Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, 335 01 Nepomuk, www.stredniskolaoselce.cz Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/34.0801 Název: Modernizace výuky všeobecných a odborných předmětů Název sady: Dějiny kultury 1. Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_15_11 Název DUMu: Kubismus Pro obor vzdělávání: 82-51-L/02 UZD 82-51-L/01 UZK Předmět: Dějiny výtvarné kultury Ročník: Třetí Autor: František Peroutka Datum: 13.10.2012
Kubismus
umělecký směr 20. století vznik v malířství, brzy poté projevy v sochařství, v architektuře a užitém umění pro vyjádření reality používána základní geometrická tělesa (válce, kužely, mnohostěny…) název vznikl jako přezdívka Braquových obrazů – kompozice složené z „petits cubes“ (malých krychlí) od roku 1909 kubismus = nové hnutí v malířství zakladatelé: Pablo Picasso Georges Braque
kubismus imaginativní Fáze kubismu kubismus geometrický zjednodušování forem do geometrických útvarů kubismus analytický pozornost zaměřena na plochu, rozpad těles na samostatné prvky s popřením perspektivy, předměty zachyceny současně z několika úhlů kubismus syntetický prolínání těles, vznik syntézy rozbitých těles kubismus lyrický kubismus imaginativní
Malířství
Vývojová období předkubismus, protokubismus (1907-1909) analytický kubismus (1910-1912) syntetický kubismus (1912-1914; po válce na začátku 20. let) lyrický kubismus (1923-1925, v českém malířství po roce 1926) surrealistický, imaginativní kubismus (20. a 30. léta 20. století, přechodné formy mezi kubismem a surrealismem)
Pablo Picasso
(vlastním jménem Pablo Ruiz) syn učitele kreslení, podporován v malířských sklonech svým otcem studium na Akademii v Barceloně a Umělecké škole v Madridu (zde poprvé vystavoval) 1900: publikování kreseb v časopise Joventut 1901: založení madridského časopisu Arte Joven (Mladé umění) 1902: natrvalo usazen v Paříži (Montmartre – dům Bateau-Lavoir)
Umělecký vývoj P. Picassa secesní období modré období (1901-1904) náměty: chudí lidé, matky s dětmi, žebráci modrá barva – symbol mystérií a smrti růžové období (1905-1906) změna tématu: výjevy z music-hallů, cirků, artisti dominance růžové barvy + precizní kresba období ovlivněné negerskými skulpturami analytický kubismus syntetický kubismus surrealistický, imaginativní kubismus
Vliv negerské skulptury (1907) od roku 1907 Picassova tvorba úzce spjata s G. Braquem inspirace svobodou, projevy v deformaci tvarů a proporcí lidského těla fascinace expresivní ošklivostí protiklad k západoevropské tradici krásna díla rozvíjející negerskou skulpturu: Slečny z Avignonu Akt s ručníkem Autoportrét Žena Národní galerie, Praha
Slečny z Avignonu počátek kubistické revoluce poprvé uplatněna nová obrazová struktura: spojení tvaru s obrazovým prostorem, objemy lidského těla = barevné plochy, stejně jako pozadí protiklad k fauvismu obraz spadá do předkubistického období vliv P. Cézanna a negerské skulptury
Obr. 1 – P. Picasso: Slečny z Avignonu, olej na plátně, Museum of Modern Art, New York
Rok 1908 řešení problémů výtvarné formy a výstavby obrazu vliv francouzské klasické tradice: výstava P. Cézanna, spolupráce s G. Braquem díla: Ovoce a vinná sklenka
Analytický kubismus díla: Žena v zeleném (Sedící žena) Dívka s mandolínou
