoterapeut, zakladatel analytické psychologie. Jeho přínos psychologii.
DETERMINISMUS PSYCHIKY OSOBNOSTI Různá pojetí teorie osobnosti
2. DUŠEVNÍ VÝVOJ OSOBNOSTI, PORUCHY VÝVOJE OSOBNOSTI
Behaviorismus (část II)
Teorie vzdělávání dospělých
PSYCHOLOGIE JAKO VĚDA PSYCHOLOGICKÉ TEORIE. PSYCHOLOGIE PŘEDMĚT SYSTÉM METODOLOGIE METODY PSYCHOLOGIE JAKO VĚDA POZNAT - VYSVĚTLIT - OVLIVNIT - PREDIKOVAT.
Základy sociální psychologie
Obecná a vývojová psychologie
Tereza Doležalová, V8A Gymnázium Jiřího Ortena
Psychické procesy, stavy a vlastnosti
Člověk jako osobnost (psychologie, disciplíny a směry)
PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
RISKUJ PSYCHOLOGIE.
Humanistická a existenciální psychologie
Nevědomí Souhrn duševních procesů, které probíhají mimo duševní oblast a pozornost člověka. Zapomenuté a potlačené objekty a pudy. Neuvědomovaná oblast.
Transpersonální psychologie
Úvod do psychologie Kostovčíková Petra Cumminsová: Záhady experimentální psychologie.
Co je kognitivní psychologie?
Vývojová psychologie Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Psychologie – předvědecká fáze I
Mgr. Michal Vičar.  Zrání (biologický vývoj) versus učení  Aktivita versus pasivita  Vědomý versus nevědomý vývoj  Nature vs. Nurture.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
PSYCHOLOGICKÉ SMĚRY. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
Jana Ženíšková, 3.B Behaviorismus. je psychologický směr, založený na tvrzení, že chování lze vědecky zkoumat bez odkazu na vnitřní duševní stavy druh.
Psychologie. Úvod ot. Kde se ve svém každodenním životě setkáváme s psychologií?
Psychická struktura osobnosti Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Duben 2016.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Teorie vzdělávání dospělých
Transpersonální psychologie
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Humanistická a existenciální psychologie
Pedagogická psychologie
Nevědomí.
Témata kognitivní psychologie
Dějiny psychologie současná psychologie.
Základní směry v psychologii
Dějiny psychologie 8 Neobehaviorismus.
Transkript prezentace:

NOVODOBÉ DĚJINY PSYCHOLOGIE

Hlavní psychologické směry 20. století Gestaltismus Behaviorismus Psychodynamická psychologie Existenciální a humanistická psychologie Kognitivní psychologie Transpersonální psychologie

Gestaltismus – tvarová psychologie Gestalt = tvar, útvar, konfigurace, vzorec, struktura Základní myšlenka – „Celek je více než suma částí, z nichž je složen“ =) kritika zakladatelů samostatné psychologie (Wundt & spol.), snažili se najít základní psychické elementy a složit z nich komplexní duševní jevy - Uplatnění především ve vnímání, myšlení a učení

Gestaltismus II. Duševní dění – proces strukturování a tvoření tvarů Fenomenální tvary (psychické) odpovídají konkrétním geneticky daným mozkovým strukturám (princip izomorfie) Prožívání je tak vestavěno do předem daných struktur =) hlavní výzkumná metoda je INTROSPEKCE

Vznik Gestaltismu Předchůdci – Kant, Husserl atd. Princip transpozice (př. převedení melodie do jiné tóniny) =) počitky obsahují i tvarovou kvalitu Mentální celky se dělí do dvou skupin Tvarové (obrazce, akordy, melodie, rytmy, …) Neučleněné, nediferencované (zážitky nižsích smyslů, při vysokém vzrušení, silné únavě, regresi atp.)

Berlínská škola Max Wertheimer (1880 – 1943) – princip izomorfie Vědomí není pouze slepě spárováno s korespondujícím psychofyziologickým procesem, ale je s ním spjato také esenciálními strukturálními vlastnostmi (= pohyb atomů a molekul v mozku je totožný s myšlenkami a city) Stroboskopický efekt (zdánlivý posun světelného zdroje)

Berlínská škola II. Princip proximity – strukturování a vyčleňování celků v percepčním poli se řídí předem danými principy - v nich pak myslíme Princip podobnosti – ddto Reproduktivní myšlení – slepá aplikace stejných postupů v případě podobných situací

Berlínská škola III. Wolfgang Kohler (1887 – 1967) Princip učení (případ šimpanze Sultána – po prvním pokroku se úspěšný model otiskne do mozku a lze jej úspěšně aplikovat Princip transpozice (Köhlerova kuřata a barva desky) – naučený vzorec je možno libovolně posunout

Berlínská škola IV. Karl Duncker (1903 – 1940) Zdánlivý indukovaný pohyb (měsíc a mraky, kolo auta, světelný kotouč atp.) Funkční fixace – zvláštní druh mentálního nastavení (opakované užívání předmětů podvědomě brání v užívání téhož v neobvyklých situacích – zdroj častých rodinných hádek , efekt nechtěného poškození pomocí – př. u zkoušky)

