DĚJINY ČESKÝCH ZEMÍ A HABSBURSKÉ MONARCHIE

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Habsburská monarchie v 1. polovině 19. století
Advertisements

ČESKÉ ZEMĚ V DRUHÉ POLOVINĚ 19. STOLETÍ
České země v Rakousku - Uhersku
Habsburská monarchie v 1. polovině 19. století
PowerPoint 2007: Spuštění prezentace
PowerPoint 2007: Text s odrážkami
8. ročník Novověk ZŠ Rajhrad Autor: Bc. Pavla Procházková
Osvícenství v českých zemích a počátky NO
České národní obrození
PowerPoint 2007: Přechody snímků, animační efekty a úprava časování
Autor: Mgr. Ilona Nováková
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271
Národní obrození Pro žáky 8. ročníku ZŠ
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Revoluce 1848 v českých zemích
v době metternichovského absolutismu a národní obrození v Čechách
PowerPoint 2007: Uložení prezentace v různých formátech
PowerPoint 2007: Výchozí šablony a úprava formátování Lekce 17.
PowerPoint 2007: Tisk Lekce 26 Úkol Vytiskněte Vytiskněte*: 1.ve stupních šedé celou prezentaci tak, že každý snímek bude na jedné stránce formátu A4;
Josef Dobrovský * položil základy obrozeneckého
3. ČTVRTINA 18. STOLETÍ – POLOVINA 19.STOLETÍ
České národní obrození
Říjen 1814 – červen  Nejvýznamnější mocnosti, které se sešly ve Vídni, měly jednat o uspořádání Evropy po svržení Napoleona (a jeho intervenci.
MEZI VÍDEŇSKÝM KONGRESEM A REVOLUCÍ 1848
Periodizace národního obrození
České národní obrození
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.11 Název pro školu:
Registrační číslo projektu:
SITUACE: Jste panovníkem habsburské monarchie v roce Právě jste přišli ve válce s Pruskem o Slezsko. Vaše země se nachází ve stavu chaosu a nemáte.
SBĚRATELÉ LIDOVÉ SLOVESNOSTI Mgr. Michal Oblouk
Výukový materiál, kód:EU-OP VK- III/2 ICT DUM 22, zpracovala J. Polgárová v rámci projektu EU PENÍZE ŠKOLÁM – operační program vzdělávání pro konkurenceschopnost,
Osobnosti národního obrození
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Marek Kryška Datum: Cílový ročník: 8.
Dějiny českých zemí a habsburské monarchie, metternichovský absolutismus, národní obrození Označení materiálu: VY_32_INOVACE_19_ceske_zeme_habsburska_monarchie_do_roku_1848.ppt.
České země v první polovině 19. století
PowerPoint 2007: Přiřazení akce objektu
Habsburská monarchie za Metternicha
NÁRODNÍ OBROZENÍ.
Národní obrození 8. ročník.
Lekce 19. Změňte barvu pozadí Změňte barvu pozadí 1. snímku prezentace na libovolný odstín zelené. skryjte grafiku pozadí Na 3. až 9. snímku skryjte grafiku.
Etapy českého národního obrození
Národní obrození – úvod
VY_32_INOVACE_1D Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 8. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
PowerPoint 2007: Předloha snímku
Národní obrození František Palacký.
8. ročník Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství.
80. léta 18. století - polovina 19. stol.
České národní obrození
Osvícenský absolutismus v rakouské monarchii
České země – součást Rakouska
NÁRODNÍ OBROZENÍ M. Kryška. = snaha o emancipaci českého národa. vyznačuje se: Uvědomováním si vlastního národa. rozvoj dějepisectví. Obrodou národního.
SITUACE V ČESKÝCH ZEMÍCH V 1.POLOVINĚ 19.STOLETÍ A.
téma České země a habsburská monarchie v 1. polovině 19. století
Národní obrození Michaela Tarabová.
19. století opakování.
70. léta 18. století – 50. léta 19. století
Národní obrození Kateřina čížková.
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
NÁRODNÍ OBROZENÍ PO ROCE 1815
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
České národní obrození = ČNO
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_01 Název Národní obrození Téma hodiny Národní.
Jméno autora Mgr. Jiří Kozák Datum vytvoření Leden 2012 Ročník 8
Tématický celek: Čtenářská gramotnost
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
70. léta 18. století – 50. léta 19. století
Dualismus.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Nové typy monarchií 18. – 19. stol..
České národní obrození
Transkript prezentace:

DĚJINY ČESKÝCH ZEMÍ A HABSBURSKÉ MONARCHIE METTERNICHOVSKÝ ABSOLUTISMUS NÁRODNÍ OBROZENÍ

CO UŽ ZNÁME: Víte kdo to byl Metternich? Od roku 1792 vládl v habsburské monarchii František I.; víme, že bojoval s Napoleonem, musel mu dát za manželku svoji dceru. A v roce 1804 vyhlásil Rakousko císařstvím. Pamatujete si proč?

SPRÁVNÉ ODPOVĚDI: Metternich byl rakouský kancléř, až do roku 1848 měl obrovský vliv na řízení státu; toto období se nazývá: „metternichovský absolutismus“ František I. předpokládal zánik Svaté říše římské, proto v roce 1804 vyhlásil Rakousko císařstvím a sebe po zániku Svaté říše římské v roce 1806 rakouským císařem

Metternich František II.

