ARCHITEKTONICKÉ SLOHY

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_32_INOVACE_05 - Románský sloh
Advertisements

GOTICKÁ KULTURA.
Obecná charakteristika Architektura a její znaky
Tematický okruh: Člověk ve společnosti (Kulturní život)
Gotika.
Významné památky ČR.
Kultura raného středověku
Gotika Dějepis VY_32_INOVACE_305, 16. sada, D
Renesance.
Znaky barokní architektury
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Klasicismus a empír Pro žáky 8. ročníku ZŠ
Románský sloh.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Dějepis Ročník : 8.
Empír - (z lat. empire = císařství )
Umělecké slohy a moderní umění 3. Rokoko a Klasicismus
nový umělecký sloh vzniká v polovině 12. století ve Francii
Gotická kultura.
DUM (digitální učební materiál)
Renesance Kristýna Strouhalová.
VY_32_INOVACE_3D.7.11 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 7. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
zpracovaný v rámci projektu
Baroko Život v barokní době.
GOTIKA Vznik a vývoj gotiky Pojem "gotický" poprvé použili v 15. století italští humanisté Filarete a Manetti a po nich v 16. století Vasari k označení.
Barokní architektura VY_32_INOVACE_ 09 Barokní architektura.
Umělecké slohy a moderní umění 6. Romantismus a Secese
PŘÍRODNÍ A KULTURNÍ BOHATSTVÍ
Gotická kultura.
VRCHOLNÝ STŘEDOVĚK 1200 – 1400.
Secesní, Konstruktivismusní a Funkcionalimusní sloh
Vývoj stavebních slohů
Ve znamení gotického slohu
Umělecké slohy a moderní umění 1. Románské umění a Gotika
Gotika 12 st. – 16 st..
VY_12_INOVACE_91 Pro žáky 7. ročníku ZŠ Člověk a společnost – Dějepis – Křesťanství a středověká Evropa Listopad 2011 Mgr. Regina Kokešová.
Závěr 18. století – poč. 19. století
KLASICISMUS VY_32_INOVACE_ 15 Klasicismus.
Umělecké slohy a moderní umění 4. Empír
GOTIKA.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Dějepis Ročník : 7.
Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Klasicismus Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Gotika VY_32_INOVACE_ 03 Gotika.
Umělecký sloh vrcholného středověku
VY_32_INOVACE_ZCR_ M/01 Hotelnictví Ročník: 3. 4.
HISTORICKÉ STAVEBNÍ SLOHY A JEJICH PROJEVY V LIDOVÉ ARCHITEKTUŘE
Kultura vrcholného a pozdního středověku
Umělecké styly Aneta Silvestrová, Dora Procházková, Karolína Pavlová, eliška Rosická, Karolína richterová a Lucie Kopelentová.
Architektura Evropské stavební slohy.... Počínaje středověkem vnímáme v architektuře různých oblastí Evropy více či méně jednotné formální znaky. Podoba.
Baroko − architektura Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nyczová. Dostupné z Metodického portálu
VY_32_INOVACE_D7.16 Autor: Mgr. Nováková Jana Datum vytvoření: prosinec 2012 Ročník: 7. Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Vzdělávací obor: Dějepis.
Dějepis – Kultura v dějinách Šablona : III/2 Pořadové číslo : 1.5 ROKOKO Autor: Mgr. Soňa Blažková Škola: ZŠ Choltice Klíčová slova : baroko,
1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Magda Hrstková. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
ARCHITEKTONICKÉ SLOHY
GOTIKA.
Dějiny ČR – románský sloh
Gotika Bolfíková Nikola.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Klasicismus, empír, romantismus (1. pol. 18.–1. pol. 19. století)
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
ROMANTISMUS období historizujících slohů tzv.pseudoslohy
Architektura do začátku 20. století.
AUTOR: Marcela Kaderová
Kultura 1. poloviny 19. století
AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5B_17
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Architektonické směry
KLASICISMUS Přelom 18./19. STOLETÍ.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Architektonické slohy města Veselí nad Moravou ÚKOL Č. 23
Transkript prezentace:

ARCHITEKTONICKÉ SLOHY Mgr. Michal Oblouk

ROMÁNSKÝ SLOH umělecký sloh, který se ve středověku v 11. - 13. století rozšířil ve stavitelství a výtvarném umění v západních zemích, v jižní a střední Evropě zachovala se řada církevních staveb, především kostelů, stavěly se však také paláce, hrady, kláštery, špitály a obytné domy stavby byly budovány z kamene, vyznačovaly se silnými, mohutnými zdmi, zpočátku dřevěné, rovné stropy, později nahrazeny klenbou - silné podpěrné sloupy, vchody zdobené portály, stěny zdobené freskami, nejvíce se budovaly chrámy

GOTIKA umělecký sloh pomalu navazující na sloh románský, začíná se projevovat od druhé poloviny 12. století a pokračuje ve vrcholném středověku zhruba po další tři staletí vznikají mohutné stavby, např. katedrály vertikalismus (protažení do výšky a zúžení), lomený oblouk, vnitřní opěrný systém (klenební žebra), vnější opěrný systém (opěrné oblouky a opěrné pilíře, fiály (drobné věžičky), chrliče, rozety (kruhová zdobená okna), madona, pieta, deskové obrazy, fresky

