III/2-2-1-18 Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/34.0794 s názvem „Výuka na.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
DYNAMIKA HMOTNÉHO BODU SHRNUTÍ 2
Advertisements

Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
4. RELATIVNOST SOUČASNOSTI
7. SKLÁDÁNÍ RYCHLOSTÍ VE STR
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o Tato prezentace.
DYNAMIKA HMOTNÉHO BODU
DYNAMIKA HMOTNÉHO BODU ZÁKON ZACHOVÁNÍ HYBNOSTI
DYNAMIKA HMOTNÉHO BODU INERCIÁLNÍ VZTAŽNÉ SOUSTAVY (IVS)
OPTIKA ZDROJE ELEKTROMAGNETICKÉHOZÁŘENÍ
DYNAMIKA HMOTNÉHO BODU 2. NEWTONŮV POHYBOVÝ ZÁKON
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Ultrafialové záření Ultrafialové záření je neviditelné elektromagnetické záření o vlnové délce 400 – 4 nm a frekvenci 1015 až 1017 Hz. Je součástí slunečního.
Fyzika atomového obalu
Elektromagnetické záření 3. část Autor: Mgr. Eliška Vokáčová Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova , únor.
Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Elektromagnetické vlnění
Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o.
OPTIKA 02. Elektromagnetické spektrum, IR a UV záření
Využití elektromagnetického záření v praxi
8. RELATIVISTICKÁ DYNAMIKA
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o Tato prezentace.
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA ZOBRAZENÍ KULOVÝMI ZRCADLY
Infračervené záření.
Elektormagnetické vlnění
registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Elektromagnetické vlny
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
DYNAMIKA HMOTNÉHO BODU SMYKOVÉ TŘENÍ
Přehled elektromagnetického záření
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Autor: Mgr. Libor Sovadina
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Fy_099_Elektrický proud v kovech_Elektrická práce, výkon
Vlastnosti elektromagnetického vlnění
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/ Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Mgr. Lada Kročková Základní škola národního.
DYNAMIKA HMOTNÉHO BODU HYBNOST - příklady
Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/ Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Mgr. Lada Kročková Základní škola národního.
III/ Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
9. VZTAH MEZI ENERGIÍ A HMOTNOSTÍ
GLOBÁLNÍ EKOLOGICKÉ PROBLÉMY Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:
Zdroje světla.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_19 Název materiáluRentgenové.
je to elektromagnetické vlnění s vlnovou délkou kratší než světlo fialové barvy nejkratší vlnové délky zasahují do oblasti rentgenového záření přirozeným.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_18 Název materiáluSpektrum.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a příroda, Fyzika.
E LEKTROMAGNETICKÉ SPEKTRUM Mgr. Kamil Kučera. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE Kód EVM: K_INOVACE_1.FY.12.
Elektromagnetické záření. Elektromagnetická vlna E – elektrické pole B – magnetické pole Rychlost světla c= m/s Neviditelné vlny, které se.
Světlo, optické zobrazení - opakování
PaedDr. Jozef Beňuška
Elektromagnetické vlnění
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA ELEKTROMAGNETICKÉ ZÁŘENÍ
Transkript prezentace:

III/ Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“. ELEKTROMAGNETICKÉ ZÁŘENÍ Mgr. Monika Bouchalová Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. 1 FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA Zpracováno 12. prosince 2012

4. 1. PŘEHLED ELEKTROMAGNETICKÉHO ZÁŘENÍ Vlnová délka charakterizuje různé druhy elektromagnetického vlnění a určuje jejich fyzikální vlastnosti. Společnou vlastností je přenos energie. Mezi jednotlivými druhy záření není ostrá hranice, přechody jsou plynulé.

4. 1. PŘEHLED ELEKTROMAGNETICKÉHO ZÁŘENÍ Obr.: 1

ELEKTROMAGNETICKÉ ZÁŘENÍ PŘÍRODNÍ ZDROJ UMĚLÝ ZDROJ rádiové záření kmitavý pohyb elektronů elektrické obvody, elektronické oscilátory infračervenékmity molekulrozžhavená vlákna světloslunce, oheňžárovky ultrafialové záření děje v elektronovém obalu atomu výboj v plynu, jiskra rentgenové záření měkké tvrdéděje v jádře atomů betatrony, cyklotrony, jaderné elektrárny gama záření reakce elementárních částic

A) RÁDIOVÉ ZÁŘENÍ má nejdelší vlnovou délku 104 – 103 m zdrojem – oscilátory používá se k přenosu rozhlasového a televizního signálu k radiokomunikaci pomocí vysílaček, k přenosu signálu mobilních telefonů rozděluje se na λ dlouhé vlny DVdo 1 km střední vlny SV do 100 m krátké vlny KV do 10 m velmi krátké vlny VKV 10 – 1 m ultra krátké vlny UHF 1 m – 10 cm mikrovlny SHF 10 cm – 1 mm mikrovlny