Obr. 2 – P. Picasso: Sedící žena, olej na plátně, Neue Nationalgalerie, Berlín
Obr. 3 – P. Picasso: Dívka s mandolínou, olej na plátně, Museum of Modern Art, New York
Portréty Ambrois Vollard Podobizna Wilhelma Uhdeho Daniel-Henry Kahnweiler Písmena a hudební symboly Ma Jolie Muž s kytarou Kubistická koláž přechod mezi analytickým a syntetickým kubismem Zátiší s pletenou židlí
Obr. 4 – P. Picasso: Daniel-Henry Kahnweiler, olej na plátně, The Art Institute of Chicago
Obr. 5 – P. Picasso: Ma Jolie, olej na plátně, Indianopolis Museum of Art
Obr. 5 – P. Picasso: Muž s kytarou, olej na plátně, Indianopolis Museum of Art
Obr. 6 – P. Picasso: Zátiší s pletenou židlí, Musèe Picasso, Paříž
1910-1911 vrcholné období analytického kubismu, tzv. „hermetický kubismus“ obraz = složitá struktura plošek, oblouků a úhlů
Syntetický kubismus vznik urychlen technikou koláže tvorba imaginativních symbolů reálného světa při použití reálných fragmentů (lepené papíry), barevných ploch a výrazných obrazů diferenciace s G. Braquem Španělské zátiší (fragmenty španělských slov a motiv španělské vlajky) Vive la France (označeno jako rokokový kubismus)
Obr. 8 – P. Picasso: Vive la France
Georges Braque
od roku 1907 spolupracoval s P. Picassem Velký akt – poprvé Picassův vliv na tvorbu Domy v L´Estaque – podnět pro pojmenování kubismu upřednostnění tématu krajiny a zátiší Housle a džbán Pohled na Sacré-Coeur Hudební symboly Portugalec Kubistická koláž Ovocná mísa
Obr. 9 – G. Braque: Domy v L´Estaque, olej na plátně, Kunstmuseum, Bern
Obr. 10 – G. Braque: Housle a džbán, olej na plátně, Kunstmuseum Basel, Švýcarsko
Obr. 11 – G. Braque: Sacre-Coeur, olej na plátně, Musée d'Art moderne, Lille, Francie
Obr. 12 – G. Braque: Portugalec, olej na plátně, Kunstmuseum Basel, Švýcarsko
Obr. 13 – G. Braque: Ovocná místa, olej na plátně, Musée National d'Art Moderne, Centre Georges Pompidou, Paříž
Pařížští kubisté
vznik pařížské kubistické školy po roce 1910: počátky vlivu kubismu P. Picassa a G. Braqua na pařížské malíře vznik pařížské kubistické školy vystavení děl na pařížském Salónu nezávislých a Podzimním salónu 1911: založení skupiny Section d´Or (Zlatý řez) snaha o přísnou zákonitost výtvarného projevu výrazové použití číselných proporcí, geometrických vztahů, lineárních a barevných rytmů členové: Jacques Villon, Raymond Duchamp-Villon, Marcel Duchamp, Ferdinand Légerd, Robert Delaunay, Francis Picabia, Albert Gleizes, Jean Metzinger, Roger de La Fresnay, Louis Marcoussis a František Kupka
Albert Gleizes a Jean Metzinger vůdčí osobnosti kubismu v Paříži 1912: kniha o kubismu Albert Gleizes – díla Madona Krajina Jean Metzinger – díla Guillaume Apollinaire
Marcel Duchamp Yvonne a Madeleine Akt sestupující ze schodů Robert Delaunay Eiffelova věž Město Paříž Simulární disk (tzv. orfistický kubismus) Pocta Blériotovi
Obr. 14 – J. Metzinger: Guillaume Apollinaire, tuha na papíře, Musée National d'Art Moderne, Centre Georges Pompidou, Paříž
Obr. 14 – M. Duchamp: Yvonne a Madeleine, olej na plátně, Musée National d'Art Moderne, Centre Georges Pompidou, Paříž
Obr. 15 – M. Duchamp: Akt sestupující ze schodů, olej na plátně, Philadelphia Museum of Art
