Masarykova univerzita v Brně Filozofická fakulta Ústav české literatury a knihovnictví Kabinet knihovnictví Semestrální projekt z předmětu Interakce člověk.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Projekt Podpora stáží a odborných aktivit při inovaci oblasti terciárního vzdělávání na DFJP a FEI Univerzity Pardubice CZ.1.07/2.4.00/ Odborné.
Advertisements

Bakalářská práce FFMU v Brně, Ústav české literatury a knihovnictví
VYPRACOVALA MGR. ILONA SADÍLKOVÁ SRPEN/2011 Úvod do Software VY_32_INOVACE_ICT34.10.
Paměti Karel Brambora Martin Císař.
Dana Sigmundová E-books jako zdroj odborných informací ÚK FSS MU, Ústřední knihovna FSS MU.
Úvod do umělé inteligence
8. République tchèque. Histoire.
CW – 13 LOGISTIKA Ústav technologie, mechanizace a řízení staveb Fakulta stavební VUT v Brně © Ing. Václav Rada, CSc. Leden 2012 ÚVOD – do P i CV.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze š
Kognitivní funkce 1.kurs
SVOBODA ČLOVĚKA Mgr. Michal Oblouk.
Friedrich Schelling Martin Mudruňka 7.AG.
VÝUKOVÝ MATERIÁL V RÁMCI PROJEKTU OPVK 1.5 PENÍZE STŘEDNÍM ŠKOLÁM ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:ROZVOJ VZDĚLANOSTI ČÍSLO ŠABLONY:
Autor:Jiří Gregor Předmět/vzdělávací oblast: Digitální technika Tematická oblast:Digitální technika Téma:Paměti – úvod, základní pojmy Ročník:3. Datum.
Název projektu: Šablony Špičák číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ šablona III/2 autor výukového materiálu: Mgr. Jana Jiroušová, VM vytvořen: říjen.
Zkušenosti s distančními formami výuky na Slezské univerzitě
Informatika akademický rok 2012/2013 Úvod k předmětu.
Jak řídit a vést lidi Březinová Ludmila
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUM VY_32_INOVACE_02A14 Autor Ing. Jiří Kalousek Období vytvoření duben 2014.
Návrh a realizace modulového systému dalšího vzdělávání učitelů v MSK Magdalena Chmelařová Opava 2008.
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Knihovny a jejich služby (souborné katalogy) Bc. Radmila Kouřilová.
Goniometrie a trigonometrie Anotace Klíčová slova
Internetové publikování Doc. Ing. Petr Zámostný, Ph.D. místnost: A-72a tel.: 4222, 4167 (sekretariát ústavu 111)
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 28Číslo.
Velká písmenaVY_32_INOVACE_ČJ-M 8.,9.18. Anotace: V prezentaci žáci procvičují své znalosti o psaní velkých písmen Vzdělávací oblast: Český jazyk a literatura.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Seminář HCI, ÚISK FF UK, HCI v kontextu kognitivní vědy.
Co po nás zbyde… ISSS 2005 WebArchiv digitální archiv českého webu Markéta Škodová, Národní knihovna ČR.
Jan Patočka Lukáš Hoskovec, C4B únor 2014.
VY_32_INOVACE_51_04 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
Digitální učební materiál
Lidské tělo Prvouka 3.ročník VY_32_ZAZNAM_Prv.I.3.D.03 – Lidské tělo
ROZBOR VYHLÁŠKY Č. 72/2005 SB. Prezentuje Petra Procházková a Jakub Pivarč UNIVERZITA JANA EVANGELISTY PURKYNĚ V ÚSTÍ NAD LABEM Pedagogická fakulta.
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_144_IT7 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Informační a komunikační technologie Předmět:Informatika.
Pathfinding s využitím PostGIS Prezentuje : Jan Kolář.
Bořivoj a Ludmila Přemyslovci. Bořivoj a Ludmila Přemyslovci.
Klikací mapy v GIMPu Tvorba tzv. klikacích (obrázkových) map s pomocí grafického editoru GIMP Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Jan Patočka Adam Neckář, C4A.
Jak pracuje počítač Název školy
Paměť je schopnost centrální nervové soustavy uchovávat a používat informace o předchozích zkušenostech je základem všech duševních procesů, vlastností,
Bc. Helena Selucká, Bc. Zdena Rousková SKIP Sekce služeb osobám se specifickými potřebami
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 28Číslo.
KOGNITIVNÍ VĚDA (Cognitive Sciences, Kognitive Wissenschaften) Esej v rozsahu slov v kombinaci se závěrečním ústním pohovorem, který ověří posluchačovy.
Informatika. Cíle výuky informatiky Studenti se mají seznámit se základními pojmy, problémy, postupy, výsledky a aplikacemi informatiky tak, aby je dokázali.
John von Neumannova koncepce. John von Neumann  Narozen 28. prosince 1903 Budapešť Rakousko-Uhersko  Zemřel 8. února 1957 Spojené státy americké.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 05 – Paměť a učení NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné.
Témata kognitivní psychologie
Cogito ergo sum. - Myslím, tedy jsem. René Descartes.
PSYCHOLOGIE KOMUNIKACE PRO MANAGEMENT BEZPEČNOSTNÍCH SLUŽEB TÉMA 3. ÚVOD DO KOGNITIVNÍHO MANAGEMENTU, PRINCIPY A SPECIFIKA KOMUNIKACE Operační program.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Paměť DUM_18. Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa:Mírová 218/6 Dubí III - Pozorka Název projektu KLÍČE.
SW počítače - operační systém
Oborová informační brána Musica
Operační systémy - úvod
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
1. ročník oboru Mechanik opravář motorových vozidel
Operační pamět počítače-RAM
Témata kognitivní psychologie
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Předmět: Selekční jazyky
Paměť Mgr. Vladimír Velešík.
TRADIČNÍ MODELY PAMĚTI
Témata kognitivní psychologie
1. ročník oboru Mechanik opravář motorových vozidel
Segmentace Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Libor Otáhalík. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
ZŠ Brno, Řehořova 3 S počítačem snadno a rychle Informatika 7
Témata kognitivní psychologie
Transkript prezentace:

