Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
Advertisements

Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření: Číslo DUM: VY_32_INOVACE_01_FY_B Ročník: I. Fyzika Vzdělávací oblast: Přírodovědné vzdělávání.
OPTIKA ZDROJE ELEKTROMAGNETICKÉHOZÁŘENÍ
=NAUKA O SVĚTLE A JEHO VLASTNOSTECH
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
Vlnění © Petr Špína 2011 VY_32_INOVACE_B2 - 15
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
VLNĚNÍ V IZOTROPNÍM PROSTŘEDÍ
O základních principech
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
Odraz a lom na rovinném rozhraní Změna fáze a vlnové délky na rozhraní
Světelné jevy a jejich využití
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření: Číslo DUM: VY_32_INOVACE_11_FY_B Ročník: I. Fyzika Vzdělávací oblast: Přírodovědné vzdělávání.
OPTIKA.
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
OPTIKA II.
Paprsková optika Světlo jako elektromagnetické vlnění
Digitální učební materiál
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_601_F7 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Předmět: Fyzika Ročník: 7.
Optika.
Světlo.
Paprsková optika hanah.
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření: Číslo DUM: VY_32_INOVACE_20_FY_B Ročník: I. Fyzika Vzdělávací oblast: Přírodovědné vzdělávání.
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření: Číslo DUM: VY_32_INOVACE_19_FY_A Ročník: I. Fyzika Vzdělávací oblast: Přírodovědné vzdělávání.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_195_Světlo a jeho šíření AUTOR: Ing. Gavlas Miroslav ROČNÍK,
Vypracoval: Karel Koudela
SVĚTELNÉ JEVY – ŠÍŘENÍ SVĚTLA
Optika je věda, která zkoumá zákonitosti světelných
Polarizace světla Světlo – elektromagnetické vlnění.
38. Optika – úvod a geometrická optika I
Odraz a lom na rovinném rozhraní Změna fáze a vlnové délky na rozhraní
SVĚTELNÉ JEVY ROZKLAD SVĚTLA VY_32_INOVACE_16 - ROZKLAD SVĚTLA.
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
OPTIKA 04. Šíření světla OPTICKÉ JEVY Mgr. Marie Šiková.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření: Číslo DUM: VY_32_INOVACE_06_FY_B Ročník: I. Fyzika Vzdělávací oblast: Přírodovědné vzdělávání.
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
Autor:Ing. Jiří Šťastný Předmět/vzdělávací oblast:Fyzika Tematická oblast:Optika Téma:Optická prostředí Ročník:4. Datum vytvoření:Listopad 2013 Název:VY_32_INOVACE_ FYZ.
Didaktický učební materiál pro ZŠ INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT Autor:Bc. Michaela Minaříková Vytvořeno:únor 2012 Určeno:7. ročník ZŠ.
Světlo, optické zobrazení - opakování
Světlo jako elektromagnetické vlnění
Ivča Lukšová Petra Pichová © 2009
Elektromagnetické vlnění
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV: Světelné zdroje. Šíření světla TÉMATICKÝ.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Světlo Jan Rambousek jp7nz-JMInM.
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Třída 3.B 3. hodina.
Transkript prezentace:

Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření: 1. 9. 2012 Číslo DUM: VY_32_INOVACE_01_FY_C Ročník: I. Fyzika Vzdělávací oblast: Přírodovědné vzdělávání Vzdělávací obor: Fyzika Tematický okruh: Optika Téma: Optika - úvod Metodický list/anotace: Úvodní téma do optiky si klade i odpovídá na otázku je světlo vlna nebo částice? Podstata světla jako elektromagnetická vlna a viditelná část světla pro člověka. Základní pojmy z optiky a výpočet jak dlouho putuje světlo ze Slunce na Zemi.

Optika ► Částice nebo vlna ► Podstata světla a jeho šíření ► Huygensův princip ► Optická prostředí ► Světelné zdroje ► Elektromagnetické spektrum A. ► Elektromagnetické spektrum B. ► Záznam pohybu světla Obr. 1

Částice nebo vlna Optika společně s mechanikou patří k nejstarším oborům fyziky. Optika zprostředkovává až 80 % získávaných informací. V některých situacích se světlo chová jako částice, v jiných jako vlnění nebo se nám tak pozorovaný jev lépe vysvětluje. Vlnový charakter pozorujeme u delších vlnových délek, částicový u kratších vlnových délek.  částicově / vlnová povaha světla dualita světla (částic a vlnění)   kvantová a vlnová teorie světla 875 517 elektromagnetická vlna částice - foton Světlo se chová jako vlna, která nese kvantované množství energie, ale nepřenáší hmotu. Myšlenku duality světla použil v roce 1905 Albert Einstein pro objasnění fotoelektrického jevu. Fotoelektrický jev Obr. 2

