Kateřina Kuncová. * Vznik stavů * Jaké stavy vznikly * Zemské sněmy * Zápas měst se šlechtou Zasedání zemského sněmu.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Advertisements

Administrativní členění ČR
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
JMÉNO AUTORA: MGR. BARBORA JÁŠOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ:
Název: Jiří z Poděbrad – král dvojího lidu Autor: Mgr. Eva Vondrková
Název: Vladislav II. Jagellonský Autor: Mgr. Eva Vondrková
České stavovské povstání
Vypracovaly: Helena Ženožičková Andrea Štědrá Zuzana Polášková
Autor: Mgr. Zdeňka Krmášková
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
ČESKÝ STÁT ZA VLÁDY JAGELLONCŮ
Husitství Lenka Švarcová, V8A.
Projektový den „Náš region“ Lipová Autoři: Matěj Holakovský a Klára Holakovská.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Autor Mgr. Rudolf Jánošík Číslo materiálu 6_3_ZMP_6 Datum vytvoření Druh učebního materiálu Prezentace k výkladu Ročník 3. Ročník Anotace Česká.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Autor: Miroslav Přichystal Datum: Ročník: 9. ročník
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Autor: Mgr. Ilona Nováková
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2.
Využívání ICT ve všeobecně vzdělávacích a odborných předmětech Regionální dějepisně zeměpisný katalog Třeboňska Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308 Zpracováno.
Stát Občanská výchova.
EU - 07 – 24 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petr Skalský. Materiál vznikl v rámci projektu EU peníze školám.
VODNÍ NÁDRŽE ČESKÉ REPUBLIKY
zpracovaný v rámci projektu
Základní typy monarchií
Jagellonci na českém trůně
Vítězství revoluce Ústavodárné národní shromáždění začalo plnit svůj program –zrušilo daňová privilegia –vyhlásilo rovnost občanů před zákonem –zrušilo.
Historické státy Občanská výchova.
STŘEDNÍ EVROPA 8. třída Mgr. Jakub Karásek
Jiří z Poděbrad husitství. Jiří z Poděbrad husitství.
Renesance a humanismus v českém království
ČESKÝ STÁT ZA JAGELLONCŮ
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Období vlády Jagellonců
JAGELLONCI 1471 – 1526.
Gymnázium, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Hodonín Svátek 28.října.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Zeměpis cestovního ruchu.
Významná chráněná území v ČR
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
Španělsko v 16. století a vzestup Nizozemí
NÁSTUP HABSBURKŮ NA ČESKÝ TRŮN
Využívání ICT ve všeobecně vzdělávacích a odborných předmětech Regionální dějepisně zeměpisný katalog Třeboňska Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308 Zpracováno.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_146 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Daniela Kemrová Předmět.
Doba jagellonská.
VY_12_INOVACE_85 Pro žáky 7. ročníku Člověk a společnost – Dějepis – Křesťanství a středověká Evropa Prosinec 2011 Mgr. Regina Kokešová.
Jagellonci na českém trůně
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_127 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Daniela Kemrová Předmět.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_148 Název školy Gymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Daniela Kemrová PředmětBiologie.
7. ročník Pozdní středověk
Mistr Jan Hus Kateřina Kuncová.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Zdeňka Šupková Název šablonyIII/2.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Zdeňka Šupková Název šablonyIII/2.
Vzdělanost a umění raného středověku
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová Datum vytvoření:
Jagellonci 7. ročník.
Název školy: ZŠ a MŠ,Veselí nad Moravou,Kollárova1045
Středověk v českých zemích Název školyStřední odborná škola Luhačovice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Autor PhDr. Ivan Semela.
České země za třicetileté války
2/ Situace po Bílé hoře Válka falcká
České středověké dějiny – hra Riskuj
Středověk Lenní systém Mgr. Jakub Němec VY_32_INOVACE_D1r0105.
ŽIVOT ZA VLÁDY JAGELLONCŮ
Obchodní akademie, Střední odborná škola
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Transkript prezentace:

Kateřina Kuncová

* Vznik stavů * Jaké stavy vznikly * Zemské sněmy * Zápas měst se šlechtou Zasedání zemského sněmu

* Po husitských válkách došlo k proměně poměrů v českém státě. * Na úkor královské moci vzrůstá vliv šlechty a královských měst. * Na přelomu 15. a 16. stol. vznik svébytných skupin = stavů (podíl na zákonodárné, výkonné a soudní moci)

* Panský stav – vysoká šlechta, kritériem byla urozenost Páni z KravařPáni z LipéPáni z Kunštátu

* Drobná šlechta – rytíři a zemané * Měšťané – zdrojem hospodářské síly měst byl obchod a řemeslo

* Stavové zde mohli uplatňovat své politické názory a zájmy * Pravomoci : povolování nových daní * volili, příp. přijímali krále = STAVOVSKÝ STÁT Ustanovení zapisována do zemských desek

* Na přelomu 15. a 16. stol. začala šlechta podnikat (úbytek poddaných, tzn. nižší příjmy) Které obory nejvíce vynášely?

* Pivovarnictví a rybníkářství * Chov ryb – Pardubicko (Pernštejnové) a * jižní Čechy (Rožmberkové) * Významní rybníkáři: Štěpánek Netolický (Třeboň, „Zlatá stoka“), Jakub Krčín z Jelčan ( Svět, Rožmberk)

* Podnikání šlechty naráží na odpor královských měst – konkurence. * Navíc politické spory – šlechta chtěla vytlačit města ze zemských sněmů. * R vydáno Vladislavské zřízení zemské. * Situace vyřešena roku 1517 tzv. Svatováclavskou smlouvou (= kompromis): - města zůstala ve sněmech - města nesměla bránit šlechtě v podnikání

* ČORNEJ, Petr, Ivana ČORNEJOVÁ a František PARKAN. Dějepis pro gymnázia a střední školy. 1. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, c2001, 160 s. ISBN * [online]. [cit ]. Dostupné z: * [online]. [cit ]. Dostupné z: * [online]. [cit ]. Dostupné z: * [online]. [cit ]. Dostupné z:

* [online]. [cit ]. Dostupné z: C3%A1tu_a_Pod%C4%9Bbrad * [online]. [cit ]. Dostupné z: BD_sn%C4%9Bm * [online]. [cit ]. Dostupné z: * [online]. [cit ]. Dostupné z: Plakaty_c7068_p5_.htm * [online]. [cit ]. Dostupné z: