Výrok „Počítače by jednou mohly vážit méně než 1.5 tuny.“ (časopis Popular Mechanics, 1949)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Procesory Křemíkový čip, který řídí všechno dění v počítači
Advertisements

Mikroprocesory Intel Obr. 1.
Tato prezentace byla vytvořena
Tato prezentace byla vytvořena
13AMT Procesory I. Lecture 2 Ing. Martin Molhanec, CSc.
Mikroprocesory Procesory. Procesor je synchronní zařízení provádí operace s daty je programovatelný pomocí mikroinstrukcí je více rodin procesorů (jednočipy.
Otázky k absolutoriu HW 1 - 5
Procesory Filip Skulník.
Úvod. Základní úrovně: hardwarová (procesory, jádra) programová (procesy, vlákna) algoritmická (uf... ) Motivace: zvýšení výkonu redundance jiné cíle,
Programování v asembleru - prostředí
Systémové sběrnice PC Kateřina Pásková 4.Z1.
Informatika 1_6 6. Týden 11. A 12. hodina.
Instrukční soubor PIC16Fxxx osnova: Charakteristika instrukčního souboru Rozdělení instrukcí Časové průběhy (zpracování instrukcí)
Sběrnice I. Sběrnice v počítačích. Sběrnice I. Sběrnice v počítačích.
Procesor (CPU – Central Processing Unit)
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
PROCESOR Procesor je často charakterizován jako „mozek počítače“. Bez procesoru není počítač schopen vykonávat žádné operace. Počítá prakticky vše, co.
Procesor Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Lenka Čižmárová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Procesor.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUM VY_32_INOVACE_02A13 Autor Ing. Jiří Kalousek Období vytvoření duben 2014.
Architektura a vývoj PC 2.
PicoBlaze, MicroBlaze, PowerPC
Základy mikroprocesorové techniky
Procesor. Na trh byl uveden v 70.letech minulého století a znamenalo to průlomv konstrukci počítače. Je to jakýsi mozek počítače, vykonává všechny instrukce,které.
Paměťové obvody a vývoj mikroprocesoru
David Klíma- 1 - Opáčko Celkové schéma základní desky Co je to čipová sada IRQ DMA Slot, patice Domácí úkol: zákl. deska pro P4.
Tato prezentace byla vytvořena
= monolitický integrovaný obvod obsahující kompletní mikropočítač
Procesory. Co je procesor?  Procesor je jedna ze základních součástí počítače (laicky nazýván mozkem počítače). Probíhají v něm všechny hlavní operace.
Procesory.
Informatika / …o počítači (základní pojmy, jednoduché představy) 2006.
Gymnázium, SOŠ a VOŠ Ledeč nad Sázavou I NFORMAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ TECHNOLOGIE Ing. Jan Roubíček.
Přehled a vývoj mikroprocesorů
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Tato prezentace byla vytvořena
Procesory tvy procesory.
Začátky mikroprocesorů
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_152_IT7 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Informační a komunikační technologie Předmět:Informatika.
Marek Malík a František Černý, ME4A, 2012
Architektura počítače
Procesor.
1 Procesory „Počítače by jednou mohly vážit méně než 1.5 tuny.“ časopis Popular Mechanics, 1949.
Výrok „Vypadá to, že jsme narazili na hranici toho, čeho je možné dosáhnout s počítačovými technologiemi. Člověk by si ale měl dávat pozor na takováto.
Hardware osobních počítačů
Mikroprocesor.
Procesory a paměti Petr Janoušek Miloš Bíba Tomáš Jelínek
23/04/20151 Základní deska (1) Označována také jako mainboard, mother- board Deska plošného spoje tvořící základ celého počítače Zpravidla obsahuje: –procesor.
Procesory.
Instrukce procesoru.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_IVT_1_KOT_04_PROCESOR.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Marcel Bednařík NÁZEV: VY_32_INOVACE_09_INF_09.
Technika počítačů 3. Mikroprocesory © Milan Keršlágerhttp:// Obsah: ●
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Rozdělení počítačů. Počítače rozdělujeme podle mnoha kritérií z nichž některé dále probereme. Nejčastější rozdělení je na počítače typu :  CISC (Complex.
ZŠ Brno, Řehořova 3 S počítačem snadno a rychle Informatika 7. ročník III
Vývoj architektur mikroprocesorů Od 4 bitů k superskalárnímu RISC Vývoj architektur mikroprocesorů Od 4 bitů k superskalárnímu RISC Pavel Píša
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
ALU Aritmeticko-logická jednotka
Procesor Procesor (CPU – Central Processing Unit) je ústřední výkonnou jednotkou počítače, která čte z paměti instrukce a na jejich základě vykonává program.
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Jednočipové počítače – instrukční sada
Jednočipové počítače – základní struktura
Mikropočítač Soubor instrukcí
Hardware číslicové techniky
Centrální procesorová jednotka
1. ročník oboru Mechanik opravář motorových vozidel
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Intel Pentium (1) 32-bitová vnitřní architektura s 64-bitovou datovou sběrnicí Superskalární procesor: obsahuje více než jednu (dvě) frontu pro zřetěze-né.
Transkript prezentace:

Výrok „Počítače by jednou mohly vážit méně než 1.5 tuny.“ (časopis Popular Mechanics, 1949)

Procesory  procesor nebo celé CPU (Central Processing Unit) je křemíkový čip, který řídí všechno dění v počítači  je to mozek celého počítače  skládá se z mikroskopicky velkých tranzistorů, které svým zapínáním a vypínáním provádějí výpočty  frekvence spínání tranzistorů je obecná jednotka, která měří rychlost procesoru (v HZ)  čím vyšší frekvence, tím vyšší výkon  v dnešní době to však platí pouze už jen u architektonicky stejných procesorů, protože se procesory AMD a Intel architektonicky liší. Např. 2GHz Athlon 64 může být stejně výkonný jako 3,2GHz Pentium 4

Vývoj procesorů - zkratky  f = frekvence  D = šířka datové sběrnice  A = šířka adresové sběrnice

Vývoj procesorů  r.1971 I bitový  r bitový 5000 tranzistorů, f = 500Hz až 2Mhz, D=8b, A=16b  r bitový tranzistorů, f=5 až 10 Mhz, D=16b, A=20b  r.198? bitový tranzistorů, f=12,5 Mhz, D=16b, A=24b

Intel 4004

Intel 8080

Vývoj procesorů  r tranzistorů, f=33 Mhz, A=32b 2 modely: DX 32-bitový, navenek D=32b, uvnitř také 32b SX vnitřně 32-bitový, D=16b  r.198? tranzistorů, f=50 Mhz, A=32b, D=32b 2 modely: DX s matematickým koprocesorem SX bez matematického koprocesoru (není připojen)

Vývoj procesorů  r.1993 Pentium tranzistorů, A=32b, D=64b superskalární, 2 vyrovnávací paměti po 8kB jedna pro data, jedna pro instrukce kombinace technik CISC a RISC  pozn:všechny předchozí typy (Intel) byli čistě CISC

Architektura u sekvenční – instrukce se zpracovávají jedna po druhé (starší typy do 486) u superskalární – dokáže zpracovat několik instrukcí najednou. Lze toho docílit : »zdvojením funkčních celků (pentia ) »promyšleným návrhem mikroprocesoru (celky pracují nezávisle na sobě) –zrychlujícím prvkem je pipelining –mechanismus zpracování instrukce jako superskalární (rozložení instrukce do více fází)

CISC a RISC  jak vznikaly složité soubory instrukcí (CISC):  požadavky programátorů  požadavky z vyšších programovacích jazyků  snaha zachovat kompatibilitu (přidat nové, ale nezrušit staré)  technologické možnosti - počet tranzistorů může prudce vzrůstat

CISC a RISC  negativní důsledky nárůstu počtu instrukcí:  je třeba mít na mysli, že:  1) každá nová instrukce vyžaduje nový mikroprogram  2) pro značný počet instrukcí musí být dekodér několikaúrovňový => zpomalení  3) instrukce mají proměnlivý formát => složitý řadič  4) větší počet různých typů adresace

CISC a RISC co přinesl výzkum četnosti použití jednotlivých instrukcí?  v 50% případů se používají pouze 3 instrukce  v 75% případů se používá pouze 8 instrukcí  četnost dalších instrukcí často dosahuje zlomku promile  toto byly na konci 70-tých let hlavní impulsy pro vznik RISC  RISC (Reduced Instruction Set Computer)  Intel rozšiřoval množinu instrukcí až do i486

CISC a RISC  Pentium už bylo kombinací RISC a CISC  určit zda současný mikroprocesor je RISC nebo CISC není prakticky možné. Jedná se vždy o využití obou přístupů. Záleží na rozhodnutí výrobce či obchodní strategii kam procesor zařadí

Charakteristické znaky RISC 1. Minimální instrukční repertoár 2. Jednoduché způsoby adresace 3. Pevný formát instrukcí (většinou) 4. Vykonává instrukce v jednom strojovém cyklu (většinou) 5. Datové operace pouze nad registry 6. Styk s pamětí výlučně instrukcemi load/save 7. Zřetelná realizace instrukcí 8. Jednoduché instrukce 9. Obvodově řešený řadič 10. Velký počet pomocných registrů 11. Složité, dlouhé programy

Etapy vývoje RISC 1) – experimentální stroje, pouze procesor IBM 801 2) – první generace prakticky použitých strojů 3) Současnost– Mikrokontrolery PIC, Motorola, AVR u typičtí představitelé –Alpha (Digital) –PA-RISC (Hewlett-Packard) –PowerPC (IBM + Motorola) –MIPS (Silicon Graphics) –SPARC (Sun Microsystems)

Charakteristické znaky CISC 1. Rozsáhlý instrukční repertoár 2. Komplikovanější adresace – více způsobů 3. Různé formáty instrukcí (1-3B) 4. Výkon instrukce netrvá vždy stejně dlouho 5. Styk s pamětí obstarává více instrukcí 6. Problematické řetězení instrukcí 7. Málo pomocných registrů 8. Složité instrukce 9. Mikroprogramový řadič 10. Delší doba výkonu instrukce 11. Jednoduché, krátké programy

Výčet parametrů procesorů  sada instrukcí (CISC x RISC)  architektura  šířka datové sběrnice [b]  šířka adresové sběrnice [b]  vyrovnávací paměti - počet, typy, velikosti [kB]  registry - velikost, počet  rychlost [MHz, GHz]  velikost zpracovávaného slova [b]  počet instrukčních kanálů - více než jeden => superskalární  napájení [V]  typ patice

Typy instrukcí  aritmetické - ADD, INC, CPM, NEG, …  logické - AND, OR, XOR, …  bitové posuny a rotace - SHR, SHL, ROR, …  přesun dat - MOV, IN, OUT, PUSH, POP, …  řízení běhu programu - JMP, JCXZ, LOOP,…  řídící - INT, CLI, STI, …

Instrukční sada u kromě základní instrukční sady může každý procesor disponovat speciálními instrukčními sadami, které přidávají vždy několik instrukcí z dané oblasti –MMX (pro multimediální instrukce) –3DNow (AMD procesory, pro 3D grafiku) –KNI (pro 3d aplikace) u problém těchto přídavných instrukcí je, že je musí umět používat programy !!!

Formát instrukce u instrukce se skládá ze tří částí : »1) operační znak (OZ) – definuje typ instrukce »2) doplněk operačního znaku – podává doplňující informace (např. délka operandu, modifikace adresy apod.) »3) adresní část – operandy nebo jejich adresy u u některých instrukcí mohou být doplněk OZ či adresní část vynechány –např. instrukce NOP (No Operation)

Adresování u je mechanismus, kterým mikroprocesor specifikuje adresy v paměti na nichž leží zpracovaná data u adresy můžeme rozdělit na : –1) zdrojová adresa –2) cílová adresa u dále podle umístění na : –1) explicitní (nachází se v adresní části instrukce) –2) implicitní (je definováno přímo operačním znakem)

Druhy adresování  1) přímý operand - MOV A, 05  2) přímá adresa - MOV A, (nn) - obsah adresy nn  3) nepřímá adresa - instrukce obsahuje adresu místa, kde se nachází přímá adresa  4) relativní adresování - a) bázové (použití bázového registru) b) indexové (indexový registr)  5) segmentové adresování - paměť je dělena na segmenty, adresa se vytvoří jako součet začátku segmentu a offsetu

Flag registr  flagy = indikátory stavů  poskytuje informace o stavu procesoru po poslední proběhnuté instrukci  některé instrukce ho naplňují a některé naopak čtou jeho stav a podle něj se řídí (např. podmíněné skoky)

Flag registr  D – direction – určuje směr při hromadných přenosech  T – trap – umožňuje krokování  I – interrupt – zakazuje či povoluje programová přerušení  S – signum – znaménkový bit  Z – zero – zda je výsledek nula  H – half-carry – přenos mezi polovinou velikosti registru  O – overflow – přetečení registru  C – carry – přenos do vyššího řádu

Použité zkratky  BIU – Bus Interface Unit  EU – Execution Unit  AU – Adress Unit  BU – Bus Unit  IU – Instruction Unit  FPU – Floating Point Unit

8080

8086

80286

80386

80486