Masarykova univerzita v Brně Filozofická fakulta Ústav české literatury a knihovnictví Kabinet knihovnictví Semestrální projekt z předmětu Interakce člověk – počítač, Zimní semestr 2009/10 Přednášející: doc. Ing. Martin Šperka Ph. D. Ludmila Bábíková, Jana Procházková

Obsah  Úvod Úvod  Člověk versus počítač Člověk versus počítač  Interakce člověka s počítačem Interakce člověka s počítačem  Atkinson-Shiffrinův model paměti Atkinson-Shiffrinův model paměti  Zapomínání Zapomínání  Uvažování a řešení problémů Uvažování a řešení problémů  Zdroje Zdroje

Úvod  Člověk a počítač Člověk a počítač  Porovnání senzorických, motorických, paměťových a kognitivních schopností.  Model lidského procesoru.  Uvažování, řešení problémů Uvažování, řešení problémů

Člověk versus počítač ČlověkPočítač Disponuje pamětí krátkodobou, senzorickou i dlouhodobou Disponuje pamětí dlouhodobou (z hlediska uložení údajů)‏ Lidské myšlení umožňuje pracovat na základě intuitivních či emocionálních rozhodnutí Pracuje pouze v binárních hodnotách (0 nebo 1), tzn. Značně omezené rozhodovací možnosti

Interakce člověka s počítačem  Důsledné rozdělení úloh v HCI

Atkinson-Shiffrinův model paměti

Zapomínání = vyhasínání nervových spojů

Uvažování a řešení problémů  Proces myšlení má za cíl vytvoření duševních hodnot, ty slouží k řešení sledovaných problematik  Uvažování je tudíž procesem a řešení problému je výsledkem, ke kterému uvažování vede

Zdroje  Filosofie, uvažování člověka a kvantová mechanika mechanika.html mechanika.html  HCI – Wikipedia  Horáková, J., Kelemen, J. (2005): Kouzlo a síla interakce, In: Kognice a umělý život V (J. Kelemen a kol., sest.). Slezská univerzita, Opava, 2005, s  Human Computer Interaction  Chcete změnit svůj život, změňte své uvažování chcete-zmenit-svuj-zivot-zmente-sve-uvazovanihttp://ideje.cz/cz/clanky/jestlize- chcete-zmenit-svuj-zivot-zmente-sve-uvazovani  Loukotová, K. (2009): Uživatelská rozhraní dialogových systémů, Knihovna plus,2009, číslo 2  Paměť  Počítač a člověk. Jaký v tom je rozdíl? Jaky-v-tom-je-rozdilhttp:// Jaky-v-tom-je-rozdil  Šperka, M. (2009): Interakcia človek – počítač, FF MU Brno