Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/34.0883 Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_32_INOVACE_TMM20160BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám   Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/   Název projektu:
Advertisements

Střední škola služeb a podnikání, Ostrava-Poruba příspěvková organizace Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
VY_32_INOVACE_PSYPS13460ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
VY_32_INOVACE_TMM21760BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1
VY_32_INOVACE_FOTF10260ŠVA Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
VY_32_INOVACE_TMM20160BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
VY_32_INOVACE_PSYM24860ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
VY_32_INOVACE_PSYM25360ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
VY_32_INOVACE_TMM21260BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
VY_32_INOVACE_31-17 Česká próza po r Ota Pavel.
VY_32_INOVACE_PSYM23260ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
2.Světová válka v próze obrázek
VY_32_INOVACE_31-18 Česká próza po r Ladislav Fuks.
VY_32_INOVACE_TMM BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
VY_32_INOVACE_PSYM24360ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
VY_32_INOVACE_TMM24260BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
VY_32_INOVACE_CJK4_2560_ZEM Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
VY_32_INOVACE_CJK4_2460_Z EM Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_ INOVACE _09_CJL_3 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
VY_32_INOVACE_PSYM23360ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze st ř edním školám Č íslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzd ě lanosti Č íslo šablony:
VY_32_INOVACE_FOTF10160ŠVA Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
VY_32_INOVACE_ČJM4_4860_ZEM
VY_32_INOVACE_SVF35860DUD Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
VY_32_INOVACE_TMM25960BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1
Lustig – Modlitba pro Kateřinu Horovitzovou Celkový rozbor textu
  český židovský spisovatel  scenárista  novinář  pedagog  publicista světového významu  autor celé řady děl s tématem holocaustu.
Arnošt Lustig – život a dílo
VY_32_INOVACE_TMM24460BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1
VY_32_INOVACE_FOTF10360ŠVA Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:
VY_32_INOVACE_TMM24060BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
VY_32_INOVACE_TMM23960BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Střední škola služeb a podnikání, Ostrava-Poruba příspěvková organizace Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:
VY_32_INOVACE_PSYM25860ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
VY_32_INOVACE_SVF34160DUD Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_ INOVACE _08_CJL_3 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
VY_32_INOVACE_PSYPS10560ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Střední škola služeb a podnikání, Ostrava-Poruba příspěvková organizace Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
VY_32_INOVACE_PSYM22660ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
VY_32_INOVACE_PSYPS11960ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo, OP VK Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk.
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 9. ročník Anotace: Ladislav Fuks životopis, romány,
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE/12/B3 AutorMgr. Karolína Kofránková Období vytvoření
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
Číslo materiáluVY_32_INOVACE_CJL_4S2N_NT_01_04 NázevArnošt Lustig Druh učebního materiáluPrezentace PowerPoint PředmětČeský jazyk a literatura Ročník4.
Michail Šolochov (1905 – 1984).
OTA PAVEL Praha Praha Obrázek
2.Světová válka v próze obrázek
VY_32_INOVACE_ČJPS2A_1860_ZEM Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Arnošt Lustig Jan Drda Ota Pavel 9. ročník.
ČESKÁ LITERATURA 2.POL.20.STOLETÍ (
VY_32_INOVACE_PSYM22760ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709.
Eliška Dlouhá Gymnázium Jiřího Ortena V8A
Arnošt Lustig „Život není to, co chceme, ale to, co máme a vydržíme.“
Název SŠ: SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu): Česká próza po roce 1945: Arnošt Lustig Tematická oblast: Česky jazyk a.
VY_32_Inovace_ Arnošt Lustig Český jazyk 9. ročník
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_15 Název Arnošt Lustig Téma hodiny Autoři druhé.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_14 Název Jan Drda, Jan Otčenášek Téma hodiny.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název: VY_32_INOVACE_14_ČESKÝ JAZYK
Arnošt Lustig (1926 – 2011). Arnošt Lustig (1926 – 2011)
2.Světová válka v próze obrázek
Transkript prezentace:

Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony: III/2 Datum vytvoření: Autor:Mgr. Petra Zemánková Určeno pro předmět: Český jazyk a literatura Tematická oblast:Česká literatura po roce 1945 Obor vzdělání:Masér sportovní a rekondiční (69-41-L/02) 4. ročník Název výukového materiálu: Židovská literatura – Arnošt Lustig - učební materiál s úkoly Popis využití: prezentace s využitím dataprojektoru a notebooku Čas: 20 minut VY_32_INOVACE_ČJM4_4960_ZEM

 Život není to, co chceme, ale to, co máme a vydržíme.  Čas je naštěstí i naneštěstí pro všechny lidi stejný.  Němci se musí chovat minimálně příštích let slušně, abychom se s nimi mohli bavit jako s lidskými bytostmi.  Ponížení je to nejhorší, čeho se může člověk od člověka dočkat. Ponížení, ač nejsem soudce ani moralista, pokládám téměř za rovnocenné vraždě.