METTERNICHOVSKÝ ABSOLUTISMUS habsburská říše byla součástí Německého spolku (34 států) stát mnoha zemí a národů (viz následující mapa) snaha zachovat zpátečnické reakční pořádky (Svatá aliance)

ZEMĚ HABSBURSKÉ MONARCHIE PO R.1815

Krok zpět František I. byl velmi konzervativní panovník, který vládl absolutisticky opustil politiku osvícenských reforem Snažil se zachovat společenské vztahy z doby před VFR a dokonce před samotným osvícenstvím Monarchie neměla ústavu, obyvatelé neměli žádné volební právo Přesto vydal v roce 1812 nový občanský zákoník, ten zaváděl rovnost před zákonem pro příslušníky všech stavů

Politika kancléře Metternicha zamezoval všem projevů vycházejících z osvícenství a VFR zavedl policejní aparát a ostrou cenzuru důsledkem bylo zpomalení společenského vývoje Následovala opatření proti studentským spolkům v německých zemích, došlo k propuštění svobodomyslných univerzitních profesorů Českým studentům bylo zakázáno studovat v zahraničích

Otázky a úkoly Co bylo podstatou metternichovského absolutismu? Proč je František I. někdy uváděn jako František II.? Jaký typ státu byla habsburská monarchie za Františka I.?

NÁRODNÍ OBROZENÍ

Počátky národního obrození Nazývá se jako období učeneckého zájmu Byli to někteří učenci, kdo se začali zabývat vývojem a mluvnicí českého jazyka; studovali staré české knihy; sestavovali česko-německé slovníky; zajímali se o kulturu, lidové umění a tradice českého národa „láska k vlasti“ Jedná so o období, kdy čeština prakticky zanikla, mluvilo se s ní pouze na vesnicích Chybělo mnoho českých odborných výrazů

Předpoklad národního obrození VFR Reformy Josefa II. Osvícenecké myšlenky Průmyslová revoluce Národnostně osvobozenecký boj po napoleonských válkách

Cíl a zdroj národního obrození Cílem byla obroda českého jazyka Zdroj: Myšlenky slovanské vzájemnosti Šíření českého jazyka, V.M.Kramerius vydával 1. české noviny a do češtiny přeložené knihy Lidové zábavné čtení Činnost vlastenců na vesnicích, kočovné společnosti (Václav Thám -autor český divadelních her) České divadlo a české hry

Národní obrození po roce 1815 Vznikaly vlastenecké spolky – snaha oživit český jazyk, ve spolcích se hovořilo pouze česky Josef Jungmann – autor česko-německého slovníku, překládal knihy do češtiny, obohacoval slovní zásobu, vymýšlel i nová slova, stál u zrodu moderního č.jazyka, spoluzakladatel Matici českou

Matice česká – sdružení pro vydávání a šíření českých knih V roce 1818 založeno Národní muzeum v Praze František Palacký – spoluzakladatel Matice české, dílo Dějiny národa českého v Čechách i na Moravě, historik český dějin, řídil řadu časopisů

VÝSLEDKY Čeština se stala moderním jazykem s bohatou slovní zásobou Pozvednutí sebevědomí českého národa Uvědomění slavné historie Sounáležitost s ostatními slovanskými národy

Shrnutí a opakování 1. Přiřaď k následujícím osobnostem národního obrození jejich díla: Josef Jungmann - ............................................................................ František Palacký - ........................................................................ Ján Kollár - ..................................................................................... Josef Dobrovský - ......................................................................... Karel Jaromír Erben - .................................................................... František Ladislav Čelakovský - ................................................. Božena Němcová - ....................................................................... Alois Jirásek - ................................................................................ Slávy dcera, Divá Bára, Slovník česko-německý, Zevrubná mluvnice jazyka českého, Kytice, F. L. Věk, Babička, Slovesnost, Dějiny národu českého v Čechách i v Moravě, Ohlas písní českých

DOPLŇ LETOPOČTY ZALOŽENÍ MUZEÍ: Národní muzeum v Praze - ................................ Brno - ............................. Opava - .........................

Správné odpovědi Josef Jungmann – Česko-německý slovník, Slovesnost František Palacký - Dějiny národu českého v Čechách i v Moravě Ján Kollár – Slávy dcera Josef Dobrovský – Zevrubná mluvnice jazyka českého Karel Jaromír Erben – Kytice František Ladislav Čelakovský – Ohlas písních českých Božena Němcová – Babička, Divá Bára Alois Jirásek – F.L.Věk Národní muzeum v Praze - 1818. Brno – 1817 (Moravské zemské muzeum) Opava – 1814 (Slezské zemské muzeum)

ZDROJE http://monarchiemistorepubliky.blog.cz/1003/breznove-vyroci-rakousky- cisar-frantisek-i-zemrel-2-brezna-1835 http://www.chinaembassy.at/det/gywm/dbde/t724858.htm http://www.simonak.eu/index.php?stranka=pages/h_k/6_8.htm http://atanova-zasuvka.blog.cz/1005/dobra-ceska-trojka-pelcl-kramerius- dobrovsky http://cs.wikipedia.org/wiki/Franti%C5%A1ek_Palack%C3%BD http://www.fknizek.nazory.cz/kalendar/vyroci10.htm V.Válková, Dějepis 8, novověk pro základní školy, SPN, Praha 2008, s. 82-86.