Berlínská škola V. Kurt Lewin (1890 – 1947) Teorie pole a životního prostoru (Lewinova vajíčka) Pozitivní a negativní valence (vektory) Porušením rovnováhy (ekvilibrium) vzniká tenze a ta vede k lokomoci Aplikace – teorie intrapsychického konfliktu!!! varianty +/+, +/-, -/- Aplikace – styly řízení a chování skupiny demokratický, autokratický, liberální (nejnižší efektivita) Efekt Zigarnikové – pamatování si nedokončených záležitostí

Neogestaltismus Kurt Goldstein (1878 – 1965) Holistické pojetí (řízení chování není garantováno specifickými částmi mozku, ale celkem =) funkční propojení částí) Leon Festinger ( 1919 – 1989) - Teorie funkční disonance (vliv rozporných poznatků na změny postojů i chování – př. kuřáci)

Behaviorismus Hl. americká psychologie - Introspekce je nevědecká a k lidské mysli nelze objektivními metodami proniknout („black box“) Předchůdci – ruská škola (Ivan Michailovič Sečenov - reflexní oblouk a Ivan Petrovič Pavlov – klasické podmiňování) I.P.Pavlov zavedl: Nepodmíněný podnět Nepodmíněný reflex Podmíněný podnět Podmíněný reflex

Behaviorismus II. Edward lee Thorndike (1874 – 1949) Kuřata v bludišti Koťata v boxu (Skinner) =) učení pokusem a omylem (zákon cviku a vytváření spojů podmiňováním) John Broadus Watson 1878 – 1958) výzkum chování (pojetí S-R) ustavení základních výzkumných metod v psychologii (základ psychometrie) – pozorování, experiment, slovní výpověď a výkonové testy

Neobehaviorismus většinou MIT, fyzikové atp. Základ počítačového zpracování Edward Chace Tolman (1886 – 1959) - Intervenující proměnná - R = f(S,O) =) pojetí chování S-O-R tvorba kognitivních map Latentní učení!!! Percy Williams Brightman (1882 – 1961) logika moderních věd, operacionalizace, výzkum syntaxe Popis všech proměnných umožňuje replikaci (možnost opakování daného pokusu v identických podmínkách)

Neobehaviorismus II. Clark Leonard Hull (1884 – 1952) teorie drive (puzení) - posílení je důsledkem redukce drivu =) zákon formování návyku Redukci umožňují incentivy (pobídky)- př. jídlo a pití - frustračně – agresivní hypotéza (výskyt agrese vždy předpokládá existenci frustrace; existence frustrace vždy vede k určité formě agrese)

Neobehaviorismus III. Burrhus Frederick Skinner (1904 – 1990) Respondentní a operantní chování Respondenty (podmíněné reakce) Operanty (spontánní akty chování – kočka v boxu) Skinnerův box Pozitivní a negativní posílení (odměna a trest) Operantní chování – učení, kdy mění se pravděpodobnost výskytu aktů chování na základě jejich důsledků =) vznik pověrčivého až obsedantního chování, fatalismu a tzv. naučené bezmocnosti

Psychodynamická psychologie Jde pod povrch vědomí Snaží se analyzovat podvědomé či nevědomé aktivity psychického života tzv. hlubinná psychologie Velký přínos pro terapeutickou praxi Psychoanalýza (Freud) Analytická psychologie (Jung) Individuální psychologie (Adler)

Psychoanalýza Sigmund Freud (1856 – 1939) Konstantnost psychické energie (zdrojem psychické energie jsou pudy – hl. sexuální a smrti) Psychický determinismus (každý duševní fenomén má příčinu, kterou si ale nemusíme uvědomovat) Teorie psychosexuálního vývoje (orální, anální, falická) – aplikace např. oidipovský komplex (ve falické fázi) Nemožnost vybití pudů =) neurotická onemocnění atp.

Sigmund Freud II. Nevědomí-předvědomí-vědomí Specifická funkce předvědomí (cenzura, aby to bylo přijatelné pro vědomí) Předvědomí a vědomí se řídí principem reality Nevědomí se řídí principem slasti Výzkum snů manifestní obsah snu (pamatuji si po probuzení) latentní obsah snu (zbytek – ale ovlivňuje mne)

Sigmund Freud III. Id – ego – superego Id (primitivní pudy usilující o vybití) Ego (sebezáchovná funkce, snaha vypořádat se s požadavky id i vnějšího světa) Superego – reziduum raných konfliktů, hl. ve vztahu k autoritám (svědomí a dětské ideály) Ego a id – mimo vědomí Superego – většinou ve vědomí

Ego-psychologie Anna Freudová (1895 – 1982) Základní obranné mechanismy proti pudovým mechanismům Regrese Represe Projekce (připisování)

Americká škola objektivních vztahů Margareth S. Mahlerová (1897 – 1985) Proces diferenciace vývoje dítěte (autistická, symbiotická, separace-individuace) - Provázanost s vývojem individuality

Americká škola objektivních vztahů II. Alfred Adler (1870 – 1937) - Individuální psychologie Psychologie sourozenectví (starší, mladší, nejmladší sourozenec a jedináček) Postulát komplexu méněcennosti