 významný český prozaik, scénárista, pedagog, publicista a novinář židovského původu  během 2. sv. války byl z rasových důvodů vyloučen ze školy  byl v Terezíně a koncentračních táborech v Osvětimi a Buchenwaldu  v dubnu 1945 uprchl z transportu smrti  do konce války se schovával v Praze obr. 1

 v roce 1968 emigroval – nejdřív do Jugoslávie, pak žil v Izraeli, nakonec zakotvil v USA  učil na univerzitě ve Washingtonu  třikrát byl v užší nominaci na Nobelovu cenu za literaturu (naposled v roce 2008)  zemřel na rakovinu  všechny jeho příběhy mají společné téma – židovství, holokaust – DÉMANTY NOCI (1958), DITA SAXOVÁ (1962),MODLITBA PRO KATEŘINU HOROVITZOVOU (1964) ATD.

„Hrdiny jeho děl jsou především lidé nacházející se v mezní situaci, kteří jsou událostmi „šíleného“ dvacátého století donuceni jednat pod tlakem a často na samotné hranici svých možností, fyzických i morálních. Lustigovy příběhy nesledují pouze boj svých hrdinů o přežití, ale také za zachování „vnitřní čistoty“ uprostřed špíny a všeobecného úpadku.“ ( obr. 2 ÚKOL – SLEDUJTE A OKOMENTUJTE STEJNÉ ZNAKY NÁSLEDUJÍCÍCH TŘÍ KNIH. PAK SROVNEJTE LUSTIGOVU TVORBU S TVORBOU OSTATNÍCH SPISOVATELŮ, ZABÝVAJÍCÍCH SE ŽIDOVSKOU TEMATIKOU.

 soubor devíti povídek  hlavními postavami jsou mladí lidé, kteří si i přes hrůzy války zachovali čistou důstojnost  ukazuje nám záblesky démantů čistých srdcí v temnu noci beznaděje  zobrazuje válečné hrůzy, koncentrační tábory z pohledu nevinných a trpících lidí  zfilmováno Janem Němcem (1964)

 např. povídka BÍLÝ  o dvou postavách – Oškliváčkovi (mladý kluk žijící v Terezíně) a Bleše (Blecha je jeho nejlepší kamarádka, z důvodu nemoci leží na infekčním oddělení)  Oškliváček za ní každý den chodí – ona si s ním povídá z okna  když ji jednoho dne Oškliváček zahlédne, má fialové rty  kamarád jí chce udělat radost – ukradne králíka, aby si ho mohla pohladit  další den na ni čeká  má obrovský hlad a napadne ho, že by se mohl nasytit tak, že si uvaří králíka  chce to kvůli ní vydržet  po dlouhém čekání se dozvídá, že Blechu někam odvezli

 novela  hlavní hrdince je 18 let  je Židovka a jako jediná z rodiny přežila koncentrační tábor  po válce žije v internátě pro opuštěné židovské dívky  čeká na klidná léta, není však schopna zapomenout a navázat milostný vztah  v závěru odjíždí za prací do Švýcarska a tam spáchá sebevraždu skokem z ledovce  zfilmováno – 1967 – Antonín Moskalyk

MODLITBA PRO KATEŘINU HOROVITZOVOU (1964) „To, co se děje kolem není omluva, pánové. Nemohu se tvářit, že nevím, co dělám a co si myslím – i když je kolem tma. I tma má své stíny a světlejší místa.“

 novela  ačkoliv se kniha jmenuje podle židovské dívky, není jí v příběhu věnován velký prostor  přesto je důležitá, neboť reprezentuje ženský princip  příběh je inspirován skutečnými událostmi – v roce 1943 na Sicílii zajali skupinu židovských obchodníků pod podmínkou, že je vymění za zajaté důstojníky

 místo toho od nich získali veškerý majetek a pak je jako nepotřebné zabili  u postavy Kateřiny se nechal inspirovat osudem polské herečky, která stejně jako Kateřina vytrhne důstojníkovi před plynovou komorou zbraň, zastřelí ho a pak je sama zastřelena  v roce 1965 natočil Antonín Moskalyk stejnojmenný film obr. 3

Použitá literatura: lidi-tvari-v-tvar-krute-realite KLIMEŠ, L.: Slovník cizích slov. Praha SLANAŘ, O. A KOL.: Obsahy a rozbory děl (k LITERATUŘE – přehledu SŠ učiva). Třebíč Obrázky [cit ] obr _cropped.jpg obr obr pozadí -