KBT DISOCIATIVNÍCH PORUCH Kazuistické sdělení

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PLAYBOY Kalendar 2007.
Advertisements

Miroslava Demjanová Alice Hečková
Psychosomatické obtíže u dětí a adolescentů
Fyzioterapie u SMA zásady cvičení osob s SMA poznatky z praxe
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
*Zdroj: Průzkum spotřebitelů Komise EU, ukazatel GfK. Ekonomická očekávání v Evropě Březen.
Kleine – Levinův syndrom
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAM_KC_3_04.
Násobíme . 4 = = . 4 = = . 4 = = . 2 = 9 .
Pohybová aktivita všedního dne K. Barták Ústav tělovýchovného lékařství LF a FN, Hradec Králové.
Vizualizace projektu větrného parku Stříbro porovnání variant 13 VTE a menšího parku.
Fetální období.
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
Liga vozíčkářů Žijte podle svých představ, podpoříme vás.
Dělení se zbytkem 5 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
TOKOLÝZA a předčasný porod
Změna kvality života u žen s diagnostikovaným karcinomem prsu
Pozornost - koncentrace pozornosti
HRAVĚ ŽIJ ZDRAVĚ Metodika kurzů snižování nadváhy adolescenty
Název materiálu: OPAKOVÁNÍ 1.POLOLETÍ - OTÁZKY
AUTOŘI: BARBORA MIKULOVÁ LUCIE KMENTOVÁ 4.A
Neurotické poruchy, poruchy vyvolané stresem a poruchy přizpůsobení
Zásady pozorování a vyjednávání Soustředění – zaznamenat (podívat se) – udržet (zobrazit) v povědomí – představit si – (opakovat, pokud se nezdaří /doma/)
Název materiálu: OPAKOVÁNÍ 1.POLOLETÍ - OTÁZKY
MUDr. Radkin Honzák, CSc. Psychiatrická katedra IPVZ
KOMUNIKACE SE SENIORY Olga Bürgerová.
Stres Vypracovala:Terezie Stránská
studijní materiál HS ČR Krušné hory, okrsek Bouřňák MUDr. Machold Petr
FYZIOLOGICKÁ OBDOBÍ ŽENY
Poruchy příjmu potravy
Opakování - vývoj jedince
KBT z pohledu integrativního psychoterapeuta
PŘIROZENÁ ANTIKONCEPCE
Interrupce jako trauma
Název projektu: Rozvoj vzdělanosti
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE _2211_VO8 KONFLIKT A STRES © Mgr. Jana Báčová, 2012Masarykova základní škola Zásada, okres Jablonec nad Nisou.
Sexuální poruchy Olga Bürgerová.
Domácí násilí v praktické rovině
Regulace úzkosti ve sportu
Regulace úzkosti ve sportu
dolní cesty dýchací průdušnice (trachea) průdušky (bronchy)
Zkušenosti s ambulantním podáním radiojodu 131I v léčbě hypertyreózy
Stres Petr Machala. anglicky stress = napětí, namáhání, tlak jedinec je vystaven mimořádným podmínkám následné obranné reakce mají za cíl zachování vnitřní.
Deprese Diagnostika a léčba
Veronika Řeháková C3B, PSY Datum vypracování:
Potřeba spánku a odpočinku
KBT úzkostných poruch MUDr.Jiřina Kosová Psychiatrické centrum Praha
ALKOHOLISMUS Nicol Schmidová, Iva Adámková V7A.
Seminář Trauma.
Internalizované poruchy chování
Neurotické poruchy, poruchy vyvolané stresem
Stres a reakce na jeho závažný stav
Stres Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum: 1. října 2012.
Craving a emoce při léčbě návykových poruch Jana Richterová 4.ročník.
Porod feny Březost feny = 63 dnů (58 – 70) Příznaky blížícího se porodu: v posledním týdnuv posledním týdnu –Zvětšování a otok vulvy –Hojnější výtok (malé.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Vendulka Kudlíková. Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
STRES. POJEM STRES anglicky stress = napětí, zátěž, tlak, tíha, namáhání stav nadměrného zatížení či ohrožení reakce organismu na fyzickou nebo psychickou.
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
Psychosomatika a její souvislost s fyziologií zátěže
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Charakteristiky vybraných nemocí
Vyrovnávání se stresem
Neurotické poruchy, poruchy vyvolané stresem
Stres a jeho zvládání.
Panická porucha.
Eva Smejkalová Klinická psychologie II.
Rod Clostridium MUDr.Anna Marešová.
Transkript prezentace:

KBT DISOCIATIVNÍCH PORUCH Kazuistické sdělení MUDr. Katarína Adamcová Psychiatrické centrum Praha

