DIGITÁLNÍ VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVANÝ V RÁMCI PROJEKTU „EU PENÍZE ŠKOLÁM“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace Šablona:III/2 Sada:VY_32_INOVACE_ČjL.1.49 Vytvořeno: Ověřeno: Třída:1. VE
FRANCOUZSKÝ LITERÁRNÍ KLASICISMUS MOLIÉRE: LAKOMEC Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace. Předmět:Český jazyk a literatura Ročník:1. Autor:Mgr. Martina Sedlářová Časový rozsah:1 vyučovací hodina Pomůcky:žádné Klíčová slova: klasicistní komedie, Plautus, Ariosto, Larivey, Palais Royal, H.de Balzac, Evženie Grandetová, Anotace: Žák se z prezentace dozví o Moliérově hře Lakomec, autorském záměru, kompozici a stylu, okolnostech vzniku této komedie. V závěru prezentace se nachází test pro zopakování látky formou otevřených otázek.
FRANCOUZSKÝ LITERÁRNÍ KLASICISMUS Moliére - Lakomec
LAKOMEC ( 1668) klasicistní charakterová komedie satirickým výsměchem pranýřuje náruživou závislost na mamonu 5 jednání Inspirace Plautovou Komedií o hrnci hl. postavou je lakomec Harpagon – typ bohatého lichváře, chorobně závislého na penězích, schopného pro ně obětovat všechno, i štěstí svých dětí a vlastní důstojnost
ztráta peněz = tragédie, ztráta smyslu života, skoro šílenství a nenávist vůči všem jeho lakota poznamenává život v jeho domě přestože je bohatý (jmění rozmnožuje hlavně lichvou), krutě omezuje své děti a vykořisťuje i služebnictvo sám by si však rád svým majetkem získal i příjemné požitky ačkoliv je mu už šedesát, chce se oženit s mladičkou Marianou, i když ví, že ji miluje jeho syn Kleantes, kterého chce oženit s bohatou vdovou
dceru Elišku zamýšlí provdat bez věna za stárnoucího boháče Anselma Eliška má ovšem ráda Valéra, který je u Harpagona správcem a vlichocuje se do jeho přízně nejen tím, že zde slouží bez nároků na mzdu, ale že mu naoko bezcharakterně podlézá proměnu Harpagonova postoje způsobuje až ztráta zlatých dukátů, za níž vězí ovšem intrika Kleantova sluhy Čipery (La Fléche)
výměnou za ně se Harpagon vzdává rád nároků na Marianu, a když se pak ještě ukáže, že Mariana a Valér jsou vlastně Anselmovými dětmi, nenamítá nic ani proti jejich svatbě s Kleantem a Eliškou Kompozice, styl: Hra se vyznačuje dobrou komediální technikou nejen v hlavní zápletce, ale zejména v dialozích (zvl. Harpagona s dohazovačkou Frosinou) dodržuje jednotu místa, času a děje, je však psána v próze, což klasicistnímu vkusu už odporovalo.
motiv převzal Molière z Plautovy Komedie o hrnci, jejíž hrdina Enclio je ovšem zprvu chudý člověk, který své jmění získá náhodou, vedle tohoto hl. pramene jsou zde odkazy k L. Ariostovi (Nastrčení, 1509) a P. Lariveyovi (Duchové, 1579). L. měl premiéru v Palais Royal a Molière si v něm zahrál Harpagona hra se však nesetkala s výrazným úspěchem, ten se dostavil mnohem později. Námět začal být vnímán jako aktuální v 19. stol., např. Harpagonovu podobnost s otcem Grandetem v Balzakově románu Evženie Grandetová (1833).
Autorův záměr: Do středu komedie postavil Molière prototyp člověka, který propadl vášnivému vztahu k hromadění majetku. Jeho lakota ho vyčleňuje z mezilidských vztahů v rodině i mimo ni. Z protikladu nelítostného, odosobnělého lichváře a vilného starce těží autor paradox, jenž se odráží i v rozporu Harpagonova bohatství a ubohé životní úrovně v jeho domě.
Ukázka ze hry: Valér: „Ničím si člověka tak nekoupíte, jako když se před ním děláte, že máte navlas takové sklony jako on, jako když si s ním notujete, podkuřujete jeho nejhorším stránkám a můžete se utleskat, ať dělá co dělá. A žádný strach, že přestřelíte. Čím okatěji, tím líp... Trochu při tomhle řemesle trpí poctivost, ale když člověk na lidech něco chce, musí se jim přizpůsobit. A když na ně nic jiného neplatí, není to naše vina, že jim podlézáme, ale jejich, že si toho žádají.“
OPAKOVÁNÍ
Kým byl Moliére inspirován při vzniku své hry Lakomec? Plautovou Komedií o hrnci. Jak se jmenuje hlavní postava? Harpagon. Charakterizujte hlavní postavu. Typ bohatého lichváře, chorobně závislého na penězích, schopného pro ně obětovat všechno.
Co pro něho znamená ztráta peněz? tragédii ztratí smysl života skoro zešílí a nenávidí všechny lidi Co ve hře odporovalo klasicistnímu vkusu? Komedie byla psána prózou.
POUŽITÉ ZDROJE žádné
KONEC Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora. Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Veškerá vlastní díla autora (fotografie, videa) lze bezplatně dále používat i šířit při uvedení autorova jména. Navazující prezentace: VY_32_INOVACE_ ČjL.1.50 – Jean de la Fontaine