Analytická psychologie Carl Gustav Jung (1875 – 1961) korunní princ psychoanalýzy, pak rozkol s Freudem Nevědomí ano, ale není to smetiště zavržených pudových tendencí, vytěsněných vzpomínek a podvědomě asimilovaných zákazů Osobní nevědomí (komplexy) X kolektivní nevědomí (archtetypy) Hlavní archetypy (stínu – Jekyll&Hyde, anim/a, starý mudrc, velká matka, mandaly (konečné stadium individuace) atd.) Krize středního věku

Kulturní psychoanalýza neortodoxně navazuje na psychoanalýzu Mentální vývoj je především určen mezilidskými vztahy v dětství a širšími společenskými podmínkami a tlaky někdy také označováno jako humanistická psychologie

Karen Horneyová (1885 – 1952) Dítě se rodí nezatížené, ale do světa obtíženého problémy Chování dospělých se promítá do chování dítěte Základní úzkost – pocit osamocenosti a bezmocnosti vůči potenciálně nepřátelskému světu Bazální úzkost v dospělosti – neurotické postoje a pohyby Pohyby (k lidem, proti lidem či od lidí) Kritika Freudovy psychologie ženy a názory na výchovu dívek =) zakladatelka feministickém psychologie

Erich Pincas Fromm (1900 – 1980) Formování charakteru – podstatou je způsob, jakým se člověk vztahuje k okolnímu světu Asimilace (získávání a osvojení věcí) Socializace (vytváření vztahů k lidem i sobě samému) Typologie neproduktivních charakterů: - receptivní typ - vykořisťovatelský typ - křečkovský typ - tržní typ - nekrofilní typ 3 typy lásky – bratrská, mateřská, erotická

Existenciální a humanistická psychologie Problematika lidského bytí, jeho smyslu , svědomí, hodnot, osamělosti atp. Hlavní cíl – pochopení lidské existence v kontextu nevyhnutelné smrti Základem je svobodná volba =) studuje především prožívání Hlavní metodologie je introspekce (návaznost na fenomenologii) Existenciální (Evropa) – existence, strach ze smrti, osamělost – daseinanalýza, logoterapie Humanistická (USA) – pozitivní, altruismus, seberealizace, láska, vrcholné zážitky atp.

Existenciální psychologie Soren Abbye Kierkegaard (1813 – 1855) - Subjektivita je pravdou Martin Heidegger (1889 – 1976) Dasein (existence pobytu) Základní pojmy (existenciál, starost, spolubytí) Ludwig Binswanger (1881 – 1966) Daseinanalýza okolní svět spolusvět vlastní svět

Humanistická psychologie Abraham Harold Maslow (1908 – 1970) Pozitivní Hlavní zájem o motivaci, ale pak celostní pojetí humanistické psychologie) Maslowova pyramida potřeb (fyziologické – bezpečí – lásky, náklonnosti a sounáležitosti – uznání – seberealizace) – časem zpochybněno (př. puzení umělce) Carl Ransom Rogers (1902 – 1987) Teapeutický přístup Hlavní je vnitřní tendence subjektu k vývoji a růstu =) terapie zaměřená na člověka Základní hnací silou je snaha o sebeaktualizaci

Nedirektivní psychologie - Rogers Terapeutická Empatické porozumění Akceptace a zájem a důvěra Autentičnost a opravdovost

Kognitivní psychologie Považuje lidskou mysl za systém zpracování informací Přínos PC, UI, kódování atp. George Armitage Miller (1920 - ) – krátkodobá paměť a její kapacita Jerome Seymour Bruner (1915 - ) – kategorizace pojmů (disjunktivní a konjunktivní pojmy) Alan Mathison Thuring (1912 – 1954) – UI, Thuringův stoj (dekódování Enigmy), Thuringův test (dovede počítač myslet?) Allen Newell (1927 – 1992) počítačové metafory, heuristické programy (šachy)

Transpersonální psychologie Především v 80. a 90. letech 20 století Hlavní témata a směry - Ezoterika - Ekologie - Spirituálno Podíl psychedelického hnutí Vlna zájmu o východní duchovní a meditační systémy New Age a konce světa Centrum v Kalifornii

Psychedelické hnutí Timothy Leary (1920 – 1996) Experimenty s psychoaktivními látkami Definice „biochemických klíčů“ Rozlišení mnoha úrovní vědomí (nehybné, emocionální, senzorické, symbolické, somatické, buněčné, molekulární a mimotělní) Ralph Metzer (1935 - ) Zakladatel zelené psychologie (snaha o ovládnutí přírody je patologický produkt západní kultury)

Druhy psychedelické zkušenosti Smyslová úroveň Rekolektivně-analytická úroveň (přezkoumává osobní problémy, vztahy a cíle) Symbolická úroveň (největší význam tu mají eidetické obrazy (historické, legendární, mytické, ritualistické a archetypální obrazy) Integrální úroveň (osvícení)

Přínos transpersonální psychologie Holotropní dýchání Revize západní kultury Analýza různých stavů vědomí Holografický model

Děkuji za pozornost!