Podstata světla a jeho šíření Elektromagnetické záření o frekvencích 390 nm (1014 Hz – fialová) až 760 nm (1014 Hz – červená), které lidské oko vnímá a v mozku vyvolává vidění. Frekvence světla , ve všech prostředích, zůstává stejná. Světelný paprsek a jeho šíření Kulová vlnoplocha Jestliže bodový zdroj světla vyšle paprsky do svého okolí postupuje elektromagnetické vlnění ze zdroje všemi směry rychlostí v. Za dobu t dosáhne vzdálenosti r = vt. Všechny body, do nichž dospěje vlnění z bodového zdroje za stejnou dobu, leží na kulové ploše o poloměru r, kterou nazýváme kulová vlnoplocha. Směr šíření vlnění určuje přímka, která vychází ze zdroje vlnění kolmo na vlnoplochu a nazývá se paprsek. V blízkosti bodového zdroje vlnění se vytvářejí kulové vlnoplochy. http://library.thinkquest.org/27356/p_lenses.htm Rozruch se šíří všemi směry Ve větších vzdálenostech od zdroje je však zakřivení kulových vlnoploch tak malé, že můžeme jejich části nahradit vlnoplochami rovinnými.  Obr. 3 Způsob šíření světla v prostředí Světlo se ze světelného zdroje šíří ve vlnoplochách a proces šíření vysvětluje Huygensův princip. Zákon přímočarého šíření světla Ve stejnorodém optickém prostředí se světlo šíří přímočaře v rovnoběžných, rozbíhavých nebo sbíhavých svazcích světelných paprsků. Jestliže se tyto paprsky navzájem protínají, neovlivňují se a postupují prostředím nezávisle jeden na druhém. Princip nezávislosti chodu světelných paprsků. Obr. 4

Huygensův princip Obr. 5 Obr. 6 Každý bod, do něhož dospěla v čase t vybraná vlnoplocha se stává sám zdrojem elementárního rozruchu, který se kolem něj dále šíří ve formě elementárních vlnoploch (v homogenním prostředí kulových). Výslednou vlnoplochu v čase získáme jako vnější obálku těchto elementárních vlnoploch. Celková vlnoplocha v dalším časovém okamžiku je vnější obálka všech elementárních vlnoploch a kolmice na ni jednoznačně určuje směr šíření. Obr. 7

Optická prostředí Za optické prostředí považujeme vakuum nebo jinou látku, v které se světlo šíří beze změny, je pohlcováno nebo rozptylováno. Čiré prostředí světlo není pohlcováno rozptylováno Průhledné prostředí nedochází k rozptylu světla světlo je částečně pohlcováno při pohlcení určitých barevných je výstupem barevné světlo Průsvitné prostředí dochází k částečnému rozptylu světla světlo je částečně pohlcováno při pohlcení určitých barevných je výstupem barevné světlo Neprůhledné prostředí světlo pohlcuje nebo odráží Homogenní optické prostředí má ve všech svých místech (v celém objemu) stejné optické vlastnosti Izotropní prostředí prostředí, v kterém se světlo šíří všemi směry stejnou rychlostí (voda, sklo), má ve všech směrech stejné vlastnosti Anizotropní prostředí rychlost světla závisí na jeho směru (krystaly - křemen, islandský vápenec) Dvě optická prostředí se odlišují indexem lomu.  Index lomu n vakua je 1. Všechna jiná prostředí mají index lomu větší než 1.  Bezrozměrná fyzikální veličina popisující šíření světla, všeobecně elektromagnetického záření v látkách. Opticky hustší prostředí je to, které má větší index lomu. Prostředí s menším indexem lomu je prostředí opticky řidší. 𝑛= 𝑐 𝑣 …𝑐>𝑣 Nejvyšší známá rychlost ve vesmíru. Rychlost světla ve vakuu c = 299 792 458 m/s = 1 079 252 848,8 km/h. Wikipedie