Obr. 16 – R. Delaunay: Eiffelova věž
Obr. 17 – R. Delaunay: Pohled na město Paříž
Obr. 18 – R. Delaunay: Pocta Blériotovi
Fernand Léger Roger de La Fresnaye František Kupka kubismus = metamorfóza člověka a stroje Akty v lese v obraze převládají válcové tvary -> tubismus Kontrasty forem – abstraktní malba Schody – analýza pohybu Roger de La Fresnaye Kyrysník Dobývání vzduchu František Kupka Dvoubarevná fuga Teplá chromatika
Obr. 19 – F. Léger: Akty v lese
Obr. 20 – F. Léger: Kontrasty forem
Obr. 21 – F. Léger: Schody
Obr. 22 – F. Léger: Dobývání vzduchu
Obr. 23 – F. Kupka: Dvoubarevná fuga
Obr. 24 – F. Kupka: Teplá chromatika
Juan Gris španělský malíř mimo skupinu Section d´Or důraz na asketický mysticismus Zátiší Podobizna P. Picassa V hodinách
Obr. 25 – J. Gris: Portrét P. Picassa
Rozšíření kubismu z Paříže rozšířen do Evropy a Spojených států amerických před 1. světovou válkou zájezdy umělců do Paříže reprodukce kubistických obrazů v avantgardních uměleckých časopisech Picasso a Braque – před 1. světovou válkou: výstavy v New Yorku a evropských hlavních městech
USA
velká výstava moderního evropského umění v USA: skandál a protesty Armory Show velká výstava moderního evropského umění v USA: skandál a protesty Chicago, New York, Boston největší odpor: Akt sestupující se schodů američtí malíři: Max Weber, Joseph Stella, John Marin Obr. 15
Německo
Franz Marc Tyroly Lyonel Feininger - Kostel v Erfurtu
Obr. 26 – F. Marc: Tyroly
Holandsko
Obr. 27 – P. Mondrian: Průčelí kostela Piet Mondrian vyjádření kosmické harmonie a duchovní jednoty kubismus: průchodní stádium k abstraktní malbě Obr. 27 – P. Mondrian: Průčelí kostela
Rusko
kubismus oceňován spolu s futurismem jako vyhovující pro modernizaci světa výstava skupiny Kulový blesk s obrazy Picassa, Légera, Gleizese… Kazimir Severinovič Malevič Dřevorubec Brusič nůžek
Obr. 28 – M. F. Larionov: Brušic nůžek, Yale University Art Gallery, New Haven
Obr. 29 – M. F. Larionov: Dřevorubec, Stedelijk Museum, Amsterdam
Zdroj materiálů: MRÁZ, Bohumír. Dějiny výtvarné kultury 3. Praha: Idea Servis, 2003, ISBN 80-85970-47-3. Obr. 1 - http://imageproxy.jxs.cz/~nd03/jxs/cz~/338/881/1fe7f6b029_64651278_o2.jpg Obr. 2 - http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/3/36/Pablo_Picasso%2C_1909%2C_Femme_assise_%28Sitzende_Frau%29%2C_oil_on_canvas%2C_100_x_80_cm%2C_Staatliche_Museen_zu_Berlin%2C_Neue_Nationalgalerie.jpg/640px-Pablo_Picasso%2C_1909%2C_Femme_assise_%28Sitzende_Frau%29%2C_oil_on_canvas%2C_100_x_80_cm%2C_Staatliche_Museen_zu_Berlin%2C_Neue_Nationalgalerie.jpg Obr. 3 - http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/1/1c/Pablo_Picasso%2C_1910%2C_Girl_with_a_Mandolin_%28Fanny_Tellier%29%2C_oil_on_canvas%2C_100.3_x_73.6_cm%2C_Museum_of_Modern_Art_New_York..jpg Obr. 4 - http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/6/68/Picasso_Portrait_of_Daniel-Henry_Kahnweiler_1910.jpg Obr. 5 - http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/9/98/Ma_Jolie_Pablo_Picasso.jpg/350px-Ma_Jolie_Pablo_Picasso.jpg
Obr. 6 - http://www. artnet
Obr. 17 - http://uploads3. wikiart
Obr. 27 - http://en. wahooart. com/Art Není-li uvedeno jinak, je autorem tohoto materiálu a všech jeho částí, autor uvedený na titulním snímku.