RENESANCE a manýrismus umělecký sloh a historická epocha trvající od 14. do 16. století, vyznačoval se zesvětštěním, individualismem, důrazem na člověka a návratem k antice volně stojící sochy, souměrnost, jednoduchost, pravidelnost, nové typy staveb: městské paláce a městské i předměstské vily, mramor a cihly, sloupořadí, klenba a kupole, schodiště, sgrafito, v malbě trojrozměrnost a perspektiva humanismus, mecenášství

BAROKO A ROKOKO umělecko-kulturní směr, který vládl v Evropě mezi roky 1600 a 1750 ornamentální štukatura, asymetrické formy, vyklenuté a vyduté zaoblení, nadsazené proporce, zachycení pohybu (sochy), projev monumentality: snaha ohromit člověka (kostely, zámky), důraz na citovost, půdorysem staveb byla elipsa, častý architektonický prvek: kopule, drahé materiály: zlato, vzácná dřeva, barevné mramory, varhanní hudba, šerosvit, fresky rokoko = další vývoj baroka v letech 1735 až 1770/1790, dekorativní styl: stěny a klenby světských i sakrálních staveb jsou pokryty lehkými, elegantními ornamenty (rostlinné motivy, mušle), zjemnění baroka

KLASICISMUS A EMPÍR umělecký směr, který se inspiruje hlavně starověkými vzory a zdůrazňuje střízlivý rozum, uměřenost a jasný, pravidelný řád stavby jsou pravidelné, mají přímé a čisté linie, často mohutná sloupořadí a trojúhelníkové štíty a poměrně střídmou výzdobu, takže působí strohou vznešeností a mohutností, staví se především paláce a veřejné budovy, celé čtvrti a plánovitá města, kasárny a první továrny i činžovní domy, francouzské parky a zahrady s přísně geometrickým plánem, symetrickým systémem cest, altánů a alejí, kde jsou keře a stromy sestříhány do geometrických tvarů, obliba bílého mramoru (busty, pomníky) empír = rozšířil se z Francie začátkem 19. století za vlády Napoleona Bonaparte, stavby jsou přísně souměrné, převládají přímé geometrické tvary, k nejoblíbenějším prvkům patří střední portikus se sloupy a často i monumentálním širokým schodištěm, oživení zájmu o starověký Egypt

ROMANTISMUS umělecký a filozofický směr a životní postoj euroamerické kultury konce 18. století a začátku 19. století, měšťanský styl – biedermeier našel uplatnění ve všech uměleckých disciplínách - literatura zachycuje melancholii, stesk a boj jednotlivce proti společnosti, malíři zobrazovali ponuré krajiny, ruiny, hudba využívá lidových motivů i snových obrazů architektura je e zásadně ovlivněna nostalgickým zaměřením na minulost (architekti se při svém dílu inspirovali stavbami jiných historických epoch nebo jiných kultur - novorománský sloh, novogotika, novorenesance, novobaroko, novoklasicismus), anglický park

SECESE jeden z uměleckých stylů přelomu 19. a 20. století, těžiště leží v dekoraci a užitém umění ornamentálnost, plošnost a záliba v neobyčejných barvách a estetickém využití rozličných materiálů, secesní linie je plynulá vlnící se křivka, vyhledává neobvyklé barevné odstíny a váže je podle principu harmonie a kontrastu, ústředním znakem je stylizace, obrací se přímo k přírodním tvarům (listy, květy, lidské a zvířecí tělo), uplatnění nových technických stavebních prostředků (železo, ocel, beton a sklo), mozaika

SMĚRY 20. STOLETÍ Kubismus Konstruktivismus Funkcionalismus Socialistický realismus Brutalismus Moderní architektura Postmoderní architektura Minimalismus

ZDROJE http://cs.wikipedia.org/wiki/Rom%C3%A1nsk%C3%BD_sloh http://cs.wikipedia.org/wiki/Rom%C3%A1nsk%C3%A1_architektura http://cs.wikipedia.org/wiki/Gotika http://cs.wikipedia.org/wiki/Gotick%C3%A1_architektura http://cs.wikipedia.org/wiki/Renesance http://cs.wikipedia.org/wiki/Renesan%C4%8Dn%C3%AD_architektura http://cs.wikipedia.org/wiki/Man%C3%BDrismus http://cs.wikipedia.org/wiki/Baroko http://cs.wikipedia.org/wiki/Barokn%C3%AD_architektura_v_%C4%8Cesku http://cs.wikipedia.org/wiki/Rokoko http://cs.wikipedia.org/wiki/Klasicismus http://cs.wikipedia.org/wiki/Emp%C3%ADr http://cs.wikipedia.org/wiki/Romantismus http://cs.wikipedia.org/wiki/Novogotika http://cs.wikipedia.org/wiki/Novobaroko http://cs.wikipedia.org/wiki/Z%C3%A1mek_Hlubok%C3%A1 http://cs.wikipedia.org/wiki/Novoklasicismus http://cs.wikipedia.org/wiki/Secese http://cs.wikipedia.org/wiki/Secesn%C3%AD_architektura http://cs.wikipedia.org/wiki/Alfons_Mucha http://cs.wikipedia.org/wiki/Kubismus http://cs.wikipedia.org/wiki/Funkcionalismus http://cs.wikipedia.org/wiki/Architektura http://cs.wikipedia.org/wiki/Poruba_(Ostrava) http://cs.wikipedia.org/wiki/Z%C3%A1mek_Lednice