Světelné zdroje Za světelný zdroj, s vlastním zdrojem záření, považujeme přírodní nebo vytvořené objekty, v kterých se mění různé druhy energie (vnitřní, elektrická, chemická, jaderná) na světelnou energii. vlastní – světlo přímo v tělese vzniká a šíří se z něj do okolí nevlastní – jedná se o světlo odražené přírodní – vznikající samovolně v přírodě umělé – příčinou světla je činnost člověka bodové – světelný zdroj má malou plochu vzhledem ke vzdálenosti, z které je pozorováno plošné – plocha ke vzdálenosti, z nějž je zdroj pozorován není zanedbatelný tepelné – vznikající na základě různých zdrojů tepla luminiscenční – spontánní (samovolné) záření (obvykle) pevných nebo kapalných látek Monochromatické světlo – světlo jedné vlnové délky – jednobarevné. Bílé světlo – polychromatické – složené ze všech barev viditelného spektra (fialová, modrá, zelená, žlutá, oranžová, červená).

Elektromagnetické spektrum A. 400 nm 700 nm Obr. 8 Obr. 9 0,01 nm 1 nm 100 nm 100 mm 1 cm 1 m 1 km

Elektromagnetické spektrum B. Increasing Frequency - Rostoucí frekvence 𝛾 rays – gama záření X rays – rentgenové záření UV – ultarfialové záření Visible spectrum - viditelné spektrum IR – infračervené záření Microwave – mikrovlnné záření Radio waves - rádiové vlny FM, AM Long radio waves - dlouhé rádiové vlny Increasing Wavelength - Rostoucí Vlnová délka Obr. 10 Obr. 11

Záznam pohybu světla Obr. 11 Puls světla je kratší než jeden milimetr. Každý snímek zachycuje pohyb kratší než půl milimetru. Doba průchodu lahví méně než jedna nanosekunda (jedna miliardtina sekundy … 10-9 s). Viz také článek na http://http://www.novinky.cz

Citace Obr. 1 CHAMBERS, Ephraim. File:Table of Opticks, Cyclopaedia, Volume 2.jpg - Wikimedia Commons [online]. [cit. 1. 9. 2012]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Table_of_Opticks,_Cyclopaedia,_Volume_2.jpg Obr. 2 WOLFMANKURD. Soubor:Photoelectric effect.svg – Wikipedie [online]. [cit. 1. 9. 2012]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Photoelectric_effect.svg Obr. 3, 11 Archiv autora Obr. 4 VLACHOVÁ, Magda; KÁŽA, Jindřich. Techmania - Edutorium [online]. [cit. 1. 9. 2012]. Dostupný na WWW: http://www.techmania.cz/edutorium/clanky.php?key=657 Obr. 5 HWANG, Fu-Kwun. File:Huygens Fresnel Principle.gif - Wikipedia, the free encyclopedia[online]. [cit. 1. 9. 2012]. Dostupný na WWW: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Huygens_Fresnel_Principle.gif Obr. 6 HWANG, Fu-Kwun. File:Wavelength=slitwidth.gif - Wikipedia, the free encyclopedia[online]. [cit. 18.8.2013]. Dostupný na WWW: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Wavelength%3Dslitwidth.gif Obr. 7 VLACHOVÁ, Magda; KÁŽA, Jindřich. Techmania - Edutorium [online]. [cit. 1. 9. 2012]. Dostupný na WWW: http://www.techmania.cz/edutorium/clanky.php?key=657 Obr. 8 WERNER22BRIGITTE. Duha, Canim Jezero - Volně dostupný obrázek - 142701 [online]. [cit. 1. 9. 2012]. Dostupný na WWW: http://pixabay.com/cs/duha-canim-jezero-britsk%C3%A1-kolumbie-142701/ Obr. 9 TATOUTE; PHROOD. Soubor:Spectre.svg – Wikipedie [online]. [cit. 1. 9. 2012]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Spectre.svg Obr. 10 ZEDH. File:EM spectrum.svg - Wikipedia, the free encyclopedia [online]. [cit. 1. 9. 2012]. Dostupný na WWW: http://en.wikipedia.org/wiki/File:EM_spectrum.svg Obr. 11 KF. Soubor:ElmgSpektrum.png – Wikipedie [online]. [cit. 1. 9. 2012]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:ElmgSpektrum.png

Literatura Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001-2012 [cit.  1. 9. 2012]. Dostupné z: http://en.wikipedia.org/wiki/Main_Page REICHL, Jaroslav a Martin VŠETIČKA. Encyklopedie fyziky [online]. 2006 - 2012 [cit. 1. 9. 2012]. Dostupné z: http://fyzika.jreichl.com/