Disociativní poruchy poruchy spojené s neřešitelnými problémy, traumatickými událostmi nebo narušenými interpersonálními vztahy neobvyklé nebo dramaticky vypadající tělesné příznaky: - poruchy motoriky - křeče - poruchy citlivosti - poruchy senzorické časová souvislost se stresující událostí

Problémy v léčbě obranný psychický mechanizmus stigmatizace a autostigmatizace somatického vysvětlení – přijatelnější nespolupráce - nedostatečná edukace - přenos a protipřenos - stav disociace - obava z řešení problému

Kazuistika – anamnéza 49 let, žena, hospitalizována v PCP 8 týdnů pro disociativní křeče RA nevýznamná, OA, GA: APPE během 2. těhotenství, 10 let chronické bolesti hlavy, 2 porody, 1 UPT SA: vdaná 28 let, SŠ, OSVČ traumatické události: - od 6 let trestání otcem - nevěra manžela - APPE během 2. těhotenství - UPT v 34 letech - konflikty s tchyní, tchánem - dluhy a zkrachování v podnikání - úmrtí otce na ca pankreasu

Psychiatrická anamnéza 14 let trvající disociativní křeče, opakované hosp. na neurologii, negativní nálezy vč. MRI a videomonitorace AP: úzkostně-depresivní porucha 1994 – 1. příznaky, měnící se symptomatika: - třes končetin a břicha, stahy břišních svalů - úzkostné tělesné příznaky (alkohol, BZD) – 1998–2000 - citlivost na dotek, „poskakování nohou“, stahy břicha - ↑ doby záchvatů: 15–45 min, ↑ frekvence 1–5x denně - rozšíření křečí do celého těla, včetně obličeje, očních svalů; opistotonus

Popis záchvatu + úleva po záchvatu – vytřepání se MYŠLENKY: Dostanu záchvat, bude to trapný. Jsme kripl, jsme k ničemu. Jsem mrzák. Potřebuji se vytřepat, aby se mi ulevilo. Musím se zbavit minulosti, vymazat ji. EMOCE: Úzkost, smutek, sebelítost SPOUŠTĚČ: psychická/fyzická námaha, vzpomínky na minulost, hádka, práce na počítači… TĚLESNÉ PŘÍZNAKY: mdloby, napětí ve svalech, křeč do levé ruky (prostředníček-ukazovák), cukání, skákání ruky, kroucení, křeč do levé nohy a skákání nohy, křeč v obličeji a na krku, pocit dušení, zrychlené dýchání, lapání po vzduchu, zatnutí zubů, šilhání, natažení celého těla do luku DŮSLEDKY: + úleva po záchvatu – vytřepání se úlevy od manžela, nemusí do práce upevnění vztahu s manželem, ↑péče „ochrana“ ze strany dětí - vyčerpání, únava po záchvatu neschopnost dělat běžnou činnost 2-3 dni nejezdí na dovolenou, neřídí auto absence intimního života s manželem snížené sebevědomí CHOVÁNÍ: odchází od lidí, nechá se opečovávat manželem (podkládání hlavy a nohou, masáž hrudníku), po záchvatu zůstává v posteli, pláče. 2–3 dny neschopna pracovat, převážně v posteli

KBT vedení I. vstupní pohovor, koncepce problému cíl terapie: naučit se zvládnout záchvat křečů bez pomoci okolí identifikace traumatizujících událostí v životě, životopis edukace, edukační brožurka???, normalizace disociací identifikace spouštěčů bludný kruh disociativního záchvatu - spouštěč - myšlenky - emoce - tělesné reakce - chování důsledky

KBT vedení II. práce se záchvatem: - nácvik břišního dýchání - progresivní svalová relaxace - interoceptivní expozice (hyperventilační záchvat) aerobní cvičení, (rehabilitace) práce s traumatem: - popis traumatu + opakovaná expozice - terapeutický dopis behaviorální experimenty a změna chování katastrofický scénář kognitivní restrukturalizace

KBT vedení III. řešení problémů: - finanční situace a stěhování - problémy v manželství práce s dysfunkčními schématy: - jádrové přesvědčení „jsem neschopná“ záznamy aktivit + plánování času

Co se podařilo… Snížení frekvence záchvatů (1–5x denně → 1–2x týdně) Zkrácení doby záchvatů (15–45 min → 5–10 min) Náhled přes edukaci Nácvik bráničního dýchání, zlepšení kondice, cvičení Zpracování traumatických zážitků Zmírnění depresivních příznaků, mírné zmírnění úzkostných příznaků (škály: BDI: 25- 27- 18- 13- 18- 20- 16 BAI: 35- 30- 29- 26- 25- 31- 31)

Co jsme nestihli… rozpoznat a zastavit prodromy záchvatu (zkrácení doby na 5–10 minut!!!) zkrácení záchvatu bez pomoci terapeuta dopis otci trauma „UPT“ dokončení práce s dysfunkčními schématy