Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada VY_32_INOVACE_ 15_03_06 Název materiálu Etologie Jméno vyučujícího Gabriela Milsimerová Třída 8 Předmět přírodopis Datum vytvoření
Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Vzdělávací obor:Přírodopis Tematický okruh:Etologie Ročník:8 Anotace:- prezentace slouží k seznámení se s vědním oborem etologií - prezentaci je možné na počátku výkladu učiva o člověku
Etologie
-věda zabývající se chováním živočichů -řeckého ethos = zvyk, obyčej
zakladatel etologie rakouský zoolog Konrad Lorenz - za jeho objevy byla v r udělena Nobelova cena nejvýznamnější český etolog: Zdeněk Veselovský - zakladatel české etologie -žák Konrada Lorenze -vedl ZOO Praha
Chování -kombinací dráždivosti a pohybu jedinec získává informaci, zvyšující pravděpodobnost jeho energetického zisku a) chování vrozené b) chování získané = adaptivní b) chování získané = adaptivní
VROZENÉ CHOVÁNÍ a) VROZENÉ CHOVÁNÍ -je dané geneticky, při narození je vytvořeno -během života se vyvíjí -řízeno instinktem -instinktivní chování je důležité pro přežití živočichů.
1.CHOVÁNÍ PODMÍNĚNÉ LÁTKOVOU VÝMĚNOU potravní chování – podnětem je hlad -získávání a zpracování potravy -vytváření potravních zásob - krmení mláďat pití – druhově typické kálení močení
2. CHOVÁNÍ OCHRANNÉ A OBRANNÉ -ochrana před abiotickými vlivy = nepříznivé vlivy prostředí ( teplota, vlhkost, sluneční záření) či jinými organizmy -útěk, strnutí, odhození části těla
3. CHOVÁNÍ KOMFORTNÍ -souvisí s péčí o povrch těla ( olizování ) nebo s pocitem libosti (protahování, zívání, válení po zemi, …) -hygiena a správnou funkce orgánů (péče o peří, úprava srsti, bahenní koupele, popelení – zbavování se parazitů)
4. ROZMNOŽOVACÍ CHOVÁNÍ rivalské chování – mezi jedinci téhož druhu partnerské chování – komunikace a pohlavní spojení páření – vlastní kopulace péče o mláďata epigamní chování – námluvy, předchází kopulaci, např. lákání (pachové signály), imponování (zdůraznění zbarvení,…)
5. SOCIÁLNÍ CHOVÁNÍ -způsob chování ve skupině – smečce, stádě, hejnu -pravidla chování -jedinci téhož druhu vytvářejí společenství Pár - uzavřená společnost samce a samice (labutě) Rodina – uzavřená společnost jednoho nebo obou rodičů s mláďaty (lvi) Smečka - uzavřená společnost - spojení rodin, v čele nejsilnější samec ( vlci ) Stádo, hejno Hmyzí státy
6. KOMUNIKACE ŽIVOČICHŮ -uskutečňuje se pomocí pachů ( feromony), vzhledem, dotykem, zvukem, optická..
b) ZÍSKANÉ CHOVÁNÍ - chování živočichů je získáno učením a zkušenostmi během života - např. zlepšení techniky lovu, stavba hnízda
Autorem materiálu a všech částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Gabriela Milsimerová. Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízeních. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu, lze ho bezplatně používat i šířit při uvedení autorova jména.