Rozmanitost podmínek života na zemi Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_805_5TR_PRV Autor: Mgr. Jana Stolá Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
METODICKÝ LIST VÝUKOVÉHO MATERIÁLU CZ.1.07/1.4.00/21.3526 – EU Peníze školám METODICKÝ LIST VÝUKOVÉHO MATERIÁLU Název vzdělávacího materiálu Rozmanitost podmínek života na zemi Číslo vzdělávacího materiálu VY_32_INOVACE_805_5TR_PRV Číslo šablony III/2 Autor Jana Stolá, Mgr. Ročník 5. dle zařazení v ŠVP Vyučovaný předmět dle ŠVP Přírodověda Téma Očekávaný výstup Žák rozeznává základní oblasti Země (studené, mírné, teplé) a rozdíly v rozvoji života v těchto oblastech Anotace (způsob použití) Inovovaný výukový materiál slouží k seznámení žáků s různými životními podmínkami Datum vytvoření Září 2012 Druh výukového materiálu Prezentace v PowerPointu Klíčová slova Podnebí, počasí Rozvíjené klíčové kompetence Kompetence k učení a k řešení problémů Použitá literatura a zdroje Viz poslední snímek
Podnebí a počasí Podnebí – dlouhodobý stav počasí, který ovlivňuje mnoho činitelů (blízkost moře, nadmořská výška, proudění vzduchu, zeměpisná poloha) Počasí – aktuální stav, který se rychle mění (prší, sněží, polojasno atd.)
Teplotní pásy Místa s největším množstvím slunečního záření jsou okolo rovníku. Nejméně slunečního záření dopadá v okolí zemských pólů. Pól, který je od nás na sever, je severní pól. Pól, který je od nás na jih, je jižní pól. Polární pás Mírný pás Tropický pás
Rozloha vody a pevniny Povrch Země je pokryt ze dvou třetin vodou a z jedné třetiny souší – pevninou. Nejrozlehlejší oblasti vody jsou oceány – Atlantský, Tichý a Indický. Břehy pevnin omývají menší vodní plochy – moře. V mořích a oceánech žije obrovské množství živočichů a řas, kteří jsou na sobě závislí řasa – živí se jimi drobné ryby – těmi dravé ryby – odumřelá těla také jako potrava - potravní vztahy. Pozor na znečištění vody!
Rozmanitost podnebí na zemi 1. Rovníková oblast – nejteplejší, hodně vláhy – horké a vlhké podnebí. Rostou zde lesy s velmi vysokými stromy tropické deštné pralesy. horké a suché podnebí – rostliny zde téměř nerostou, žijí zde živočichové, kteří vydrží dlouho bez vody – vznikají pouště a polopouště.
Rozmanitost podnebí na zemi 2. Polární oblast – kolem pólů, nejchladnější, půl roku polární den a půl roku polární noc. Sluneční paprsky dopadají šikmo a neprohřejí vzduch – věčný sníh a led, nejsou rostliny, málo živočichů. 3. Mírné podnebí – mezi polární a tropickou oblastí – chladnější léta a mírnější zimy, střídá se jaro, léto, podzim a zima, rostou zde lesy listnaté, jehličnaté a smíšené. Zde leží i Česká republika.
Úkoly 1. Ukaž na globusu rovníkovou oblast a póly. 2. Vyhledej na internetu nebo v encyklopedii živočichy, kteří žijí v moři (v pralese, na poušti, v lese) a o získané informace se poděl se spolužáky. 3. Porovnej jednotlivá roční období v naší přírodě. 4. Vyhledej na globusu (na mapě) pouště, oceány a některá moře. 5. Co si představuješ pod pojmem botanická zahrada? Proč se zřizují zoologické zahrady a kdo v nich žije? Jaro, léto, podzim, zima – diskuze s učitelem Diskuze s učitelem
ZDROJE INTERNET: [cit.2012-09-08]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/9c/Physical_world.jpg> Microsoft PowerPoint – klipart