B) OPTICKÉ ZÁŘENÍ elektromagnetické záření s vlnovou délkou 1 mm – 1 nm uplatňují se v něm zákony optiky a)Infračervené záření (IR – Infrared Radiation) b)viditelné světlo c)Ultrafialové záření (UV - Ultraviolet Radiation)

a) Infračervené záření objeveno William Herschel zdrojem jsou všechna tělesa, která mají vyšší teplotu než okolí nevytváří zrakový vjem při pohlcování IR záření se těleso zahřívá v IR oblasti lze používat dalekohledy (pro vidění ve tmě) mikroskopy fotoaparáty se speciální optikou (v meteorologii) infračervené zářiče pro vytápění dálkové ovládání TV

b) Viditelné světlo oblast 400 nm vlnové délky elektromagnetického záření zdrojem jsou tělesa zahřátá na teplotu větší než 525 °C luminiscence – proces, kdy látka vyzařuje světlo v důsledku jiné než tepelné excitace atomů fotoluminiscence – zářivky – výbojem plynu vzniká UV, které dopadá na vnitřní plochu trubice a vyvolá vznik bílého světla bioluminiscence – světlušky elektroluminiscence – příčinou je elektrické pole katodoluminiscence – u stínítka TV obrazovky vyvolané dopadajícími elektrony lasery – monochromatické světlo

c) Ultrafialové záření objeveno Johann Wilhelm Ritter zdrojem jsou tělesa zahřátá na velmi vysokou teplotu (slunce, elektrický oblouk, rtuťové výbojky – horské slunce) okem neviditelné, poškozuje oči ničí mikroorganismy (používá se při sterilizaci) (u moře, na horách, na poušti – kde je více slunce je méně virů) na pokožce vyvolává tvorbu pigmentu - produkce vitamínu D velké dávky škodí lidskému organismu (rakovina kůže) ve vysokých vrstvách atmosféry způsobuje ionizaci kyslíku, vzniká ozonosféra obyčejné (draselné) sklo UV záření pohlcuje plexisklo částečně křemenné sklo ne

C) RENTGENOVÉ ZÁŘENÍ objeveno při studiu výbojů v plynech Willhelm Conrad Röntgen pojmenoval je paprsky X první Nobelova cena za fyziku ČEZ Obr.: 2

C) RENTGENOVÉ ZÁŘENÍ vzniká v rentgenkách (vakuová trubice s napětím 10–400 kV, elektrony emitované žhavenou katodou a urychlené potenciálovým rozdílem dopadají velkou rychlostí na anodu) Obr.: 3

C) RENTGENOVÉ ZÁŘENÍ U h – žhavicí napětí U a – anodové napětí K – katoda (žhavená) A – anoda C – vodní chladič W in, W out – přívod a odtok vody X – paprsky X Obr.: 3

má silné ionizační účinky, způsobuje luminiscenci (zviditelnění) při průchodu látkou je pohlcováno, energie záření se mění na vnitřní energii látky je pohlcováno látkami v závislosti na protonovém čísle (čím větší Z, tím více pohlceno) pohlcení závisí na tloušťce látky defektoskopie – zjišťováni trhlin nebo vzduchových bublin v odlitcích kosti pohlcují záření více než tkáně – lékařství (ve větších dávkách působí na organizmus negativně → ultrazvuk) na krystalových mřížkách dochází k jeho ohybu a následné interferenci C) RENTGENOVÉ ZÁŘENÍ

rozdělení podle vlnové délky brzdné záření (měkké) větší vlnová délka vzniká při brzdění elektronů dopadajících velkou rychlostí na povrch kovu závisí pouze na urychlovacím napětí, nezávisí na materiálu, z něhož je anoda vyrobena; spektrum je spojité charakteristické (tvrdé) souvisí se změnami energie atomů kovu získané působením dopadajících elektronů nespojité spektrum – čárové vlnové délky spektrálních čar závisí na materiálu anody C) RENTGENOVÉ ZÁŘENÍ

D) GAMA ZÁŘENÍ objeveno Paul Villard zdrojem jsou tělesa, v jejichž atomových jádrech probíhají radioaktivní přeměny doprovází vznik záření alfa nebo beta použití sterilizace nástrojů ošetřování jídla, hlavně masa a zeleniny (aby zůstaly déle čerstvé - zabíjí bakterie) při léčení rakoviny tzv. Lekselův gama nůž Hlava je upevněna v helmě, ve které jsou umístěny kobaltové zářiče, které jsou všechny zaměřeny na jedno místo, které ozáří. Díky malému záření se nepoškodí okolní tkáň, léčebné účinky má jen na místo, kam směřují všechny zářiče.

Použitá literatura Literatura LEPIL, O., KUPKA, Z. : Fyzika pro gymnázia – Optika. Praha: Prometheus, ISBN Obrázky: vlastní [1] Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: [2] [online]. [cit ]. Dostupné z: Roehre.jpg [3] Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: ray_by_Wilhelm_R%C3%B6ntgen_of_Albert_von_K%C3%B6lliker%27s_hand_-_ jpg